Endelig skal jeg kjøpe ny prosjektor, men hva?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig skal jeg kjøpe ny prosjektor, men hva?

Jeg var tidlig ute og kjøpte meg prosjektor, tror det var i 1998. En Sharp c20? Den ga meg mange lange kvelder med filmhygge og bilspill på playstation. Jeg kjøpte DVD-spiller i 1996? Da fantes det nesten ikke filmer å oppdrive i norge, og jeg fikk låne en demofilm med butikken som solgte meg spilleren. Jeg betalte 8600kroner, og spilleren var en Panasonic 350...? Så kom barn, og mange år med laber aktivitet. Det sitter allikevel i blodet, og trangen til å kjøpe nytt har til tider vært vanskelig å holde i sjakk. Det kan vel ikke stikkes under en stol at til dette har jeg fått god hjelp av min samboer Nå er allikevel tiden inne til å oppgradere. Først og fremst prosjektor og lerret står for tur i løpet av høsten (kommer sikkert til å bytte reciever også men det får bli en annen tråd). Hva skal jeg kjøpe? Det blir 1080P, og budsjettklasse (dvs. max 20K inkl. lerret). Rommet er ca 7 meter langt og i underkant av 4 meter bredt, slik at kasteavstanden er ganske fleksibel. Sitteavstanden blir i underkant av 4 meter. Lerretet skal ha bredde på 235cm (tror det må være grått, da veggene i rommet er hvite og lyskontrollen ikke optimal). Det må dessverre være et nedtrekkslerret, da inngangen til kinorommet er der lerretet skal være. Bør jeg vente litt på noen umiddelbart kommende nye modeller? Eller er det bare å kline til her og nå? Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For en respons:)

Er det ingen som har noen formening? Bør jeg vente? Etter hva jeg har lest meg frem til er optoma hd800, benq w5000 bra kandidater. Sony HW10 og benq6000 sikkert enda bedre, men litt høyt i pris... Anyone?

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ W5000 er tatt ut av produksjon og blir erstattet med W6000 som er rett rundt hjørnet. Det kommer også noen andre nye modeller fra BenQ i budsjettklassen. Du kan lese mer om disse på avnytt.

Epson TW2800 kan jo være en kandidat.

Mitt tips er å finne flere kandidater i prisklassen du leter etter, for så å søke etter dedikerte tråder rundt disse på forumet. Da finner du masse brukererfaringer rundt de forskjellige projektorene slik at det blir lettere for deg å ta en avgjørelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har selv benq 5000, og er knall fornøyd. Meget bra bilde, til en veldig god pris. Men mann har en del å hente på å kalibrere den skikkelig. Lykke til..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt proje siden 1996. Er nå på min 4. siden den gang. De to første var LCD. De to siste har vært DLP. Jeg har i dag en BenQ W9000 og er godt fornøyd. Jeg kjøper gjerne BenQ igjen neste gang. Skulle jeg byttet i dag, ville jeg kikket nøye på Sonys nye også. De nye LCD maskinene er også noe helt annet enn hva LCD var for kun få år siden. Du kan jo lese noen tester på Projectors, Projector Reviews, LCD Projectors, Home Theater DLP Projectors at ProjectorCentral.com og andre steder. Men som vanlig gjelder det jo å se med egne øyne. Men generelt kan man si at dedikerte hjemmekinoprojer i dag er blitt så bra at du neppe går feil uansett hva du velger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at ved takmontering må man ha LCD projector da DLP ikke har vertikal lens-shift? Eller har jeg misforstått ??? Isåfall ryker jo W5000/W6000 fra listen....

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å montere DLP i taket. verikal lens shift betyr at bilde kan flyttes mekanisk opp eller ned på veggen uten at man beveger projektoren.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP proje kan ha vertical lens shift (vertikal linseforskyvning). Min BenQ W9000 har både horisontal og vertikal linseforskyvning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din BenQ W9000 har ikke horizontal lens shift, og det er det få andre DLP`er som har også. Dette kan løses ved å kjøpe chief takfeste med lateral shift bracket. Uten noen av delene synes i allefall jeg det er vannskelig å få linsa sentrert ift lerret ved takmontering, selv med laservater.

Vertical lens shift har de fleste modellene

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Din BenQ W9000 har ikke horizontal lens shift, og det er det få andre DLP`er som har også.
    Oops! Beklager feilinformasjon...ops:

Newcomer Kjellis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ålesund75
    Er det ingen som har noen formening? Bør jeg vente? Etter hva jeg har lest meg frem til er optoma hd800, benq w5000 bra kandidater. Sony HW10 og benq6000 sikkert enda bedre, men litt høyt i pris... Anyone?
    Er i samma situasjon som deg, sitter med pengene og vil handle NÅ!
    ..men som sagt så har alle mine aktuelle projektorer både Epson3000 og BenQ5000 gått ut av markedet, mens Sony10 er utsolgt.
    Er lyd og bilde messe 4-9.sept (eh BErlin tror jeg), så må nok bare vente til den er unngjort og få se hva som kommer på markedet fremover. BenQ6000 er vel en god kandidat tror jeg...
    ...men det er så utrolig kjipt å måtte vente med å handle (heldigvis har jeg min gamle HP å bruke imens).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tror jeg som du ender med å sitte på gjerdet i 2-3 uker, for å se hva som skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan se i annonsen over her i dag fra AVShop at de har kjøpt opp restpartiet med w5000. Er jo fremdeles en flott projektor, til en grei pris, selv om det måtte komme noe nytt i høst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... ble fristet av den W5000 ja... Er det noe problem å handle på Avshop? Hva skjer den dagen noe ikke virker? Må den sendes inn og kanskje være uten prosjektor i 2 uker?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv etter en del tid i tenkeboksen endelig bestemt meg for Epson EH-TW3000!

Men så ser jeg at den er utgått :?

W5000 passer ikke hos meg, men det må jo være et bra kjøp til den prisen?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestillt! Det ble for fristende med w5000 Bestilte med dreamscreen nedtrekkslerret (grey og 230cm bredde), takoppheng og 10m hdmi-kabel. Spør om jeg gleder meg!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer nok til å være fornøyd med dette kjøpet i mange år fremover.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •