Smart å kjøpe plasma nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smart å kjøpe plasma nå?

Heisan..
    Ville bare lufte et lite dilemma. Har lyst på en stor plasma, feks. denne LG 60PS8000 60" Plasma TV Full HD 100Hz - LG - Plasma - LG 60PS8000 60" Plasma TV Full HD 100Hz - Netshop.no - pc data foto minne digital som kan fåes for 20000 akkurat,pluss den evinnelige frakten da. Det er jo en kjempeskjerm og kan nesten føre til at jeg pakker ned prosjektor. En ting er at det er problematisk å få sett den i virksomhet, idet ingen butikker jeg har vært innom har den utstilt. De har bare 50-tommeren i samme serie. På den andre siden er LED-tvene på full fart nedover i pris. F.eks kan man få kjøpt en Samsung 55 tommer LEd til ca 25 k. Det er jo også en stor skjerm,men koster 5000 mer.Og er 4 tommer mindre.( LED-TV 50"-59" - Lyd - Netshop.no - pc data foto minne digital.

Med et lite hjertesukk kan jeg fortelle at jeg ga 20000 for min panasonic pv60 42 tommer for,ja hva er det,3 år siden...?

Er 20K for mye for LG 60 tommer? Bør jeg heller gå for LED?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk
    Isåfall hadde jeg handlet her....19990 og 599kr i frakt på døren
    En annen liten detalj....får du problemer med tven
    NetOnNet - Service
    Velg produkt og søk deg frem til nærmeste by osv
    LED er ikke så forbasket bra ennå...du vil ikke få plasmabilde på LED tv

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte Plasma i disse LED/LCD tider, og angrer absolutt ikke. Jeg synes bildet på min Samsung PS50B855 til 20k er vesentlig bedre enn på UE55B7070 f.eks. Selv om 7070 har kanskje hakket vassere kontrast og sortnivå.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg valgte Plasma i disse LED/LCD tider, og angrer absolutt ikke. Jeg synes bildet på min Samsung PS50B855 til 20k er vesentlig bedre enn på UE55B7070 f.eks. Selv om 7070 har kanskje hakket vassere kontrast og sortnivå.
    Lurer på om den Samsungen hang ved siden av 50 tommers utgaven av ps8000 på elkjøp-forus her forleden. var et friskere bilde på Samsung enn LG.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PGY
    NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk
    Isåfall hadde jeg handlet her....19990 og 599kr i frakt på døren
    En annen liten detalj....får du problemer med tven
    NetOnNet - Service
    Velg produkt og søk deg frem til nærmeste by osv
    LED er ikke så forbasket bra ennå...du vil ikke få plasmabilde på LED tv
    Mener du at plasma er bedre enn LED? Det ville i så fall være forenklende for meg.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dejavu
    Mener du at plasma er bedre enn LED? Det ville i så fall være forenklende for meg.
    Ikke noe hokus pokus med LED. Det er en LCD med annen bakbelysning som gir deg bedre sortnivå (stort sett). Enten liker du LCD eller plama, LED gjør ikke så stor forskjell. Har ikke overbevist meg da jeg ikke liker det "kunstige" LCD bildet - uansett lysrør eller LED.

Når det gjelder friskere bilde så er jeg redd du ikke kan stole på at det du ser i en butikk er representativt for det du opplever hjemme. Videre kan det jo være at betjeningen har frisket litt på fargene på en TV slik at den skal se friskere ut og selge bedre pga bedre avanse ? Når jeg så Pioneer 5090 på Elkøp ble jeg rett og slett skuffa - det stemmer ikke med slik jeg opplever KRP hjemme med dempet belysning.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går nå og venter på disse "ekte" led'ene, holdt egent en finger på 60" pio, men prisen på den var rimelig stiv. nå derimot kryper den ned mot 30 tu og da er ikke prisen lenger det store ankepunktet, men tror uansett de nye led'ene kanskje er litt mere overall brukervennlige enn feks pio. pio er den beste skjermen på film i ett litt dempet rom, men tv titting er så mye mere enn det..

et annet punkt jeg har begynt å fokusere på er strømforbruket, pio 60" trekker 560 eller 580 watt, mens 55 led trekker bare 130 watt iflg spec ihvertfall. her hjemme durer og går tv'n til alle døgnets tider, så da vil jo dette også bli en faktor.

ved å se på tv 24 timer pr døgn i 3,5 år så har du tjent inn led'en kontra pio, he he bare ett eksempel altså...

mvh

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    går nå og venter på disse "ekte" led'ene, holdt egent en finger på 60" pio, men prisen på den var rimelig stiv. nå derimot kryper den ned mot 30 tu og da er ikke prisen lenger det store ankepunktet, men tror uansett de nye led'ene kanskje er litt mere overall brukervennlige enn feks pio. pio er den beste skjermen på film i ett litt dempet rom, men tv titting er så mye mere enn det..

et annet punkt jeg har begynt å fokusere på er strømforbruket, pio 60" trekker 560 eller 580 watt, mens 55 led trekker bare 130 watt iflg spec ihvertfall. her hjemme durer og går tv'n til alle døgnets tider, så da vil jo dette også bli en faktor.

ved å se på tv 24 timer pr døgn i 3,5 år så har du tjent inn led'en kontra pio, he he bare ett eksempel altså...

mvh
    I år trenger vel vi varmen fra TV hele året.... I et normal år 70-80 % av tiden. Greit med fokus på dette om du bor i Spania men litt søkt i kalde nord. ...men det er vel inn om dagen selv om politikerne flyr mer enn noen gang...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    I år trenger vel vi varmen fra TV hele året.... I et normal år 70-80 % av tiden. Greit med fokus på dette om du bor i Spania men litt søkt i kalde nord. ...men det er vel inn om dagen selv om politikerne flyr mer enn noen gang...

Helt enig.. Folk går av hengslene bytter ut lyspærene til sparepærer som nesten ikke lyser en dritt.Avgir null varme.Resultater er at man må skru opp mere på panelovnene.Regner med at folk som gnåler om strømbruk ikke sitter med islender inne.
    Ja jeg har prøvd sparepærer makan til dritt.Prøv og montere en sparepære ute.Den lyser ikke en dritt når temperaturen synker litt.
    Til og med inne så lyser den ELLENDIG.
    Til opplysning til noen av dere miljøfantaster så har vi i norge vann som renner ned på et skovelhjul som danner strøm kan ikke bli renere en det.
    Strøm er billig det meget billig.Det er nettleia som er dyr.
    Om sommeren så bruker man jo nesten ikke lys.Så kan jeg ikke tenke meg at noen sitter 24/7 og ser på tv eller.
    Sum sumarium det spiller what so ever ingen rolle om tv'n bruker 150W eller 600W.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke noe hokus pokus med LED. Det er en LCD med annen bakbelysning som gir deg bedre sortnivå (stort sett). Enten liker du LCD eller plama, LED gjør ikke så stor forskjell. Har ikke overbevist meg da jeg ikke liker det "kunstige" LCD bildet - uansett lysrør eller LED.

Når det gjelder friskere bilde så er jeg redd du ikke kan stole på at det du ser i en butikk er representativt for det du opplever hjemme. Videre kan det jo være at betjeningen har frisket litt på fargene på en TV slik at den skal se friskere ut og selge bedre pga bedre avanse ? Når jeg så Pioneer 5090 på Elkøp ble jeg rett og slett skuffa - det stemmer ikke med slik jeg opplever KRP hjemme med dempet belysning.
    Enig i de betraktningene der.Sist jeg var ute og skulle kjøpe en "bunnsolid folkeplasma" til dama, altså Panasonic sin bestselger, opplevde jeg motstand i samtlige butikker jeg var innom. Ingen ville selge meg den 42 tommeren, som var priset til 6000,og det ble konsekvent snakket nedsettende om Panasonic. Jeg mistenkte at selgerene hadde vikarierende motiver,men det hele var temmelig forvirrende. Denne gang skal jeg bestemme meg innen jeg drar i butikken.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin

mvh
    Hvor finner du Piooen til nærmere 30 k?Det er vel uten både høytalere og bordstand? Den hang fortsatt til 37,500 på veggen på Elkjop Forus

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, hos oss ihvertfall så fyrer vi ikke ifra april til okt, bor i ett relativt nytt hus da.... og hvis du har onkyo i tilegg så gir jo den 1000w he he...

pio'n er uten høytt og stativ ja, har stått til 35' lenge nå på lefdal fredrikstad... og det er før event pruting...

mvh

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD/LED er rett og slett ikke godt nok til filmbruk etter min mening.

Bildet er manipulert på den måten at det blir veldig skarpt, men man ser allikevel ikke detaljene. Et menneskeansikt er den beste målestokken. På LCD/LED blir det veldig skarpt i kantene, men menneskene blir fór pene, dvs man ser ikke rynker og porer skikkelig, slik man gjør på en god plasma.

I tillegg kommer det fantastiske sortnivået (Pioneer), kontrast, naturlige farger og jevne bevegelser på gode plasmaskjermer. På LCD/LED er også synsvinkelen begrenset.

For meg hadde ikke LCD/LED ikke vært noe alternativ engang. Men LG (huff, det er jo gamle Goldstar =billig)
    Kun Pioneer og Panasonic duger, i nevnte rekkefølge. Mitt råd er å skynde seg å kjøpe Pioneer Kuro
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et lite hjertesukk kan jeg fortelle at jeg ga 20000 for min panasonic pv60 42 tommer for,ja hva er det,3 år siden...?
    ..med et lite hjertesukk kan jeg fortelle at jeg ga 40.000,- for min Pioneer 436FDE Plasmaskjerm for 4 år siden...:shock:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    ..med et lite hjertesukk kan jeg fortelle at jeg ga 40.000,- for min Pioneer 436FDE Plasmaskjerm for 4 år siden...:shock:
    jaja, enhver hobby koster penger. Noen er bare litt dyrere(-::razz:

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Ja jeg har prøvd sparepærer makan til dritt.Prøv og montere en sparepære ute.Den lyser ikke en dritt når temperaturen synker litt.
    Bare for å spore av litt.....
    Prøv disse. 149,- på Jula. Meget varmt og fint LED lys.

Jeg putta 5 stk i mine utelamper og det ble veldig fint.
    De er på 2w men lyser bra. :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    LCD/LED er rett og slett ikke godt nok til filmbruk etter min mening.

Bildet er manipulert på den måten at det blir veldig skarpt, men man ser allikevel ikke detaljene. Et menneskeansikt er den beste målestokken. På LCD/LED blir det veldig skarpt i kantene, men menneskene blir fór pene, dvs man ser ikke rynker og porer skikkelig, slik man gjør på en god plasma.

I tillegg kommer det fantastiske sortnivået (Pioneer), kontrast, naturlige farger og jevne bevegelser på gode plasmaskjermer. På LCD/LED er også synsvinkelen begrenset.

For meg hadde ikke LCD/LED ikke vært noe alternativ engang. Men LG (huff, det er jo gamle Goldstar =billig)
    Kun Pioneer og Panasonic duger, i nevnte rekkefølge. Mitt råd er å skynde seg å kjøpe Pioneer Kuro

Nå dras jeg merkbart bort fra hele LED-styret, som jeg ikke engang skjønner helt hva er. Så får det bli plasma. Men er Pio verdt 12-14 tusen ekstra,sammenlignet med LG? Hvor mye må man betale for snobberiet,og hvor mye for den rene ekstra kvalitet? Likte ikke helt det med gamle Goldstar,den hadde jeg aldri kjøpt. Men nå står det jo LG...(-: Kanskje jeg kan stjele en Pioneer logo en plass og klistre over LG...

Pioneer 60 tommer skulle de ha 40 k for på Expert i dag, 37 på Lefdal og etter disse to butikkbesøkene orket jeg ikke den dårlige kundeoppfølgning jeg ble utsatt for og flyktet hjem til nettet.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er vel at den ene viser svart mens den andre gjør et spedt forsøk.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå dras jeg merkbart bort fra hele LED-styret, som jeg ikke engang skjønner helt hva er. Så får det bli plasma. Men er Pio verdt 12-14 tusen ekstra,sammenlignet med LG? Hvor mye må man betale for snobberiet,og hvor mye for den rene ekstra kvalitet? Likte ikke helt det med gamle Goldstar,den hadde jeg aldri kjøpt. Men nå står det jo LG...(-: Kanskje jeg kan stjele en Pioneer logo en plass og klistre over LG...

Jeg har kanskje litt fordommer mot LG på grunn av tidligere dårlige erfaringer med gamle Goldstar, men det har vært en gjenganger i tester at plasma fra LG og også Samsung har falt litt igjennom p.g.a. litt dårligere sortnivå sammenlignet med de beste. I tillegg har det vært framhevet problem med innbrenning (dog midlertidige) Uansett ikke dette lystelig lesning.

Til ditt spørsmål om mellomlegget er verdt det? JA, det er alltid verdt pengene (mellomlegget) å investere i bilde og komponentkvalitet. Jeg har aldri angret på kjøp av dyre - og gode produkter, kun på de billige og mindre gode.

En annen ting som må nevnes er at Pioneer Kuro 9 generasjon er uhyre resistent mot innbrenning. Jeg presterte å sovne fra tekst TV - og dette bildet stod på i minst 10 timer. No problemo, de innebygde beskyttelsekretsene (orbiter) sørger for at bildet beveger seg litt hele tiden slik at innbrenning unngås. Umerkelig, selvsagt.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •