Elkjøp og tredagers prisgaranti: Butikken NEKTER å bestille inn annonsert tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elkjøp og tredagers prisgaranti: Butikken NEKTER å bestille inn annonsert tv

Var i går på Elkjøp i Tromsø for å kjøpe en Samsung LE32B350EG 32" tv til min bestemor. De annonserer denne til kr 3995,-, som virker som en grei pris for denne tven. Så på den i butikken, og synes den så grei ut til å være en billig-tv. Den sto ved siden av en grundig tv til 5000,-, og jeg synes samsungen var en god del bedre, blandt annet hadde den et mye bedre sortnivå, som vi så når de spilte en trailer for The Dark Knight.

Men da vi skulle kjøpe tven begynte problemene. Vi fikk beskjed om at tven var utsolgt og at vi heller kunne få en hitatchi til 4500,-. Vi så litt på den, men synes samsungen var bedre, og gikk for å bestille samsungen. Vi snakket da med en ny selger, og fikk da til svar at samsungen var helt utsolgt, og at de ikke kunne bestille flere. Etter hvert fikk vi tilbud om å få kjøpe utstillingsmodellen til samme pris. Vi var imidlertidig ikke intressert i å kjøpe en utstillingsmodell, og ville mye heller at de bestillte inn en ny tv. Etter hvert avtalte vi at de skulle ringe oss i dag med et tillbud om en annen erstatningsmodell. Da jeg så kom hjem sjekket jeg elkjop.no, og så at tven var på lager på nettbutikken, og på 50 (!) andre elkjøpbutikker. Jeg kan da ikke skjønne at det skal være noe problem å bestille inn denne tven.

I dag ringte selgeren og sa at vi kunne få grundig tven som sto ved siden av samsungen til samme pris. (En Grundig 632 6840) Er mulig denne er bedre når den er stilt inn skikkelig, men i butikken så så samsungen mye bedre ut. En kan da ikke si at denne er et tilsvarende eller bedre produkt.

Da jeg fortalte selgeren at samsung-tven var på lager på nettbutikken og i 50 andre elkjøpbutikker, fikk jeg til svar at de ikke kunne bestille den inn til samme pris, og at den da ville bli mye dyrere.

Synes dette er utrolig dårlig kundeservice fra elkjøp. Og synes det er helt vanvittig at de bare gir blaffen i sin egen 3-dagers garanti. Min bestemor ble veldig skuffet om at hun ikke fikk kjøpt seg ny tv.

Vi kan selvfølgelig bestille tven på elkjop.no, men da må vi betale porto, og jeg synes at det er helt forkastelig at vi skal tape penger bare fordi butikken ikke vil følge sin egen 3-dagers garanti.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rapportér det inn til Elkjøp sentralt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner irritasjonen, men hvorfor ikke da bare bestille den via nettbutikken til samme pris?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Skjønner irritasjonen, men hvorfor ikke da bare bestille den via nettbutikken til samme pris?
    Porto.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja. Noen få hundrelapper for å slippe all irritasjonen. Forstå det den som kan...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo prinsipp. Når de har prisgaranti så har de prisgaranti. Det er faktisk brudd på markedsføringsloven og.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sto ikke noe sånt i annonsen som "Prisen gjelder fra xx.06.09 til xx.06.09 eller så langt som lageret rekker"? Det vil da egentlig si lageret i butikken der du skal kjøpe den...

Og blant de 50 elkjøp butikkene du sikter til så er sikkert 40 av de privateide elkjøp butikker, og da må sikkert din elkjøp butikk kjøpe tv'en hos en annen elkjøp butikk for samme prisen, og i tillegg betale frakt for å så selge den til deg med tap...

Det skal ikke være lett nei... :-|

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det, den 3-dagers garantien skal dekke da vega... Unngå å komme til lokketilbud, hvor de har kun en TV på lager når salget starter.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... høres ut som en kjent elkjøp det...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er jo prinsipp. Når de har prisgaranti så har de prisgaranti. Det er faktisk brudd på markedsføringsloven og.
    Hvilken paragraf refererer du til?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det er vel det, den 3-dagers garantien skal dekke da vega... Unngå å komme til lokketilbud, hvor de har kun en TV på lager når salget starter.
    Vel, de har jo ikke 100 av de tv'ene som er på tilbud inne på lageret sitt. Er vel litt mer realistisk hvis jeg sier nærmere 20-30 av de i hver butikk under tilbudet vil jeg tro... 8)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken paragraf refererer du til?
    Det vet jeg ikke, men i forbindelse med et spørsmål om reklamasjon sjekket leste jeg litt på forbrukerombudets sider. Det står noe forenklet dette: Reklamerer du med noe så må du holde det. Unntak er hvis kunden burde forstått at det er skrivefeil eller på annet vis feil. Dette vil helst gjelde pris. Hvis noe koster 100.000kr og reklamen sier at det koster 100kr så er det åpenbart en skrivefeil. Men 3 dagers garanti betyr jo at butikken garanterer at de har varen til en bestemt pris i 3 dager. Det er de nok lovpålagt å holde selv om de måtte tape penger på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der har jeg også vært borti. Svigerfar skulle kjøpe ny tv, og fikk en slik avis i posten der det sto om en samsung tv på kampanje. Kampanjen varte fra en dato til en annen. Jeg å svigerfar dro ned til elkjøp, bare noen timer etter det var åpnet den første kampanje dagen. Da hadde di ikke flere på lager, men vi kunne gjerne kjøpe en annen, dyrere tv og få god rabat på den. Da sa svigerfar at det han ikke hadde tenkt til å kjøpe seg en dyrere tv enn den han hadde først sett på. Den klarte di altså ikke å skaffe til den prisen lenger. Begynner å lure på om di kjører kampanje på ting som di "ikke" har, for så og selge dyrere produkter til "lettlurte" kjøpere, som for "KJEMPE" rabbat. For våres del ble det ingen tv der, for di hadde solgt alle kampanje tvene på bare noen timer. Vi gikk til en konkurent og kjøpte en dyrere tv der...:evil:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke, men i forbindelse med et spørsmål om reklamasjon sjekket leste jeg litt på forbrukerombudets sider. Det står noe forenklet dette: Reklamerer du med noe så må du holde det. Unntak er hvis kunden burde forstått at det er skrivefeil eller på annet vis feil. Dette vil helst gjelde pris. Hvis noe koster 100.000kr og reklamen sier at det koster 100kr så er det åpenbart en skrivefeil. Men 3 dagers garanti betyr jo at butikken garanterer at de har varen til en bestemt pris i 3 dager. Det er de nok lovpålagt å holde selv om de måtte tape penger på det.
    Har Elkjøp skrevet at de de facto har 3 dagers garanti?

Poenget mitt er å gi trådstarter fakta. Dvs. jo flere faktaopplysninger, jo lettere er det for han/hun å vinne frem overfor "snørrete 20 åringer"...

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Poenget mitt er å gi trådstarter fakta. Dvs. jo flere faktaopplysninger, jo lettere er det for han/hun å vinne frem overfor "snørrete 20 åringer"...
    Ingen grunn til å være arrogant

Elkjøp garanterer å ha varen selge varene i alle sine kampanjer i minst 3 dager. Dette står i alle deres kampanjeaviser. I enkelte tilfeller gjelder ikke garantien. Dette er da spesifisert ved den artikkelen det eventuelt gjelder.
    Slik var det når jeg jobbet i Elkjøp fra 99-05, og det er slik i dag.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hd_fan
    Var i går på Elkjøp i Tromsø for å kjøpe en Samsung LE32B350EG 32" tv til min bestemor. De annonserer denne til kr 3995,-, som virker som en grei pris for denne tven. Så på den i butikken, og synes den så grei ut til å være en billig-tv. Den sto ved siden av en grundig tv til 5000,-, og jeg synes samsungen var en god del bedre, blandt annet hadde den et mye bedre sortnivå, som vi så når de spilte en trailer for The Dark Knight.
    Må bare kommentere at slik tv'ene står i butikken så er vel ikke bildet på billigmodellene så veldig nøyaktig stilt inn..
    Mistenker noen av kjedene å stille bildet optimalt på modellene med mest avanse og som de har lyst til å selge før noen av de andre...:roll:
    Prøvde du å stille på tv'ene, eller bestemte du deg bare på førsteintrykket?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere kan selv se annonsen på Elkjøp Kundeavis
    (Dere bør være litt raske, da denne elkjøpsavisen nok blir byttet ut med neste ukes i morgen)
    Edit: De har nå tatt ned annonsen, siden det kommer en ny elkjøpavis i dag, lørdag

Det står ikke noe om begrenset antall på denne tven, og nederst på siden står det "Vi garanterer at du får kjøpt det annonserte produket i 3 dager, og blir vi ikke utsolgt vil prisene gjelde fra 2. juni tom. 6 juni."

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig! Hadde ikke hatt noe å sagt om den hadde vært like dyr engang. Prinsipp med stor P. Jeg hadde iallefall ikke gitt meg!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var trådstarter som påstod at Elkjøp hadde denne garantien på denne TV'en. Jeg har ikke sett annonsen så jeg må bare gå ut ifra det trådstarter skriver.

Og fakta er at når de har en 3-dagers garanti på denne måten så er de lovforpliktet til å overholde den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var trådstarter som påstod at Elkjøp hadde denne garantien på denne TV'en. Jeg har ikke sett annonsen så jeg må bare gå ut ifra det trådstarter skriver.

Og fakta er at når de har en 3-dagers garanti på denne måten så er de lovforpliktet til å overholde den.
    Som jeg nevnte over så står det om denne tven på side 13 i denne ukens elkjøpsavis, og det står også mere utfyllende om annonsegarantien på side 27. Jeg siterer fra side 27: "3 DAGERS ANNONSEGARANTI! Hvis vi blir utsolgt innen 3 dager fra annonsedato, og ikke innen 10 dager klarer å skaffe deg det annonserte produktet, garanterer vi deg et likeverdig eller bedre produkt til samme pris. Annonsegarantien gjelder kun kjøp i våre varehus."

Ser at elkjøp nå har fjernet nettutgaven av elkjøpsavisen siden det kommer en ny i dag, men jeg har papirversjonen og kan sikkert få tatt en scan, hvis det er noen ønsker det.

Dere kan få se tven det gjelder på:
    Elkjøp - Samsung 32" LCD-TV - kampanjepris!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •