Handle på nett og reklamasjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Handle på nett og reklamasjon

Hei,

Ny på forumet, håper jeg ikke tråkker opp gamle stier...

Har noen av dere erfaringer med å handle tv ( 42 " og oppover ) på nett ?
    Har noen av dere måttet sende varen tilbake ? P.g.a skader, døde pixler, feilvarer etc ?

Jeg har lyst til å kjøpe tv via en nettbutikk, men jeg er ikke lysten på å drasse med en 46" ned på posten for å sende den tilbake, skulle noe være feil.

Jeg mener jeg så et innslag på NRKs FBI der en kunde hadde kjøpt en sofa som det var noe feil med. Kunden insisterte på at selger skulle koste frakt for tilbakesending av defekt vare. Forbrukerombudet ( ? ) mente også at selger må ta alle kostnader i forbindelse med reklamasjon.

I kjøpsloven står det følgende :

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

§ 33. Unntak fra reklamasjonsreglene.

Uansett §§ 31 og 32 kan kjøperen gjøre mangelen gjeldende dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).

(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

(2) Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen.

(3) Oppfyller ikke selgeren sin plikt til å rette eller omlevere, kan kjøperen kreve erstatning for sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet.

§ 35. Melding om krav på retting eller omlevering (avhjelp).

Kjøper taper sitt krav på retting eller omlevering dersom han ikke gir selgeren melding om kravet sammen med reklamasjon etter § 32 eller innen rimelig tid deretter. Kjøperen har likevel kravet i behold dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

§ 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp).

(1) Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

(2) Dersom selgeren spør om kjøperen vil godta retting eller omlevering, eller underretter kjøperen om at han vil rette eller omlevere innen en angitt tid, men kjøperen ikke svarer innen rimelig tid etter at han har fått meldingen, kan selgeren foreta det nødvendige innen den tid som er angitt.

(3) Selgeren kan ikke gjøre gjeldende at han ikke har fått høve til å rette eller omlevere, dersom kjøperen har sørget for å få rettet mangelen og det etter forholdene ville være urimelig å kreve at han ventet på selgerens retting eller omlevering.

Jeg tolker det dithen at jeg kan handle hva jeg vil, og at selger ( nettbutikk ) skal belastes alle heftelser og utgifter ved skade eller lignende.

Altså : Er det noe feil med tvn, så må selger arrangere henting og postgang for produktet via sin logistikkpartner.

Noen erfaringer ??

tia

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En død pixel går ikke som feil, det må være ganske mange og samlet innen for et viss område. Pleier å ligge info om dette på nettbutikkene/leverandørene.
    Så hvis du ønsker å sende det tilbake på 14 dagers returrett fordi tven har to døde pixler, så må du betale selv.

Ellers så er det noen år siden, men butikkene dekket porto ved retur pga. feil. Man må bare passe på å nevne det tror jeg, hvis ikke så er det sikkert noen som velger å late som ingenting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •