E.Heitman og problemer med HDMI-switch - OPPDATERING: SAK LØST! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...alt her i livet kan ikke kontrolleres, snickers... Selv om forhandleren får anledning til å svare blir det ord mot ord. Det er derfor et bedre "totalsystem" om vi krever generelt måtehold når slike tilbakemeldinger først postes...

Folk må selvsagt selv vurdere om en tar innlegget til etteretning eller ikke. Er vedkommende urimelig i sine uttalelser og/eller kritikk, som vi jo til tider har sett at har skjedd, blir jo innlegget enten moderert eller kommentert av enten brukerne for øvrig eller en av våre moderatorer.

Igjen; i 99% av alle "tvister" svarer det seg å ta dette opp direkte med vedkommende firma en har tvisten med. Hvis ting først skjærer seg helt og holdent er det imidlertid viktig at en faktisk kan benytte AVforum / pressen for å løse problemet som et siste "pressmiddel". I de fleste tilfeller bør det i så måte holde at kjøper henviser til en post på AVforum hvis en ikke blir enig kanskje (og da ikke en urimelig post selvsagt)... Vi er tross alt entusiastenes nettsted, Snickers, og det er det veldig viktig at en alltid har godt plantet i bakhodet!

Samtidig er det jo også ofte brukere får tilbakevist "påstander" her inne fra andre brukere, f.eks. rundt returer og reklamasjoner... Generelt sett er våre snart 40.000 medlemmer mer enn nok kapable til å hjelpe hverandre i slike saker!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mange gode poenger.

Jeg synes Lygren & Snikers har mange gode poenger, jeg tror også at en åpnere policy antagelig ville medført mer "krangling" noe man bør unngå på et forum som dette. Det er muligens en god ide å innføre et slags poengsystem på forhandlere ala det man har på ebay, Qxl etc. der ”kunden” kan skrive en ”liten” kommentar. Dette ville ha vært til reel hjelp for oss alle. Jeg tipper man har en del tanker om slike ting i AV-forums 2.0 utgave.

Det vil alltid være ulike oppfattninger om hva som gjør en bedrift useriøs, selv om bedriften jobber med å finne en løsning er informasjonsbehovet stort og oppfølging er derfor viktig.

Det jeg savner er bedrifters mulighet til å informere om viktig produktinfo som ikke er salgsrelatert, jeg tenker her på reklamasjonsproblematikk, produksjonsfeil, ny lovgivning, oppgraderinger osv. Det finnes ikke andre måter å finne denne informasjonen en å besøke bedriftenes hjemmesider og lignende. Mulig det kunne vært interessant å koble dette i forbindelse med poenggivningstråder/oversikter, eventuelt i en produkttråd.

Uansett hvordan man løser forhandlerrelaterte problemer på bør informasjonen være så samlet som mulig, noe annet vil kun vanskeliggjøre søk for oss forbrukere og skape forvirring.

En god dialog på dette er viktig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var selv nysgjerrig på denne historien, men jeg ble altså henvist til å spørre Heitmann selv. Han opplyste selvsagt raskt om hva som hadde skjedd, noe som satte situasjonen i et ganske annet lys.

Hvorfor ønsker du å eksponere en fordreid sannhet på denne måten?

Hadde denne debatten vært startet av forhandler så hadde saken vært en ganske annen, men det var den altså ikke. Imidlertid har vi en rekke andre tråder der forhandlere ikke bare har svart for å kaste lys over situasjonen men også har forhandlere startet egne tråder der de åpenlyst har forsøkt å fordreie sannheten så grovt at det grenser til straffbart.

Hvor blir det av den konsekvente linjen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her er altså "sannheten fordreid" slik du beskriver det etter en kort samtale med forhandler, noe som bare understreker poenget mitt, Snickers. Slippes forhandler til blir det veldig lett tydelig konflikt her inne, og det ønsker altså ikke. AVforum er ikke Forbrukertvistutvalget, det er i et slikt fora en tvist mellom to parter hører hjemme, ikke her på forumet. Slipper vi til forhandleren skal jeg love deg at kunders fremstilling av betente saker på ingen måte vil være mindre unyanserte - snarere tvert imot da en vet at en blir tilsvart av en profesjonell part uten nødvendigvis en moderator som kjenner fakta (altså; oss).

I tillegg er det jo slik at en alltid skal vurdere kjøper/kunde som den "svake" part og forhandler som det motsatte. Kunden har derfor i utgangspunktet, hvis en baserer seg på sedvanlige prinsipper her til lands, et "mandat" for å kunne angi kritikk uten å nødvendigvis å måtte møte en profesjonell motpart til debatt.

En grei løsning er derfor å tillate at våre brukere legger ut saker der dette er HENSIKTSMESSIG, men at de i de aller fleste tilfeller søker å løse sine issues direkte eller via Forbrukerrådet/forbrukertvistutvalget. Det er jo også slik dette funker i praksis, hvis ikke hadde vi jo sett langt flere saker liggende her ute...

LogB.no: AVnytt har mulighet for å gi karakterer til de forhandlere som er lagt inn. Det er altså bare å registrere denne forhandleren og angi karakter for enhver bruker. I V2.0 bør vi nok gjøre det enklere å foreta seg nettopp dette, uten at DET løser saker der forhandler mener de er utsatt for urettferdig svartmaling.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ......
    LogB.no: AVnytt har mulighet for å gi karakterer til de forhandlere som er lagt inn. Det er altså bare å registrere denne forhandleren og angi karakter for enhver bruker. I V2.0 bør vi nok gjøre det enklere å foreta seg nettopp dette, uten at DET løser saker der forhandler mener de er utsatt for urettferdig svartmaling.
    Bra at man har tanker rundt dette. Enklere og mer informative/brukervennlige systemer gleder vi oss til. Urettferdig svartmalig vil man aldri kunne luke ut ettersom dette er noe den enkelte må stå for samt at sensur vil være umulig å gjennomføre.

PS: Jeg kontaktet Heitman vedr. denne saken fordi jeg har mye med han å gjøre, som Snikers fikk jeg et litt "klarere" syn på saken (mildt sagt).

Et råd til dere som leser her er å kontakte forhandlere pr. telefon, da får man ofte et bedre bilde av bedriften, personlig kontakt er ALLTID det beste.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Som et sluttpoeng i denne saken er det greit å nevne at jeg har vært i kontakt med nevnte forhandler, og selv om jeg ikke har tenkt å påta meg rollen som "mellommann" i denne saken er det i det minste slik at det foreligger uenighet mellom kunde og forhandler rundt selve reklamasjonsgrunnlaget. Selger mener årsaken til problemene ligger i kundens øvrige utstyr, mens kunden selv mener switchen ikke fungerer ihht formålet. Dette er med andre ord en helt typisk tvistesak som uten tvil best egner seg i Forbrukerrådets/Forbrukertvistutvalgets hender, da begge sider jo har klare argumenter for hvorfor de mener å ha rett.

Det er uansett et uomtvistelig faktum at nettopp DEN diskusjon ikke er noe vi er tjent med å ha her inne, da får heller den profesjonelle part, forhandleren, leve med at kunden ikke alltid deler deres syn i saken.

Personlig synes jeg eksempelvis dette er langt fra noen "krystallklar" sak i noen som helst retning, så det er tydelig at dette er en sak der typisk forhandler enten bare må ta tapet på egen kappe eller velge å bruke Forbrukerrådet/Forbrukertvistutvalget for å komme til en enighet med kjøper. AVforum er uansett ikke plattformen for den type forhandlinger!

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at trådstarter bør komme med sin helhet i saken, ellers bør denne tråden slettes. Jeg mener at en forbruker ikke bør "missbruke" dette forumet slik at forhandleren blir skadelidende.
    Nå er det jo alltid to sider av en sak, men hele historien bør komme frem dersom denne tråden skal være av interesse for oss andre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, "helheten" i denne saken, slik jeg har forstått den, er at forhandler ikke er enig i selve reklamasjonsgrunnlaget. Hvis det er ønskelig kan jeg jo gjengi det tekniske grunnlaget for uenigheten i en ny tråd slik at forumets medlemmer kan debattere nettopp dette?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo nettopp uenigheten i reklamasjonsgrunnlaget jeg mener trådstarter bør komme med, ellers blir det usakelig.

Veldig fint om du legger ut en ny tråd, Lygren.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter ønsket om ny tråd som diskuterer hva en reklamasjon bør inneholde samt problemstillinger i forhold til den! Skal alle produkter støtte alle produkter i all fremtid? hvor går grensen osv..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ny tråd er på vei...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er teknisk tråd opprettet - diskuter i vei! http://avforum.no/forum/generell-vid...ml#post1178310

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo Lygren, jeg mener at så lenge trådstarter unnlater å ta med 2 vesentlige faktum:

1: Det var ikke en splitter kunden hadde men en switch, den foreslåtte løsningen var å skifte til en splitter.

2: Det oppstod ikke en feil på produktet men kunden skaffet seg en ny TV som viste seg å ikke være kompatibel med produktet.

...så er det snakk om en fordreid sannhet.

Det at Heitmann ikke responderte til kunden direkte om at han var i dialog med produsenten om leveringssituasjon for splitteren det kunne se ut til at de hadde blitt enige om å skifte til var selvsagt en tabbe og sikkert det som trigget opprettelsen av denne tråden, men det endrer uansett ikke det faktum at åpningsinnlegget inneholder vesentlige feil som svartmaler situasjonen.

Dette viser jo hvordan kunder på samme måte som for eksempel forbrukerprogrammene på TV2 velger å smøre på litt ekstra for å øke sympatien fra omverdenen. Det er menneskelig og gjøres vel av langt de fleste i samme situasjon, men det gjør situasjonen vanskelig å vurdere på bakgrunn av en parts versjon.

Så har det seg jo sånn at det er noen aktører som har fått uttale seg temmelig fritt også.

Så kan man jo spørre seg, dersom dømmekraften til forumdeltakerne er god nok til at de klarer å skille mellom hva som er ok å skrive og hva som ikke er ok å skrive, er ikke da også dømmekraften god nok til å kunne selv vurdere hva som er sannheten i en debatt der både kunde og leverandør deltar?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke tråstarter hadde sett for seg denne utviklingen av tråden.8) Det er vel en grunn for at han ikke følger den opp.

Jeg har også ting jeg er uenig med leverandører på, men det jeg mener en skal bruke forumer som dette på er å få objektive tilbakemeldinger på situasjonen.

På en annen side, så sjønner jeg frustrasjonen over ikke å få svar på mail dersom det stemmer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel også et av hovedpoengene til trådstarter. Leverandør oppleves useriøs nettopp fordi han ikke fikk svar selv etter gjentatte henvendelser. Hadde leverandør svart på mail nr 2 og forklart hvorfor han ikke var enig i saken hadde nok ikke denne tråden blitt startet. Isteden ungikk han han kunden i flere måneder (ifølge første innlegg). På det grunnlaget forstår jeg kundes frustrasjon godt.
    På den annen side. Hvis dette ikke er den hele og fulle sannhet, eller om trådstarter har fått en fullgod forklaring/unskyldning i saken som ikke fremkommer her burde vel denne tråden slettes da den fremstiller leverandøren i et dårlig lys uten at han har fått svare selv
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i frustrasjonen over å ikke få svar, men det fremgår vel ikke at kunde og leverandør er uenige?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ikke frem av innlegget nei, og det er derfor jeg mener at tråden burde slettes da den fremstiller selger i et dårlig lys da han ikke får lov til å svare. Skal denne type tråder få stå bør det forutsette at hele historien presenteres
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det kommer ikke frem av innlegget nei, og det er derfor jeg mener at tråden burde slettes da den fremstiller selger i et dårlig lys da han ikke får lov til å svare. Skal denne type tråder få stå bør det forutsette at hele historien presenteres

100% enig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Førsteinnlegg i denne tråden er nå oppdatert, der første beskrivelse av firmaet/Heitmann er fjernet (har lite å gjøre med saken), og det er også understreket at det foreligger uenighet rundt selve grunnlaget i saken, samt link til tråden som diskuterer grunnlaget for reklamasjonen.

Dette er en grei måte å gjøre det på også i fremtiden, altså at forhandler tar kontakt med AVforum i saker der de mener de blir feil fremstilt, som vi dernest formidler og modererer i tråden. Da fungerer AVforum som et "buffer". Det er jo helt klart at svartmaling på feil grunnlag er en uting, det er jeg helt enig i. Det er imidlertid ikke mitt syn at å slippe til forhandlerne "direkte" på forumet vil løse det hele, det vil føre med seg en rekke øvrige negative omstendigheter.

Uansett - vi tar selvsagt innspill - og ved lignende saker i fremtiden vil vi foreta oss lignende moderasjoner og presiseringer på forhandlers vegne etter de tar kontakt med oss og gjengir sin side av saken. Hvis vi ser at saken er helt "forvridd" fjernes selvsagt tråden, men vi vil generelt sett være svært forsiktige med denne type moderasjon, da dette veldig lett oppfattes negativt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Førsteinnlegg i denne tråden er nå oppdatert, der første beskrivelse av firmaet/Heitmann er fjernet (har lite å gjøre med saken), og det er også understreket at det foreligger uenighet rundt selve grunnlaget i saken, samt link til tråden som diskuterer grunnlaget for reklamasjonen.

Dette er en grei måte å gjøre det på også i fremtiden, altså at forhandler tar kontakt med AVforum i saker der de mener de blir feil fremstilt, som vi dernest formidler og modererer i tråden. Da fungerer AVforum som et "buffer". Det er jo helt klart at svartmaling på feil grunnlag er en uting, det er jeg helt enig i. Det er imidlertid ikke mitt syn at å slippe til forhandlerne "direkte" på forumet vil løse det hele, det vil føre med seg en rekke øvrige negative omstendigheter.

Uansett - vi tar selvsagt innspill - og ved lignende saker i fremtiden vil vi foreta oss lignende moderasjoner og presiseringer på forhandlers vegne etter de tar kontakt med oss og gjengir sin side av saken. Hvis vi ser at saken er helt "forvridd" fjernes selvsagt tråden, men vi vil generelt sett være svært forsiktige med denne type moderasjon, da dette veldig lett oppfattes negativt.
    Sende ut en advarsel til trådstartere som går inn for å svartmale i s like tilfeller også da eller?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •