Bedre å kjøpe en bra 720p enn billig 1080p projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre å kjøpe en bra 720p enn billig 1080p projektor?

Har surfet meg en tendinitis de siste ukene men jeg mangler allikevel noen viktige svar. Skal kjøpe projektor primært til Xbox360 spill og litt Bluray film bruk. Så kildene er både 720p og 1080p. Jeg leser at oppløsning kommer på 3-4 plass, når man skal vurdere bildet og velge projektor. Viktigst skal være det med kontrast, farge og lysstyrke osv. Greit nok. Men hva betyr dette i praksis? Altså hvilke gode 720p LCD projektorer slår "entry" 1080p projektorer sett overall?

Har sirka 11.000,- i tankene for å bruke på projektor. Jeg lurer altså på: Hva vil gi meg den overall beste opplevelsen? En veldig god 720p eller en billig 1080p (som for eksempel Sanyo plv z700).

Fysiske forhold:

projektoravstand: sirka 4 m avstand fra lerret som er på 102" 16:9

Lystett (mørkt) rom.

Sitteavstand er sirka 3.80 m

Må helst være LCD projektor fordi:

1, Må være stillegående! Både vifter og linser etc. Ikke noe summing, skurring, piping i romantiske scener osv. (fra projektor`n mener jeg da)
    "Konefaktor" heter det vel8)

2, Kan ikke ta sjansen på at regnbueeffekter ødelegger for opplevelsen. Bor i utkant Norge, kan teste på en butikk selv, men får neppe hele familien med dit Derfor: helst LCD.

3, Vil ha litt fleksibilitet i forhold til plassering.

4, Liker ikke apparater som blir veldig varme. (er på min 4. xbxox 360)

Noen anbefalinger?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DocWatchtower
    Har surfet meg en tendinitis de siste ukene men jeg mangler allikevel noen viktige svar. Skal kjøpe projektor primært til Xbox360 spill og litt Bluray film bruk. Så kildene er både 720p og 1080p. Jeg leser at oppløsning kommer på 3-4 plass, når man skal vurdere bildet og velge projektor. Viktigst skal være det med kontrast, farge og lysstyrke osv. Greit nok. Men hva betyr dette i praksis? Altså hvilke gode 720p LCD projektorer slår "entry" 1080p projektorer sett overall?

Har sirka 11.000,- i tankene for å bruke på projektor. Jeg lurer altså på: Hva vil gi meg den overall beste opplevelsen? En veldig god 720p eller en billig 1080p (som for eksempel Sanyo plv z700).

Fysiske forhold:

Lystett (mørkt) rom.

1, Må være stillegående! Både vifter og linser etc. Ikke noe summing, skurring, piping i romantiske scener osv. (fra projektor`n mener jeg da)

2, Kan ikke ta sjansen på at regnbueeffekter ødelegger for opplevelsen. Bor i utkant Norge, kan teste på en butikk selv, men får neppe hele familien med dit Derfor: helst LCD.

Noen anbefalinger?
    Med såpass stort lerret ville jeg gått for 1080p. Du vil klart se forskjell på Blu-ray. Jeg har selv gått fra 720p til 1080p, og det er synlig forskjell.

Se om du kan finne en brukt Sony VW40/50/60. Det bør være mulig å finne en slik innenfor budsjettet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret!

Mener du altså at det er bedre å satse på en entry (billig) 1080p modell enn en god 720p? Det finnes jo mange tester av begge oppløsninger og tråder om dette, men og det er et stort men i mitt tilfelle: Testene sammenligner aldri (forståelig nok) overall bildekvalitet av 720p og 1080p apparater i samme test opp mot hverandre. Men mit poeng er at jeg vil bruke en sirka 11.000 til projektor og vil ha en totalt sett best opplevelse til xbox 360 og bluray, dette med utgangspunkt i at oppløsning ikke kommer på første, men muligens 3-4 plass når man sammenligner bildekvalitet.
    Er klar over at det fins en forskjell mellom 720p og 1080p, ellers ville vel få ha tatt steget oppover, men med tanke på at kontrast, lumens, fargekvalitet osv har mer å si for den totale opplevelsen lurer jeg på: gir en god 720p en bedre totalopplevelse enn en billig 1080p? Eller med andre ord fins det 1080p lcd projektorer som koster rundt 11.000 som har like bra kontrast gjengivelse, fargekvalitet osv som de bedre 720p av samme pris?
    Litt rotette formulering av spørsmålet mitt kanskje.:roll:

Har ikke noe store muligheter å dra til byen og sammenligne apparater, men er i tillegg litt usikker om det er noe vits i siden man på ekspert og elkjøp osv vel neppe er noe store experter på kallibrering og fremvisning? Derfor stoler jeg mer på hva dere som erfarene brukere mener, i stedet for en nokså amatøristisk demonstrasjon i kunstige omgivelser med en 17 årig butikkansatt som "The Expert". Kjenner heller ingen i nærheten som har et oppsett , og ikke er det noe spesialforretning her heller.
    Det er bygdenorges sjarme he he...

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde først en relativt bra 720p prosjektor (Epson TW700) og byttet til en ikke så altfor dyr 1080p projektor (BenQ W5000). For meg innebar dette en STOR forskjell på BluRay filmer. Så mitt svar blir, ja, bedre med den RETTE 1080p projektoren.

Så til dine ankerpunkter om LCD:

1) jeg ser som regel film med kona. Vi ser helst dramaer og uten spesielt høy lyd. Likevel merker vi ingenting til susingen fra vår DLP projektor. Hvis filmen er god, blir du så sugd inn at hjernen sjalter ut annen støy.

2) Regnbue-effekten er nok litt overdrevet. Tror ikke det faktisk er så mange mennesker som plages av den. Har hatt MANGE venner på besøk i kinoen og foreløpig har ingen klaget. Tror faktisk over 100 personer har vært innom, og ingen har klaget.

3) til spilling tror jeg nok LCD passer best. Hva med Epson TW980?

Lykke til med valget!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fysiske forhold:

Lystett (mørkt) rom.

Noen anbefalinger?
    du får benq w5000 til 11 lapper og den gruser alt av 720p pj samt de fleste 1080p i den prisklassen,knall pj

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret!

Mener du altså at det er bedre å satse på en entry (billig) 1080p modell enn en god 720p?
    ...
    Er klar over at det fins en forskjell mellom 720p og 1080p, ellers ville vel få ha tatt steget oppover, men med tanke på at kontrast, lumens, fargekvalitet osv har mer å si for den totale opplevelsen lurer jeg på: gir en god 720p en bedre totalopplevelse enn en billig 1080p?
    Nå er det vel en stund siden det kom nye high-end 720p projektorer?
    Jeg vil tror de fleste produsentene legge mest innsats i 1080p projektorene, og har gjort det de siste par årene, og at derfor vil selv en entry-level 1080p være på høyde med 720p projektorer.

Så en del 1080p projektorer på Projektor 2009 tidligere i år, og selv de billigste var så bra at jeg ikke et sekund tenkte at 'nei, jeg vil heller ha en skikkelig bra 720p projektor'.

Når det gjelder regnbuer, så må du sjekke selv. Det hjelper deg noe at ingen andre ser det i tilfelle du ser det... Jeg ser regnbuer i et sett, så DLP er helt utelukket for min del. Et tips hvis du ikke har mulighet til å se DLP projektorer i en butikk i nærheten er å ta en tur på kino, de fleste kinoer bruker DLP-projektorer til reklamen før filmene Ser du ikke regnbuer der burde du være trygg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En moderne DLP har så lite regnbuer at du må være svært følsom for ikke å kunne leve med det. De eneste gangene jeg ser det på min 8720 er om jeg flytter øynene raskt fra en del av bildet til en annen, eller enkelte ganger når teksten endrer seg.
    Uansett lett å leve med, og jeg har følsomme øyne for sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    du får benq w5000 til 11 lapper og den gruser alt av 720p pj samt de fleste 1080p i den prisklassen,knall pj
    Hvor finner du en benq w5000 til 11000,-?
    Takker for alle fine innlegg forresten. Da blir det i hvert fall en 1080p projektor her i gården. Vurderer nu sterkt å ikke prioritere LCD framfor DLP. Heller ta sjansen eventuellt og bytte til LCD hvis jeg skulle ende opp med med svimmele barn og kone

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3) til spilling tror jeg nok LCD passer best. Hva med Epson TW980?

[/QUOTE]

Hvorfor mener du at LCD er bedre på spilling? Tenker du på panoreringer/lag eller?

Denne epson TW980 går for over 15000,- og smertegrensen ligger vel rund 11-12000,- er jeg redd:-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hva jeg har hørt av andre

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har akkurat byttet ut benq PE8720 og investert i en benqW5000.

PE8720 var en utrolig bra projector når den kom og gjør en meget god jobb på bluray. W5000 er litt bedre men faktisk ikke så veldig mye. Bildet ser litt mer naturlig og ekte ut.

En god 720p projector kan kjøpes brukt for 4000-8000, om man syns prisen på 1080p projectorer er verdt det får man nesten avgjøre selv.

Selv syns jeg forskjellen fra dvd til bluray var mye større enn forskjellen mellom 720 og 1080.

forskjellen mellom en dyr 720 projector og billig 1080 projector avhenger nok i stor grad av hvilke projectorer det er snakk om.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt uenig i det du skriver Dimacruz.

Først hadde jeg 720p+DVD. Det var sykt kjedelig.
    Deretter 720p+BD. Bildet var bedre men jeg ble ikke blown away.
    Endelig gikk jeg over til 1080p+BD og det var en helt annen verden for min del.

Men jeg tror du har rett i en ting, nemlig at det er viktigere HVILKEN projektor man har enn hvilken oppløsning det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nu på denne Sanyo PLV-Z700 LCD Projector Review - TV Reviews - TrustedReviews

koster 11000,- og har fått jevnt over gode reviews for sin prisklasse.

Er det noen som har et bedre lcd forslag???? Ellers så kommer jeg vel til å gå for nevnte.8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mange anbefaler Benq W5000. Hvis rommet er 4 meter tror jeg ikke du får fylt et 102" lerret pga liten zoom.

BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Noen får arrestere meg hvis jeg tar feil!!!

Mvh
    Geir M

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Hei. Jeg har akkurat byttet ut benq PE8720 og investert i en benqW5000.

PE8720 var en utrolig bra projector når den kom og gjør en meget god jobb på bluray. W5000 er litt bedre men faktisk ikke så veldig mye. Bildet ser litt mer naturlig og ekte ut.

En god 720p projector kan kjøpes brukt for 4000-8000, om man syns prisen på 1080p projectorer er verdt det får man nesten avgjøre selv.

Selv syns jeg forskjellen fra dvd til bluray var mye større enn forskjellen mellom 720 og 1080.

forskjellen mellom en dyr 720 projector og billig 1080 projector avhenger nok i stor grad av hvilke projectorer det er snakk om.
    Jeg er enig. Jeg "oppgraderte" selv fra PE8720 til W9000 og opplevde det som en klar nedgradering. På mine 106" var PE8720 en ganske mye bedre projector. W9000 ble til W10000 hos meg i løpet av bare to uker. Har aldri hatt en projector så kort tid som den. Generelt er nok likevel de aller fleste 1080 projecktorene bedre enn 720 modellene

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner du en benq w5000 til 11000,-?
    Bumper denne jeg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Bumper denne jeg.
    DEMO:
    BenQ Projektor, W5000 - Hjemmekino-DEMO2 - MPX.no - Elektromarked

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gemar
    Ser at mange anbefaler Benq W5000. Hvis rommet er 4 meter tror jeg ikke du får fylt et 102" lerret pga liten zoom.

BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Noen får arrestere meg hvis jeg tar feil!!!

Mvh
    Geir M
    Du har nok rett. Itillegg er w5000 ganske stor, slik at avstanden LINSE-LERRET blir nærmere 3,50 m. Og da får du nok ikke fylt 102" nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, da var det gjort:-)

Bestilte denne: Sanyo PLV-Z700 Projector Review

Er sikkert ikke en for dem med det "absolutte projektor kravet" men for meg som er førstegangs fødende når det gjelder projektor holder det sikkert med tanke på "value for money kalkyle"

Pris, LCD, plasseringsfleksibilitet, "motorlyd" og så 1080p ble avgjørende. Takker allesammen for hjelpen!

Snekrer nu som en gal hyller osv. "Lydtett" rom hadde vi i fra før, komplett med dobbel inngangsdør he he.... Gjenstår vegg til vegg tapet og litt fint tapet på veggene. Takk igjen!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du og til hvilken pris?