Bedre å kjøpe en bra 720p enn billig 1080p projektor? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk

Artikelnummer: 118071

Pris 10800,-

kjøpte i tillegg lerret til 1795,- 4:3 størrelse, 240 x 178 (skal lage et rammelerret ut av det selv)

KINGPIN Screens MS240-4:3
    Art nr: 102182

Valgte dette i setdet for netshop. no (samme sirkapris) men de tok 995,- i frakt, og hos netonnet.no ble frakten 169,- he he...

Ble sendt i går, kommer tilbake med mere info når jeg har fått den på plass.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motorlyd?
    Min BenQ DLP er helt stille, selvsagt med unntak av vifte og når jeg bruker zoom, fokus og linseskift. Hva viftestøy angår ser folk flest seg dumme på oppgitt desibelnivå, uten å tenke på hvordan støynivået faktisk oppleves. Billige vifter kan holde ujevn hastighet og avgi høyfrekvent støy, uten at det av den grunn vises på papiret. Min DLP avgir et jevnt, behagelig sus, og altså ingen "motorlyd".

Men, gratulerer med fin LCD!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Motorlyd?
    Min BenQ DLP er helt stille, selvsagt med unntak av vifte og når jeg bruker zoom, fokus og linseskift. Hva viftestøy angår ser folk flest seg dumme på oppgitt desibelnivå, uten å tenke på hvordan støynivået faktisk oppleves. Billige vifter kan holde ujevn hastighet og avgi høyfrekvent støy, uten at det av den grunn vises på papiret. Min DLP avgir et jevnt, behagelig sus, og altså ingen "motorlyd".

Men, gratulerer med fin LCD!
    Takker for presiseringen! Jeg har ikke hørt Sanyo`en enda, kommer senere i dag, men jeg har lest en del reviews og brukererfaringer på nettet og det som går igjen er at den er utrolig stille. Men som Platon skrev, sanse-erfaring er ikke til å stole på, strengt tatt vet vi vel ikke engang om når to forskjellige personer ser en blå farge, om de faktisk også ser den samme fargen. De vet bare at begge kaller det "blått", men den ene kan godt se oransje og den andre gul
    Hot, by convention, cold by convention, big, by convention, small...by convention. But all just atoms in a void.
    (Demokritt, for den som lurer)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Nå som du har hatt projektoren en stund, hvordan opplever du den ift. støynivå?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrkaizer
    Hei!

Nå som du har hatt projektoren en stund, hvordan opplever du den ift. støynivå?
    Veldig stillegående. I Eco-modus bråker den mindre enn for eksempel min Playstation 3 (Xbox 360 overdøver projektoren helt )

Hvis du ikke har noen av disse så kan den sammenlignes med en vanlig pc qua viftestøy.
    Du kan justere viftehastighet (normal, modus 1 og modus 2)i tillegg til lampe-styrke (eco, normal og sparmodus 1 og 2)
    Høy viftehastighet (som man i utgangspunkt bare bruker ved trope-temperaturer i rommet) bråker en del, som en xbox 360, så den bruker jeg bare ved spilling, når granatene eksploderer i hytte og gevær. Når vi ser film, bruker jeg vifte-innstilling "normal" og da er den såvidt hørbar når man er inn i filmens mest rolige sekvenser. (Projektoren er plassert på en hylle sirka 100 cm over hodet mitt.)
    Jeg kan ikke sammenligne projektoren med andre siden jeg dette er min første. Men jeg kan si at hvis den hadde støyet mer enn den gjør (som dlp projektorer visst gjør) hadde den IKKE blitt akseptert av kona som er meget følsom for viftestøy ved film-titting. Jeg ble for eksempel i sin tid nødt til å plassere xbox 360`n i et annet rom, med av-ledningen dratt gjennom et hull i veggen, da vi brukte den som dvd spiller:-)

Sånn sett er jeg veldig fornøyd siden viftestøyen hadde høy prioritet her i huset, så kom regnbue-effekter, så plasserings vennlighet, så oppløsning, så total bildekvalitet. Jeg kan ikke forestille meg å se film eller å spille konsoll på en vanlig tv igjen. (vår sony bravia 46 inch lcd står bare og støver ned) (men jeg må innrømme at tv programmer generelt interesserer meg ikke i det hele tatt)

Har brukt Sanyo`n sammen med PS3 bluray spilleren siden forrige uke og bildekvaliteten er for meg helt på topp. Kan godt være sånn at det professjonelle øyet finner mangler ved direkte sammenligning av to forskjellige merker, men siden jeg mangler begge referensområder sitter jeg her bare og gliser når Planet earth vises på et 103 inch lerret.
    Har kjørt den over 100 timer i løpet av 4 uker, kan godt si den er i daglig bruk!

Bare spør hvis du lurer på noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du den ift. lysstyrke? Om jeg anskaffer PJ, kommer jeg ikke til å ha total lyskontroll, så tenker grått lerret i 92"-størrelse holder. Takler z700 dette, eller må rommet være "bekmørkt" for at det skal være tilfredsstillende bilder?

Kan forresten legge til at min eneste erfaring med PJ er å ha sett en BD i stua til en kompis som har Panasonic AX100, og jeg synes det var veldig bra...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har full lyskontroll selv men har fremdeles vite takplater. Jeg venter på profilerte gråfargede skumplater som skal limes på himlingen. Ellers har rommet 1 svart vegg (scenemolton), mørkerød gulv (vegg til vegg teppe) og 1 vegg med lystette rullegardiner. Så hvor mye % lyskontroll det akkurat blir kan jeg ikke si (himlingen reflekterer masse lys ) men bildet er kjempebra. Regner med at det blir enda bedre med svart himling og da nærmer jeg meg vell 100% lyskontroll. Det er bekkmørkt når lyset sloknes. Lerret er hvit med 1.1 gain. Det er et 4:3 lerret men jeg kjører 16:9. Så det blir fremdeles et stort hvit bånd øver bildet som jeg regner med øddelegger bildekvalitetet litt. Det ligger i planleggingen å maskere denne bånden etter hvert, når hele familjen er eninge om hvor høgt bildet skal vises på veggen:-)

Når jeg åpner gardinene litt blir bildet utvasket med en gang. Så det er desidert best med lyskontroll. Du kan godt bruke mørkerøde farger på gulv og veggene fordi disse blir veldig mørke når lyset er av, men veldig stilig opplyst med lyset på.

Jeg vil nesten advare deg at når du en gang har tatt steget ut i projektorverden at du ganske kjapt kommer til å gjøre noe med "kinorommet" som gjør at forholdene og ergo bildet blir enda bedre, uansett hvilken projektortype du velger:-)

Forøvrig er rommet mitt 4 x 2,4 og 2.4 (Bxhxl) og projektoren står sirka 3.65 fra lerretet. Bildet som jeg får frem er da 2.3 m bredt med 3.7 m sitte-avstand. Dette høres stor ut men det går veldig fint. LCD har som fordel at du kan fikkle masse med plasseringen i alle retningen. Det sies at du mister lysstyrke men jeg legger ikke merke til det selv siden det er bare snakk om en 20 centimeter (nedover) hos meg.

Så fasit er, du vil ha god lyskontroll med denne projektoren fordi bildet blir fort utvasket. Når det er sagt, kommer du til å etterstrebe god lyskontroll også med en projektor som ikke er så følsom for lysforurensing. Fordi alle projektorer sikkert gir et bedre bilde desto mørkere rommet er. Og "Gnothi seauton" som sagt, setter du i gang med denne hobbyen, vil du raskt starte med å finne ut hvor du har forbedringspotensjal; litt mørkere vegg her, litt mere lystette gardiner der... osv.
    Det jeg vil si er at du kan godt ende opp med et lyskontrollert rom alikevel etter hvert:-)

Lykke til med "fødselen" Med mindre man er lottomiljonær bruker disse ting å ta tid, masse rier og smerter (i lommeboken).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •