Spm angående reklamasjonsrett på TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm angående reklamasjonsrett på TV

Hei, det er mulig det finnes en bedre seksjon av forumet å poste dette i, men jeg prøver her iom jeg ikke fant noen "annet" seksjon.

Nå skal dere høre, jeg kjøpte meg en TV for 2.5 år siden. Og ett år etter jeg kjøpte den tok tv'en "fyr" (kom røyk opp av den osv) og jeg sendte den inn til de som hadde levert TV'en. Det tok da 3 måneder ifra jeg sendte varen og til jeg hadde den tilbake.

Nå er det atter en feil, tv'en skrur seg vilkårlig av. Så sendte den inn igjen 3 Feb. Og nå til torsdag er det 4 uker siden jeg sendte den inn.. og da har jeg vistnok kjøpssloven på min side. " Ny tilsvarende vare " eller " heve kjøpet " sa de til meg hos forbrukerombudet.

Jeg ringte da igjen leverandøren og han sa han skulle skaffe meg ny tv. Han ga meg et modellnavn på Samsung LE32a330. Jeg gikk på nettet og så opp denne varen og det er en TV til 3500-4000 kroner. Og jeg betalte 8500,- for TV'en jeg kjøpte 2.5 år siden.

Spørsmålet mitt er da, "Tilsvarende vare" - Det har skjedd mye på 2.5 år innen tv'er.. så den samsung tv'en er helt sikkert bedre enn den tv'en jeg har hatt, Går det etter kvalifikasjoner på TV'ene når man skal definere "Tilsvarende vare" eller går det etter prisgruppe ?

" Heve kjøpet " Jeg nevnte også dette for han, og han sa da til meg om jeg vil heve kjøpet vil jeg få igjen noe penger, men ikke så mye som jeg den gang betalte for tv'en. Han sa det at det var noe rentesatser over tid som spilte inn.

Har dere noe å si på dette ?

Jeg er villig til å gå ganske langt for å utknytte min fulle rett i denne saken, det firmaet som er leverandør har gitt meg veldig dårlig service, og jeg er ikke fornøyd med de.

Hvis det er noen som kan svare meg på dette blir jeg veldig glad.

Mvh,
    Ziaka

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på de 2-5 årene har MYE skjedd. tven er nokk noe bedre da for 2.5 år siden var 8000 billigtver.

Ja, tven mister verdt for hvert år.

Teknisk sett så har fu fått noe feilinfo fra forbrukerombudet. etter 6 uker på repp kan du kreve omlevering eller heving av kjøp.

og ved reklamasjon har selger rett å fikse samme feil 2 ganger. Kunde har kun rett på ny vare hvis det ikke volder selger store kostnader (tv) men bra de gir deg en

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk den gamle tv'en min tilbake igjen i dag.

Første jeg gjorde var å koble den opp imot min PS3, da ble det bare grønt bilde.
    Koblet den deretter opp imot min PC, og da ble det rosa bilde, i tilegg til masse SKURRELYDER.

Så nå må den sendes på reperasjon igjen... NÅ ER JEG LEI!

Dette blir jo da 3dje gangen den sendes inn, hvis jeg ikke husker rett da har jeg rett på å heve kjøpet mitt ?

Spørsmålet da er bare hvor mye kan jeg få tilbake ? Den er jo tross alt 2 år og 2-3 måneder gammel, og jeg betalte 8.500,- for den ? noe som har kjennskap til de beregningene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd du vil sitte igjen med svært lite.

Eg kjøpte meg en laptop for vel 2.5 år siden for rundt 12.000.

Har hatt den på verksted vel 4 ganger og spurte mannen bak skranken på expert om kjøpet ikkje kunne oppheves.

Joda, det kunne det. Kjempegreier tenkte eg

Men så begynte han å liste opp tingene som gjore at den mistet verdi og vi kom vel frem til at det ikkje ville lønne seg.

Ville bare få igjen noen få tusen da brukstiden eg hadde hatt var mye lengre enn tiden den hadde vært inne på verksted+ alderen på varen.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal få igjen ganske nærme det du betalte for den.

Butikken kan velge å trekke litt her og litt der, men då skal du ha rente osv.
    Dette blir sjelden gjort. Som regel blir det berre den opprinnelige kjøpesummen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt nærmare undersøking:
    Du får tilbake alle pengane, minus bruksfradrag, pluss renter fra kjøpsdato.

Bruksfradraget skal bereknast ut i frå produktets levetid. Det er vanlig å bruke fem år som regel på dette. Det vil si at du skal trekkast for 133 kr for kvar måned du har hatt maskina. Du har då krav på forsinkelsesrente på hele kjøpssummen fra kjøpsdato. Det blir sånn ca 2300,- Det kan du rekne ut her.

Reknestykket blir då slik:
    8000
    - (133*(12+12+6månadar))
    + 2300(renter
    =rundt 6300.

Så kan du sjølv velge ka du vil gjere. Men ta å rekn på det sjølv, eg tok berre ein kjapp kalkulasjon. Men nevner ikkje du noko om renter kan det hende butikken ikkje nevner noko om bruksfrådrag og då vil du kanskje få heile summen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm noen sier at jeg nesten ikke får igjen noe, mens andre sier jeg kan få igjen mye

Prøvde å finne frem til noe på lovdata.no, men svært lite jeg fikk ut av de tørre paragrafene.

Men er det riktig, at ved 3dje gangen det er feil på produktet sier kjøpssloven at jeg har full rett til å heve kjøpet ? ( Dersom den er innenfor reklamasjonstiden selvfølgelig)

Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Så kan du sjølv velge ka du vil gjere. Men ta å rekn på det sjølv, eg tok berre ein kjapp kalkulasjon. Men nevner ikkje du noko om renter kan det hende butikken ikkje nevner noko om bruksfrådrag og då vil du kanskje få heile summen.
    Disse folkene er litt kranglete, så blir ikke lett å få til det tror jeg.

Skal prøve å få til noe med de i morgen, da ringer jeg de, hvis jeg ikke får noe god deal, tar jeg saken videre til forbrukerombudet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er juridisk sett ei veldig grei sak og den oppstår sikkert daglig i heile norges land. Selgar har 2 forsøk og du kan no heve kjøpet. Vil selger ha bruksfradrag så skal du få renter. Så enkelt og greit er det. Skriv ut §§§ 30, 31 og 32 frå forbrukerskjøpslova og sleng i bordet til selger. Så skal du sjå det ordnar seg

Frå lovdata
    § 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
    § 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Newcomer tygster sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her er vel at det ikke er snakk om samme mangel. Mangelen er den samme hvis problemet oppleves likt hver gang. Det at tven skrur seg av og at den viser merkelige farger vil nok butikken kunne krangle på skyldes forskjellige ting.

Uansett stemmer utregningen til thamule, du har krav på kjøpesum minus bruksfradrag pluss renter fra kjøpsdato. Her kan det være vert å merke seg at du skal ha renter for hele perioden, men bare kan kreves for bruksfradrag for perioden når produktet faktisk har fungert slik det skal.

Hvis du derimot får en ny tv, så skal det være tilsvarende eller bedre. Det vil si at du ikke kan henge deg opp i at tven du får tilbud om er vesentlig billigere enn hva du ga for din gamle hvis den er like god. Får du valget mellom ny tv og pengene igjen vil det nok helt klart lønne seg og på pengene igjen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tygster
    Problemet her er vel at det ikke er snakk om samme mangel. Mangelen er den samme hvis problemet oppleves likt hver gang. Det at tven skrur seg av og at den viser merkelige farger vil nok butikken kunne krangle på skyldes forskjellige ting.

Uansett stemmer utregningen til thamule, du har krav på kjøpesum minus bruksfradrag pluss renter fra kjøpsdato. Her kan det være vert å merke seg at du skal ha renter for hele perioden, men bare kan kreves for bruksfradrag for perioden når produktet faktisk har fungert slik det skal.

Hvis du derimot får en ny tv, så skal det være tilsvarende eller bedre. Det vil si at du ikke kan henge deg opp i at tven du får tilbud om er vesentlig billigere enn hva du ga for din gamle hvis den er like god. Får du valget mellom ny tv og pengene igjen vil det nok helt klart lønne seg og på pengene igjen.
    Oioi, uoppservange meg! Selvfølgelig helt rett det Tygster her seier at viss det er ulike feil det er snakk om (og det er det jo kanskje her, berre eg som ikkje har lest skikkelig) så stiller jo saka seg litt annerledes. Då har selgar krav på å utbedre feilen før du kan heve.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Oioi, uoppservange meg! Selvfølgelig helt rett det Tygster her seier at viss det er ulike feil det er snakk om (og det er det jo kanskje her, berre eg som ikkje har lest skikkelig) så stiller jo saka seg litt annerledes. Då har selgar krav på å utbedre feilen før du kan heve.
    Til og med ved 3dje feil på tv'en har selgeren krav på å reparere feilen før jeg kan heve kjøpet ? :-?
    Jeg mener å ha hørt at man har rett på å heve kjøpet dersom det er samme feil 2 ganger, eller at det det er mangel på den for 3dje gang.

Du sier at utregningen til thamule stemmer, men samtidig at en tv med tilsvarende spesifikasjoner ville vært bedre enn å heve kjøpet.

Jeg kan gå ut på market å kjøpet meg en TV til 2.500 som har bedre spesifikasjoner enn den tv'en jeg har i dag, og Thamule sin utregningen vil tilsi rundt 6.000 kroner.

Hva kan jeg gå etter ?

Og hva burde jeg si når jeg ringer til selgeren i morgen tidlig, for å være så offansiv og riktig i forholden til loven som mulig ?

Setter stort pris på et svar

mvh, Ziaka

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler at du snakker med selger personlig, og ikke via telefon. Ting kan lett misforstås over telefon, og det er enklere å komme til enighet og holde beherskelsen hvis man står face to face med en person. Møter du opp personlig og ikke kommer noen vei med selger, kan du også ta saken videre med han eller hennes sjef direkte.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ziaka
    Jeg mener å ha hørt at man har rett på å heve kjøpet dersom det er samme feil 2 ganger, eller at det det er mangel på den for 3dje gang.
    Dette er nok feil.
    Forsøk på å utbedre samme feil 2 gonger er retten selger har.

Sitat Opprinnelig postet av Ziaka
    Du sier at utregningen til thamule stemmer, men samtidig at en tv med tilsvarende spesifikasjoner ville vært bedre enn å heve kjøpet.
    Nei han seier at utrekninga mi stemmer og at ein tv med tilsvarande spesifikasjonar IKKJE vil vere bedre enn å få pengane igjen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skriver vel at det helt klart vil lønne seg å få pengene igjen, altså heve kjøpet. Samme feil 2 ganger eller mangel for tredje gang er vel det samme eller? Selger har rett til å forsøke å repparere produktet 2 ganger, men hvis samme feil oppstår for tredje gang har du krav på heving eller omlevering. Men dette er det vel i utgangspunktet selger som velger. Hvis han mener at heving vil gi ham urimelige kostnader kan han velge å kun tilby omlevering.

Uansett så synes jeg ikke din forklaring av problemene tyder på at du har opplevd samme feil 3 ganger. Tok fyr, skrudde seg av og viste feil farger er jo 3 forskjellige problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skriver vel at det helt klart vil lønne seg å få pengene igjen, altså heve kjøpet. Samme feil 2 ganger eller mangel for tredje gang er vel det samme eller? Selger har rett til å forsøke å repparere produktet 2 ganger, men hvis samme feil oppstår for tredje gang har du krav på heving eller omlevering. Men dette er det vel i utgangspunktet selger som velger. Hvis han mener at heving vil gi ham urimelige kostnader kan han velge å kun tilby omlevering.

Uansett så synes jeg ikke din forklaring av problemene tyder på at du har opplevd samme feil 3 ganger. Tok fyr, skrudde seg av og viste feil farger er jo 3 forskjellige problemer.
    Nei, jeg har ikke hatt samme problemet fler gangen.

Første gangen: Tv'en tok fyr
    Andre gang: Tv'en skrudde seg vilkårlig av
    Tredje gang: Viser grønt bilde, og forferdelige skurrelyder.

Så selger har da rett til å prøve å reparere varen enda en gang ? Helt til samme feil oppstår to ganger altså ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve deg med følgande bestemmelse:

Sitat Opprinnelig postet av lovdata
    § 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
    I og med at du har hatt så mange feil og at du er lenge uten tv kvar gong kan du sei at du synst du føler deg dårlig behandla og at du lider vesentlig ulempe ved gjentatte utbedringsforsøk på gjenstanden og at du derfor krever å få heva kjøpet.

Det kan funke. Prøv å gjer dette om til eit like stort problem for selger som for deg. Då går selgar lei og gir deg kanskje ein ny tv eller pengane igjen.

Etter mi meining burde butikken gi opp dene tven og la deg velge ein ny tv til 8500. Dette vil vere ei god løsning for begge partar, men krav på det har du diverre ikkje.

Lykke til.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt mer i forbrukerkjøpsloven så ser jeg at det jeg har sagt stemmer sånn noenlunde, men ikke helt. Du som forbruker kan velge mellom utbedring av mangelen eller omlevering. Det vil si at du kan velge om du vil ha en ny, tilsvarende tv, eller om du vil at de skal prøve å repparere den. (Retten til omlevering kan falle bort hvis det gir selger urimelige kostnader, men det er ikke noe jeg synes det gjør i denne sittuasjonen)

Hvis du derimot ønsker å heve kjøpet har selger rett til å prøve å repparere to ganger for samme feil og eventuelt helt til samme feil oppstår to ganger.

For å eventuelt komme med min mening kan jeg si at jeg ville kontaktet selger og forhørt meg om det var mulig å få kjøpet hevet. Hvis selger ikke går med på det så ville jeg krevd tven omlevert og da passet på at jeg fikk en tv som på alle områder var tilsvarende eller bedre enn den opprinnelige tven.

Edit: Hvis du opplyser hvilken tv du har så kan sikkert brukere her på forumet være med å vurdere om tven du har fått tilbud om kan regnes som en tilsvarende vare.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Retten til omlevering kan falle bort hvis det gir selger urimelige kostnader, men det er ikke noe jeg synes det gjør i denne sittuasjonen)
    Her trur eg ikkje vanlig praksis er einig med deg. Selger pleier få mulighet til å reparere, men dette er jo ei litt spesiell sak i og med at feil etter feil oppstår og det nermar seg heving av kjøp. Det er jo ein endå større kostnad for selgar.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detter er vel kanskje helt i grenseland ja, men ut i fra helheten i saken så står jeg på at jeg ikke synes dette er en urimelig kostnad. Men dette er selvfølgelig bare min mening. Det beste er uansett å kontakte selger og høre hva de mener om saken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger har rett til å forsøke avhjelp på produktet 2 ganger ved samme feil eller 3 ganger ved forskjellige feil, dette står veldig godt forklart i forbrukerkjøpsloven.
    Hvis dette er 3. gang du leverer inn tv´en din til service for forskjellige feil, har du nok ikke noe annet å satse på enn goodwill fra selger.

Lykke til

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •