Kan selger kreve omlevering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan selger kreve omlevering?

Hei

Har en dårlig følelse av at LG og Elkjøp prøver å "lure" meg.

Har en 50" Plasma som ble sendt inn på service nå for 2 gang, for samme feil. Feilen var der fra jeg fikk tv'n, ble sendt inn et par uker etter kjøp, og feilen var på plass med en gang etter første service. Fikk tips om å la den gå seg inn litt, og leverte den inn for noe uker side, ifb med flytting. Da var den ett år gammel. Jeg varslet om mangelen til servicemannen når jeg fikk den igjen første gang, og han sa at hvis feilen var der enda, måtte jeg sende den til et annet verksted, da han ikke ante hva det kunne være, men ba meg å la den gå seg til over tid...

Problemet var retention på undertext osv.

Nå har jeg fått en "godkjent kreditt" på Elkjøp, en lapp som i mine øyne gir meg rett til å handle en ny tv verdi 17000. Elkjøp derimot prøver å prakke på meg en ny LG plasma til 12000, og sier jeg MÅ ta imot denne. Jeg får ikke lov å velge LCD eller annet apparat med mellomlegg. Selv ønsker jeg å heve kjøpet og bruke pengene på et annet merke, da jeg ikke vil ha igjen LG. Elkjøp sier jeg kan glemme å få pengene tilbake, og må godta å få en ny LG tv. Har de rett?

M-sport

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter kjøpsloven kan du kreve kjøpet hevet dersom feilen ikke er utbedret etter 2 reparasjoner. Ref.Forbrukerrådet.
    Ved heving av kjøpet menes da pengene tilbake.

PS! Det må være samme feil som er forsøkt utbedret begge gangene.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Etter kjøpsloven kan du kreve kjøpet hevet dersom feilen ikke er utbedret etter 2 reparasjoner. Ref.Forbrukerrådet.
    Ved heving av kjøpet menes da pengene tilbake.

PS! Det må være samme feil som er forsøkt utbedret begge gangene.

Lykke til

Den ble sendt på rep, verkstedet sier de ikke kan rette feilen. Elkjøp skal da prakke på meg ny vare, av samme merke.

Er det en lovlig løsning på 2 gangs reperasjon, eller har jeg rett til å ikke akseptere det og be om penger tilbake? Varen har tross alt hatt feilen siden den var sprell ny...

m-sport

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vell ikke rett til å kreve penger tilbake.. De er heller ikke pliktige til å tilby deg en tv til samme verdi.. De skal tilby deg et tilsvarende produkt noe de helt sikkert mener den LG tvn er..

Forbrukerombudet er vell ikke en rettslig instans? Så uanstt hva de sier så kommer du ingen vei før du tar det videre.. eller?

MVH
    Lars B

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres da ut som en real drittservice fra elkjøp sin side! Makan til piss! Du har den lappen som sier du kan kjøpe hva du vil for 17000kr og da bør du kunne kjøpe det du vil! Skjedde noe lignende med meg da jeg kjøpte trådløs router som ikke funka, leverte og fikk lik lapp. Kunne kjøpe hva jeg ville da og det bør du også kunne!

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har krav på tilsvarende modell som du hadde tidligere. At prisene på plasma går ned er ikke butikkens ansvar. Tilsvarende vare er i dette tilfellet sikkert den modellen du har blitt tilbudt. Det er ihvertfall ikke en LCD tv. Hvis du får en ny 50" plasma uten feil som antageligvis er bedre siden den er nyere er vel det bare flott eller? Hvis du er veldig oppsatt på at du ikke skal ha den tilsvarende modellen så kan du kanskje be om at du får bruke de pengene som representerer den tilsvarende varen, på en annen modell (12.000) det burde kanskje la seg gjøre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett til å kreve pengene tilbake etter to avhjelpsforsøk.

Se § 30 - § 32 av forbrukerkjøpsloven som du finner her: LOV 2002-06-21 nr 34: Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

Dette forutsetter selvsagt at det faktisk er en konkret feil på varen, og at selger har forsøkt reparasjon av samme feil (avhjelp i loven) 2 ganger.

Lykkes ikke avhjelpen etter 2 forsøk har kjøper krav på å heve kjøpet etter § 32.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminow
    Du har krav på tilsvarende modell som du hadde tidligere. At prisene på plasma går ned er ikke butikkens ansvar. Tilsvarende vare er i dette tilfellet sikkert den modellen du har blitt tilbudt. Det er ihvertfall ikke en LCD tv. Hvis du får en ny 50" plasma uten feil som antageligvis er bedre siden den er nyere er vel det bare flott eller? Hvis du er veldig oppsatt på at du ikke skal ha den tilsvarende modellen så kan du kanskje be om at du får bruke de pengene som representerer den tilsvarende varen, på en annen modell (12.000) det burde kanskje la seg gjøre.
    De prøvde å by meg på en panasonic plasma, som var billigere enn tilsvarende LG. Jeg prøvde å be om at de skaffet meg den samsung plasmaen jeg ville ha, men den kunne de ikke få tak i påsto de, ikke kunne de akseptere at jeg tok en bedre modell med mellomlegg på de 17 jeg betalte for tv'n.

Hvis det er som du sier, så kan jeg gjøre meg vrang på at ingen av tv'ene har innebygd harddisk for opptak, og dermed ikke er tilsvarende. Problemet er at jeg helt i starten på samtalen med mannen på elkjøp sa at det ikke var veldig viktig, siden jeg ikke trodde ting sku bli så vanskelig...

Det som irriterer meg er at alle på elkjøp unntatt mannen jeg snakket med idag, sa at jeg hadde fått godkjent kreditt, at kjøpet var hevet o.l. Det er antagelig misforståelser blant de ansatte, siden en ekstrahjelp prøvde å selge meg en LCD mot mellomlegg på Fredag, uten at jeg kunne godta det fordi mellomlegget var altfor høyt for min lommebok... Nå angrer jeg nesten på at jeg ikke tok det tilbudet. Mannen påstår at beløpet på kredittnotaen min ikke betyr noe, og at han kun skal gi meg tilsvarende tv.

Det er mye mulig at jeg er ute og ror her, men jeg syns jeg bør ha rett til å holde meg unna et produkt jeg har fått avsmak for, pga typiske feil fra produsenten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Du har rett til å kreve pengene tilbake etter to avhjelpsforsøk.

Se § 30 - § 32 av forbrukerkjøpsloven som du finner her: LOV 2002-06-21 nr 34: Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

Dette forutsetter selvsagt at det faktisk er en konkret feil på varen, og at selger har forsøkt reparasjon av samme feil (avhjelp i loven) 2 ganger.

Lykkes ikke avhjelpen etter 2 forsøk har kjøper krav på å heve kjøpet etter § 32.
    Det er interessant det du sier, men hva er definisjonen på et avhjelpsforsøk? De har sendt tv'n til et verksted, verkstedet har ikke klart å rette feilen, og LG tilbyr meg et tilsvarende produkt.

Er LG sitt tilbud avhjelp nummer tre, eller går det innunder nummer to? Jeg vil kunne like å se det slik at verkstedet har meldt at rep ikke er mulig, så forsøk nr 2 er "brukt opp", og LG sitt tilbud, er forsøk nummer tre. Meget mulig at jeg vrir dette til min fordel nå :P

Edit:

Leste loven du henviser til nå, og det ser ut til at de har rett til å tilby omlevering og jeg kan ikke motsette meg det hvis det ikke er gått for lang tid siden jeg leverte den inn. Så, da er spørsmålet, hvor lang tid er for lang tid på en rep av tv?

M-sport

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av M-sport

Hvis det er som du sier, så kan jeg gjøre meg vrang på at ingen av tv'ene har innebygd harddisk for opptak, og dermed ikke er tilsvarende. Problemet er at jeg helt i starten på samtalen med mannen på elkjøp sa at det ikke var veldig viktig, siden jeg ikke trodde ting sku bli så vanskelig...
    Det her bør da ikke være noe problem. Si at du krever et produkt med tilsvarende specs / utstyr. Det finnes ingen grunn til å la de slippe billigere unna.

Om de prøver seg med å si at det ikke var så farlig med harddisk, så kan du ta opp med de det faktum at du er blitt ledet til å tro at du skulle få en kreditnota på den summen du betalte.

Er de for vrange så ta kontakt med forbrukerrådet. Elkjøp er såpass seriøse at de i de fleste tilfeller retter seg etter deres råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deckard
    Det her bør da ikke være noe problem. Si at du krever et produkt med tilsvarende specs / utstyr. Det finnes ingen grunn til å la de slippe billigere unna.

Om de prøver seg med å si at det ikke var så farlig med harddisk, så kan du ta opp med de det faktum at du er blitt ledet til å tro at du skulle få en kreditnota på den summen du betalte.

Er de for vrange så ta kontakt med forbrukerrådet. Elkjøp er såpass seriøse at de i de fleste tilfeller retter seg etter deres råd.
    Skal se hva jeg får til. Sjekket nå,og tv'n har vært inne i tre uker. Mener jeg leste at forbrukerådet mener at over 2 uker service er grunnlag for å klage, men jeg finner ikke igjen artikkelen. Skal snakke med dem over helga og høre hva de sier.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt LG, og kjenner meg ikke igjen helt her...
    For vel 3 år siden kjøpte jeg en 42" LG plasma på en nettbutikk. Denne fungerte prikkfritt tett på 3 år da jeg plutselig fikk en 2-3 cm bred rød strek over skjermen. Hendvendte meg selvsagt til nettbutikken, der de sa at dette var noe jeg måtte ta opp med LG direkte selv. Greit nok, jeg ringte LG, og de ba meg ta dette med InfoCare, som de brukte til alle sine servicer. Embalasjen hadde jeg kastet, men det var ikke noe problem, for LG hadde i sin garanti gratis embalasje. Eske kom levert på døra, og da plasmaen var pakket, ringte jeg bare InfoCare så ordnet de transport fra døra mi.
    Tv'n kunne ikke repareres, så spørsmålet fra nettbutikken(som dette skulle gå igjennom) var bare om jeg skulle ha en ny tv eller pengene. Jeg valgte pengene, og kjøpte meg en ny LG 50PG6000. Fikk selvsagt ikke hele kjøpesummen tilbake, men ca 50%. For de som husker prisene på plasma for 3-4 år siden skjønner jo at jeg nå har fått meg en større og myyyye bedre tv for halve prisen av min forrige tv.

Poenget er at jeg skjønner ikke hvorfor jeg måtte ta dette med LG/InfoCare, mens du må ta dette med Elkjøp? Jeg opplevde bare knall service fra LG/InfoCare iallefall.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett... ikke godta noe du har en dårlig magefølelse på... da bare angrer du etterpå, våkner svett og skrikende på nettene osv

Hvis du må, så ta de til forbrukerrådet og videre til forliksrådet.

Og ang harddisken... det er selvsagt en meget vesentlig del av TV'en når du nå har valgt å kjøpe en TV med innebygget opptaker. Da må de gi deg en TV med samme kvaliteter, eller pengene tilbake.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Jeg har selv hatt LG, og kjenner meg ikke igjen helt her...
    For vel 3 år siden kjøpte jeg en 42" LG plasma på en nettbutikk. Denne fungerte prikkfritt tett på 3 år da jeg plutselig fikk en 2-3 cm bred rød strek over skjermen. Hendvendte meg selvsagt til nettbutikken, der de sa at dette var noe jeg måtte ta opp med LG direkte selv. Greit nok, jeg ringte LG, og de ba meg ta dette med InfoCare, som de brukte til alle sine servicer. Embalasjen hadde jeg kastet, men det var ikke noe problem, for LG hadde i sin garanti gratis embalasje. Eske kom levert på døra, og da plasmaen var pakket, ringte jeg bare InfoCare så ordnet de transport fra døra mi.
    Tv'n kunne ikke repareres, så spørsmålet fra nettbutikken(som dette skulle gå igjennom) var bare om jeg skulle ha en ny tv eller pengene. Jeg valgte pengene, og kjøpte meg en ny LG 50PG6000. Fikk selvsagt ikke hele kjøpesummen tilbake, men ca 50%. For de som husker prisene på plasma for 3-4 år siden skjønner jo at jeg nå har fått meg en større og myyyye bedre tv for halve prisen av min forrige tv.

Poenget er at jeg skjønner ikke hvorfor jeg måtte ta dette med LG/InfoCare, mens du må ta dette med Elkjøp? Jeg opplevde bare knall service fra LG/InfoCare iallefall.
    Hm,jeg skal snakke med LG og se hva de sier, etter å ha snakket med forbrukerådet, slik at jeg vet hva jeg bør si, og ikke si.

Jeg vet ikke hvorfor jeg må ta dette med elkjøp heller, sa til mannen at jeg ikke ville krangle med ham, når det er LG som pålegger han å "stå på krava", og jeg ikke har til hensikt å være en problemkunde. Da han sa at jeg kunne prøve, men det var bortkasta... Jeg la uansett merke til at for hans del var hele sesjonen innlært og han hadde svar på mine argumenter som kunne oppleves som at jeg er på vei inn i et byråkrati-******* som jeg uansett kommer til å tape ansikt i. Jeg er ikke lettskremt, og jeg kan gjerne få beskjed om at jeg tar feil, men jeg vil ha det bevist av noen jeg vet har greie på det de snakker om.

Du fikk vel et priskutt fordi tv'n var utenfor garanti-tiden, og de da kan kreve deg for nytteverdien du har hatt av tv'n. Gjør det de, har du derimot krav på renter av innbetalt beløp på apparatet, og disse går noen ganger opp i opp og løsningen er lite benyttet. Dette leste jeg akkurat om :P

Skal de derimot kreve å avskrive varens verdi, så tror jeg de skal følge forsikringselskapenes praksis, altså 10% i året. Og evt økning jo eldre varen er

M-sport

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av M-sport
    Du fikk vel et priskutt fordi tv'n var utenfor garanti-tiden, og de da kan kreve deg for nytteverdien du har hatt av tv'n. Gjør det de, har du derimot krav på renter av innbetalt beløp på apparatet, og disse går noen ganger opp i opp og løsningen er lite benyttet. Dette leste jeg akkurat om :P
    Jeg fikk opplyst av LG at de, vissnok i motsetning til de fleste andre, hadde 3 års garanti, så jeg var innenfor garantitiden.
    Priskuttet er nok pga alder og hva en skjerm koster idag, forståelig nok.

Uansett, slik som du fremstiller saken så syns jeg dette er utidige svar du har fått fra Elkjøp. Jeg ville definitivt kontaktet LG direkte og forhørt meg litt ja.
    Fryktelig surt når slikt som dette skjer, og håper det løser seg for deg snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Jeg fikk opplyst av LG at de, vissnok i motsetning til de fleste andre, hadde 3 års garanti, så jeg var innenfor garantitiden.
    Priskuttet er nok pga alder og hva en skjerm koster idag, forståelig nok.

Uansett, slik som du fremstiller saken så syns jeg dette er utidige svar du har fått fra Elkjøp. Jeg ville definitivt kontaktet LG direkte og forhørt meg litt ja.
    Fryktelig surt når slikt som dette skjer, og håper det løser seg for deg snart.
    Takk for det, og alle andre innspill!

Vi er midt i et oppussingsprosjekt på 200m2 hus om dagen, så jeg klarer meg med 26" i kjellerhybelen ei stund til, så jeg kan krangle inntil jeg er sikker på at det er rett å gi seg, eller jeg får det som jeg vil :P

M-sport

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Elkjøp butikk er det snakk om?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EltaR
    Hvilken Elkjøp butikk er det snakk om?
    Gjøvik

Snakket med forbrukerådet idag, og butikken kan kreve omlevering på dette 2. reparasjonsforsøket.

Det som imidlertid ikke stemmer,er at LG tvinger dem til å prakke på meg ny LG, eller Plasma generelt. LG sender heller ikke en fysisk skjerm til dem som erstatning, men kroner og øre, i motsetning til hva Elkjøp påsto på Lørdag. Iflg LG selv, så bryr de seg katta om hva jeg tar med ut av butikken. Butikken får et visst antall kroner av dem, og har mulighet til å la meg kjøpe tv for de pengene, eller legge i mer hvis jeg ønsker. Elkjøp på Gjøvik ser det ikke slik... Blir spennende å se hvor mye de har fått fra LG.

Når jeg konfronterte mannen på elkjøp med dette, og at jeg ville ha tv med integrert HDD, siden han insisterte på at jeg måtte få tilsvarende,så sa han at jeg kunne få med en hdd opptaker ved siden av. Det er iflg Forbrukerådet ikke et tilsvarende produkt, siden min tv hadde integrert PVR...

Jeg fortalte så at hvis jeg krevde tilsvarende apparat , så måtte LG skaffe fra Polen, noe som tar tid, og etter loven skal jeg ha omlevering uten opphold, eller pengene tilbake.

Da fikk jeg beskjed om å gå tilbake til butikken jeg kjøpte varen, han ville ikke diskutere mer med meg... Jeg handlet tv'n i sin tid på Skreia, men av enkelhets skyld ble den levert på gjøvik, i tråd med Elkjøp sine rutiner.

Dro til Skreia, fortalte historien,og etter at de hadde sjekket opp litt så har vi blitt enige om at de får overført kreditten fra Gjøvik, og jeg får da handle tv for det beløpet, hvilken som helst tv, og med mellomlegg om jeg ønsker det.

Jeg er spent på hva beløpet Gjøvik har fått tilkjent er på. Hvis det er mer enn det beløpet de apparatene de har tilbydt meg koster,betyr jo det at de tjener på at jeg har fått et defekt produkt...

Kudos til Elkjøp på Skreia, bare synd det er så langt dit...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er saken løst.

LG har kreditert Elkjøp for en tv verdt 14000 (50PG6900). Altså, Elkjøp har fått 14000 kroner av LG.

Jeg synes det er litt dårlig lukt på det faktum at de da i starten insisterte på at jeg måtte få et apparat til mellom 10 og 12000, som var likt mtp specs, og Elkjøp selv skulle tjene 4-2000 kroner på min defekte tv.

Jeg vil ikke påstå at selgerene jeg har snakket med har vært klar over dette, men noen i Elkjøp systemet er veldig klar over dette og det at selgerne ikke får rett informasjon, eller beskjed om å "prøve seg", får meg til å tro at det blir spekulert i dette.

Jeg har jobbet i en _stor_ telebedrift, hvor det ble spekulert i å prøve å få kunden til å betale for en jobb kunden hadde rett til å få gjort gratis. Hvis folk uttrykte misnøye, eller skjønte lunta, fikk de det gratis, betalte de, så sparte leverandøren pengene...

Uansett, for andre i samme situasjon, krev å få vite beløpet butikken får tilbake fra produsent, for det er dette du har anledning til å kjøpe tv for. Da har du også lov å kjøpe hvilken som helst tv, med mellomlegg om du ønsker det!

Jeg får neste uke en Samsung Plasma, ps50a566 og håper jeg blir fornøyd med denne, specs ser for meg brukbare ut.

M-sport

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mnja, tror jeg heller ville hatt en LG plasma alikevel jeg....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •