17- 23" LCD til soverom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

17- 23" LCD til soverom

Vurderer fortiden å kjøpe en "snasen" soveroms-tv, mest for gøy, men også for å skaffe meg litt erfaring med HTPC styrt fra et annet rom (all moro på et sted, flere skjermer).

Jeg er imidlertid ikke interessert i å kjøpe noe dritt, men et kurant merke og noe som faktisk kan brukes, gjerne widescreen så blir det stilig!

Har sett at Smart Club har 17" LCD til 7000,- og 23" til 16000,- (den siste blir litt for dyr).

Hvordan er 17" Dell LCD TV til 6400,-?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet noen LCD-TVer i prisklassen under 10.000 kr og av det jeg har sett har ingen av disse skjermene overbevist meg overhodet. Den verste jeg så var en Hugoson 20" (4:3). Bakgrunnslysene skinte så hardt i gjennom skjermen at fargene ble helt forvrengte i kantene. Skjermen så veldig fin ut når den var avslått, men den burde i det hele tatt ikke skrus på. Mer generelt så er selve lcd-panelene så dyre at det i det hele tatt er vanskelig å få noe særlig ut ellers av tvene i denne prisklassen. En 20" CRT til 2000 kr vil virke mye mer avansert teknisk enn en 20" LCD til 10.000 kr.

Ellers har jeg kun sett en LCD-TV jeg likte sånn noenlunne. Det var en 20" fra Sony (4:3). Prisen på denne var 25.000 kr..

Kan legge til en siste ting som taler i en CRT sin fordel. Spesielt i soverom hvor belysningen gjerne er litt mørkere enn ellers i huset vil en fort henge seg opp i sortnivået på skjermen. Ingen LCD-TVer har noe særlig av dette. På stuen i fullt dagslys behøver ikke dette være noe stort problem, men når en på kvelden skrur av lyset på soverommet vil dette være skikkelig sjenerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du!

Jeg har en slik tv: philips 17PF9945 altså en 17" widescreen (wxga oppløsning) som også kan brukes som pc-monitor og den har inne bygd radio

knall bilde på den, jeg er stor fornøyd.
    sjekk ut tv'n her:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=9196

PS: noen mener den er litt liten for en stue, men ikke samboeren min :roll:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Mer generelt så er selve lcd-panelene så dyre at det i det hele tatt er vanskelig å få noe særlig ut ellers av tvene i denne prisklassen.
    Hvorfor er LCD-skjermer til PC så billige da?? Koster jo ikke mer enn 3000 kr og oppover for en 17".

Hvis man kan få tak i en kompositt- eller s-video-til-VGA-omformer kan man jo bruke en dataskjerm og trekke en ledning fra hjemmekinoreceiveren ellerno. Har du en receiver som har mulighet for flere soner samt et IR-system for overføring av fjernkontrollsignaler så har du jo full kontroll fra soverommet også. Noen som vet hva en slik VGA-omformer koster?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede sett på en kamerat sin klin nye 23" Phillips LCD fra Smart Club (16 000,- og denne var ganske så tilfredstillende! Både i dagslys og om kvelden.

Men vet liksom ikke helt hva som blir passende størrelse, 17" kan bli litt lite og 16 000,- litt for dyrt...

Erfaringer med 17" LCD fra Dell?

TVen kan jo også settes på stuen ved noen anledninger og ikke minst på "musikk-/kinorommet" så jeg slipper å skru på prosjektoren for å få med meg nyhetene eller andre bagateller...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Hvorfor er LCD-skjermer til PC så billige da?? Koster jo ikke mer enn 3000 kr og oppover for en 17".
    Til et soverom burde vel en 20" være et minimum (17" og 19" lcd-skjermene beregnet for databruk har et høyde/bredde-forhold på 5:4). Som dataskjermer koster disse fra 10.000 kr og oppover. Skal en bruke en lcd-panel til en LCD-TV kreves det et stort arsenal av dyr elektronikk som skalerer, linjedobler osv.

Hvis man kan få tak i en kompositt- eller s-video-til-VGA-omformer kan man jo bruke en dataskjerm og trekke en ledning fra hjemmekinoreceiveren ellerno. Har du en receiver som har mulighet for flere soner samt et IR-system for overføring av fjernkontrollsignaler så har du jo full kontroll fra soverommet også. Noen som vet hva en slik VGA-omformer koster?
    Problemet med å bruke en lcd-skjerm beregnet for PCer til TV er at de rett og slett ikke er beregnet til dette. For det første kommer praktiske problemer som at en gjerne ønsker å skru selve skjermen av og på via fjernkontroll. Hovedproblemet er at lysstyrken og betrakningsvinkelen er dårligere på en skjerm beregnet til databruk. Sannsynligvis for dårlig til at det blir noe særlig å titte på over en større avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder den 17" fra Dell er det vel bare bestille å prøve seg fram. Er du ikke fornøyd kan du bare levere den tilbake på angrefristen (14 dager). Det du må dekke selv da er porto fram og tilbake (ca 200-300 kr).

Når du har fått skjermen i hus se etter følgene (prøv den i et helt mørkt rom):
    1. Skinner bakgrunnslysene gjennom skjermen? Spesielt synlig i kantene på svart bakgrunn og veldig irriterende.
    2. Hvordan er kontrasten?
    3. Hvordan er fargene? Spesielt rødfarge er et stort problem på lcd-skjermer.
    4. Hvordan fungerer elektronikken? Digitale artefakter i fleng er vanlig. En fotballkamp på tv avslører det meste.

Har tilgode å se en skjerm som overbeviser i denne prisklassen.. Personlig synes jeg også 17" blir litt smått.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå kommet både en Packard Bell og en Toshiba som selges til 5995,- (Begge 17" wide)

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (17" og 19" lcd-skjermene beregnet for databruk har et høyde/bredde-forhold på 5:4).
    Jeg regner med du mener bredde/høyde-forhold på 5:4. Dette har jeg ikke tenkt på, men det stemmer jo i forhold til at de fleste kjører 1280x1024 punkters oppløsning. Gjelder dette CRT-skjermer med anbefalt oppløsning på 1280x1024 også?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette CRT-skjermer med anbefalt oppløsning på 1280x1024 også?
    Ingen CRT-skjermer har anbefalt oppløsning på 1280x1024. Det vanligste er 1024x768, 1152x864 samt 1600x1200. Skjermene har 4:3 forhold (noen har vel også 16:9?)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette CRT-skjermer med anbefalt oppløsning på 1280x1024 også?
    Ingen CRT-skjermer har anbefalt oppløsning på 1280x1024. Det vanligste er 1024x768, 1152x864 samt 1600x1200. Skjermene har 4:3 forhold (noen har vel også 16:9?)
    Noen har 1280 x 960 som anbefalt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Peakman. Synes det forøvrig er påfallende mange med CRT skjermer som setter disse opp med 1280x1024 oppløsning. Gudene må vite hvorfor.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si. På en CRT vil jo faktisk ikke en sirkel være rund med den oppløsningen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med LG 23 LZ40?

Den var utstilt sammen med en del andre tver hos en butikk her i starten av uken og virket som den beste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •