46" tv, LED eller Plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

46" tv, LED eller Plasma?

Er klar for å kjøpe 46" TV, valget står nå mellom Samsung 46a786 og Panasonic 46PZ80E evt. 46PZ85E. TVen vil primært bli brukt til vanlig TV titting med signaler fra CD sin HD PVR (Parabol) og til film fra DVD og etterhvert BD, har også Wii. Er i tillegg interessant å koble til PC for å vise bilder etc. Den skal stå i en lys stue hvor vi sitter ca 4 meter fra skjermen.

Panasonicen er såpass mye billigere at jeg kan få med en grei BD spiller i samme slengen.

Hvilken TV skal jeg velge og hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville anbefale panasonicen, den er det beste kjøpet du kan gjøre i den prisklassen.
    den er anbefalte kjøp i de fleste tester den har vært med i rundt i verden.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gode TVer begge to... Langt bedre sortnivå på LED-TVen selvsagt, men skal du primært bruke den til TV-titting er den uansett Panasonicen en veldig god allrounder (til film i mørk stue er det lite som slår LED, ev. Pioneer 9G)...

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke opplevd LED-TV selv, men må si at jeg gjerne skulle gjort det. Og da spesielt under de rette forhold. En oppgitt kontrast på 2.000.000:1 er ikke et tall å kimse av..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Har ikke opplevd LED-TV selv, men må si at jeg gjerne skulle gjort det. Og da spesielt under de rette forhold. En oppgitt kontrast på 2.000.000:1 er ikke et tall å kimse av..
    Det er vel strengt tatt dynamisk kontrast?

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Gode TVer begge to... Langt bedre sortnivå på LED-TVen selvsagt, men skal du primært bruke den til TV-titting er den uansett Panasonicen en veldig god allrounder (til film i mørk stue er det lite som slår LED, ev. Pioneer 9G)...
    Har ikke erfaring med LED-TV, men er dette en LCD med LED-teknologi?

Seriöst, er det virkelig så bra sortivå på disse, uten kraftig blåstikk?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet med dem er innsynsvinkelen, og at når det kommer bilde på skjermen, så er ikke sortnivået så bra alikevel.
    og dynamisk kontrast sier ikke noenting. det finnes ikke noen felles målemetode som brukes for å måle dette.
    men de kommer seg, men synes helt ærlig ikke de er på høyde med en bra plasma ennå.
    og da mener jeg ærlig talt, fordi om jeg har plasma selv.
    jeg hadde vært veldig glad selv jeg om led-lcd, eller en annen vri, kunne komme på nivå med en bra plasma, fordi det hadde gitt meg flere reelle valg selv, neste gang jeg skal ha ny tv,

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det er vel strengt tatt dynamisk kontrast?

Har ikke erfaring med LED-TV, men er dette en LCD med LED-teknologi?

Seriöst, er det virkelig så bra sortivå på disse, uten kraftig blåstikk?
    De flest produsentene reklamerer jo med høye kontrast-tall, og da som oftest i dynamisk kontrast. Jeg regner med at Samsung bruker tilsvarende målemetode på sine skjermer, og da vil man uansett få en forståelse for at konstrasten er vesentlig forbedret sammenlignet med tidligere modeller, så forholdsmessig bør det bli rimelig korrekt.

Det er seriøst bra sort nivå på disse LED-LCD TVenen, og lysstyrken går plasma en høy gang. Disse to egenskapene fører til en utrolig dynamikk og dybdefølelse i bilde. Men det er som du nevner, litt tricky å få justert blåstikket bort. Selv har jeg justert litt (med tips og innstillinger fra andre) og ser at det er blitt bedre på min TV ihvertfall.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    De flest produsentene reklamerer jo med høye kontrast-tall, og da som oftest i dynamisk kontrast. Jeg regner med at Samsung bruker tilsvarende målemetode på sine skjermer, og da vil man uansett få en forståelse for at konstrasten er vesentlig forbedret sammenlignet med tidligere modeller, så forholdsmessig bør det bli rimelig korrekt.
    Du har et poeng der, men i forhold til native kontrast så er jo tallene ganske bort i natten?
    Det er seriøst bra sort nivå på disse LED-LCD TVenen, og lysstyrken går plasma en høy gang. Disse to egenskapene fører til en utrolig dynamikk og dybdefølelse i bilde. Men det er som du nevner, litt tricky å få justert blåstikket bort. Selv har jeg justert litt (med tips og innstillinger fra andre) og ser at det er blitt bedre på min TV ihvertfall.
    Er allergisk mot blåstikk. Får vente og se hvordan de nye Panasonic blir. De virker jo meget lovende.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nettopp... og på grunn av det, mener jeg at man bør vurdere fordeler og ulemper med de to teknologiene opp mot hverandre.

Mine to ankepunkt for vurderingen av den ene fremfor den andre, er først å fremst: innsynsvinkel og innbrenning (bruke den til PC/gaming).
    LED har litt redusert innsynsvinkel, mens plasma har tilbøyelighet for innbrenning. Utover dette har man ting som ekstrautstyr, vekt, pris, strømforbruk og design (både estetisk og praktisk, tenker da spesielt på gjenskinn) man kan vurdere ut i fra.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et poeng der, men i forhold til native kontrast så er jo tallene ganske bort i natten?

Er allergisk mot blåstikk. Får vente og se hvordan de nye Panasonic blir. De virker jo meget lovende.
    Native vs. dynamisk kontrast er vel ganske bort i natta i de fleste tilfeller... Uansett så er TVen min sort som natta, når det skal være sort.

Blåstikket er definitivt tilstedeværende med fabrikk-innstillingene i Standard og Dynamisk modus på min 9-serie. I Film modus har ihvertfall jeg vanskelig for å se det med mitt blotte øye. Jeg har justert litt på det blå i gråskalaen i Standard og kan ikke si at jeg ser mye til blåstikk lenger. Men nå er jeg sikkert litt på den andre siden av kelvin-nirvana enn deg, jeg liker det nøytralt (mot kaldt) fremfor varmt... igjen dette med preferanser ;-)

Newcomer glenners sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    problemet med dem er innsynsvinkelen, og at når det kommer bilde på skjermen, så er ikke sortnivået så bra alikevel.
    og dynamisk kontrast sier ikke noenting. det finnes ikke noen felles målemetode som brukes for å måle dette.
    men de kommer seg, men synes helt ærlig ikke de er på høyde med en bra plasma ennå.
    jeg hadde vært veldig glad selv jeg om led-lcd, eller en annen vri, kunne komme på nivå med en bra plasma, fordi det hadde gitt meg flere reelle valg selv, neste gang jeg skal ha ny tv,
    Hva mener du med at sortnivået blir et problem fra siden?
    Er dette av egene erfaringer?
    JEg kan ikke se at jeg har noen problem med vinkeln.

Dette er rett å slett bare bull.

Jeg har sat det til folk som kommer hjem til meg men de klarer nesten ikke å se noe forskell fra noen av sitteplassene i stua.

LED LCD sknuser plasma i samme prisklasse.

Har du hatt en Led lcd i stua?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Native vs. dynamisk kontrast er vel ganske bort i natta i de fleste tilfeller... Uansett så er TVen min sort som natta, når det skal være sort.

Blåstikket er definitivt tilstedeværende med fabrikk-innstillingene i Standard og Dynamisk modus på min 9-serie. I Film modus har ihvertfall jeg vanskelig for å se det med mitt blotte øye. Jeg har justert litt på det blå i gråskalaen i Standard og kan ikke si at jeg ser mye til blåstikk lenger. Men nå er jeg sikkert litt på den andre siden av kelvin-nirvana enn deg, jeg liker det nøytralt (mot kaldt) fremfor varmt... igjen dette med preferanser ;-)
    Jeg skal definitivt sjekke ut en slik, men 60" og oppover er det kanskje kleint med slike?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    Tips: 9-serien til Samsung er vel det nærmeste du kommer en Pioneer 9G (uansett teknologi) med alle fordelene ved en LCD, så løp og kjøp ;-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: 9-serien til Samsung er vel det nærmeste du kommer en Pioneer 9G (uansett teknologi) med alle fordelene ved en LCD, så løp og kjøp ;-)
    Jeg har enda ikke sett en LCD som har hatt et bilde i klasse med en CRT eller god plasma. Synes alltid det har värt veldig flatt og livlöst. Er dette noe de har fått bort på LED-LCD?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal definitivt sjekke ut en slik, men 60" og oppover er det kanskje kleint med slike?
    Er vel bare Sony som har en 70" LED for tiden, men den koster vel ikke mer enn 250.000,-... neppe aktuelt, for de fleste!

Så du skal opp i 60"+? ...du vurderer ikke PJ istedenfor da?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda ikke sett en LCD som har hatt et bilde i klasse med en CRT eller god plasma. Synes alltid det har värt veldig flatt og livlöst. Er dette noe de har fått bort på LED-LCD?
    Flatt å livløst er det absolutt ikke, det er heller tvært om.

Det er skremmende klart.... nesten som om at ting kommer ut av skjermen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare Sony som har en 70" LED for tiden, men den koster vel ikke mer enn 250.000,-... neppe aktuelt, for de fleste!

Så du skal opp i 60"+? ...du vurderer ikke PJ istedenfor da?
    250.000 for en TV er så utelukket at det er vanskelig å beskrive med ord.

PJ er ikke aktuelt for meg, det må väre en bra tv. Forelöpig har det kun värt Pioneer som har värt interessant, men lurer litt på hvordan kvaliteten på Samsungs 63" er til sammenligning. Har Pioneer nå og kan ikke gå ned i kvalitet. Ellers er jo de kommende 65" til Panasonic meget interessante hvis pris og kvalitet er rett.

Sitat Opprinnelig postet av glenners

Höres positivt ut. Godt å höre at LCD forbedrer seg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så nettopp Baraka på BD, ikke akkurat flatt og livløst der akkurat ;-)

Den dagen jeg fikk TVen min (var da ikke kalibrert skikkelig engang) var lillesøsteren (15år og lite interessert i hifi/gadgets generelt, men er vandt til å se film på 42" plasma) til min bedre halvdel på besøk for å se "Pans Labyrinth" på BD med oss. Ca. 10min inn i filmen sier hun: "Oj, det er akkurat som ting og mennesker kommer ut av TVen avogtil... litt sånn 3 dimensjonalt lizm"! Og jeg må si meg enig med henne, dynamikken er helt utrolig! 8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glenners

...du var litt kjappere enn meg der! :-D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...du var litt kjappere enn meg der! :-D

Men vi kom nu med samme konklusjon...

Skal vi la plasmaguttan være i fred nu 8)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •