Hjelp! HiFi-klubben klarer ikke levere varen de har solgt meg (Denon 3808)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! HiFi-klubben klarer ikke levere varen de har solgt meg (Denon 3808)

I romjulsdagene var jeg innom min lokale HiFi-klubben og gjorde en (relativ) stor handel syntes jeg:

Denon 3808: 11.498,-
    B&W ASW610XP: 8.998,-
    B&W XTC: 6.698,-
    B&W M1: 3.396,-

Totalt 30.590,-

Rett over nyttår økte HiFi-klubben de fleste priser betraktelig og en Denon 3808A koster nå 15.998,-. Men, i dag ringte HiFi-klubben og sa at de ikke klarer å levere 3808 fordi den er utsolgt og er erstattet med den dyrere modellen 3808A.

Spørsmålet mitt er: Er det ikke rimelig at HiFi-klubben leverer meg en 3808A kostnadsfritt? Eller kan de refundere pengene til meg og si "sorry mac, vi var utsolgt. Du får kjøpe en ny 3808A i stedet..."?

En ting er hva kjøpsloven sier når man har tatt betalt for et produkt som viser seg å være utsolgt - noe annet er hva slags nivå av kundeservice man bør forvente når man har kjøpt hifi-komponenter for 30K...Hva mener dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er rart du har kjøpt noe i butikken som du ikke tok med deg hjem eller som de ikke kan levere. Når hfk først har havnet i den situasjonen, burde de gi deg rabatt på 3808A. De hadde vært veldig snille hvis se ga deg en 3808A til 3808 pris synes jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Jeg synes det er rart du har kjøpt noe i butikken som du ikke tok med deg hjem eller som de ikke kan levere. Når hfk først har havnet i den situasjonen, burde de gi deg rabatt på 3808A. De hadde vært veldig snille hvis se ga deg en 3808A til 3808 pris synes jeg
    Ja, det var noe leveringstid på varene og de skulle komme rett over nyttår. Det eneste som skiller 3808 og 3808A er en firmwareoppgradering som HiFi-klubben har solgt som et eget "Upgrade Kit" for 350,- (fra 01.01: 400,-) og jeg har tilbudt meg å betale 400,- som det ville kostet meg å oppgradere...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig kjedelig situasjon da. 3808A henger jo sammen med 09 serien gjør den ikke det? Det er mer forskjell fra min 2808 til 2809 enn fra 3808 til 3808A. Så jeg ser at det blir passe absurd hvis du pluteslig må ut med 5500 mer for så og si samme vare. Jeg ville forsøkt å spørre etter sjefen i butikken Det ville vært rimelig om du fikk en 3808A mot et lite tillegg (ikke dagens fullpris) eller til 3808A pris på datoen som du foretok kjøpet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up klubben

arogante folk null kunde service :evil:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ganske sterke rettigheter i henhold til kjøpsloven. Men firmaet har også en del rettigheter. I denne saken er det vel forbrukerkjøpslovens §19 1. og 2.ledd og §21 som er aktuelle:

Sitat Opprinnelig postet av lovdata.no
    § 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20
    b) kreve oppfyllelse etter § 21
    c) kreve heving etter § 23
    d) kreve erstatning etter § 24.

[...]

§ 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
    Det er §21, andre ledd som utgjør problematikken slik jeg ser det. Kjøper ønsker oppfyllelse etter §19, første ledd, pkt b. Spørsmålet er således om en levering av 3808A istedenfor 3808 medfører "en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller".

Mitt syn på dette er at kjøpet er inngått på et tidspunkt da produkter i markedet var lavere priset enn nå. Forbrukerens ulempe med å heve kjøpet og så kjøpe et produkt med tilsvarende ytelser nå er betydelig. Jeg vil si at forbrukerens interesse for oppfyllelse er i direkte samsvar med selgerens kostnad ved å oppfylle, og at det derfor ikke er noe misforhold mellom selgerens og kjøperens ulemper.

Jeg vil med min lovforståelse (jeg er ikke utdannet jurist) mene at Hifiklubben må levere en vare som er i henhold til avtalte ytelser. Inntektstapet står i direkte samsvar med det forbrukeren risikerer å måtte betale ekstra ved heving av kjøpet og anskaffelse av en annen vare med tilsvarende ytelser.

Ellers vil jeg bare nevne at akkurat nå ligger det en Denon AVR-3808 ute på Hi-Fi Klubbens lagersalgs liste under Marcus Thranes gt. i Oslo (listen er riktignok sist oppdatert 2/1-2009).

Det er egentlig interessant å høre hvorfor varene ikke ble levert ved kjøpsinngåelsen eller i etterkant, for det er tydelig at Hifiklubben hadde Denon AVR-3808 i kjeden ved det gjeldende tidspunktet.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er forbrukerkjøpsloven helt klar.
    Siden du allerede har betalt for varen, skal du ikke betale mer en mellomlegget for den varen som er dyrere. henholdsvis 3808 og 3808A. i dette tilfellet kr 400,-

Kontakt eventuelt forbrukerrådet, ofte nytter det å bare "true" med forbrukerkjøpsloven, så ordner det seg nok.

Driver selv med salg(kapitalvare) og dette er utvilsomt et kraftig overtråkk fra HFK sin side. Lykke til.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 4308 til slgs for 12500,-:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke de kan gi deg det produktet du har kjøpt og betalt, bør de strekke seg for og gi deg et godt tilbud på den oppgraderte versjonen. Alternativt så får du kreve og få returnert alle pengene og de får igjen de varene du har fått. De har solgt og fått betalt for en vare, de må da sørge for og ordne opp i dette. Personlig ville jeg syntes det var et rimelig tilbud du ga de med å betale hva oppgarderingen kostet, for meg så virker som de skal sleipe seg til mer penger for og dekke opp for at kostnadene har økt. Var selv opp i en lignede sak rett før jul, jeg hadde vært og sett på og fått tilbud på høytalere, da vedkommende var noe opptatt så fikk jeg ikke bestilt før et par dager senere, da var imidlertid prisen økt pga høy euro, men jeg fikk da gammel pris fordi det var det vi hadde avtalt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ellers vil jeg bare nevne at akkurat nå ligger det en Denon AVR-3808 ute på Hi-Fi Klubbens lagersalgs liste under Marcus Thranes gt. i Oslo (listen er riktignok sist oppdatert 2/1-2009).
    Hvis den fortsatt ligger der, så ser jeg problemet som løst.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er egentlig interessant å høre hvorfor varene ikke ble levert ved kjøpsinngåelsen eller i etterkant, for det er tydelig at Hifiklubben hadde Denon AVR-3808 i kjeden ved det gjeldende tidspunktet.
    Veldig interessant. Nå vet ikke jeg hvordan klubben som kjede er organisert, men jeg jobber selv i butikk tilknyttet en kjede, Coop Obs Bygg. Vi har kjedeavtaler, og får levert varer fra sentrallageret til Coop, men vår butikk er en avdeling av Coop Vestfold og Telemark som er et eget juridisk selskap.
    Vi har ingenting med de andre Coop butikkene å gjøre i det hele tatt, bl.a når det gjelder varebeholdningen. Er det tomt for en vare hos oss, er det ikke noe system for å få denne varen fra en annen butikk, eller i det hele tatt vite om en annen butikk har den. Da må vi eventuellt ringe rundt til alle butikkene i Norge å spørre.
    Det kan vi selvfølgelig gjøre som en service, men det blir uansett en ny handel mellom kunden og den andre butikken, vi har ingen forpliktelser der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til informasjon:

Jeg har i dag tatt kontakt med zimba07 for å finne en god løsning på denne saken, noe jeg er sikker på at vi gjør.

Takk til dere andre for gode råd og svar til trådstarter. Vi forsøker hele tiden å bli bedre, og da er dette faktisk en fin måte å snappe opp misforståelser som har skjedd i våre butikker, slik at vi kan rette dem opp.

med vennlig hilsen,

Ivar Brath Lien
    Salgsjef Norge
    Hi-Fi Klubben AS

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at Hifiklubben er innom forum for å faktisk hjelpe folk som ikke er fornøyd med kundeservicen.
    --
    For min egendel så Boikotter jeg butikken i sandnes pga dårlig service og bla bla og jeg reiser heller til Stavanger vis jeg skal ha noen slike produkter.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si at Klubben får mye pepper om dan, entusiastsjappa som mister ansikt og nisje?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Skal si at Klubben får mye pepper om dan, entusiastsjappa som mister ansikt og nisje?
    Er du spesielt overrasket?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Er du spesielt overrasket?
    Jeg hadde klikka helt enkelt og greit, hadde pokker ikke latt meg pelle på nesa av slik møkkabehandling. Du er faktisk en kunde, og de tjener penger på deg og når dem ikke gidder å følge opp saken enn å bare slenge regninga i trynet på deg uten forvarsel. Det er for dårlig og håper klubben vil fortsette å ha blide kunder, heldigvis har jeg meget gode folk her i moss så her skal jeg slippe slike problemer.

Håper ting ordnet seg for deg til slutt i hvertfall, vet alt med å ha ha ting på rep og masse klaging osv. Det er en rent helv.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mange seriøse forhandlere som ikke vet hva som blir sagt her inne. Selv om det er mange meninger om dette forum vil jeg bare si. Hipp Hurra for AV Forum

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde klikka helt enkelt og greit, hadde pokker ikke latt meg pelle på nesa av slik møkkabehandling. Du er faktisk en kunde, og de tjener penger på deg og når dem ikke gidder å følge opp saken enn å bare slenge regninga i trynet på deg uten forvarsel. Det er for dårlig og håper klubben vil fortsette å ha blide kunder, heldigvis har jeg meget gode folk her i moss så her skal jeg slippe slike problemer.

Håper ting ordnet seg for deg til slutt i hvertfall, vet alt med å ha ha ting på rep og masse klaging osv. Det er en rent helv.....
    Jeg antar det ordner seg for trådstarter.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Jeg antar det ordner seg for trådstarter, min stuasjon er i fornrukerrådet.
    Butikken i sandnes har ikke svart på de 3 breva fra forbrukerrådet. Og om ca 7 dager så kommer FBR til å evnt avslutte saken.
    Sjekk her <--
    Jeg har lest igjennom hele tråden og synes dem har oppført seg veldig dårlig i dette tilfellet, men jeg håper de lærer å yte litt service fremover ellers kan dem stenge butikken mener jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen her som burde fortelle han at han burde ta imot pengene slik at han heller kan kjøpe seg en Onkyo eller Yamaha? . Da gjør jeg det. Kjøp heller Yamaha eller Onkyo! Syntes det jeg har hørt av DEnon i det siste ikke kan måle seg med disse 2 merkene.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest igjennom hele tråden og synes dem har oppført seg veldig dårlig i dette tilfellet, men jeg håper de lærer å yte litt service fremover ellers kan dem stenge butikken mener jeg.
    Oh Yeah =)
    Før jeg hadde anlegg drømte jeg om å handle på Hifi-klubben...
    Det var tydeligvis et mareritt jeg drømte

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •