Prosjektor omkring kr 5000. Lite lærret!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor omkring kr 5000. Lite lærret!

Hei!
    Er i planleggingsfasen når det gjelder å kjøpe min første projektor.
    I første omgang skal den brukes på en liten hybel. Jeg har planer om på kjøpe egnet duk og lage lerret selv på en ramme. Dette skal stå på et tv bord som er 149 cm bredt. Lerretet skal være like bredt. Det gir meg et bilde på ca 67", altså ganske lite. Rommet har god lys kontroll.

Jeg vil legge ca 2-5000,- i projektor (ja jeg vet det er lite!), ny eller brukt. Jeg regner med at for denne prisen får jeg en HD-ready projektor, med ok sortnivå som også vil fungere senere med større lerret.

Hardware.no - Prisguide - Panasonic PT-AE700E Tror dere om denne f.eks?

Har dere noen tips? Er det lettere å få et godt bilde på et lite lerret, siden bilde ikke skal blåses opp veldig mye?

Takk til dere som gidder å hjelpe meg =)

EDIT: TV bordet er 149cm bredt!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen forslag? Jeg har prøvd å lese rundt omkring på sider som er annbefalt her, men det er mest om pj i høyere prisklasser. Dessuten er mange tråder veldig gamle.

Har laget en skisse du kan se under i vedlegget hvis det hjelper.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette kan bli bra, velger du en brukt 720p brukt LCd prosjektor så er de veldig flexible på plassering, Panasonicen som er foreslått er et bra valg i prisklassen, burde gå og få en slik pent brukt for ca 4000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har selv en PT-AE700E og et lerret som er 171cm bredt. Er kjempe fornøyd. Kjøpte ny pære før sommeren direkte fra japan, som da kom på 1600,- , eller noe deromkring inkl toll. Hadde godt over 5000 timer, men da var bildet veldig lyssvakt. Vil nok bytte pære tidligere neste gang... kanskje rundt 3000.

Og denne projektoren fikk jo mye bra tester i sin tid, så får du en god pris på dene så slå til. Husk å se an antall timer pæra er kjørt!

Cybrot

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare skyte inn, PT-AE700E er en ok PJ, for all del. MEN den er ikke verd 4K. Hadde den vert ny (ny lampe blir da mest sannsynlig, ja så kanskje)

En brukt bør ikke koste mye over 2K.

Vil tippe du klarer å finne en Panasonic AE900 til ca 5K brukt, eller en Epson TW700 (600'dren er også bra), disse er endel bedre enn den litt eldre AE700.

Hvor langt er det fra sweetspot til lerret ?

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Vil bare skyte inn, PT-AE700E er en ok PJ, for all del. MEN den er ikke verd 4K. Hadde den vert ny (ny lampe blir da mest sannsynlig, ja så kanskje)

En brukt bør ikke koste mye over 2K.

Vil tippe du klarer å finne en Panasonic AE900 til ca 5K brukt, eller en Epson TW700 (600'dren er også bra), disse er endel bedre enn den litt eldre AE700.

Hvor langt er det fra sweetspot til lerret ?
    Nja pris kan sikkert diskuteres, men alle de overnevnte er ok prosjektorer, så da blir det hva som er tilgjengelig til hvilken pris som sikkert avgjør. Lampetimer(levetid ligger ofte på ca 3000T) blir vel veldig viktig til denne prisen ,da ny lampe gjerne kommer på 2000-3000kr, mener også og huske at lampe til TW600 var dyr da denne ikke hadde epson lampe, så se i såfall etter TW 700.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for mange gode svar!
    Da skal jeg holde øyne og ører åpne for de prosjektorene som har blitt nevnt her!
    Regner med som Mori sier at det burde være mulig å få en AE700 ganske billig da den helt ny koster 5200 kr og er flere år gammel, selvfølgelig avhengig av pæren.

Har hørt mye bra om TW700, så denne blir førstevalget om jeg finner en til riktig pris.

Fra sweetspot til lærret er det omkring 2,8-3m.

Jeg tror resultatet blir ganske ok, men mulig jeg må zoome en del for å få bilde i riktig størrelse. Har også hørt at kontrast blir dårligere om jeg har projektor nærme. Men men, dette er "hjemmekino" på studentbudsjett så sånn er det bare.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zoom gjør ingen ting negativt med bildet. Eneste er at blir det for stort (i forhold til sitteavstand), så vil selvfølgelig bildet føles dårligere.

Den størrelsen du tenker på, skal fungere bra mht sitteavstand.

Kontrasten blir ikke dårligere pga avstandsplassering. Beste du kan gjøre for bra kontrast, er å ha et rom med 100% lyskontroll (ingen lyd inn, og mørke vegger/tak/gulv).

Kalibrering er også en stor fordel, annbefaler deg å kjøpe en DVE kalibreringsdisc.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hitachi tx-200/300 er vel også ett alternativ i denne prisklassen. Har sjølv tx-200 på 93" lerret og er fornøyd med det
    Mener å ha lest i test at tx-300 ikke er så mye bedre enn tx-200 på bilde men den har finere finish med pianolakk! lykke til:wink:

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom inn en projektor som er nevnt her nå!

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/41970

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, prøver å få kjøpt den. 3000 kr for en med nesten ny pære frister jo. Syntes 2500 hadde vært passe, men det er fortsatt ganske mye penger spart i % av 5200kr.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

optoma

optoma hd 65... er kjempefornøys selv.. har ca 180cm bredt lerret på den...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da ble det til at jeg kjøpte den. Selger var meget serviceinnstilt og har mye bra tilbakemeldinger. Tid er også penger, så isteden for å vente vinter og vår på "det perfekte kjøp" kan jeg heller kose meg med denne om bare noen få dager.

Takk til dere som svarte =)

Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Kom inn en projektor som er nevnt her nå!

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/41970

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om å bruke dette som lerret:IKEA | Gardiner og rullegardiner | Rullegardiner | TUPPLUR | Rullegardin =D
    Skal selvfølgelig klippes og spennes til en ramme. Eller er det andre stoffer, materialer som egner seg å lage av?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hva tror dere om å bruke dette som lerret:IKEA | Gardiner og rullegardiner | Rullegardiner | TUPPLUR | Rullegardin =D
    Skal selvfølgelig klippes og spennes til en ramme. Eller er det andre stoffer, materialer som egner seg å lage av?
    Som en enkel og midlertidig løsning er det mange som har brukt denne løsningen. Tror det funker fint.
    Da kan du heller kjøpe skikkelig lerret i større størrelse senere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med PJ kjøp . 3K for denne med såpass ny lampe er en helt kurrant pris.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Som en enkel og midlertidig løsning er det mange som har brukt denne løsningen. Tror det funker fint.
    Da kan du heller kjøpe skikkelig lerret i større størrelse senere.
    Ja det som er planen, gidder ikke legge flere tusen i et lærret på under 70". Når jeg får meg hybel uten skråtak blir det bedre saker. =)

Takk til deg Mori, fine råd du kom med =)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, har en bq5000w, forstår det sånn at lampegaraniten ikke e mer ennn 6 mnd 6/ 7 mnd men i sparemodus opp mot 3000 timer. Har selv 5.1 anlegg med cls 215 og cls 6 front og cls 6 som bakhøytalere. Som forserkere bruker jeg 2.6 kw på cls 2|5 og nad t755 på de andre. Ett grandview 100 tommers gjorde sitt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •