HDMI vs HDMI over Cat 5e. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Skal få sjekket det med den kabelen snart... Det er ikke strømledninger i samme kabelrør som Cat5'ene, men disse ligger tett mot strømkabler bak receiveren. Ser nå at den ene kabelen er Cat5e og den andre er Cat6. Er det kanskje Cat5e som er skjermet, da?

Jeg har ikke 12v trigger til projektoren foreløbig. Litt OT, men receiveren har trigger output og det ser ut som også projectoren gir 12v ut. Trodde jeg skulle kunne bruk 12v trigger fra receiveren til å skru på og av projektor samtidig, men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få det til.
    Lurte på om du har fått sjekket den kabelen, samt om det medfølger noe dokumentasjon på selve Cat5 extenderen? Det er nemlig så mye misvisende informasjon rundt omkring mtp. spesifikasjonene på denne. Enkelte steder er det f.eks oppgitt 2.25Gbit båndbredde på linken, andre steder 2.25Gbit x3 etc. (og andre steder 6.75Gbit/s *aggregert* kapasitet--dvs. at det virker som om det er oppgitt for hvert kabel-par, med ett gjenstående for feilkorrigering o.l)

Dette naturligvis fordi jeg vil være sikker på at 1080p@60Hz fungerer over så langt strekk som mulig (15m i mitt tilfelle)

Har forresten aldri sett så mange re-brandede produkter som nettopp disse HDMI extenderne. Enkelte produktbeskrivelser er også direkte misvisende iom. at de blir referert til som 'ethernet extendere'; som jo er feil (en kan ikke forvente å route TCP/IP gjennom disse via en switch, f.eks)

Uansett--da dette er den billigste løsningen (så langt) kan det se ut til at det er best å gå for den istedet for å hive masse penger i et annet produkt en ikke engang vet om fungerer... :|

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Lurte på om du har fått sjekket den kabelen, samt om det medfølger noe dokumentasjon på selve Cat5 extenderen? Det er nemlig så mye misvisende informasjon rundt omkring mtp. spesifikasjonene på denne. Enkelte steder er det f.eks oppgitt 2.25Gbit båndbredde på linken, andre steder 2.25Gbit x3 etc. (og andre steder 6.75Gbit/s *aggregert* kapasitet--dvs. at det virker som om det er oppgitt for hvert kabel-par, med ett gjenstående for feilkorrigering o.l)

Dette naturligvis fordi jeg vil være sikker på at 1080p@60Hz fungerer over så langt strekk som mulig (15m i mitt tilfelle)

Har forresten aldri sett så mange re-brandede produkter som nettopp disse HDMI extenderne. Enkelte produktbeskrivelser er også direkte misvisende iom. at de blir referert til som 'ethernet extendere'; som jo er feil (en kan ikke forvente å route TCP/IP gjennom disse via en switch, f.eks)

Uansett--da dette er den billigste løsningen (så langt) kan det se ut til at det er best å gå for den istedet for å hive masse penger i et annet produkt en ikke engang vet om fungerer... :|
    Har sjekket kablene en gang til og det viser seg at begge er uskjermet (UTP), både Cat5e og Cat6. Dermed kommer jeg ikke til å skifte de ut, problemet oppstår så sjelden at det ikke er vits i.

Det fulgte ikke med noe ark med dokumentasjon inni esken til extenderen, men det står "Made in China" og:

FULL HD
    1080

- HDMI V1.3
    - HDCP Compliant
    - Smart Function
    - For PS3/HD DVD/Blu-ray/HD DVR
    HDTV/Satellite Receiver/Xbox360

Desverre er det alt som er av spesifikasjoner. Kjøpte min gjennom en herværende nettbutikk og du kan jo kanskje få avtalt på forhånd å få igjen pengene dersom den ikke fungerer på 1080p@60Hz?

Forresten ved nettkjøp har du jo uansett 10 dagers angrefrist, lykke til!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket kablene en gang til og det viser seg at begge er uskjermet (UTP), både Cat5e og Cat6. Dermed kommer jeg ikke til å skifte de ut, problemet oppstår så sjelden at det ikke er vits i.
    Ok. Da er nok de sporadiske problemene muligens knyttet til den kabelen som er Cat5e.

Det fulgte ikke med noe ark med dokumentasjon inni esken til extenderen, men det står "Made in China" og:

FULL HD
    1080

- HDMI V1.3
    - HDCP Compliant
    - Smart Function
    - For PS3/HD DVD/Blu-ray/HD DVR
    HDTV/Satellite Receiver/Xbox360

Desverre er det alt som er av spesifikasjoner. Kjøpte min gjennom en herværende nettbutikk og du kan jo kanskje få avtalt på forhånd å få igjen pengene dersom den ikke fungerer på 1080p@60Hz?

Forresten ved nettkjøp har du jo uansett 10 dagers angrefrist, lykke til!
    Joda. Dette var mest for å dobbeltsjekke spec. Det er verre om en importerer en tilsvarende løsning som viser seg å være dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sjekket HDMI-kabler i lange baner, kjøpt 32mm flexrør og egentlig vært klar til å sette opp rør etter at jeg hadde fått tak i HDMI-kabel kom jeg over disse produktene.

Men jeg ser at det produktet de fleste har "testet" trenger strøm. Men så kom jeg over denne:

eheitmann.no (se ned på siden etter EX0101-U01). Denne ser jo ut som ikke går på strøm.

Noen erfaringer?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsidar
    Etter å ha sjekket HDMI-kabler i lange baner, kjøpt 32mm flexrør og egentlig vært klar til å sette opp rør etter at jeg hadde fått tak i HDMI-kabel kom jeg over disse produktene.

Men jeg ser at det produktet de fleste har "testet" trenger strøm. Men så kom jeg over denne:

eheitmann.no (se ned på siden etter EX0101-U01). Denne ser jo ut som ikke går på strøm.

Noen erfaringer?
    Ingen erfaring, men de så jo veldig greie ut. Slipper større boks som krever egen strøm oppe ved projektoren som min løsning har. Nesten fristet til å bytte til disse...

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsidar

Noen erfaringer?
    Har nå testet ut disse EX0101 pluggene og fikk de ikke til å fungere hos meg. Har også byttet den ene Cat6 kabelen slik at jeg nå har 2 stk. Cat5e, uten at dette hjalp.

Har fortsatt utfall av bildet ett sekund når jeg kjører det motoriserte lerretet opp og ned med DreamScreen sine bokser, men det kan jeg fint leve med.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet ut disse EX0101 pluggene og fikk de ikke til å fungere hos meg. Har også byttet den ene Cat6 kabelen slik at jeg nå har 2 stk. Cat5e, uten at dette hjalp.

Har fortsatt utfall av bildet ett sekund når jeg kjører det motoriserte lerretet opp og ned med DreamScreen sine bokser, men det kan jeg fint leve med.
    Graver opp igjen denne tråden; da jeg har gjort forholdsvis omfattende testing av to slike HDMI-over-Cat5(e) extendere. Den første var "Brando" sin, og var oppgitt til 1.65Gbit/s båndbredde og HDMI 1.2a i tilhørende specsheet (til tross for at hdcable.co.uk, som solgte denne, standhaftig mente den hadde 2.25Gbit/s og HDMI 1.3a)

Disse boksene var det mildt sagt bare problemer med. Masse tull med tap av sync og forstyrrelser, etc. Spesielt var det problematisk å få tilbake signal (uavhengig av res) etter å f.eks ha flyttet på plasseringen av extenderne el. kablingen (før mine Cat6 ble montert "permanent")

Den andre løsningen (der testing fortsatt pågår) ser ut til å fungere bedre. Dette er Octava sin løsning, og er oppgitt til 6.75Gbit/s "aggregert" båndbredde.

Signalet jeg tester er 1080p60 over 15m (x2) Cat6 (CableMaster 550Mhz UTP).

Løsningen er imidlertid ikke helt stabil enda--det hender en får hvite flash (med 1/4 sekunds varighet) som oppstår ca. hvert 30-60 min under visning av 1080p60.

Problemene med utfall pga. strømbryter som du også rapporterte oppstår mer eller mindre konsekvent på begge løsningene, og er uavhengig av hvilken kurs sender og receiver enhetene står koblet mot (antok først at det var pga. at receiver stod koblet på samme kurs som hovedlysbryteren for rommet)

1080i60 signal ser ut til å fungere tilfredsstillende.

Det som imidlertid er litt interessant er at boksene ikke alltid klarer å forhandle seg frem til samme signalkvalitet som virket i nøyaktig samme oppsett tidligere (f.eks 1080p60 fungerer ikke, mens 1080i60 fungerer en dag, og neste dag fungerer 1080p60 igjen, etc.)

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, har svært få problemer med mitt oppsett. Når jeg har valgt inngang på receiver opplever jeg aldri at signalet "reforhandles" eller andre forstyrrelser. Blir aldri forstyrret i en film eller i TV sending (Grundig DTR 8260). Opplever aldri at signalet varierer i kvalitet (progressivt/interlaced etc.).

Det som av og til skjer (veldig sjelden), er at når lysbryter slås av/på, så mistes signalet et sekund eller halvannet. Dette skjer så skjelden, og aldri midt i film eller annet (da fikler ingen med lysbryter), at jeg fint kan leve med det.

Høres ut som du er borte i grensetilfeller, dvs. kanskje avstand er for lang eller signalet er på grensen til svakt e.l.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, har svært få problemer med mitt oppsett. Når jeg har valgt inngang på receiver opplever jeg aldri at signalet "reforhandles" eller andre forstyrrelser. Blir aldri forstyrret i en film eller i TV sending (Grundig DTR 8260). Opplever aldri at signalet varierer i kvalitet (progressivt/interlaced etc.).

Det som av og til skjer (veldig sjelden), er at når lysbryter slås av/på, så mistes signalet et sekund eller halvannet. Dette skjer så skjelden, og aldri midt i film eller annet (da fikler ingen med lysbryter), at jeg fint kan leve med det.

Høres ut som du er borte i grensetilfeller, dvs. kanskje avstand er for lang eller signalet er på grensen til svakt e.l.
    Det er defintivt et grensetilfelle, ja. Signalet blir forøvrig aldri reforhandlet el. endret i kvalitet under visning. Den eneste issue jeg har nå er de hvite flash-ene som oppstår ved sending av 1080p60. Disse kan ta så lang tid som 60min for å komme og har kun en varighet på 1/4 sekund--men må naturligvis elimineres (ingen endring av signal skjer og ingen drop-out av lyd el. bilde forekommer når dette oppstår.)

Antar dette er pga. av kombinasjonen datamengde for 1080p60 og avstanden dette sendes over. Har ikke helt utelukket at det kan være kablingen, men i så tilfelle lover disse extenderne mye mer enn hva de faktisk kan levere. :evil:

Oppførselen med lysbryter du nevner er nøyaktig den samme jeg opplever selv. Men heldigvis er det jo få som driver å roter med lyset midt i en film.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket receiver om det ligger noe begravet der (om du bruker receiver til "signal svitjs")? Jeg hadde tidligere en receiver som kun støttet HDMI 1.1 (ca. 2006 modell), og med denne opplevde jeg en del utfall av signalet til projektor.

Men byttet rett før årsskiftet til en receiver som takler HDMI 1.3 og dette problemet ble borte.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket receiver om det ligger noe begravet der (om du bruker receiver til "signal svitjs")? Jeg hadde tidligere en receiver som kun støttet HDMI 1.1 (ca. 2006 modell), og med denne opplevde jeg en del utfall av signalet til projektor.

Men byttet rett før årsskiftet til en receiver som takler HDMI 1.3 og dette problemet ble borte.
    Ingen receiver er benyttet i det hele tatt. Direkte signal fra source til sink. Og igjen--det oppstår ikke utfall av signalet. Kun disse hvite flashene under kjøring av 1080p60.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom lengden på kablene er innenfor spesifikasjonene, så høres det ut som du kanskje har en extender som ikke fungerer helt?

Har ikke helt tro på at kablene vil generer et slikt hvitt glimt som du beskriver, men du kan jo prøve å dra litt eller rugge på kontaktene og se om det kan provoseres frem. Min projektor viser standard blå bakgrunn når den ikke har signal inn, at du får et hvitt glimt kan jo indikere at det faktisk er et hvitt signal som sendes?

Tenkte litt på om det kanskje kan være støy på strømnettet ditt som slår inn, f.eks. termostat på varmekabler/ovner/kaffetrakter whatever?

Dette blir igrunnen bare spekulasjoner, men jeg heller igrunnen til at dette er et støy (mindre sannsynlig) eller elektronikk problem (extender henger ikke med)...:cry:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet og fundert på å bruke slik overføring på PCen.

Da sende DVI, USB og Lyd over 1-2 Cat 6 kabler. Noen som har en formening om mye treghet det er i overføringen, tenker da ved spilling?

Jeg merker ikke forskjell på trådløs og kablet mus i FPS spill, men litt kjedelig om det er en forsinkelse på tastatur/mus i forhold til bilde osv.

Noen som har en formening?

EDIT: Samt noen som vet om en billig løsning?
    De som har alt innebygd som jeg kan bestille igjennom jobb, fra Leteng, er meget dyre. (3000,- eller mer)

Kanskje en løsning med separate overføringer, en for bilde og en for USB, og da også legge en egen kabel for lyd. Må uansett legge kabler, så om jeg legger 2 eller 10 er det samme

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygde hus for 4 år siden og la opp 2 stk ethernettkabler fra TV til "komponentrack". Nå vurderer jeg en slik løsning med HDMI -> 2xCat5 -> HDMI. Men det er mye å ta hensyn til.

Aner ikke hva slags ethernet-kabler som er trukket, men håper det er rett kabel, da det er klink umulig å trekke nye. På kabelen står det:
    "UTP 4P 24AWG 100 OHM 75 DEGC CAT.5 ENHANCED TIA/EIA568-A5 - EN50173 - ISO/IEC11801 655605 6707 ". Dette tolker jeg som at den er Cat 5e kabel, men er den skjermet eller ikke? Kan ikke se noe skjerming, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Hvis den er uskjermet; vil det da fungere med 1080p ? Har sett på eheimann sim løsning, og kikket også på denne:
    NEW HDMI/DVI Cat 5e/6 Cable Extender,Balun 1080p 100ft - eBay (item 370186093153 end time Nov-06-09 07:25:51 PST)

Her står det "100 ft 1080p via cat-6 only". Mitt strekk er kun ca 7m. Kan jeg da håpe det vil fungere? Svaret er vel å prøve, men hvis noen vet at dette ikke vil fungere gidder jeg ikke å kjøpe.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det står Cat 5 på kabelen så er den innen for den standarden. Men husk at Cat 5e er en annen standard. Forskjellen er 100MHz mot 125MHz.

Om den er skjermet ser du når du tar av ytterkappen, da ligger det en metalfolie rundt kabelen. Men det strides litt om det faktisk er noe vits med skjermingen, da revolveringen av parene er gjort på en måte at det ikke skal bli forstyrrelser på de. Både innad og utad.

Du kan også se om du finner noen typer på Leteng.no. De er litt dyrere, men du vil garantert få 1080p på de du tar trukket. Grunnen til at den ikke greier så langt er vel at den bruker spenningen fra HDMI kabelen til å generere strøm. Så ingen ekstern strøm på de, noe det burte vært på både sender og mottaker. Det vil bli mer stabilt da vil jeg tro.

Leteng selger kun til bedrifter, men AVshop har ting fra dem.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    kikket også på denne:
    NEW HDMI/DVI Cat 5e/6 Cable Extender,Balun 1080p 100ft - eBay (item 370186093153 end time Nov-06-09 07:25:51 PST)

Her står det "100 ft 1080p via cat-6 only". Mitt strekk er kun ca 7m. Kan jeg da håpe det vil fungere? Svaret er vel å prøve, men hvis noen vet at dette ikke vil fungere gidder jeg ikke å kjøpe.
    Har du fått testet denne enda? Jeg lurer også på en sånn, koster jo en brøkdel av lignende løsninger + at man ikke trenger en HDMI-kabel i hver ende eller ekstern strømforsyning.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monoprice har også en slik som er ekstremt billig. Samt mer praktisk hvis man installerer i vegg

HDMI Cable, Home Theater Accessories, HDMI Products, Cables, Adapters, Video/Audio Switch, Networking, USB, Firewire, Printer Toner, and more!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde i teorien ikke være noe stort problem å lage noe slikt selv.

Bittelitt elektronikk

Newcomer hlovdal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    På kabelen står det:
    "UTP 4P 24AWG 100 OHM 75 DEGC CAT.5 ENHANCED TIA/EIA568-A5 - EN50173 - ISO/IEC11801 655605 6707 ". Dette tolker jeg som at den er Cat 5e kabel, men er den skjermet eller ikke? Kan ikke se noe skjerming, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.
    UTP = Unshielded Twisted Pair. STP er veldig sjelden brukt, og trengs bare i svært støyfulle omgivelser..

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •