HDMI vs HDMI over Cat 5e. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Komprimering kan du bare glemme på disse enkle extenderne, RuneW, her går det bare i ren konvertering fra HDMI til Cat5 og omvendt... Skulle de begynt å komprimere signalet hadde vi snakket store bokser.
    Jeg legger meg flat og gir meg uten motstand. Jeg har nok misforstått serru :-)

Men at "store bokser" skulle være noe argument i denne sammenheng klarer jeg ikke å se. Så vidt jeg skjønner finnes det drøssevis av "single chip"-løsninger på dette.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...store bokser sett opp mot de bittesmå konverterne det her er snakk om da, de får du ikke plass til en chip i en gang (med unntak av den du har linket til da, den så jo ut som en liten "supercomputer"...!)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er sikkert er at det er en enorm utvikling på området.

Gleder meg til de første stabile trådløse ekstenderene kommer som takler HDMI 1.3b, kanskje i 2010 ? :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...store bokser sett opp mot de bittesmå konverterne det her er snakk om da, de får du ikke plass til en chip i en gang (med unntak av den du har linket til da, den så jo ut som en liten "supercomputer"...!)
    Hmmm... Jeg linket bare til et google-søk på "single chip hd compression". Hvilket av de 63100 treffene jeg fikk er det du sikter til?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...tenkte på den første du linket til litt tilbake i tråden, ikke googlechiplink´n...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av noddy.
    Finnes det noen hdmi kabler med avtagbar plugg? Skal ikke lange stykket 10m eller no, men hdmi pluggen blir hard å få igjennom.

Evt hvor stor er pluggen på en hdmi mini?
    Surr på bred glatt teip over skjøten mellom trekkefjæra og konatkten så burde det gå dersom ikke røret er veldig tynt.
    Anbefaler ikke å montere HDMI kontakt selv, det er mye småplukk, og man ender fort opp med noe halvbra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Surr på bred glatt teip over skjøten mellom trekkefjæra og konatkten så burde det gå dersom ikke røret er veldig tynt.
    Anbefaler ikke å montere HDMI kontakt selv, det er mye småplukk, og man ender fort opp med noe halvbra.
    Tror røret er 20 eller 22 mm. Og røra går kanskje på yttermål? hdmi mini går kanskje?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem HDMI mini siden du ikke får tak i kabler, hvis du ikke kan bruke en vanelig HDMI kabel bruker du en HDMI til Cat5 konverter, de får du fra ca 700 Kr og oppover i Norge og virker utmerket. :-D

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Har en slik løsning selv gjennom 2 installasjonsrør i tak og vegg for skjult kabling. Da ble HDMI pluggen for bred og jeg anskaffet Dreamscreen Cat5 til HDMI extender (AVshop.no / DreamScreen Cat5 til HDMI extender) og 2 Cat5 kabler (bør være skjermet) og dette fungerer helt fint.

Kjøpt hos Avshop.no og eneste ankepunkt jeg har er at boksen i taket er svart (jeg har hvitt tak) og at av og til mistes HDMI signalet i brøkdelssekund når lysbryter slås av/på. Overfører kun bilde til prosjektor og dette ser helt optimalt ut, men har ikke sammenlignet med direkte HDMI overføring da jeg ikke har så lang HDMI kabel liggende.

Utfall av HDMI signal av og til tror jeg har med at den ene Cat5 kabelen jeg brukte ikke er skjermet, det er ivertfall min teori.
    Kan jeg spørre deg hvor langt strekk du har og hvilke HD formater du overfører? (720p, 1080p@24Hz, 1080p@60Hz?)

Det er svært lite informasjon om dette produktet utifra det jeg til nå har klart å grave frem; så dette ville blitt satt stor pris på før løsningen kjøpes inn og kabler legges!

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Kan jeg spørre deg hvor langt strekk du har og hvilke HD formater du overfører? (720p, 1080p@24Hz, 1080p@60Hz?)

Det er svært lite informasjon om dette produktet utifra det jeg til nå har klart å grave frem; så dette ville blitt satt stor pris på før løsningen kjøpes inn og kabler legges!
    Alle HD formater overføres inklusiv 1080p24Hz. Når det gjelder 1080p60Hz skal jeg ikke si bombastisk at det støttes, men jeg har ikke opplevd problemer ivertfall.

Når overføres 1080p60Hz egentlig, ved avspilling av DVD som oppskaleres til 1080p av spilleren?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle HD formater overføres inklusiv 1080p24Hz. Når det gjelder 1080p60Hz skal jeg ikke si bombastisk at det støttes, men jeg har ikke opplevd problemer ivertfall.

Når overføres 1080p60Hz egentlig, ved avspilling av DVD som oppskaleres til 1080p av spilleren?
    Takk for info. Jeg lurte også på hvor langt strekk du kjører med Cat6? Antar dette vil være en issue avhengig av hvilken kabel som blir brukt (båndbredden); så er interessert i å vite hvilken lengde som iaf. ikke burde by på problemer.

1080p@60Hz er hovedsakelig benyttet for spill. Avhengig av hvilken spiller en har kan en naturligvis oppskalere til dette signalet (uten at det vil ha særlig effekt i det fleste tilfeller). Naturligvis økes datamengden betraktelig (dvs. ~10Gbit/s), så det er greit å unngå ved lange strekk...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For andre som lurer på hvilket produkt løsningen til DreamScreen (AVshop.no / DreamScreen Cat5 til HDMI extender) er basert på ser dette ut til å være Grandbeing sin HDMI over Cat5e extender --

Grandbeing Technology Co., Ltd - Products - EX0101U501

Iom. at det er ganske få specs som er oppgitt for denne (spes. kapasiteten på linken--som er oppgitt til 2.25Gbit/s for EX0101U501); samt at det tok endel web søk tenkte jeg det kunne være av interesse for andre.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Jeg lurte også på hvor langt strekk du kjører med Cat6? Antar dette vil være en issue avhengig av hvilken kabel som blir brukt (båndbredden); så er interessert i å vite hvilken lengde som iaf. ikke burde by på problemer.

1080p@60Hz er hovedsakelig benyttet for spill. Avhengig av hvilken spiller en har kan en naturligvis oppskalere til dette signalet (uten at det vil ha særlig effekt i det fleste tilfeller). Naturligvis økes datamengden betraktelig (dvs. ~10Gbit/s), så det er greit å unngå ved lange strekk...
    Hei, kjører kun 7 meter (i taket og veggen) men tror den støtter lengder opp til 30 meter (vet ikke om det også omfatter 1080p@60Hz). Se forøvrig denne linken: AVshop.no / DreamScreen Cat5 til HDMI extender

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kjører kun 7 meter (i taket og veggen) men tror den støtter lengder opp til 30 meter (vet ikke om det også omfatter 1080p@60Hz). Se forøvrig denne linken: AVshop.no / DreamScreen Cat5 til HDMI extender
    (Litt smalt med info i produktdetaljene til AVshop (det var derfor jeg gravde frem Grandbeing boksen; da det virker som om denne i bunn og grunn er det som er blitt brukt)

Men, Xbox 360en (som jeg ser du har utifra signaturen din ) har vel mulighet til å kjøre 1080p@60 output--så det er vel en smal sak å teste?
    Vurderer denne boksen opp mot Octava sin (noe dyrere) løsning; hovedsakelig pga. at jeg har mer enn dobbelt så langt strekk som deg.
    (Octava HDE HDMI Ethernet verlenger - LivingCinema Shop: Thuisbioscoop advies, apparatuur en service)

Problemet er naturligvis at det er så ufattelig lite informasjon om disse produktene (tester o.l) online--ikke bare for DreamScreen sin løsning, men alle andre også.
    Kan heller ikke fatte og begripe hvorfor Gefen sine bokser koster nesten fem ganger så mye som DreamScreen/Grandbeing og fire ganger så mye som Octava sine identiske løsninger gjør.

Det var forøvrig en brite som testet Octava sin boks med 1080p over 30m--via et patchepanel(!)--og som følgelig ikke fikk bilde. Men 720p fungerte visstnok ok.

Octava HDMI Cat5 Extender - Ian Dixon's Blog - The Digital Lifestyle.com: Windows Media Center news, podcasts, videos, forums and wikis

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linker til en post jeg skrev om dette temaet i en annen tråd:
    http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ml#post1183126

Oppsummert så har jeg et strekk på vel 12m med 2xCat6. Mellom sink og source har jeg et vegg-panel og et patch-panel. Grandbeings EX0101-U01 i begge ender for konvertering. I tillegg har jeg en HDMI-matrix som source (den skal ha innebygd forsterker, men om dette har noe effekt er for meg uvisst).

Alt < 1080p50 går så det griner, men ved 1080p50/60 blir det bare krøll. Og da har jeg ikke engang begynt å slenge på ukomprimert pcm.

Nå vet jeg veldig lite om kvaliteten på kablene/patchingen, og det å ha veggbokser + patchpanel bidrar sikkert også litt. Dog kan det vel også være ekstendern som er årsaken til "problemene" (i gåsetegn siden jeg ikke tror EX0101-U01 garanterer 1080p60 i spekk). Men det er vanskelig å si uten å ha fått testet flere sett.

Hadde vært morsomt å fått testet kablingen mtp. throughput i bits, for så å sammenligne mot teoretisk maksimum til de forskjellige oppløsningene.
    Noen som vet hvor man får kjøpt/lånt en slik throughput meter, eller noe som gjør samma biffen?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Linker til en post jeg skrev om dette temaet i en annen tråd:
    http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ml#post1183126

Oppsummert så har jeg et strekk på vel 12m med 2xCat6. Mellom sink og source har jeg et vegg-panel og et patch-panel. Grandbeings EX0101-U01 i begge ender for konvertering. I tillegg har jeg en HDMI-matrix som source (den skal ha innebygd forsterker, men om dette har noe effekt er for meg uvisst).

Alt < 1080p50 går så det griner, men ved 1080p50/60 blir det bare krøll. Og da har jeg ikke engang begynt å slenge på ukomprimert pcm.

Nå vet jeg veldig lite om kvaliteten på kablene/patchingen, og det å ha veggbokser + patchpanel bidrar sikkert også litt. Dog kan det vel også være ekstendern som er årsaken til "problemene" (i gåsetegn siden jeg ikke tror EX0101-U01 garanterer 1080p60 i spekk). Men det er vanskelig å si uten å ha fått testet flere sett.

Hadde vært morsomt å fått testet kablingen mtp. throughput i bits, for så å sammenligne mot teoretisk maksimum til de forskjellige oppløsningene.
    Noen som vet hvor man får kjøpt/lånt en slik throughput meter, eller noe som gjør samma biffen?
    Kunne definitivt vært interessant å måle, ja. Det som muligens kompliserer problemet er jo at det ikke er vanlig ethernet som går gjennom kabelen.

En første test kan jo være å bare hive på 2x kabler på enten 15 el. 30m (kan enkelt lånes, men burde ikke koste mer enn en hundrings)
    Patchepanelet introduserer jo to ekstra bindeledd pr. kabel, så det vil nok definitivt ha innvirkning (selv om 1080p@60 kanskje også har problemer med vanlig kabelstrekk om ikke boksene pusher høy nok bitrate gjennom kabelen.)

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Litt smalt med info i produktdetaljene til AVshop (det var derfor jeg gravde frem Grandbeing boksen; da det virker som om denne i bunn og grunn er det som er blitt brukt)

Men, Xbox 360en (som jeg ser du har utifra signaturen din ) har vel mulighet til å kjøre 1080p@60 output--så det er vel en smal sak å teste?
    Vurderer denne boksen opp mot Octava sin (noe dyrere) løsning; hovedsakelig pga. at jeg har mer enn dobbelt så langt strekk som deg.
    (Octava HDE HDMI Ethernet verlenger - LivingCinema Shop: Thuisbioscoop advies, apparatuur en service)

Problemet er naturligvis at det er så ufattelig lite informasjon om disse produktene (tester o.l) online--ikke bare for DreamScreen sin løsning, men alle andre også.
    Kan heller ikke fatte og begripe hvorfor Gefen sine bokser koster nesten fem ganger så mye som DreamScreen/Grandbeing og fire ganger så mye som Octava sine identiske løsninger gjør.

Det var forøvrig en brite som testet Octava sin boks med 1080p over 30m--via et patchepanel(!)--og som følgelig ikke fikk bilde. Men 720p fungerte visstnok ok.

Octava HDMI Cat5 Extender - Ian Dixon's Blog - The Digital Lifestyle.com: Windows Media Center news, podcasts, videos, forums and wikis
    Xbox360 fungerer som en drøm, sjekket akkurat at oppløsningen står til 1080p.

En ting jeg har sett er at av og til mister jeg bildet et halvt til ett sekund når f.eks. taklyset slås på eller når den elektriske motoren til lerretet går. Dette antar jeg skyldes at den ene 7m Cat5 kabelen jeg har installert ikke er skjermet (UTP) og at den plukker opp støy og projektor mister bildet et øyeblikk.

Skal se å få byttet ut den kabelen ved anledning, når jeg kjøpte de så hadde de bare en som var skjermet og en som ikke var det og jeg hadde selvsagt ikke tålmodighet til å shoppe rundt eller vente...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbox360 fungerer som en drøm, sjekket akkurat at oppløsningen står til 1080p.

En ting jeg har sett er at av og til mister jeg bildet et halvt til ett sekund når f.eks. taklyset slås på eller når den elektriske motoren til lerretet går. Dette antar jeg skyldes at den ene 7m Cat5 kabelen jeg har installert ikke er skjermet (UTP) og at den plukker opp støy og projektor mister bildet et øyeblikk.

Skal se å få byttet ut den kabelen ved anledning, når jeg kjøpte de så hadde de bare en som var skjermet og en som ikke var det og jeg hadde selvsagt ikke tålmodighet til å shoppe rundt eller vente...
    Hmm.. høres litt merkelig ut. Kan være at dersom det er svært dårlig kvalitet på den Cat5'en du bruker; og det er tilfeldigvis denne som overfører HDCP signalet at den kan være følsom for påvirkning.

Er det en vanlig Cat5 el. Cat5e? Er det strømkabel i samme strekket ditt? Skjermede TP-kabler er egentlig ikke så vanlig og introduserer ofte flere problemer enn de løser (jordingsproblematikk, bl.a)
    F.eks er det nesten umulig å oppdrive skjermede Cat6. Cat7 derimot er fullstendig skjermet ned til parnivå, men er også en helt ny spec som ikke er bakoverkompatibel med forrige gen (RJ45 plugg er f.eks ikke i vanlig bruk enda)

Jeg ville sjekket hvilken av kablene som kjører HDCP signalet. Om det ikke er en veldig dårlig kabel som er brukt (finnes egentlig ikke så mange "dårlige" TP-kabler heller ) er det ikke umulig at problemet ditt faktisk skyldes at èn av kablene er skjermet. Ulogisk, men ikke usannsynlig.
    (dette selvsagt med forbehold om at det ikke er spesielle faktorer som kan påvirke kabelstrekket ditt.)

EDIT: antar du har 12v triggeret ditt til proj gående i samme strekket?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. høres litt merkelig ut. Kan være at dersom det er svært dårlig kvalitet på den Cat5'en du bruker; og det er tilfeldigvis denne som overfører HDCP signalet at den kan være følsom for påvirkning.

Er det en vanlig Cat5 el. Cat5e? Er det strømkabel i samme strekket ditt? Skjermede TP-kabler er egentlig ikke så vanlig og introduserer ofte flere problemer enn de løser (jordingsproblematikk, bl.a)
    F.eks er det nesten umulig å oppdrive skjermede Cat6. Cat7 derimot er fullstendig skjermet ned til parnivå, men er også en helt ny spec som ikke er bakoverkompatibel med forrige gen (RJ45 plugg er f.eks ikke i vanlig bruk enda)

Jeg ville sjekket hvilken av kablene som kjører HDCP signalet. Om det ikke er en veldig dårlig kabel som er brukt (finnes egentlig ikke så mange "dårlige" TP-kabler heller ) er det ikke umulig at problemet ditt faktisk skyldes at èn av kablene er skjermet. Ulogisk, men ikke usannsynlig.
    (dette selvsagt med forbehold om at det ikke er spesielle faktorer som kan påvirke kabelstrekket ditt.)

EDIT: antar du har 12v triggeret ditt til proj gående i samme strekket?
    Skal få sjekket det med den kabelen snart... Det er ikke strømledninger i samme kabelrør som Cat5'ene, men disse ligger tett mot strømkabler bak receiveren. Ser nå at den ene kabelen er Cat5e og den andre er Cat6. Er det kanskje Cat5e som er skjermet, da?

Jeg har ikke 12v trigger til projektoren foreløbig. Litt OT, men receiveren har trigger output og det ser ut som også projectoren gir 12v ut. Trodde jeg skulle kunne bruk 12v trigger fra receiveren til å skru på og av projektor samtidig, men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få det til.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få sjekket det med den kabelen snart... Det er ikke strømledninger i samme kabelrør som Cat5'ene, men disse ligger tett mot strømkabler bak receiveren. Ser nå at den ene kabelen er Cat5e og den andre er Cat6. Er det kanskje Cat5e som er skjermet, da?

Jeg har ikke 12v trigger til projektoren foreløbig. Litt OT, men receiveren har trigger output og det ser ut som også projectoren gir 12v ut. Trodde jeg skulle kunne bruk 12v trigger fra receiveren til å skru på og av projektor samtidig, men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få det til.
    Er mest sannsynlig Cat5e kabelen som er skjermet, ja. Du kan i tillegg til å se etter "STP"/"FTP" i kabelteksten som regel se det på pluggen i tillegg.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •