Erstatning for PT-AE700?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatning for PT-AE700?

Min fire år gamle Panasonic AE700 gav seg nå i julen. Det er det blå polafilteret eller panelet som er brent, og nå har jeg store blobber utover bildet. Prosjektoren har omtrent 5000 timer bak seg så det er vel ikke så uventet det. Og etter hva jeg leser så vil det ikke svare seg å reparere dette.

Men spørsmålet er selvfølgelig: hva skal jeg anskaffe i stedet?
    DLP er ikke aktuelt siden jeg merker regnbueeffekten ganske mye.
    Jeg har jo egentlig vært ganske fornøyd med Panasonic'en disse årene.
    Jeg har nærmere 600 DVD'er og utallige timer med video i 720p format på serveren, og er slettes ikke sikker på om 1080p prosjektor gir meg noe mer enn en 720p prosjektor med alt dette materialet. Med dagens priser på BluRay filmer så er nok dette ikke aktuelt ennå heller.

Jeg har dedikert kinorom i kjelleren, som er helt mørklagt når jeg ser film. Prosjektoren står 410 cm fra lerretet som er 330 cm (130") diagonal.

Jeg har ikke fulgt noe særlig med på prosjektor-utviklingen de siste årene, så jeg tar gjerne imot tips til ny prosjektor fra dere som kan dette bedre. Jeg synes det er vanskelig å danne seg et inntrykk ut i fra reviewer jeg leser rundt omkring, da min eneste referanse er AE700, og det finnes ikke noen som sammenligner dagens prosjektorer med en 4 år gammel sak.
    Har det skjedd mye på disse årene? Eller er det bare mindre forbedringer å finne?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte bort til HiFiKlubben i dag, hvor de hadde en Infocus IN83 hengende i taket. Og jeg måtte jo innse at det har skjedd en del på de fire årene siden jeg kjøpte min AE700. D*ven så bra det bildet var. Vel hjemme sjekket jeg igjen bildet på min AE700, og det var jo et sørgelig syn i sammenligning.

Men jeg sliter med kostnadene her. Jeg gav 13000 for min AE700 og må innse at etter fire år står den til null i verdi fordi det lønner seg ikke å reparere den. Jeg leser at mange av dere som kjøper prosjektorer i 20-30K klassen planlegger å selge dem etter 3-4 år som et ledd i oppgraderingen. Men er dette reelt? Har en mid-end prosjektor en annenhåndsverdi, eller må jeg regne med at heller ikke de lever mer enn kanskje 4 år / 5000 timer?

Jeg må jo si at det begynner å bli dyrt da, hvis en mid-end prosjektor vil koste meg 6-7000 i året i nedskrivning. Det tilsvarer en del filmer det ...:?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes flere gode alternativer i dagens marked. De aller fleste er vesentlig bedre enn din AE700, som med all respekt, er litt utdatert.
    Hva med Sony VPL-VW40 som nå går til 14K ? Den kjører store ringer rundt din AE700.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg har et lerret på 330cm (130") diagonal. Iflg tester på nettet, er Sony'en for svak til så stort lerret. Sanyo Z2000 er akkurat på kanten, og Panasonic AE2000 klarer det fint.

Prosjektoren vil måtte stå 410 cm fra lerretet, og det utelukker omtrent alle DLP prosjektorer. Det ser ut til at disse generellt har mer telelinse og mindre zoom enn LCD prosjektorer.

Etter hva jeg leser rundt omkring, så må jeg regne med å nedskrive kjøpet til null på tre til fire år. Da er det nærliggende å velge prosjektor med tre års garanti, og anta at den dør når garantien går ut.

Sanyo og Epson har begge 3 års garanti, men Sanyo ser ut til å være den stilleste av disse. Jeg sitter med prosjektoren over hodet, så støy betyr en del.

Basert på de siste 4 års bruk, vil prosjektoren gå ca. 1500 timer i året. Med pærelevetid på 2000 timer vil det si to ekstra pærer på 3 år. Da blir totalkostnadene 15K for prosjektor pluss 7K for to pærer = 22K totalt, eller noe over 7000 per år.

Det ser ut til at jeg nærmer meg Sanyo Z2000 som beste alternativ...:?:
    Dummer jeg meg ut da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •