Oppgradering! Hvilken Projektor til rundt 20k?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering! Hvilken Projektor til rundt 20k?

Hei,

Har no planer om å bytta ut min Hitachi PJ-TX300. Har tenkt på ein projektor til rundt 20 000kr. Dei eg har sett mest på er Epson TW2000 og Sony VPL-HW10. Er det noken andre eg burde vurdere til rundt denne prisklassen?

Rommet er 5.10m bredt. Projektoren blir ca 4 meter unna lerretet. Har lyskontroll i rommet.

Siden eg oppgraderer projektoren så skifter eg også ut min Beamex 213cm lerret. Det fins veldig mange forskjellige lerrett på markedet. Kva vil vera optimalt til min bruk? Lerretet kan ikkje vera større enn det eg har fra før av.

Teknologien bak desse projektorene er LCD og SXRD. Det skal visst vera eit stort hopp fra LCD til SXRD. Men når TX2000 er topp modellen innen LCD og VPL-HW10 er budsjett modellen innen SXRD. Kva er då det beste valget? Er åpen for andre forslag enn desse to modellene.

NB: Eg har søkt på forumet, og har ikkje funnet tilsvarende tråder som svarer på mine spørsmål.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump! Ingen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Begge disse kandidatene er jo svært gode projektorer... Jeg har en HW10 stående i kinoen min nå, og må jo si jeg er utrolig fornøyd. Den yter veldig godt ut av esken som det sies. TW2000 har noe mer lys, og er nok minst like fargekorrekt. TW2000 har også noe bredere lens-shift og litt større zoom hvis det er noe poeng.

Jeg foretrekker SXRD grunnet sømløsheten den gir, men LCD funker også veldig godt hvis lerretsstørrelsen ikke er aaaaalt for enorm i forhold til sitteavstanden...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg kan komme med en anbefaling på Infocus IN82. Har hatt denne selv en stund nå og er utrolig fornøyd. Nå er jo dette en DLP projektor, noe som jeg ser du ikke nevner som et alternativ. Er dette pga høy følsomhet for RGB flimmer?

Hvis ikke ville jeg ha sjekket ut denne.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    In82 er alt for dyr i forhold til bilde den gir, det gjelder vel nesten alle infocus sine projectorer, di er rett og slett overpriset.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    In82 er alt for dyr i forhold til bilde den gir, det gjelder vel nesten alle infocus sine projectorer, di er rett og slett overpriset.
    Nå kjøpte jeg min i Canada for ca 16 000 kr på audioshop.. Ante meg at den var en del dyrere her hjemme.. Ser prisen ligger på ca 25K og det er jeg enig i er i høyeste laget!

Newcomer Bassen min sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitsubishi har ekstremt gode prosjektorer for tiden sjekk ut de:

Inngangsmodellen:Projektorer | Bilde | Soundgarden

Midt på treet: Projektorer | Bilde | Soundgarden

Topp modellen: Projektorer | Bilde | Soundgarden

Det er vel den midt på treet som er mest aktuell for deg ettersom den ligger på ekstakt 20k men det er vensentligt forsjell på bildet fra den og opp på topp modellen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjå her du! Her blei da plutselig meir liv

Eg har ikkje ikkje noke erfaring med DLP projektorer, men etter ein del research, så ser eg ikkje på DLP som eit alternativ.

Det som bekymrer meg litt for SXRD er lampegarantien. Bare 90 timer? Eg bruker projektoren min til å sjå på TV, så lampetiden går fort unna. Har også lest litt om at holdbarheten til SXRD er dårlig. Noken som er erfaring med dette?

Når det gjelder lerret er eg også svært usikker. Siden eg har eit mørkt rom så er vell eit kvitt lerret det rette valget. Eg tenker på eit rammelerret, men det fins forskjellige typer. Korleis er dette ProCurve systemet til Dreamscreen? er

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe ett billig tv å se vanlige tv sendinger med? Blir fort dyr projektor når man bruker den til tv. Når man skal bytte den ut en gang så vil ingen kjøpe den hvis det er mange timer på telleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vaden
    Sjå her du! Her blei da plutselig meir liv

Eg har ikkje ikkje noke erfaring med DLP projektorer, men etter ein del research, så ser eg ikkje på DLP som eit alternativ.

Det som bekymrer meg litt for SXRD er lampegarantien. Bare 90 timer? Eg bruker projektoren min til å sjå på TV, så lampetiden går fort unna. Har også lest litt om at holdbarheten til SXRD er dårlig. Noken som er erfaring med dette?

Når det gjelder lerret er eg også svært usikker. Siden eg har eit mørkt rom så er vell eit kvitt lerret det rette valget. Eg tenker på eit rammelerret, men det fins forskjellige typer. Korleis er dette ProCurve systemet til Dreamscreen? er
    Jeg også i tvil om hvilken PJ jeg skulle velge, hadde ca. samme budget som deg og ble anbefalt Sony vw40 og kjempe fornøyd med den. Reagerte selv på den veldig korte lampe garantien, men valgte og ignorere dette, så få vi se hvor lenge den varer.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik eg har forstått det så er Sony VPL-HW10 ein nyere og bedre projektor enn Sony VW40? Derfor har eg ikkje ramset opp VW40 som eit alternativ.

Er eg heilt på bærtur her eller?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe ett billig tv å se vanlige tv sendinger med? Blir fort dyr projektor når man bruker den til tv. Når man skal bytte den ut en gang så vil ingen kjøpe den hvis det er mange timer på telleren.
    Du har eit godt poeng her. Men er så kjekt å sjå på TV på eit stort bilde, men skal ikkje sjå vekk i fra dette alternativet. Koster ikkje så mykje med eit brukbart TV heller, men det blir hvertfall ikkje med det første :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne igjen eg! Ingen som har erfaring med desse to projektorene som kan hjelpe meg å velge? I tillegg velge ut eit lerret som vil fungere fint sammen?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren har jo testet hw10 og synes den var veldig bra.
    Lerret kommer jo an på lyskontroll i rommet. Personlig så har jeg alltid brukt hvit lerret, men mange foretrekker grått så det er en smak sak. Men man får jo grått lerret med 1.0 gain så da mister man ikke så mye lys.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg forstår at HW10 er ein veldig god projektor.. men kva skiller den fra TW2000? Begge skal visst vera så gode at eg ikkje klarer å velge selv. Derfor eg leiter etter noken som har erfaring med begge, og kan gi meg deiras meininger.

Eg har bare personlig erfaring med kvit lerret. Men er grått å foretrekke selv om man har lyskontroll?

Dette var jo nesten vanskligere enn høyttaler valg...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    VW40 og HW10 er begge veldig gode projektorer. HW10 har bedre sortnivå OG lysutbytte, men VW40 har jo til gjengjeld fullt ut motorisert optikk... Bildeparameterne for øvrig, slik som farger, skarphet osv. er så godt som det samme... To gode kandidater begge to altså.

TW2000 er jo nå utgått, og det spørs om du klarer å få tak i en slik ny med det første...

I 20K-klassen er med andre ord kandidatene relativt klare om dagen slik jeg ser det. I LCD-leiren har du imidlertid Panasonic PT-AE3000 til ca. 23.000. Dette er også en god projektor slik jeg ser det, men den utmerker seg ikke sånn veldig mht sortnivå og lysutbytte. Jeg vil vel si at HW10, slik jeg ser det i det minste, leverer bedre bilder totalt sett... Samtidig har AE3000 fullmotorisert optikk, samt autozoom for 2.35-oppsett, og det er faktisk såpass vesentlige funksjoner for mange at denne til tross for at den ikke nødvendigvis slår HW10 på bilde (men den er veldig god den også), fremstår som et godt alternativ.

TW5000 er jo neste "step" opp til rundt 27.000, dernest er det JVC HD350 til 35.000, men da begynner jo prisbegrensingen å spille inn selvsagt... En får jo nesten alltid "mer", og for 20.000 mener jeg at du pr. dato får VELDIG mye projektor for pengene!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk lygren for eit utfyllende svar!

VPL-HW10 blir nok det eg bestiller. Eg tar bildekvalitet foran motorisert optikk. Stiller bare inn ein gang uansett. I tillegg så er VPL-HW10 i følge mange veldig godt fabrikk kalibrert. Dette er eit stort pluss for meg som ikkje kan så mykje om bilde kalibrering og har ikkje utstyr til dette.

Einaste som bekymrer meg litt er pæregarantien, men det ser ut som eg må ignorere.

Korleis er din oppfatning/anbefaling av lerret? Har sett på Dreamscreen, og der er det enten ramme eller tab-tensioned eg foretrekke.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten! Kva er verdien på ein Hitachi PJ-TX300 som har 1050 timer på lampa + Ny lampe i forseglet embellasje? Det følger også med ny ubrukt filter.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå høres du ut som min far som kjøper ny bil og kjiper seg på kilometertelleren for å få mer i innbytte om noen år...:-D

Kjøper man noe kult, så er det jo til for å brukes!
    Så kjedelig verden hadde blitt hvis man bare tenkte på pærepriser og annenhåndsverdi.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vaden
    Bumper denne igjen eg! Ingen som har erfaring med desse to projektorene som kan hjelpe meg å velge? I tillegg velge ut eit lerret som vil fungere fint sammen?
    Personlig heller jeg nok litt mot HW10, men rommet du skal plassere den i er også viktig her. TW2000 har høyere lysstyrke, og det er et poeng hvis rommet ikke er fullstendig lyskontrollert.
    Sony er veldig gode på bildeprosessering, og deres BraviaEngine banker Pikselworks prosessoren (DNX) i TW2000, og det med en hånd på ryggen.

Av lerret ville jeg gått for Adeo Greyvision (rammespent), og det gjelder uansett lyskontrollen i rommet ditt. Skal du få noe bedre må du femdobble prisen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •