Kjøpe tv på internett, garanti osv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe tv på internett, garanti osv

Skal ha meg ny tv nå, og var rundt i butikker og kikket. Er spesielt interressert i samsungs le46a656, men den er veldig mye dyrere i butikkene enn internett. I butikken sa de at om du kjøpte tvene på nettet så var det helt andre garanti-tider, og samsungs pixelfeilgaranti ikke ville være gjeldene osv. Stemmer dette? Vil jeg heller ikke få noen norske menyer ? Finnes det unntak?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sent svar. Kan stemme at du ikke får med pixel garantien hvis du kjøper fra nettbutikk. Den gjelder bare TV tatt inn av den norske offisielle importøren
    , altså ikke parallel importerte produkter.

Uansett så er det jo greie garanti vilkår alle må jo forholde seg til kjøpsloven. Les vilkårene for nettbutikken og gjør noen søk på reklamasjoner mot den aktuelle nettbutikken. Tror heller ikke du returnerer tv'en til nettbutikken ved reklamasjoner, men sender den til en "reparatør" bestemt av nettbutikken.

Newcomer laaars sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder nettbutikker bør man beregne om TV'en er billig i form av hvis noe går galt.

En nettbutikk handler sjeldent gjennom de norske importørene og nettbutikkene sitter ofte med 1/2 års garanti på produktet. Norsk kjøpslov gjelder selvfølgelig for kjøper i Norge, men vil tro nettbutikken vil prøve seg, da de må ta regninga etter det er gått 1/2 år.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du har 5 års reklamasjonsrett i Norge, uavhengig av om TVen er importert direkte av selger eller ikke. Forskjellen på garanti og reklamasjon er i korte trekk at du under garantitiden slipper å dokumentere fabrikasjonsfeil. På en TV er dette imidlertid temmelig irrelevant, den SKAL holde i 5 år, og gjør den ikke det, faller den inn under landets reklamasjonsregler.

Når det gjelder bruk av nettbutikker er det nok imidlertid et poeng å velge en aktør som har eksistert i markedet noen år, samt vist bærekraftig utvikling. Dette fordi det er nevnte aktør du må forholde deg til ene og alene hvis de har foretatt importen over egen bok. Det finnes en rekke større nettbutikker en problemfritt kan handle fra her til lands, f.eks. MPX eller Komplett.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom ekspert og så på TV, så at TV-ene var veldig mye dyrere en på nettet.
    En jeg så til 1-2k på nettet kostet 16-17k hos ekspert, mannen som jobbet der sa at om noe gikk galt så måtte jeg sende den helt ned til der den kom fra alene.
    Vel, tror det skal gå og gå gjennom nettbudtikken.

Uansett, er alle disse tusen kroene verd bittelitt ekstra gatanti?
    Etter min mening nei.

Kjøpte selv en Demo versjon aav 565-en til sameung 46" på MPX til under 12k inkludert frakt til døren (kommer i dag)

Så, kjøp på nettet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •