omlevering eller penger tilbake? løst - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg fikk hevet kjøpet på en Philips TV jeg hadde kjøpt på Elkjøp.

Denne hadde jeg hatt i 3 år, og jeg fikk hele kjøpesummen tilbake, uten noe spørsmål.

MVH

Tommy

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er også det som er vanlig praksis ute blant forhandlerne. heving etter tredje gang samme feil, hele kjøpesummen igjen. begynner du som kunde å mase om renter så vil nok selger også kreve bruksfradrag, noe som ender med at du får mindre penger igjen.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva i alle dager?

Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Kjøpte man f.eks en tv for par år siden som kostet 30000 som man får hevet nå så får man f.eks igjen 25000. Det er isolert sett svært mye ettersom man får en "100 ganger" bedre tv idag til 1/3 for den summen. Kjøper "vil tjene" stort på hevingen.

Men slik er at altså, man hever kjøpet og selger skal ikke tjene penger på et salg som er hevet og en vare som ikke holdt mål.

Avgjørelser i FTU er bindende kun for de impliserte parter. Avgjørelser i Høyesterett derimot har så høy status at et prinsipp som fastslås der, får vidtrekkende virkning.

Kjøper du en bil til 300k som står på verksted mer enn den er på veien, kan du kanskje få penger tilbake innen 3 år, men man får ikke masse grunker i labben fordi tv du kjøpte for 3 år siden er konket ut...Du får ny tv, den modellen som gjelder i dag. I hans tilfelle vil dette være 100 modell serien, altså 800.
    Selger har full rett til å erstatte med et nytt produkt, skal man ha penger tilbake skal det foreligge meget sterke behandling/hendelses/produkt feil.
    dessuten har man 3 sjanser til å reparere produkter i denne sjangeren, ikke 2!

Mange der ute som jobber i salg som tror de kan kjøpsloven....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor du quoter meg.

Om man har krav til heving av salget har man selvfølgelig det.

Eller mener du at dersom man har krav på heving får man nytt produkt?
    Da vet du ikke hva ordet heve betyr.

Skjønner forøvrig ikke hvorfor du blander kjøpsloven inn her. Hvilken relevans har den til diskusjonen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Selger har full rett til å erstatte med et nytt produkt, skal man ha penger tilbake skal det foreligge meget sterke behandling/hendelses/produkt feil.
    dessuten har man 3 sjanser til å reparere produkter i denne sjangeren, ikke 2!
    Jeg er langt fra noen ekspert på forbrukerkjøpsloven, men at selger har 3 sjanser til å utbedre feil på et produkt må vel være feil. I Forbrukerkjøpsloven står følgende skrevet:
    "... merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven har kun to sjanser på å rette samme feilen. Hvis han ikke lykkes etter to forsøk, kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet."

Er ikke ute etter å tjene penger gjennom garantien. Men ønsker å få en TV som står i forhold til det jeg har betalt for. PV600 skulle være det beste fra Panasonic, og kostet over 18000 spenn. Da forventes det kvalitet.
    Har i utgangspunktet ikke et problem med omlevering til feks PZ800 dersom denne plasmaskjermen ikke har de samma problemene som PV600 med purple snake. Dersom også disse skjermene har dette problemet, ønsker jeg å se nærmere på andre produsenter. Av denne grunn er det derfor viktig for undertegnede å vite hvilke rettigheter jeg har i forhold til å heve kjøpet.:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt.

Ved konstantering at det er samme feilen 3. gang kan kjøper heve kjøpet.

Men kilden din er helt feil..

§ 30. Gjennomføring av avhjelp
    "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Mange der ute som jobber i salg som tror de kan kjøpsloven....
    mange der hjemme som tror de kan mye om lover også, men de fleste klarer hvertfall å henvise til riktig lov, som i dette tilfellet er forbrukerkjøpsloven.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker a veggiss at du måtte røpe det.

Det er jo den ultimate test om man har et minimum av kunnskap om forbrukerkjøp.

:grin:

Men Whitedmon har visst forlatt denne tråden..

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo den ultimate test om man har et minimum av kunnskap om forbrukerkjøp.
    Vet du når man skal benytte seg av kjøpsloven som privatforuker?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Eller var det noe annet du lurte på?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Eller var det noe annet du lurte på?
    Når benytter du den?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å se på loven det.

"§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova."

Normalt ved salg mellom privatpersoner eller mellom næringsdrivende.

Men det er viktig å merke seg at loven er fravikelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørsmålet var jo heller om det var heving ELLER omlevering. Er jo en selvfølge at det er snakk om heving hvis man har RETT på heving. Må du slutte å være så bastant og heller lese litt bedre.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å se på loven det.

"§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova."

Normalt ved salg mellom privatpersoner eller mellom næringsdrivende.

Men det er viktig å merke seg at loven er fravikelig.
    Det var mellom privatpersoner jeg ville frem til. Altså skal man i noen tilfeller benytte seg av kjøpsloven. Derimot skal man benytte Forbrukerkjøpsloven der hvor motparten er en profesjonell part som en butikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joona
    spørsmålet var jo heller om det var heving ELLER omlevering. Er jo en selvfølge at det er snakk om heving hvis man har RETT på heving. Må du slutte å være så bastant og heller lese litt bedre.
    Hehe.
    Jeg tror du kjenner dårlig en normal utvikling i en forumtråd.

Det er en trådstarter som gjerne har et problem. Så kommer det flere med innspill og råd. Noen av disse er kanskje dårlige eller til og med feil. Da er det greit og normalt at det påpekes og rettes opp. Jeg har aldri vært konkret inne i trådstarters problem, men i etterfølgende relevante diskusjoner.

F.eks er ditt første innlegg i tråden her.. eh. unøyaktig. Det kan tolkes som at butikken har førsterett til å omlevere ved 3. gangs feil og at kjøper må nøye seg med det dersom butikken vil det. Det samme når du senere skriver
    "man har bare rett på heving, hvis de ikke omleverer."

Det er altså ikke korrekt.

Ok?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport, om det var at jeg brukte ordet "forbrukerkjøp" som trigget deg så betyr det (normalt) kjøp mellom forbruker og næringsdrivende.
    Det betyr ikke kjøp mellom 2 privatpersoner, altså der hvor Kjøpsloven kommer inn i bildet.

Det er bare å se hva Forbrukerkjøpsloven egentlig heter

"LOV 2002-06-21 nr 34: Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven)."

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic nekter reklamasjon

Hallo.

Som sagt lite peling på forbruker/kjøpslover/forbrukerkjøpslover osv

Men uansett. Fikk i dag beskjed fra Elkjøp om at Panasonic nekter å godtta reklamsjon fordi de mener purple snake ikke er en feil med varen, men innenfor standard. Ufattelig. Så elkjøp/jeg fikk en regning på 700 kroner for feilsøking og frakt, og takk for sist. Dette til tross for at verkstedet har påvist feilen alle tre gangene. Fantastisk flott kundebehandling fra panasonic. Elkjøp syntes også dette var utrolig merkelig og skulle jobbe nærmere med saken.
    Så hvordan panasonic kunne reparere denne skjermen andre gang siden den var innenfor normalen er jo da mildt sagt besynderlig. Innenfor normalen ser dere av vedlagte bilder

Så oppklarende debatt, men ga lite konkret utbytte for min del:wink:

Nå er jeg bare :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver kun å forholde deg til Elkjøp. Hva Panasonic mener er ikke ditt problem. Her virker det jo til og med som om Elkjøp mener det er en mangel. Men det er så klart generelt ikke lett å få selger til å godta en mangel dersom selgeren ikke får innrømmet en reklamasjon videre bak i systemet. Men det betyr altså ingenting for deg.

De kr 700 skal du kun betale dersom du er blitt gjort oppmerksom på en evt slik regning før du leverte inn varen.

Jeg kjenner ikke feilen, men dersom du helt klart mener det er en mangel må du gå videre. Det vil si at du må kreve noe av Elkjøp selv om de skylder på leverandøren.
    Du har fortsatt alt på din side, stå på. Men forbehold om at jeg altså ikke kjenner feilen.

Kommer du ingen vei er videre gang Forbrukerrådet og evt etterpå Forbrukertvistutvalget.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt komisk igrunn at de har valgt å reparere den tidligere da, at de kommer med dette denne gangen tyder vel bare på at de ikke vil betale. Men er jo kjekt å vite hva en produsent som panasonic står for!

Sitat Opprinnelig postet av tibian
    Hallo.

Som sagt lite peling på forbruker/kjøpslover/forbrukerkjøpslover osv

Men uansett. Fikk i dag beskjed fra Elkjøp om at Panasonic nekter å godtta reklamsjon fordi de mener purple snake ikke er en feil med varen, men innenfor standard. Ufattelig. Så elkjøp/jeg fikk en regning på 700 kroner for feilsøking og frakt, og takk for sist. Dette til tross for at verkstedet har påvist feilen alle tre gangene. Fantastisk flott kundebehandling fra panasonic. Elkjøp syntes også dette var utrolig merkelig og skulle jobbe nærmere med saken.
    Så hvordan panasonic kunne reparere denne skjermen andre gang siden den var innenfor normalen er jo da mildt sagt besynderlig. Innenfor normalen ser dere av vedlagte bilder

Så oppklarende debatt, men ga lite konkret utbytte for min del:wink:

Nå er jeg bare :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare trist. Etter 8-generasjon har det bare gått nedover med kvaliteten til Panasonic. Den er knapt rapportert om feil på Panasonic PA50/PWD8/PH8-serien, men på 9 generasjon: PV60(0) er purple-snakes dessverre ganske vanlig. På PV/PX70 har også mange paneler vært skiftet ut pga diverse feil. Vi får håpe at det får orden på kvaliteten (igjen), men forløpig er den 11. generasjonen med PX80/PZ80/85 for nye til å konkludere.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •