Nettbutikker importerer selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettbutikker importerer selv?

Jeg var i en butikk og hørte ang 42PG6000, og så kom vi inn på pris i butikk vs. nettbutikk. Og da har jeg et spørsmål, han sa at mange nettbutikker egen importerer tvr og derfor kommer uten garanti fra feks LG Nordic. Det betyr at du må selv stå for all frakt kostnader til nettbutikken ol om det skulle hende noe(garanti saker) med tvn. Mens om man kjøper fra noen som har fått inn via LG Nordic, får man pixelgaranti og henteservice. Noen som vet noe mer om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det stemmer at de aller fleste tv-er som selges i nettbutikkene er parallellimport. det med at du må betale fra osv er feil siden det reguleres av forbrukerkjøpsloven, og der står det at du ikke skal ha noen kostnader forbundet med reklamasjonen.

at du ikke får null-pixelfeilgaranti kan godt stemme, det kommer an på hvordan garantien til produsenten er ute i europa.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags garanti du får på en TV som er parallellimportert kommer ann på hvordan den internasjonale garantien er i det landet den ble importert fra. Som veggiss sa har man reklamasjonsretten, som sier at avhjelp skal utføres uten kostnad for forbruker.

Reklamasjonsretten dekker ikke pikselfeil hvis ikke omfanget er stort.

Det største problemet er hvis nettbutikken går konkurs. Du kan rette kravet ditt mot tidligere salgsledd, men det er nok lettere sagt enn gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Jeg var i en butikk og hørte ang 42PG6000, og så kom vi inn på pris i butikk vs. nettbutikk. Og da har jeg et spørsmål, han sa at mange nettbutikker egen importerer tvr og derfor kommer uten garanti fra feks LG Nordic. Det betyr at du må selv stå for all frakt kostnader til nettbutikken ol om det skulle hende noe(garanti saker) med tvn. Mens om man kjøper fra noen som har fått inn via LG Nordic, får man pixelgaranti og henteservice. Noen som vet noe mer om dette?

Det er feil i allefall i følge forbrukerloven. Du har krav på å få dekt alle fraktkostnadder med kjøpe hvis det er feil på varen eller du velger å levere tilbake varen med retur-retten ( 2 uker hvis butikken har opplyst om det og 3 månder ar opplyst om det. Da kan du returnere varen helt uten noen som helst grunn og butikken må betale alt portoen). Og hvis det ikke står i annonsen at det kan være pixel feil så blir dette sett på som en mangel og du har krav på ny vare\pengene tilbake\reparasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zoom
    Det er feil i allefall i følge forbrukerloven. Du har krav på å få dekt alle fraktkostnadder med kjøpe hvis det er feil på varen eller du velger å levere tilbake varen med retur-retten ( 2 uker hvis butikken har opplyst om det og 3 månder ar opplyst om det. Da kan du returnere varen helt uten noen som helst grunn og butikken må betale alt portoen). Og hvis det ikke står i annonsen at det kan være pixel feil så blir dette sett på som en mangel og du har krav på ny vare\pengene tilbake\reparasjon.
    det du ser der stemmer ikke, bruker man angrefristen så må man dekke returporto av egen lomme.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns vertfall det er betryggende å vite at man har full retur rett i 14 dager når man handler på nettet. Da vet man at om det skulle være noe galt med varen, eller andre ting mot formodning ikke skulle svare til forventningene ordner det seg. Du har vertfall et inntrykk etter 14 dager.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    det du ser der stemmer ikke, bruker man angrefristen så må man dekke returporto av egen lomme.
    Stortsett så må man det, men når butikken i varsler om diverse ting så får man som forbruker bedre og ekstra rettigheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan foregår egentlig prosessen ved feil på varen? Altså garanti når man kjøper på nettet. Har de store nettbutikkene avtaler med reparatører rundt om i landet, eller må man sende inn til nettbutikken som tar seg av dette? Da tar det jo laaang tid..

Valget mitt står mellom Samsung 40A656 og Sony 40 W4500. Mener jeg har hørt Sony har få feil. Stemmer dette? Er Sony bedre enn Samsung på dette feltet?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om nettbutikken har "gråimportert" varen selv fra utlandet og ikke kjøpt den via feks LG Nordic, så får man ikke hjemservice. Da må du sende inn tvn der hvor du kjøpte den. Men kjøper du den via en butikk som har fått levert fra feks LG Nordic så får du hjemservice, og kanskje andre ting som pixelgaranti. Dette komemr helt ann på produsenten.

Skulle det gå noe galt med tvn, den som du har kjøpt som er "gråimportert" så må du sende den til butikken selv på egen regning. Får du da beskjed om at det er en garanti sak får du betalt tilbake det det kostet å sende den til butikken. Er det ikke en garanti sak, må du stå for frakt kostnaden selv.

Er hvertfall slik jeg har forstått det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takker..Hva er vanlig for butikkene å gjøre da, importere selv eller kjøpe via norsk importør? Da er jo det siste det klart beste, men dette betaler man kanskje for i prisen for varen og eller?

Når du nevner fraktkostnaden i forbindelse med garanti, om det ikke er garantifeil (tenker man da på å miste den i gulvet f.eks. eller, for ryker TV´en i løpet av et år, må det jo være en feil på varen?) må man da selvsagt betale for delene og, ikke bare frakten?

Hvilke butikker er trygge ifht. reparasjoner/garanti da? Regner med det franske som jeg ikke husker navnet på nå ikke er av de beste..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje til tidere letter for butikken å importere selv, da dem kan presse kostnadene ved å kutte ut ett ledd og i tillegg kan det sikkert gå litt fortere da å få den inn på lager ettersom den slipper å gå innom LG Nordic.

Ja, om det er en garanti sak eller ikke er vanskelig å si. Men om tvn din plutselig slutter å funke eller noe som ikke skyldes fukt, lyn eller slag -skader så skal det vel gå på garantien.

Butikker som Netshop, Mpx, Komplett er jo store kjente butikker. Personlig handler jeg en del gjennom pcutstyr og amentio, da de både er billige og kjappe.

Men kanskje om jeg skulle kjøpt noe så stort som en tv ville jeg valgt en av de store så lenge prisforskjellen ikke er altfor stor.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Om nettbutikken har "gråimportert" varen selv fra utlandet og ikke kjøpt den via feks LG Nordic, så får man ikke hjemservice. Da må du sende inn tvn der hvor du kjøpte den. Men kjøper du den via en butikk som har fått levert fra feks LG Nordic så får du hjemservice, og kanskje andre ting som pixelgaranti. Dette komemr helt ann på produsenten.

Skulle det gå noe galt med tvn, den som du har kjøpt som er "gråimportert" så må du sende den til butikken selv på egen regning. Får du da beskjed om at det er en garanti sak får du betalt tilbake det det kostet å sende den til butikken. Er det ikke en garanti sak, må du stå for frakt kostnaden selv.

Er hvertfall slik jeg har forstått det.
    hvis det ikke er en garanti eller reklamasjonssak så må du stå for frakt osv selv, men det må du uansett om tv-en er kjøpt via en nordisk importør eller ikke da det ikke er de som skal betale for reparasjonen. er det en garanti eller reklamasjonssak så skal du ikke betale noenting for å få produktet reparert, inkl frakt. dette er også uavhengig om tv-en er kjøpt via nordisk importør.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som jeg sa tidligere.

Reklamasjons/garanti sak: Selger står for utgiftene(frakt og reparasjon).
    Ikke reklamasjons/garanti sak: Kjøper står for utgiftene(frakt og reparasjon).

Men er tvn kjøpt på et sted hvor butikken har tatt den inn via produsentens nærmeste distribusjon så har dem gjerne en ekstra gode som gjør at dem sender ut en tv reperatør som enten fikser den hjemme hos deg eller tar den med og fikser den. Dette får du ikke om butikken har grå importert tvn selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •