garanti på TV kjøpt på nettet som er "paralell importert"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

garanti på TV kjøpt på nettet som er "paralell importert"

På samsung.no sin side har det noe om garanti:http://www.samsung.com/no/consumer/l...kjellen_no.pdf
    Varen må slutte med XEE, mens TV som for eks. Komplett selger LE40A656 slutter på XXC. Noen som kan forklare hva det betyr i praksis. Må en for eks sende tven til Komplett hvis noe er galt (den omfattes ikke av hente garanti til samsung) Produsentens garanti er kun 12 mnd. Noen som har erfaring med tv kjøpt fra Komplett og den må repareres?

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kk19
    På samsung.no sin side har det noe om garanti:http://www.samsung.com/no/consumer/l...kjellen_no.pdf
    Varen må slutte med XEE, mens TV som for eks. Komplett selger LE40A656 slutter på XXC. Noen som kan forklare hva det betyr i praksis. Må en for eks sende tven til Komplett hvis noe er galt (den omfattes ikke av hente garanti til samsung) Produsentens garanti er kun 12 mnd. Noen som har erfaring med tv kjøpt fra Komplett og den må repareres?
    Forskjellen på en Samsung-TV og en Samsung-TV

Forsikre deg om at du forstår forskjellen

Samsung i Norden selger TV spesifikt tilpasset det nordiske markedet når det gjelder tekniske forutsetninger, språktilpasning og øvrige verdiøkende tilbud. Parallelt selges Samsungs TV importert fra andre land. Samsung kontaktes kontinuerlig av misfornøyde kunder som er skuffet over forskjellige ting i forbindelse med TV-modellene som er tiltenkt andre markeder enn det norske.

Samsung i Norden vil nå oppfordre kunder som er i ferd med å kjøpe seg en Samsung-TV til å lære seg forskjellene mellom å kjøpe en Samsung-TV for det norske markedet og importerte Samsung-TV-er. Dermed kan forbrukerne trygt ta stilling til hva de kjøper.

På denne måten vil Samsung i Norden klargjøre forskjellen mellom å kjøpe en Samsung og en Samsung. Det finnes en forskjell.

Du kan selv identifisere en TV fra Samsung i Norden ved å kontrollere modellbetegnelsen. Den skal slutte på: /XXE.

Ved å kjøpe en Samsung-TV som er kvalitetssikret av Samsung i Norden er man garantert:

norsk menysystem på TV-en gjør det lettere ved installasjon og navigasjon
    at norsk bruksanvisning medfølger ? gjør det lettere for den som vil lære seg mer - på norsk
    nulltolleranse mot pikselfeil ? Samsung i Norden har gått et steg lenger, og gir deg en ny TV om du har en eneste pikselfeil på en 26-tommers TV eller større. Den vanlige garantien tillater et antall pikselfeil.
    at miljøavgifter er inkludert ? Samsung i Norden garanterer at miljøavgiften er betalt. Det gir forbrukeren sikkerhet om at gjenvinningsavgiften er betalt og at samfunnets gjenvinningssystem etterleves.
    at tekst-TV fungerer korrekt
    Prestisjeservice i hjemmet neste arbeidsdag for forbrukere som bor i Norge
    dersom deres 40-tommers TV må ha service
    Henteservice i hele landet om TV-en må repareres. 32 tommer og oppover.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter norsk lov er det 5 års reklamasjonsrett på tv'er. Se på det som en form for garanti, som forhandleren er pliktig til å følge.

Newcomer ken40 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Etter norsk lov er det 5 års reklamasjonsrett på tv'er. Se på det som en form for garanti, som forhandleren er pliktig til å følge.
    Vel som skrevet så gjelder da ikke dette på Samsung !!!!!

norsk menysystem på TV-en gjør det lettere ved installasjon og navigasjon
    at norsk bruksanvisning medfølger ? gjør det lettere for den som vil lære seg mer - på norsk
    nulltolleranse mot pikselfeil ? Samsung i Norden har gått et steg lenger, og gir deg en ny TV om du har en eneste pikselfeil på en 26-tommers TV eller større. Den vanlige garantien tillater et antall pikselfeil.
    at miljøavgifter er inkludert ? Samsung i Norden garanterer at miljøavgiften er betalt. Det gir forbrukeren sikkerhet om at gjenvinningsavgiften er betalt og at samfunnets gjenvinningssystem etterleves.
    at tekst-TV fungerer korrekt
    Prestisjeservice i hjemmet neste arbeidsdag for forbrukere som bor i Norge
    dersom deres 40-tommers TV må ha service
    Henteservice i hele landet om TV-en må repareres. 32 tommer og oppover.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ken40
    Vel som skrevet så gjelder da ikke dette på Samsung !!!!
    At det ikke gis garanti fra produsent har ikke noe å si for reklamasjonsretten! reklamasjonsretten er det forhandler som må ta følge av og evt ha avtale med importør/produsent igjen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamasjonsretten gjelder også for Samsung(5 år), som nevnt er dette iht. forbrukerkjøpsloven(mulig betegnelsen ikke er korrekt). Garanti skal i utgangspunktet være noe som går utover reklamasjonsretten, i dette tilfellet er det Samsung Norge som står for garantien. En parallellimportør kan selvfølgelig også ha egne garantier, det samme kan f.eks. en forhandler ha.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er i utgangspunktet liten fordel for det norske markedet at vi skal begrenses til innkjøp fra de norske importørene. EØS-avtalen forplikter Norge til å åpne grensene for import fra hele EU, men dette motarbeider naturlig nok den lokale importøren da dette går de rett i næringen.

Det norske markedet er så lite at det hardt skal gjøres å forsvare lokale importører for hvert enkelt merke. Samtidig gjør jo ikke de norske myndighetene det noe lettere når de innfører systemer som mpeg4 som ingen andre Europiske land benytter seg av. Norge er jo historisk et svært proteksjonistisk land, og innfører gjerne toll og andre sperrer for internasjonal handel hvis det er mulig/hensiktsmessig. Heldigvis bruker de fleste av oss ekstern dekoder, så da har dette lite å si. Vi må for all del unngå å havne i en klemme der TVer MÅ via de norske importørene, det vil gjøre at prisene igjen blir skyhøye her til lands.

Det som nå skjer er jo at prisdifferansen på TVer som går via de norske importørene og de "parallell-importerte" aktørene blir mindre, og det er jo selvsagt til glede for forbrukeren. Det blir i så måte opp til den enkelte å vurdere om en skal kjøpe en parallell-importert TV, noe som må vurderes i forhold til besparelsen en oppnår. En TV kjøpt via norsk importør har jo en ekstra sikkerhet ved at en kan benytte springende regress og gå direkte på importøren hvis forhandleren går konkurs. På de parallell-importerte TVene må en i all hovedsak forholde seg til forhandleren en kjøper TV fra. Det er i så måte ekstra viktig at en kjøper parallell-importert TV fra en stabil aktør som har operert i markedet over tid.

Min spådom er at enten en rekke av de lokale importørene forsvinner i årenes løp eller velger å tilpasse seg den stadig mer globaliserte distribusjonen av varer og tjenester og dermed justerer marginnivået slik at fordelen med parallellimporterte TVer reduseres. Et annet viktig poeng er at de lokale importørene nok vil slutte å selge samtlige TVer til Elkjøp slik de gjerne gjør i dag, men fordeler flere TVer via distributører som Norek/Itegra osv. slik at også nettmarkedet blir supplert bedre enn i dag. Det er jo tross alt et faktum at netthandel er i eksplosiv vekst, og når importører som Samsung Norge velger å nærmest se bort fra dette er jo resultatet at parallellimport presser seg frem som følge av forbrukers endrede handlemønster.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge de norske importørene følger norsk kjøpslov med to års garanti og fem års reklamasjonsrett, så må det jo være en meget stor fordel å handle fra dem.
    Slik det er nå med både parallell og vanlig import, så er ikke jeg i tvil ihvertfall.
    Føler det er langt tryggere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er over 50% prisdifferranse på f.eks. Samsung LE40A656. Ref. kr. 9750,- på Netshop.no og kr. 14.999,- på expert.no, så synes nå jeg at prisen for den Norske garantien (henteservice etc) er vel høy. Alle bedrifter som selger i Norge er forpliktet til å følge norsk kjøpslov. Ville dere ha betalt 5.249,- cash i ekstra forsikring for dette apparatet. Største praktiske forskjellen ligger vel i norske kontra engelske menyer og bruksanvisninger? Pixelfeil - javel - er det et vanlig problem? Tror neppe at TV for det norske markedet blir spesialtestet før sending til Norge. Noen i Norge tjener unødvendig mye på denne TV'n!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av A21
    Så lenge de norske importørene følger norsk kjøpslov med to års garanti og fem års reklamasjonsrett, så må det jo være en meget stor fordel å handle fra dem.
    Slik det er nå med både parallell og vanlig import, så er ikke jeg i tvil ihvertfall.
    Føler det er langt tryggere.
    Det står ingenting i den norske lov om garanti...Det som står er at kunden har enten 2års reklamasjon eller 5år, alt ettersom hvor lenge ett produkt er ment til å vare.

Feks en mobil har 2års reklamasjon, mens tver, kjøleskap osv har 5års reklamasjon.

Garanti er noe produsenten gir utover loven som en ekstra service, men dette er ikke noe produsenten er pliktig til å gi i form av noen lov.

Alt du kjøper av norske butikker (med ett norsk organisasjonsnr) er pliktig til å følge reklamasjonsloven. Dette selv om dem paralellimporterer eller kjøper opp feks konkursbo osv.

Om dem da ikke får dekket dette av produsenten selv, er det dem selv som må ta tapet på dette. Kunden skal uansett ikke lide av dette, og kunden skal kun forholde seg til selger, ikke produsent, importør el.l

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er hva man har krav på i følge loven, men man må også ha noen å rette kravet mot.

Eksempel:

http://avforum.no/forum/tv-apparater...i-service.html

Det er ikke alltid de billigste nettbutikkene er de mest stabile.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid de som forhandler de norske versjonene til blodpris og produsenten som kommer med propagandaen om denne styggedommen som heter fri handel. De som taper penger på det altså. Det høres nesten ut som en norsk meny er meningen med livet og eneste måte å skape fred i verden. Jeg sparer ihvertfall de tusenlappene jeg kan når jeg kjøper ting, så får jeg heller vente noen dager ekstra dersom det mot all formodning skulle gå galt. Man har etter loven reklamasjonsrett og returrett, så jeg ser ihvertfall ikke helt poenget med å betale tusenvis av kroner mer enn nødvendig for akkurat samme produkt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har muligens ulik erfaring. Har selv kjøpt en plasma som var parallellimportert, og selv om det gikk bra til slutt så tok det uforholdsvismessig lang tid å ordne opp mellom meg, selger og serviceverksted. Det er lett å tenke sort-hvitt opp mot garanti/reklamasjon og lovverk, men tidsforbruk/mas har sin pris i slike tilfeller. Det skal man ikke undervurdere, selv om man sparer noen kroner. Jeg kjøper ikke lenger produkter fra webshops som ikke selger nordisk import. Så kan de som har eierinteresser i parallellimportbutikker si hva de vil. Å spare et marginalt beløp er det ikke verdt. Dessuten er mange av disse aktørene såpass griske at sluttprisen divergerer såpass lite at det ikke er verdt det, og at man finansierer "smarte" forretningsfolk av slike webshops er et irritasjonsmoment. Eksempelvis Netshop på Pioneerplasma, og AVshop på Onkyo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp du har helt rett, det hele koker ned til enkeltes erfaringer. Jeg har hatt dårlig erfaring med "korrekt" importert handel, hvor ting tok tid å det ikke var bare bare å få ting i orden. Og det er i mange tilfeller ikke marginale beløp det er snakk om å spare. Derfor syns jeg det er viktig at folk ikke bare får servert propagandaen fra de som gjør alt de kan for å styre markedet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen denne. Jeg kjenner innkjøpssjefen i en stor norsk datagrossist (og etterhvert flere produkter) og diskuterte dette i kveld. Ifølge ham har de laget avtaler som garanterer henteservice og nullpixelgaranti. Dette har de et lite påslag på. Kommer til å dobbeltsjekke dette når jeg omsider skal bytte TVen, men slik det ble fremstilt, klarer jeg ikke å se forskjellen fra nordiske modeller. Dette var helt ukjent for meg. Importøren er solid, og faren for konkurs er nok ikke særlig større enn offisielle importører. Dette er ikke reklame, bare en balansering av meninger. Konkret gjelder dette Samsung.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stund nå vurdert å kjøpe Samsung UE-46B7070, og har prøvd å finne litt ut av dette "problemet" med parallellimport ~ det å kjøpe den hos Elkjøp eller en av de øvrige "godkjente" salgsleddene til Samsung Norge/Norden.

Mitt spørsmål til dere som garantert kjenner til dette bedre enn meg er hva med den svenske nettbutikken fyndborsen.se
    De selger samsung TV'er med "riktig" etternavn (Samsung UE-46B7070WW/XXE) og slik er prisene i dag:

Elkjop.no: Samsung UE-46B7070XXE NOK 21.990,-
    Fyndborsen.se: Samsung UE-46B7070WW/XXE SEK: 15.780:- (tilsvarer ca. 14.500,- norske kroner etter dagens valutakurs)

Dette tilsvarer jo en prisforskjell på nesten 7.500,-!
    Jeg bor i Oslo og kan hente TV'en i Sverige (via Poste restante opplegget) og på akkurat dette produktet står det at de sender fraktfritt i Sverige...

Er det slik at man da kun betaler moms i ett av landene - dvs. at man får tilbake momsen som man har betalt til Sverige etter at TV'en er fortollet inn?

I så fall er det jo i dette tilfellet kun tollavgiften som blir merkostnaden?!?

Fyndbörsen har så langt jeg klarer å finne ut holdt på i mange år og har selv en kamerat som kjøpte en 50" Pioneer plasma skjerm der for et par år siden og har vært kjempefornøyd.

Når Fyndbörsen i tillegg selger Samsung-TV'er som slutter på XXE - så skulle jo alt ligge til rette for å kunne ringe Samsung Norge dersom noe skjer med TV'en eller hva?

Hadde satt STOR pris på å høre fra noen av dere om hva dere synes om dette og om noen har erfaringer med å handle fra Fyndbörsen mht. toll, moms og avgifter...

På forhånd tusen takk!

Andy

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere fikk man ikke tilbake pengene for svensk moms ved bruk at poste restante til et svensk postkontor nær grensen. Da endte man opp med å betale moms i begge land så lenge man er lovlydig. Men om Fyndbörsen har funnet en mulighet for å endre på dette vet jeg ikke per i dag.

Kjøpet selv TV fra Fyndbörsen for noen år siden og jeg valgte at de sendte den til meg med DHL. Da trakk Fyndbörsen fra svensk moms og DHL sørget for tollklarering og jeg måtte betale inn moms før de leverte TV-en hjem til meg.

Men send en mail til Fyndbörsen og spør hvilken pris du må betale for varen ved poste restante til ditt nærmeste svenske postkontor og hva du betaler for varen sendt hjem til deg. Frakt inntil 30 kilo koster 400 SEK.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    Det står ingenting i den norske lov om garanti...Det som står er at kunden har enten 2års reklamasjon eller 5år, alt ettersom hvor lenge ett produkt er ment til å vare.

Feks en mobil har 2års reklamasjon, mens tver, kjøleskap osv har 5års reklamasjon.

Garanti er noe produsenten gir utover loven som en ekstra service, men dette er ikke noe produsenten er pliktig til å gi i form av noen lov.

Alt du kjøper av norske butikker (med ett norsk organisasjonsnr) er pliktig til å følge reklamasjonsloven. Dette selv om dem paralellimporterer eller kjøper opp feks konkursbo osv.

Om dem da ikke får dekket dette av produsenten selv, er det dem selv som må ta tapet på dette. Kunden skal uansett ikke lide av dette, og kunden skal kun forholde seg til selger, ikke produsent, importør el.l

Marius
    Mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    Tidligere fikk man ikke tilbake pengene for svensk moms ved bruk at poste restante til et svensk postkontor nær grensen. Da endte man opp med å betale moms i begge land så lenge man er lovlydig. Men om Fyndbörsen har funnet en mulighet for å endre på dette vet jeg ikke per i dag.

Kjøpet selv TV fra Fyndbörsen for noen år siden og jeg valgte at de sendte den til meg med DHL. Da trakk Fyndbörsen fra svensk moms og DHL sørget for tollklarering og jeg måtte betale inn moms før de leverte TV-en hjem til meg.

Men send en mail til Fyndbörsen og spør hvilken pris du må betale for varen ved poste restante til ditt nærmeste svenske postkontor og hva du betaler for varen sendt hjem til deg. Frakt inntil 30 kilo koster 400 SEK.
    Det hørtes jo i utgangspunktet like greit ut da mht. å få sendt TV'en rett hjem - spesielt hvis de tar seg av momsbiten samt at transportøren fikser fortollingen...

Da står jeg bare igjen med ett spørsmål og det er om Fyndbørsen selger "originale" Samsung TV'er som man igjen kan ringe Samsung Norge dersom noe skjer og få fullverdig hjelp....

I følge det andre innlegget i denne tråden (fra Just-Me), så skal det jo gå greit så lenge det står XXE på slutten av modell-benevnelsen -> og det gjør det jo på Fyndbørsen sine nettsider...?!?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan lønne seg å kontakte Samsung Norge direkte for et svar på dette.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •