Ikke kjøp LG tv med mpeg4 tuner hos pixmania

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke kjøp LG tv med mpeg4 tuner hos pixmania

LG har gått ut med pressemelding om at LG tv'er kjøpt hos pixmania. Årsaken er at de selger parallelimporterte tv'er med innebygd mpeg4 dekoder som ikke støtter lydformatet i det digitale bakkenettet.

"Fungerer ikke i Norden
    LG opplyser at TV-modellene 50PG6500, 42PG6500 (Plasma), 32LG5500, 37LG5500
    og 42LG5500 (LCD) ikke vil fungere i Norden.

Men Pixmania har parallellimportert TVene, og til tross for at LG har saksøkt selskapet, vil de ikke slutte å selge dem.

LG bekrefter
    Her i Norge har vi MPEG4-formatet i det digitale bakkenettet, noe TVene har støtte for, men vi vil ikke få lyd da TVene har et annet lydsystem enn Norge. Svensker vil derimot ikke få noe bilde i det hele tatt."

ITavisen | - Ikke kjøp TV hos Pixmania

LG Nordic | - Pressemelding

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...oj som de produsentene elsker å gjøre det vanskelig for oss nordboere...

Nå skal de jammen meg ha ett system for mpeg4 for hvert land også.

Resultat = vi i Norge / Skandinavia må betale x-antall % mer for alle TVer.

Jeg bare ser for meg markedsføringsstrategien med betalingsvillighet for Skandinavia på den ene aksen og pris på den andre...

Er det rart vi må betale mer? Nå skal i tillegg LG har "sympati" fordi noen (Pixmania) faktisk klarer å tilby et produkt til en bedre pris? Spar meg. De burde jo laget et produkt som funker i hele Europa i første omgang (eller hele verden for den saks skyld)!

For øvrig er "parallellimport" 100% lovlig, det er de lokale importørene som ønsker å gjøre det vanskelig og få det til å virke som noe ulovlig. Dette selvsagt i samarbeid med produsenten sentralt til tider som jo ser at vi Skandinavere mer enn villig betaler langt mer enn de aller fleste øvrige.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...oj som de produsentene elsker å gjøre det vanskelig for oss nordboere...

Nå skal de jammen meg ha ett system for mpeg4 for hvert land også.

Resultat = vi i Norge / Skandinavia må betale x-antall % mer for alle TVer.

Jeg bare ser for meg markedsføringsstrategien med betalingsvillighet for Skandinavia på den ene aksen og pris på den andre...

Er det rart vi må betale mer? Nå skal i tillegg LG har "sympati" fordi noen (Pixmania) faktisk klarer å tilby et produkt til en bedre pris? Spar meg. De burde jo laget et produkt som funker i hele Europa i første omgang (eller hele verden for den saks skyld)!

For øvrig er "parallellimport" 100% lovlig, det er de lokale importørene som ønsker å gjøre det vanskelig og få det til å virke som noe ulovlig. Dette selvsagt i samarbeid med produsenten sentralt til tider som jo ser at vi Skandinavere mer enn villig betaler langt mer enn de aller fleste øvrige.
    Får starte fra toppen

Vi betaler mer, men hvis vi justerer for kjøpekraft, høyere kostnader (i alle ledd, lønn f.eks), bedre rettigheter etc så blir bildet noe anderledes. Selvsagt kan det være at produsentene tar noe mer, men sist jeg sjekket regnskapene til bl.a Pioneer Norge, så var det ikke akkurat god margin de hadde.

Nå er det jo ikke bare pixmania som selger parallelimporterte tv'er, hvis jeg sender mail til produsentene, forundrer det meg ikke om blant annet Så lenge de har et produkt for det franske markedet, så skjønner jeg godt at LG ikke vil at det selges og markedsføres i land med funksjoner som ikke vil virke. Hvor tror du mange av kundene vil henvende seg? Var en person som hadde handlet en panasonic gjennom masterit, hvor skjermen tok kvelden. Parallelimport og butikk som gikk konkurs medførte at det kostet personen noen tusen å få fikset den skjermen. Forøvrig var butikken masterit som noen på dette forumet fikk stifte bekjentskap med.

Parallelimport er selvsagt 100% lovlig, men det kan skape problemer for produsent og kunde, som f.eks. vist over. Produsent får mindre omsetning for sine produkter i enkelte markeder. og dermed mindre til å dekke inn sine kostnader (husk at det ofte er organisert som selvstendige selskap). For kunde har rett etter forbrukerkjøpsloven å gjøre springende regress mot tidligere salgsledd, men det er plutselig en grossist i f.eks Slovenia eller Frankrike. Hvis disse har kjøpt inn produktene under andre betingelser blir det fort problemer. Da er det plutselig regulert under andre lover, og hvordan slike konflikter skal løses er avhengig blant annet av lovene i det aktuelle landet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •