Avshop og pæregaranti - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 111 av 111
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig Lygren.
    Jeg sa følgende: "At du Roko blir knyttet til avshop synes ikke jeg er det minste rart. Jeg gidder ikke å gå inn på detaljer, for du vet så inderlig godt at jeg har uttalt meg kritisk til hvordan kortene har blitt blandet her på avforum og at det er beklagelig at dere ikke er mer åpene om deres forbindelser og bekjentskaper.

1) Roko er med i kringlyd.no et foretak som bla. drar rundt på messer og demonstrerer div. produkter.

2) Roko har flere ganger snakket varmt, meget varmt om SVS subwoofere, uten å informere brukerene her inne om at han bla. har tatt oppdrag for Lsound.
    Det er å misslede forumbrukerene. Jeg er en av brukerene som har fulgt avforum ganske lenge og jeg vet hvem som gikk fra bruker til skribent, eller fra bruker til forhandler osv.

3) Å påstå at ikke disse kjenner hverandre er naivt. Norge er et bitte lite land og lyd og bilde miljøet er deretter.
    Jeg synes en slags bransje merking ala. hifisentralen er på sin plass.

4) Hvis Roko føler seg støtt så beklager jeg selvsagt det.
    Men det er viktig at fokuset blir satt på denne sammenblandingen av privat/"profesjonell" bruker og at det blir gjort tydelig for brukerene hvilke personer dette gjelder. Det er i avforums interesse, ihvartfall hvis avforum skal fortsette å bli et sted der entusiaster skal kunne dele informasjon og erfaringer.

Kim
    Uten at dette er rette tråd for kommentar av dette, er det like greit å ta det her, så kort som mulig:

1) Kringlyd.no er IKKE et foretak.
    Nettadressen opprettet jeg selv - etter et tilfeldig ønske om å kunne finne på noe morsomt ifm. det spennende temaet lydbilde. Jeg hadde gjennom lengre tid eksperimentert og erfart hvordan man relativt enkelt - og ofte uten kostnader - kunne oppleve et større stereoperspektiv - og bedre balanse i lydbildet. Etter hvert som jeg ble kjent med noen av de andre brukerne på forumet som hadde samme erfaring/oppfatning, fant vi ut at vi sammen skulle forsøke å vise andre hva som skulle til for å oppnå det vi selv syntes var forbedrende for lydbildet.

Etter hvert kom vi på den relativt gale ideen å leie et demonstrasjonsrom ifm. Hortenmessa i 2006. Utstyret vi benyttet var for en stor grad vårt eget. Det var en del av forutsetningen. Men, siden kostnaden for leie av demorom ikke er direkte lav, og vi ikke ønsker å ha altfor store personlige utgifter på moroa, henvendte vi oss til enkelte av leverandørene av utstyret vi skulle spille på om de var villige til å være med på å dekke noen av utgiftene. Vi fikk positiv tilbakemelding fra noen leverandører som syntes ideen var morsom og banebrytende. Likevel ble det nok en kostbar affære for vår egen del.

Sånn har det fortsatt, og jeg må få presisere at denne "virksomheten" ikke er noe vi tjener på - det har faktisk kostet oss ganske mye tid og egenkapital å gjøre disse stuntene som vi brenner så mye for. Vi håper det gleder andre messebesøkende.

Husk for øvrig at vi ikke står for salg av det utstyret vi spiller på. Vi gjør dette KUN for moro. Derav vårt motto "Moro med LYD". Og bilde, selvsagt... :-)
    Vi er tross alt bare (gale) entusiaster.

Tilbakemeldinger viser at det åpenbart er mange som liker konseptet vårt, og altså synes det er moro å oppleve det vi selv setter pris på hjemme hos oss selv!

2) Jeg har IKKE tatt oppdrag for L-Sound.
    Ja, jeg snakker nok relativt varmt om subwooferne fra SVS. Dette skyldes at jeg så langt ikke har funnet andre suber som til prisforlangende gir så mye dypbass og godlyd - også til musikk - som SVS. Jeg snakker dog ikke om alle modeller fra SVS, for jeg har opplagt mine egne preferanser og erfaringer om hvilke av dem som fungerer best. Sånn er det bare. Det vil man også se dersom man følger med på det jeg skriver.

Jeg importerte selv min første Ultra-sub fra SVS - direkte fra statene. Dette som en av de første her hjemme, og lenge før L-Sound fikk importørstatus. Siden har det med tiden vokst på med suber i kinoen. Så langt er ingen solgt - kun påbygging... :-)
    Jeg er så absolutt ikke alene om den utviklingen... ;-)

3) Joda. Etter hvert blir man jo litt bedre kjent med importørene. Som du selv skriver, gjelder jo dette ganske mange av oss. Er man på messer, så blir man ofte også bedre kjent. Utover dette har vi ingen relasjoner. Jeg kjenner for øvrig både Rune i Midgard Audio og Rune i Sound Planet bedre enn Jan Ove i L-Sound.

4) Nope - jeg har ikke for vane å føle meg støtt. Noe må man jo tåle, spesielt når oppfatninger og ideer kan være såpass forskjellige som de er på et forum som dette. Det er vel ikke direkte ukjent at jeg gjerne setter ting på spissen, og kaller en spade for nettopp det det er.

OK? Håper dette var oppklarende.

SÅ, tilbake til topic!

eddie:
    Selvsagt kunne AVshop løst garantiordningen bedre. Det har jeg også skrevet tidligere.

Spørsmålet er om det finnes noen fullgod løsning på dette. En PJ-lampe er en forbruksvare, og således lagt opp til å være noe man lett bytter selv. Dermed er det ikke like lett å sjekke realiteten bak garantikravet som om det var et objektiv som skulle byttes.

Så langt er vel den beste løsningen å returnere PJ for sjekk og bytte, men også dette introduserer nye problemer. Mye kan å galt ifm. Postens transport frem og tilbake.

Det spørs nok om ikke lampegarantiordningen har sett sine beste dager...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke innrømme feilen med en gang Lygren. Ikke prat så mye rundt grøten og gå i forsvarsposisjon. Det er selvfølgelig det de fleste gjør i en slik situasjon. MEN, etter det jeg leser på "omoss" siden og mitt inntrykkav deg og det du skriver, er at du ønsker å fremstå som en forholdvis unik aktør innen AV bransjen. Det kan du klare, HVIS de ansatte hos AVshop strammes opp og får ett grunnkurs i service og AVshops lampegaranti. OG timetelleren er vel egentlig ikke et veldig aktuelt tema, PJ'en er vel under to år?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    OG timetelleren er vel egentlig ikke et veldig aktuelt tema, PJ'en er vel under to år?
    Lampegarantien sier "2000 timer eller 2 år (det som inntreffer først)". Det blir å sammenlikne med nybilgaranti, som ofte er 30.000 km eller 2 år.

De fleste av oss brenner nok av de 2000 timene raskere enn før de 2 årene har gått.

Projektorens garantitid på 2 år omfatter IKKE lampa, som jo er en forbruksvare.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Lampegarantien sier "2000 timer eller 2 år (det som inntreffer først)". Det blir å sammenlikne med nybilgaranti, som ofte er 30.000 km eller 2 år.

De fleste av oss brenner nok av de 2000 timene raskere enn før de 2 årene har gått.

Projektorens garantitid på 2 år omfatter IKKE lampa, som jo er en forbruksvare.
    Stemmer, men jeg mener å huske at telleren ikke var over 2000 timer (1700) og under 2 år. DET burde være enkelt å forholde seg til!

(Jeg tror faktisk ikke min har rundet 2000 t og den er 2,5 år. Og jeg bruker den relativt mye synes nå jeg.... )

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Selger har i dette tilfellet henvist til at pæren kun erstattes hvis den er defekt, noe som også er betingelsen for denne utvidede garantien. Hvis selger skulle måtte erstatte alle pærer som ble "svake" kan du gange prisen for garantien med 10, for det gjelder jo samtlige pærer mot endt livssyklus. Det ville også være en helt umulig oppgave for selger å vurdere når pæren er tilstrekkelig svak.

Diskusjonen understreker for øvrig viktigheten av tydelige rutiner tilknyttet projektorpærer, et problem produsentene selv har skapt ved å unngå problemet. Når da selger, som AVshop i dette tilfellet, ønsker å komme sine kunder i møte og tilby en utvidet garantiløsning ser en jo lett hvor vanskelig dette kan være å håndheve.

Mitt helt klare innspill i denne saken må jo være å henstille produsenter å følge Epsons gode eksempel der de leverer lampegaranti på 3 år / 1700 timer som del av pakken. DET er god kundeservice, og forhandler, som tross alt tjener svært lite penger på salg av projektorer, slipper å måtte utarbeide egne systemer for lampegaranti.

Jeg tror uansett at denne konkrete saken passer bedre for Forbrukerrådet enn AVforum, der denne type saker dessverre har en lei tendens til å kraftig vokse ut av sine proposjoner i denne type sammenhenger. Det er jo tydelig at forhandler og kjøper ikke er enige, for å si det mildt, og da er Forbrukerrådet en fin, uavhengig 3. part som kan fungere retningsgivende.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=lygren]Selger har i dette tilfellet henvist til at pæren kun erstattes hvis den er defekt, noe som også er betingelsen for denne utvidede garantien. Hvis selger skulle måtte erstatte alle pærer som ble "svake" kan du gange prisen for garantien med 10, for det gjelder jo samtlige pærer mot endt livssyklus. Det ville også være en helt umulig oppgave for selger å vurdere når pæren er tilstrekkelig svak.
    QUOTE]

Det er IKKE snakk om en "svak" pære, det er snakk om en ubrukelig pære. Hvor står den betingelsen på AVShop sine sider at lampen må ryke og være helt død? Hvor står det at de forventer at lampen brukes selv om PRODUSENTEN av projektoren advarer mot dette og sier den må skiftes? Stoler ikke AVShop på produsentene av varene de selger? Det er de som har definert når den er "tilstrekkelig svak" og sier at lampen må byttes? Hva definerer du som en garanti Lygren? Hvorfor nektet AVShop resolutt å gi ny lampe til å begynne med, men så snudde de? Siden ditt forsvar av AVShop fortsetter, kunne det være interessant å høre deg svare på disse spørsmålene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Aasmund, jeg har svart deg allerede; AVshop har ikke "snudd" i saken, men pæren har altså gått fra "svak" til "død", og først da inngår den i garantien.

Hvis du ønsker å fiske frem en generell endring i AVshops betingelser der de inkluderer "svak" i sin betegnelse for garanti under den utvidede lampegarantien må jeg nok skuffe deg; det lar seg rett og slett ikke gjøre. Samtidig er hver sak selvsagt individuell, og selger vil måtte vurdere dette enkeltvis.

Generelt er imidlertid ikke en svak pære gjenstand for garanti, verken under AVshops garanti eller produsentens som sådan, men unntak forekommer selvsagt.

Jeg tror en diskusjon rundt når en kan regne en pære for defekt passer bedre under ett av de tekniske forumene for øvrig, opprett gjerne en tråd i så måte. At AVshop skal måtte svare for en generell konsensus i verdensmarkedet for projektorer blir litt urimelig, men produsentene som sådan ser jo sikkert med interesse på en generell diskusjon av emnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Hvorfor nektet AVShop resolutt å gi ny lampe til å begynne med, men så snudde de? Siden ditt forsvar av AVShop fortsetter, kunne det være interessant å høre deg svare på disse spørsmålene.
    Det sitter tydeligvis langt inne å innrømme feil i "systemet". Denne tråden kunne med letthet vært avsluttet etter 2-3 poster eller ingen poster, nå drar den seg på til 100+ poster->redet renner over av møk og fyller lagerplassen for eventuelle varer man kunne tatt inn for salg. :idea:

Egentlig oppsummerer den bilist / syklist sammenligningen denne saken meget godt.

Emne bør også endres til AVshop og projektorpæregaranti.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Igjen, Konrad, AVshop har ikke "snudd". I denne saken har altså pæren gått fra "svak" (ikke garanti) til "død" (garanti, gitt at betingelsene er oppfylt).

Hvilken "feil" en her ønsket at selger skal innrømme er også litt vanskelig å se. Mulig dagens VG er et dårlig valg av tidsbestemmende enhet for fotobevis av timetallet, og at projektoren bør bes om at sendes fysisk inn for hver enkelt garantisak, men det synes jeg på ingen måte danner grunnlag for en "beklagelse".

Generelt synes jeg saken er helt dratt ut av sine proposjoner sett i forhold til hva den faktisk funderer i; men synes samtidig at det generelle emnet rundt pærer og projektorer er svært vesentlig og bør diskuteres videre under de tekniske fora.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydligvis et definisjonsspørsmål som Avshop bør ta opp med leverandør:

"...får varsel på min BenQ PE8720 om at jeg må bytte pære(utgått pæretid)den har gått 1700t.Det blinker også rødt på selve pj.
    I bruksanvisningen så står det at pj skal slås av og pære byttes da denne meldingen dukker opp på skjermen ellers så kan det skade pj og pære kan eksplodere.
    Ringte BenQ support og de sa at jeg skal gjøre som det står i innstruksen."

Les bruksanvisningen før dere lager deres egne definisjoner på hva en død pære er og lag prosjektorpæregaranti deretter. Når lysene på badet begynner å blinke knipser jeg på de til de lyser igjen. Pæren er defekt MEN den virker jo. Jeg skjønner jo da at det ikke er veldig lenge igjen før jeg må bytte. Så lenge BRUKSANVISNINGEN sier at pæren skal byttes er det vel egetlig lite å diskutere så lenge det skjer innenfor garantitiden på 2000 t imer / 2 år?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg vil ikke gå inn i sakens detaljer her, men vet at AVshop har bl.a. garantert for eventuelle skader hvis pæren skulle skade projektoren innen 2000 timer overfor denne aktuelle kunden. Advarselen kan også lett slås av. Ser av angitt korrespondanse tidlig i denne tråden at dette ikke er garantert for umiddelbart, noe som selvsagt er beklagelig. Dette leser garantert AVshop og vil sikkert påpasse at dette ikke gjentas i lignende saker.

Jeg understreker igjen at temaet rundt lampegaranti fremdeles er svært aktuelt, og anbefaler i så måte at en generell teknisk tråd opprettes rundt emnet.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •