Lerret - hvor stort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret - hvor stort?

Skal nå kjøpe meg en Epson EMP-TW700, og trenger lerret.
    Har lagt ved et bilde av romet der jeg skal ha projektoren, ser for meg en avstand mellom projektor og lerret på 3m og 30~50 cm. Noen som vet hvordan man kan regne på dette? virker som avstand som kreves er individuel, varierer fra projektor til projektor.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegar_
    Skal nå kjøpe meg en Epson EMP-TW700, og trenger lerret.
    Har lagt ved et bilde av romet der jeg skal ha projektoren, ser for meg en avstand mellom projektor og lerret på 3m og 30~50 cm. Noen som vet hvordan man kan regne på dette? virker som avstand som kreves er individuel, varierer fra projektor til projektor.

Et greit utgangspunkt, ingen fasit:

Bredde på lerrett X 1.5

Din sitteavstand= 3,30 / 1,5 = ca 2,20 cm bredde...skulle vel bli ca. et 100" lerrett.

men, altså..ingen fasit her...kun veiledende ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du avstand/bildestørrelse på TW 700:
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Hvor stort bilde projektorer kan lage på en gitt avstand varierer som du selv skriver, og avhenger av hvor mye zoom den har.
    Stort bilde på lang avstand krever også stor lysstyrke (evt mørkt rom)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott side freddie! tusen takk for begge svar
    Noen lerret dere har å anbefale da?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ute etter et nedtrekkslerret til å henge på vegg/tak, eller kan du ha et remmelerret fast på veggen?

Her er ett alternativ til rimelig rammelerret: Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller inngen rolle, har mulighet til å feste
    men, det du linka til ble i dyreste laget for meg tenkte på noe til rundt (under) tusenlappen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret til under 1000 lappen blir ikke lett. Da må du evt prøve å finne et brukt vil jeg tro. Sjekk evt DreamScreen sine lerret på Avshop.no, de er ikke så ille på pris. Men er over 2500 de og...

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, bare en liten kommentar til valg av lerret. Du får en kjempe projector og den fortjener et godt lerret. Jeg har testet ut flere typer lerret opp gjennom årene og det er bare helt utrolig hvor stor forskjell det er på bilde fra et lerret til et annet. Så min anbefaleing er, ikke bare se på pris, bruk litt tid på å sjekke ut hva slags lerret som gir best resultat for deg og den projectoren du har valgt. Selv endte jeg til slutt opp med et fjenstyrt elektrisk Adeo grått lerret men det er ikke nødvendigvis det optimale for deg. Andre ting som spilelr inne r om du har full eller delvis lyskontroll osv. Du finner sikekrt flere tråder her på forumet som kan veillede deg videre i valg av lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, noen her som sitter med erfaringer da? noen her med samme projektor som meg?

edit: Fant noe som ser ut til å være et godt tilbud for meg, (I mine øyne da)
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/31421 hva sier dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteavstand?

Newcomer Firebein sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til rommet ditt hadde jeg gått for 106"

Newcomer Firebein sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så slipper du og angre etterpå

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min avstand fra lerretet blir vel ca 3,8m og jeg har valgt 106". Kinoen er ikke ferdig enda så erfaring er ikke opparbeidet. Men ut i fra research skulle denne størrelsen være i hvertfall ikke alt for liten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Min avstand fra lerretet blir vel ca 3,8m og jeg har valgt 106". Kinoen er ikke ferdig enda så erfaring er ikke opparbeidet. Men ut i fra research skulle denne størrelsen være i hvertfall ikke alt for liten
    Jeg har tilsvarende størrelse - men avstand 3.3 m og jeg synes det er helt sjef! Var faktisk innom på BMH i dag for å se hvordan det gikk med bygging av nytt demorom der - de hadde hengt opp et par lerret - det ene sikkert 100" det andre på kanskje 84". Det så skikkelig pusslete ut....

Men jo større lerret du velger jo mer sårbar blir du for lys, og du skal jo ha dette i stuen - så det er noe å tenke på. Gå for et grått lerret - hvitt lerret er best i en batcave. Projektoren din er lyssterk - det er bra!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart at dette er et preferanse spørsmål. Dersom avstanden din blir 3,40m så blir jo anbefalingen om (sånn jeg forstår max) 1,5x: 340/1,5 = 226cm. Et 106" lerret er 230cm bredt og vil vel da være sånn ca max størrelse anbefalt. Et stort lerret virker utvilsomt meget imponerende med en gang, men dersom man er av den "sensitive" typen for å kalle det det så vil man etterhvert kunne bli litt trøtt i øynene/svimmel i lengden. Men når det er sagt så overlever vel de fleste filmentusiaster en slik størrelse

Et annet poeng er høyden på lerretet. 106" er 130cm høyt uten ramme. Takhøyden har da en del å si dersom du skal ha rack under lerretet. For min del kommer jeg til å få ca 225cm under taket. Lerretet plasseres 5cm under takhøyde. Jeg vil da få ca 70cm under lerretet slik jeg forstår. Med en centerhøyttaler på 34cm så blir det kun plass til et rack med komponenter ved siden av hverandre, altså ikke flere i høyden. Men man har jo da 230cm+ i bredden, så det går fint

Om man ikke skal ha rack under kan man jo kline til med større lerret om man ønsker, men for meg blir det max 106" pga dette.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også reflektere litt omkring bredden på rommet og at man har plass til fronthøyttalerne + eventuell sub. Med 3m bredde på lerretveggen vil du med ramme på et 106" lerret kun ha ca 50cm totalt å gå på.. altså 25cm på hver side..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For stort lerret kan også fort bli slitsomt å se på. Imponerende, javisst. Brukbart i lengden, ikke alltid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Et annet poeng er høyden på lerretet. 106" er 130cm høyt uten ramme. Takhøyden har da en del å si dersom du skal ha rack under lerretet. For min del kommer jeg til å få ca 225cm under taket. Lerretet plasseres 5cm under takhøyde. Jeg vil da få ca 70cm under lerretet slik jeg forstår. Med en centerhøyttaler på 34cm så blir det kun plass til et rack med komponenter ved siden av hverandre, altså ikke flere i høyden. Men man har jo da 230cm+ i bredden, så det går fint
    Omtrent akkurat det samme forholdet i min filmkjeller. Vurderte lenge om jeg skulle gå for et mindre lerret - da det kanskje ville gi rommet en bedre harmoni. Vel, når det kommer til stykket, så opplever jeg at ikke kunne blitt særlig mer harmonisk...! Å sitte 3.30 fra et lerret av denne størrelsen er ikke noe jeg opplever som slitsomt - var litt egstelig for det, siden mange advarte mot å gå mot maks. Men det blir en smakssak. Se på Carlos007 sin kino - den er ganske kul og der er det ingenting å si på manglende harmoni ihvertfall!

Mye mer avgjørende er det nok at du får god kotroll på lyset - projektorbilder er som vampyrer - de dør ut med dagslys.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •