Hvilken prosjektor passer best til stuen min?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken prosjektor passer best til stuen min?

Heisann, jeg skal kjøpe en prosjektor til min nye stue...

Stuen er 5 meter lang og 4,1 m bred, sitteavstanden blir nok nærmere 4,6 meter altså. Stuen er i veldig lyse farger, men vinduene kan blendes godt. Jeg regner med å lage et veldig bredt grått selvbygd rammelerret.

For øyeblikket står det vell mest mellom disse fire prosjektor alternativene i stigende pris-rekkefølge:

*Det første alternativet er å kjøpe en rimelig 720p og bytte denne ut om et år eller to (Epson TW700 e.l.). Utviklingen ser jo ut til å gå ekstremt fort for øyeblikket!
    *Optoma HD800X - som bråker en del (må vell bygge lyddemper til denne?)
    *Epson TW-980 - som det ser ut til ingen vet noe særlig om enda...
    *Sanyo PLV-Z2000 - en god del dyrere

Er det noen som har sett/vet ca hvordan disse prosjektorene presterer i forhold til hverandre? Og om forskjellene tilsvarer prisforskjellene? Hvilke prosjektorer vil fungere best i forhold til store/brede lerret på denne avstanden, i en stue som ikke er malt i svart?

Ellers er jeg veldig åpen for gode råd (f.eks. til lerretsvalg) og alternativer til disse prosjektorene.

Alle inspill settes pris på med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tw2000 og Dreamscreen Dynagrey anbefales!!!
    Ellers er det en som heter Gorm her du kan prøve å spørre. Oraklet på prosjektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe at Epson vil være best for deg. Den er mer lyssterk enn Sanyoen.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson TW700 er den mest lyssterke av de som er greit å ha hvis du ikke kan blende ned lyset i rommet men skal du ha full HD er jo Epson TW980 ett greit og billig valg.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på sitteavstanden (langt unna) tror jeg nok TW700 vil fungere godt. TW980 har samme spec som TW1000, og har med andre ord vesentlig lavere lysutbytte enn TW700.
    Optoma HD800 burde også være en grei kandidat, men det betinger att offset og kasteavstand passer til rommet.

Vurderingen av 720p kontra full-HD, må du nesten gjøre selv. Hvilken type kildemateriale du skal bruke blir jo avgjørende. Personlig ville jeg ikke engang vurdert 720p, for jeg ser stort sett bare full-HD materiale. brdove nevner TW2000, og det blir nok også mitt råd, selv om den er litt dyrere enn de projektorene du nevner. Den har alle de egenskaper en virkelig god projektor skal ha, og i tillegg kan den være relativt lyssterk når det trengs. Du kan jo også vurdere å vente litt, for sommeren er jo uansett ikke høysesong for film. I løpet av sommeren tror jeg nok vi kommer til å se et nytt prisfall i dette segmentet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •