Feil på parallellimportert TV, selger konkurs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil på parallellimportert TV, selger konkurs

Hei!
    Jeg stilte spørsmål om dette i samletråden for Panasonic PV70, men ingen respons, så jeg forsøker med egen tråd her. Jeg kjøpte for litt under et år siden en TH-42PV70P fra beryktede Master-IT. Jeg har nå fått en feil på skjermen (vertikal stripe), og leverte den inn til Service-Eksperten. De sier der at Panasonic Nordic ikke vil dekke reparasjonen, da TV-en er parallellimportert. De mener eneste mulighet er å spore opp Master-ITs leverandør. Forbrukerrådet på sin siden mener at jeg kan rette et krav mot Master-ITs konkursbo, men da må jeg jo først legge ut for reparasjonen, for å faktisk ha en utgift å kreve.

Hvilke erfaringer har folk her med dette? Hva kan jeg gjøre? Er det mulig å finne den europeiske leverandøren av dette apparatet? Jeg har jo serienummeret. Mener også jeg har hørt snakk om at Panasonic Nordic gir 1 års reklamasjonsrett på parallellimporterte varer, men det stemmer altså ikke? Eller er eneste utvei å kjøpe ny TV (og da blir det i såfall ikke Panasonic, for å si det sånn!)?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke panasonic nordic sin feil at du har kjøpt en parallellimportert tv, og de er heller ikke pliktige til å dekke noen form for reparasjon av denne på reklamasjon. eneste som kan dekke dette er om panasonic har en europeisk garanti, men det kan godt være at selger (master-it) kjøpte disse apparatene uten noen form for garanti i det hele tatt. kjipt men sant.

tv-en kan være kjøpt hvor som helst ute i europa, så å finne ut dette tror jeg kan bli vanskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parallelimport setter støre krav til forbrukerene for å få vite bakenforliggende salgsledd. Spesielt gjelder dette når man handler fra mindre butikker/nettbutikker .

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hei!
    Jeg stilte spørsmål om dette i samletråden for Panasonic PV70, men ingen respons, så jeg forsøker med egen tråd her. Jeg kjøpte for litt under et år siden en TH-42PV70P fra beryktede Master-IT. Jeg har nå fått en feil på skjermen (vertikal stripe), og leverte den inn til Service-Eksperten. De sier der at Panasonic Nordic ikke vil dekke reparasjonen, da TV-en er parallellimportert. De mener eneste mulighet er å spore opp Master-ITs leverandør. Forbrukerrådet på sin siden mener at jeg kan rette et krav mot Master-ITs konkursbo, men da må jeg jo først legge ut for reparasjonen, for å faktisk ha en utgift å kreve.

Hvilke erfaringer har folk her med dette? Hva kan jeg gjøre? Er det mulig å finne den europeiske leverandøren av dette apparatet? Jeg har jo serienummeret. Mener også jeg har hørt snakk om at Panasonic Nordic gir 1 års reklamasjonsrett på parallellimporterte varer, men det stemmer altså ikke? Eller er eneste utvei å kjøpe ny TV (og da blir det i såfall ikke Panasonic, for å si det sånn!)?
    Var i samme situasjon, men ikke med konkurs selger. P-modellen er det 1.5 års garanti på. Det vil si fabrikkgaranti, og betyr 1.5 år fra panelet er produsert og ikke 1.5 år etter at du har mottatt skjermen.

Er skjermen din over 1.5 år er løpet kjørt for din del, tror jeg. Hvis ikke kan du jo håpe at Panasonic Tsjekkia vil være serviceminded. Men, reparasjon koster og panelet utgjør praktisk talt hele skjermen...

Se her: http://avforum.no/forum/828042-post1248.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo nettopp dette som gjør at det eksisterer elektrobutikker man kan få kjøpt tver hos. Skulle elektrokjedene matchet parallellimport priser hadde de jo gått konk alle mann. Det er dyrt og drive butikk i Norge

Men man har jo helt sinnsyke reklamasjonsrettigheter i Norge, så det er vel nesten nødt til og være sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er jammen ikke så lett å vite som enkel forbruker hva som er parallellimport og hva som ikke er det. På fakturaen jeg fikk fra Master-IT står det at modellen er en TH-42PV70EH. Det var også det som stod på nettsidene deres (men da uten H-en til slutt, om jeg husker riktig).

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gang sa en klok mann:

Det kan være dyrt å kjøpe billig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er jammen ikke så lett å vite som enkel forbruker hva som er parallellimport og hva som ikke er det. På fakturaen jeg fikk fra Master-IT står det at modellen er en TH-42PV70EH. Det var også det som stod på nettsidene deres (men da uten H-en til slutt, om jeg husker riktig).
    Jeg pleier å sjekke slike ting hvis jeg er usikker med leverandør. Ellers sjekker jeg av og til regnskap hvis varen koster litt og butikken er noe ukjent for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Hei!

Kjedelige greier. Akkurat samme problemet her. Kjøpte PV70 gjennom er powerbuy her på Avforum fra Master It. Har nå flere vertikale streker på tvn
    Har nå bestilt meg en Samsung F86 fra Avhifi

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David
    Kjedelige greier. Akkurat samme problemet her. Kjøpte PV70 gjennom er powerbuy her på Avforum fra Master It. Har nå flere vertikale streker på tvn
    Har nå bestilt meg en Samsung F86 fra Avhifi
    OK. Kan opplyse om at alt håp ikke er ute enda. Jeg snakket med ei veldig hyggelig dame på kundeservice på hovedkontoret til Panasonic i England. Hun skulle undersøke saken, og har blant annet tatt kontakt med Panasonic Norge. Visstnok er det noe som ikke stemmer med garantien for denne TV-en (bombe...!), men jeg venter en skikkelig tilbakemelding fra henne over helga.

Det er vel slik at Panasonic har 12 eller 18 måneders garanti på sine produkter, og denne garantien gjelder uavhengig av hvor i verden produktet er solgt. Det virker altså ikke kjempelovende for min del (umulig å vite hvilke kanaler Master-IT har gått gjennom for å skaffe disse TV-ene), men jeg er inntil videre forsiktig optimist. Har et lite håp om at hun på hovedkontoret ordner opp i dette. Kan poste oppdateringer her fortløpende, hvis noen er interessert i det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Kan opplyse om at alt håp ikke er ute enda. Jeg snakket med ei veldig hyggelig dame på kundeservice på hovedkontoret til Panasonic i England. Hun skulle undersøke saken, og har blant annet tatt kontakt med Panasonic Norge. Visstnok er det noe som ikke stemmer med garantien for denne TV-en (bombe...!), men jeg venter en skikkelig tilbakemelding fra henne over helga.

Det er vel slik at Panasonic har 12 eller 18 måneders garanti på sine produkter, og denne garantien gjelder uavhengig av hvor i verden produktet er solgt. Det virker altså ikke kjempelovende for min del (umulig å vite hvilke kanaler Master-IT har gått gjennom for å skaffe disse TV-ene), men jeg er inntil videre forsiktig optimist. Har et lite håp om at hun på hovedkontoret ordner opp i dette. Kan poste oppdateringer her fortløpende, hvis noen er interessert i det.
    Er meget innteresert .Håper du for ny tv

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, sporet i England førte ikke fram (som fryktet). De endte opp med å bare henvise til norsk lov. Men der har jeg nå funnet følgende paragraf i kredittkjøpsloven som jeg mener skulle kunne benyttes her:

§ 8. Kjøperens innsigelser mot annen kredittyter enn selgeren

Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittyteren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig høve til det.

Har kjøperen pengekrav som etter første ledd kan gjøres gjeldende mot kredittyteren, er kredittyterens ansvar begrenset til det beløp han har mottatt av kjøperen i anledning av kjøpet.

Reglene i paragrafen her gjelder ikke for kjøperens innsigelser eller pengekrav mot en kredittyter som har fått seg overført fordringen på kjøperen.

Slik jeg leser dette, betyr det at dersom man f.eks. har betalt på nett med kredittkort, så kan man rette reklamasjonkrav mot kredittyter, altså banken man har kortet i. Skal undersøke dette skikkelig på fredag, men inntill da: er det noen her som har noen kvalifiserte formeninger om dette?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pengekrav-paragrafen er for å hjelpe deg dersom du hadde betalt Master-It med kredittkort, for så å miste pengene når Master gikk konk. Da kunne du gått mot kredittgiver.

Når du har fått produktet ditt er det nok lite du kan gjøre mot banken.

Det beste her er faktisk å høre direkte med Panasonic, men du må isåfall møte godvilje. Er dette som er største ulempen med såkalt grå-import.

Lykke til videre.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke panasonic noen form for verdensgaranti? 1 år er vel vanlig. Dette er jo også ett kjent problem med denne pana mod. Syntes det er en merkelig strategi av Pana Norge. Tror ikke de kaprer kunder på denne måten. Skjønner at det er en gråsone, men det er fortsatt ett Pana produkt med en kjent feil som pana burde ha ordnet opp i det stille uten og få sånne saker som dette på nett. Det var bare min mening om saken

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    ...Syntes det er en merkelig strategi av Pana Norge. Tror ikke de kaprer kunder på denne måten...
    Strategien er helt OK den. Kjøp via ordinær import og få alle garantier, eller spar xxx kroner via kjøp av parallellimport og ta risikoen forbundet med dette.

Så kan hver person vurdere selv. Jeg ville valgt ordinær import nå når jeg er klar over konsekvensene.

Nå skal det nevnes at det ikke er sikkert alle er klar over hvilke modeller som er "ordinær import" og hva som er "parallellimport". Typebetegnelsene til alle flatskjermer, inkludert Panasonics konkurrenter, er rett og slett en jungel. Én bokstav i typebetegnelsen kan skille det ene fra det andre. Ikke like lett for en ordinær forbruker å orientere seg. Forsåvidt en sak for Forbrukerombudet, muligens...

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med dere begge..
    Mine erfaringer er at Pana er et av de beste merkene i Norge når det gjelder service, selv utover vanlig garanti/reklamasjonsrett. Men det gjelder naturlig nok varer tatt inn til landet og solgt via Pana's vanlige distribusjonsnett.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Strategien er helt OK den. Kjøp via ordinær import og få alle garantier, eller spar xxx kroner via kjøp av parallellimport og ta risikoen forbundet med dette.

Så kan hver person vurdere selv. Jeg ville valgt ordinær import nå når jeg er klar over konsekvensene.

Nå skal det nevnes at det ikke er sikkert alle er klar over hvilke modeller som er "ordinær import" og hva som er "parallellimport". Typebetegnelsene til alle flatskjermer, inkludert Panasonics konkurrenter, er rett og slett en jungel. Én bokstav i typebetegnelsen kan skille det ene fra det andre. Ikke like lett for en ordinær forbruker å orientere seg. Forsåvidt en sak for Forbrukerombudet, muligens...
    Du nevner litt av poenget her. En forbruker blir ikke opplyst at det er paralellimport, og hvilke ulemper dette medfører.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvem skal forbrukerrådet rette kritikk og evt krav mot, er vel ikke mye poeng å gå etter Master IT som allerede er slått konkurs. Grunnen til at Pana Norge ikke kan gjøre noe med en sak som dette er at de må unngå å vise at de synes det er "ok" med paralellimport. hvis de først går med på en sak blir det vanskeligere å si nei til resten, og som dere selv sier, dette er ett kjent problem på denne modellen, og hvis pana norge skal dekke denne kostnaden uten å ha hatt noen form for omsettning eller fortjeneste på disse produktene. Reperasjon på panel blir fort dyrt om det skal gjøres på ett par hundre skjermer. Dette er jo samme problemet som det er på mange Samsung modeller som selges på nett!

Er som regel verd å betale litt mer for få en butikk å rette krav mot!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reklamasjon mot annen enn selger

Reklamasjonsretten skal du kunne gjøre mot kredittgiver. Kravet er at det er kredittkort(betalt med faktura) og ikke debitkort(belastet lønnskto direkte)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da har saken min løst seg. Jeg fikk snakket med riktig vedkommende hos Panasonic Sverige, som har beslutningsmyndighet for servicesaker i Skandinavia. Pga. av den konkrete feilen på mitt panel (vertikal stripe), så tilbød de seg å dekke nytt panel, hvis jeg betalte arbeidskostnadene selv. Som sagt så gjort, og i dag fikk jeg tilbake TV-en min ferdig reparert.

Et nytt panel koster over 10000 kr, og det ville selvsagt ikke vært lønnsomt for meg å betale det. Men pga. velvillighet fra Panasonic, så slapp jeg altså unna med et mye lavere beløp. Er egentlig happy med det. Hvis noen andre er i samme situasjon (vertikal stripe på en parallellimportert Panasonic-TV kjøpt av et norsk firma som er konkurs), og er interessert i detaljer om hvem de bør snakke med, så svarer jeg på PM.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •