Import av TVer fra USA (Pioneer Kuro etc)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Import av TVer fra USA (Pioneer Kuro etc)

Heisann - nytt medlem på forumet, og håper å kunne være til nytte fra børjan av.

Ser at det er mange som lurer på import av TVer fra USA i mange forskjellige norske fora på nettet. Håper at dette kan bli en "samletråd"/FAQ for alle som går og tenker på å bestille en skinnende ny plasma og/eller LCD fra "Over There". Selv har jeg planer om å bestille en Pioneer (venter til 9. generasjonen kommer til sommeren, tenker jeg) der borte, men jeg har en "spesialdeal" som gjør at jeg sparer litt på frakta, kan du si

Så - de vanligste spørsmålene:

------------------------------------------------------------------------------------
    1 - Hvor mye kan jeg spare på å kjøpe en Pioneer Plasma (eller annen TV) i USA?
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Hehe - det artigste spørsmålet å svare på. En Full-HD 50" Kuro fra Pioneer (heter PDP-5080D her i Norge, PDP-5010FD i USA) koster i overkant av 40.000 NOK her hjemme, og du er heldig hvis du finner en nettbutikk som selger den.

I USA selges det slike TVer over en lav sko, fra samtlige elektronikkjeder, noe som gjør at konkurransen er høy og prisen settes ned. 5010FD er ikke i entusiast-sjiktet i USA - der er bare Pioneer Elite TVene. Per i dag (14. mars '08 ) finner man en 5010FD til rundt $4000 i USA, med 5 minutters leting på nettet. Anbefalt utalgspris er $5000, men man finner utsalgssteder med TVen til tilbudspris ned mot $3000, så jeg kommer til å bruke $4000 i eksempelet. Dette er i dag NOK 20600.

Man sparer altså ca. 50% på å kjøpe en Pioneer plasma i USA - og dette er ikke spesielt for denne TVen.

--------------------------------------------------------------
    2 - Men er dette samme TVen?
    Nei. Klistrelappen som står bakpå TVen er annerledes. Se spørsmål 4 og 5.

--------------------------------------------------------------------
    3 - Men hva med frakt og moms og forsikring og reparasjoner etc?
    Frakt fra USA er generelt sett behagelig billig, og for en 50-60 tommers TV snakker vi neppe mer enn 2000-3000 NOK, MED forsikring, spesielt med tanke på dollarkursen.

Momsen er heller ikke noe voldsomt problem. Siden du ikke bor i delstaten der du kjøper TVen, vil du få tilbake amerikansk moms (7%), men må betale norsk moms (25%). I eksempelet over vil dette si at du er oppe i ca. 24000 NOK, dersom vi trekker fra amerikansk og legger til norsk moms.

Totalt vil det altså koste deg maksimalt 27000 NOK å få en TV til 40000 NOK levert på døra til deg hjemme.

Når det gjelder reparasjoner er jeg redd for at du enten må krysse fingrene, eller håpe på velvilje fra Pioneer Norge (eller tilsvarende for andre TVer)

-------------------------------------------------------------------
    4 - Men hva med strømmen? TVer fra USA går vel på 110 volt?
    Her er det som er VIRKELIG gøy: 5010FD og 5080D er samme TVen. Ja, de har skifta klistrelapp bakpå, slik at på den amerikanske TVen står det at den kun tar 110 volt, og på den norske står det at den kun tar 240 volt. Inne i TVen, som på alle moderne LCD-skjermer, er det en AC-omformer som omgjør 100-240 volt til 12 volt DC. Hvordan vet jeg dette? Fordi en lett forstyrra importør fra Israel, med MASSE penger, fikk det for seg å teste det ut med en 6010FD (det er 60-tommeren, ja) fra Pioneer, for ca. ett års tid siden. Her er linken. (Han har flere andre poster også - bare søk på brukernavnet hans på forumet så finner du dem).

Du kan med andre ord koble TVen rett i veggen. Jeg har enda ikke funnet noen moderne TVer du beviselig IKKE kan gjøre dette med, men Pioneer er litt spesielle, siden de ikke spesifiserer 100 - 240 volt i manualene sine. De fleste andre produsenter gjør dette.

Dersom du ikke tror meg, eller ikke er keen på å eksperimentere med den flunka nye plasmaskjermen din, kan du plukke opp en 500W 110-240 volts omformer fra Clas Ohlson eller lignende. Den koster overhodet ikke skjorta, og er relativt lett å gjemme i et skap eller lignende.

5 - Men hva med PAL/NTSC?
    Jeg er SÅ GLAD for at du spurte!

Alle sammen nå:
    Det er ingen PAL eller NTSC-koding på et digitalt signal
    Det er ingen PAL eller NTSC-koding på et digitalt signal
    Det er INGEN PAL eller NTSC-koding på et digitalt signal
    Det ER ingen PAL eller NTSC-koding på et digitalt signal

Ikke så veldig catchy, kanskje, men jeg tror den blir en hit.

Med mindre du kjører et ANALOGT signal, det vil si SCART, antenne, S-video eller kompositt, så vil ikke PAL/NTSC være en issue i det hele tatt. Og ærlig talt - dersom du ikke kjører alt gjennom HDMI eller komponent-kabel (som teknisk sett ikke er digital, men fjerner hele problemet på andre måter), bør du kanskje vurdere om en topp-moderne TV er noe for deg....?

------------------------------------------------------------------
    6 - Men..... men..... det må jo være en ulempe med dette?
    ------------------------------------------------------------------
    Hvorfor det? Jeg kan godt gå inn på de økonomiske og sosiale grunnene til at TVer i USA koster en brøkdel av hva de gjør her hjemme (og ellers i Europa, forsåvidt), og hvorfor dollarkursen er såpass lav, men akkurat NÅ vil jeg heller anbefale at du bruker tiden på å kjøpe deg en billig TV i USA...

7 - Er det noen som faktisk har testet dette ut?
    Flere enn du tror - du blir ikke førstemann, hvis du er bekymret for det. Problemet er at de fleste ikke poster på internettfora, og de som gjør det har ikke ETT forum å forholde seg til. Men du kan jo se på erfaringene fra en som nettopp har importert en PDP-5080HD på Diskusjon.no

Selv blir jeg å teste dette ut når 9. generasjons Pioneer er ute i hyllene i USA.

8 - Hvem er egentlig Solo80?
    DET har du ingenting med! :P

Men jeg kan si at jeg har bodd på andre siden av Atlanteren i 2 år (2006-2007), og har flere venner og bekjente der borte som er behjelpelige. Jobben min tillater meg for tiden å reise til USA flere ganger i året, og ta med en del ting tilbake igjen. Jeg er, med andre ord, godt oppdatert på hva som rører seg der borte, hva som er "hot", hva som funker og hva som er bare BS. Jeg prater ofte med entusiaster "face-to-face" der borte, og akkurat nå for tiden er det Pioneer som er standarden å slå.

Jeg er aktiv på AVS Forum - etter min mening det beste audio-video forumet på nett for tiden - og får mye info derfra. Jeg anser meg selv med andre ord som godt plantet i "entusiast"-kategorien. Jeg har selv 3 1500W 110v-240v omformere, og ingen av dem kosta skjorta.

Jeg er singel.

Overraska?

Solo80

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra standard på første post ja, og velkommen hit!

Hadde jeg hatt de 30 store liggende på lur så hadde jeg nok kanskje fulgt guiden din. 50 sorte herlige kuro-tommer hadde vært "smud" i stuggu!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin post med mye nyttig info ja!

Men de koster jo omtrent det samme nå i norge ser jeg

Hardware.no - Prisguide - Pioneer PDP-508XD

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den TVen du har linket til er 768p-versjonen av 50-tommeren. DEN finner du til ca. $2000 i USA - altså igjen et avslag på ca. 50%.

Som en tommelfingerregel kan du ta norsk pris og slå av halvparten for å finne USA-pris. Dette vil selvsagt si at det er en minstepris der gevinsten blir brukt på frakt, moms, forsikring etc. - det er ikke noen vits å importere en TV til $1000 til Norge.

Jo større og dyrere TV, jo mer vil du spare på å importere den fra USA. Jeg vil si at 1080p Kuro'en er med på å utgjøre laveste prisnivå der man ser en reell gevinst på å importere (over 10000 NOK).

Solo80

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om noen seriøse amerikanske nettbutikker som selger disse TV'ene? Har du noen linker å dele?

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det det kjedelige du har hoppet over.

I norge har du 5 års reklamasjonsrett på tven.

Hvor lang er garantitiden om du importerer fra USA? Er den worldwide?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du (trådstarter) anbefale med tanke på frakt. Finne en som sender internasjonalt eller et fraktbyrå som jetcarrier? Jeg har kikket litt på import av høyttalere og sitter med et inntrykk av at nettbutikkene som har de beste tilbudene ikke sender utenfor USA. Jeg har derfor prøvd å kontakte jetcarrier flere ganger uten svar:???:
    Har du noen tips til seriøse butikker som shipper worldwide, evt noen fraktbyrå som er rimelige?

Fin tråd forresten! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Hva vil du (trådstarter) anbefale med tanke på frakt. Finne en som sender internasjonalt eller et fraktbyrå som jetcarrier? Jeg har kikket litt på import av høyttalere og sitter med et inntrykk av at nettbutikkene som har de beste tilbudene ikke sender utenfor USA. Jeg har derfor prøvd å kontakte jetcarrier flere ganger uten svar:???:
    Har du noen tips til seriøse butikker som shipper worldwide, evt noen fraktbyrå som er rimelige?

Fin tråd forresten! :-D
    Billigere enn Jetcarrier får du det ganske enkelt ikke om du skal importere store og tunge ting fra USA. FedEx, DHL og UPS er alle langt dyrere enn satsene til Jetcarrier, så vinninga vil ofte gå opp i spinninga og vel så det. Det er i alle fall min erfaring etter å ha regnet på en mengde forskjellige ting og etter å ha brukt både Jetcarrier og de vanlige fraktselskapene flere ganger.

Registrerer du deg hos Jetcarrier og logger inn får du tilgang til utførlige prislister med eksempler som gjør det enkelt å finne totalprisen så lenge du vet vekt og volum på det som skal sendes.

Edit: Newegg er stort sett blant de bedre på pris innen en rekke ting i USA. Så også TV og sånn.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, problemet mitt er bare at jeg ikke har fått kontakt med Jetcarrier. Svarer ikke på mail og da er jeg skeptisk til å sende dem en 50" som de så skal videresende til meg. Men du ha hatt positive erfaringer med dem? Hvordan opplevde du servicen og responstiden på mail?

Edit: Flott side du linket til btw

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Newegg er bra serru. :-D

Ellers tror jeg aldri jeg har snakket med Jetcarrier per mail eller på annen måte. Jeg registrerte meg før første gangs bruk, bestilte vare i USA og registrerte denne hos Jetcarrier per instruks og så kom greiene i posten. Enkelt og greit. Mulig jeg fikk en eller fler oppdateringer underveis, det husker jeg ikke, men det hele var 100% problemfritt.

Vet ikke når du først forsøkte å kontakte dem, men det kan kanskje ha noe med påsken å gjøre?

Newcomer mrgood sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    OK, problemet mitt er bare at jeg ikke har fått kontakt med Jetcarrier. Svarer ikke på mail og da er jeg skeptisk til å sende dem en 50" som de så skal videresende til meg. Men du ha hatt positive erfaringer med dem? Hvordan opplevde du servicen og responstiden på mail?

Edit: Flott side du linket til btw
    Jeg brukte Jetcarrier når jeg kjøpte min X1 den gangen den var ny, sparte 7000,- på det. Alt funket fint den gangen.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut Jeg prøvde å kontakte dem for et par måneder tids siden, får prøve igjen. Men er fristet til å vente til den 9. generasjonen kommer og så bestille den. Har dere sett eller hørt om noen sammenligninger mellom dem? Er det stor forskjell?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moms er for tiden 25%, ikke den store forskjellen fra 23% som det står i posten men men... om de rødgrønne får fortsette så vil ikke momsen gå ned med det første...

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel? Hvis du ser etter har han skrevet et spørsmålstegn etter 23%. Og når ble dette en politisk debatt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Moms er for tiden 25%, ikke den store forskjellen fra 23% som det står i posten men men... om de rødgrønne får fortsette så vil ikke momsen gå ned med det første...
    Momsen går ikke ned uansett hvem som sitter på tinget og dessuten er mva 25% i en rekke andre land. Har noen regjering noensinne satt ned avgifter på noe som helst? Rød, grønn, blå, gul, lilla - spiller ingen rolle, vi betaler hele tiden mer uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har snust litt på det!

Fant "Pioneer PDP-6010FD 60 in. HDTV Plasma TV". Altså den amrikanske versjonen av den europeiske "PDP-LX608D" etter som jeg har forstått. Fant den til 4250$, så legger man på 25% moms og setter ca 4000,- NOK i frakt igjennom jetcarrier.

Da vil du få den på døra til ca 30.000 NOK. Dette frister ettersom den har annbefalt utsalgspris (pioneer.no) på 70.000 NOK!

Tegner en forsikring igjennom et norsk forsikkringsselskap å saken er i boks.

Noe jeg har oversett her eller????

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall innlegg Solo80. Takker for infoen.
    Er interessert i å høre erfaringer fra noen som har importert en Pioneer TV fra statene.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å få tilbake utenlandsk moms har jeg aldri klart å gjennomføre.. Hverken fra Usa eller Tyskland.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt nysgjerrig på dette med import selv..

Generelt har jeg store problemer med å forstå prisforskjellene fra USA til EU (ikke minst Norge).. Såvidt jeg vet har amerikanere omtrent lik eller bedre kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann, og definitivt bedre enn den gjennomsnittlige EU borger. Lønningene til folk som jobber i elektronikk sjapper er nok noe lavere, og fraktkostnadene er selvsagt lavere om tv'ene settes sammen i USA.. Men HALV pris?

Someone is totally ripping us off.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Det med å få tilbake utenlandsk moms har jeg aldri klart å gjennomføre.. Hverken fra Usa eller Tyskland.
    Fra USA får du aldri MVA tilbake, siden kun kunder i samme stat som butikken betaler den. Det har neppe du gjort. Når det gjelder Tyskland og andre europeiske land trekkes MVA vanligvis fra før kjøp. Om ikke det skjer er det kun fordi selgeren vil tjene litt mer. Tilbakebetaling av MVA er det ingen som gidder å gjøre, pga at det er et skjema******* og masser av merarbeid. MAO: pass på at prisen du betaler er uten MVA ved kjøp fra utlandet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •