Import av TVer fra USA (Pioneer Kuro etc) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott post Solo80

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av owo
    Er litt nysgjerrig på dette med import selv..

Generelt har jeg store problemer med å forstå prisforskjellene fra USA til EU (ikke minst Norge).. Såvidt jeg vet har amerikanere omtrent lik eller bedre kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann, og definitivt bedre enn den gjennomsnittlige EU borger. Lønningene til folk som jobber i elektronikk sjapper er nok noe lavere, og fraktkostnadene er selvsagt lavere om tv'ene settes sammen i USA.. Men HALV pris?

Someone is totally ripping us off.
    You got it. Prisene settes ikke etter produksjons + frakskostnader, men i forhold til den gjennomsnittlige kjøpekraften hos sluttbruker. I USA er lønningene langt lavere enn her i gjennomsnitt, dermed koster ting kun halvparten av hva de gjør her, ellers hadde de ikke solgt. I østen koster de enda mindre. Et annet moment er selvsagt at importører i USA importerer i lang, langt større kvanta enn de norske og dermed får langt bedre rabatter. I tillegg kommer så avgiftsnivået i det enkelte land og der er vi som kjent helt på topp.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er mange faktorer å vurdere hvis en skal handle fra USA. Jeg befinner meg for tiden her borte, og vet også litt om hva som beveger seg... Først og fremst; JA, det er VANVITTIG mye rimeligere her borte. Jeg betalte 1200USD eller rundt 6200NOK for min nye 50" Panasonic PX75 etter litt pruting i butikk. Hvorfor valgte jeg å bestille fra butikk? Jo, frakt her i USA er temmelig risikosport, da de behandler varene relativt dårlig. Det er jo også det som ofte er problemet når en skal handle fra Norge - at varen rett og slett ødelegges under transport.

En annen vesentlig faktor er selger du benytter deg av... De store selgerne på Ebay skulle en tro at var relativt trygge, men de små må en holde seg unna. HUSK OGSÅ AT SELGER SOM OFTEST IKKE OPPGIR PRIS INKL. FORSIKRING NÅR DU FÅR FRAKT-QUOTES... Du må huske å forsikre varen frem til den ankommer Jet Carrier...

Dernest; hvilken forsikring har Jet Carrier for frakta?

...videre har en ikke garanti i Norge, og skjer det noe feil må som oftest sende varen tilbake til USA. Kjøper du en TV med en defekt er med andre ord mest sannsynlig hele beløpet tapt, da det gjerne koster mer med tur/retur-frakt enn hele TVens verdi. Dette trenger ikke å stemme hver gang da, men det er uansett masse hassle å returnere.

Totalt sett tror jeg TVer derfor, til tross for helt vanvittig pris, ikke nødvendigvis er det smarteste en kjøper her borte. Receivere, høyttalere, kabler og masse annet tror jeg imidlertid svarer seg i stort monn, da defektraten er langt lavere og ikke minst da disse produktene som oftest lar seg reparere lokalt for en billig penge hvis de slutter å funke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med lygren. Personlg er det to ting jeg aldri ville tatt sjansen på å kjøpe fra USA: TV og stasjonær PC. I begge tilfeller er det såpass mye som kan gå galt under transport at det blir litt for mye russisk rulett. Alt som skal til er potensielt at pakka glipper ut av hendene på en slepphendt transportarbeider og så er lykken og besparelsen snudd til fortvilelse, tapt tid og penger rett i dass.

Alt annet av Hi-Fi, data, innredning, klær og you name it på den annen side.....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mandrake
    You got it. Prisene settes ikke etter produksjons + frakskostnader, men i forhold til den gjennomsnittlige kjøpekraften hos sluttbruker. I USA er lønningene langt lavere enn her i gjennomsnitt, dermed koster ting kun halvparten av hva de gjør her, ellers hadde de ikke solgt. I østen koster de enda mindre. Et annet moment er selvsagt at importører i USA importerer i lang, langt større kvanta enn de norske og dermed får langt bedre rabatter. I tillegg kommer så avgiftsnivået i det enkelte land og der er vi som kjent helt på topp.
    Prisene på disse tv'ene er myyyyye høyere i f.eks Singapore eller Indonesia (faktisk på europeisk/norsk nivå) enn de er i USA, dermed bortfaller argumentet med prising etter relativ kjøpekraft. Og det du sier om lavere lønninger er forsåvidt riktig, men de har lavere skatt og levekostnader også. (Pluss at de har noe slikt som 12% fattigdom som trekker ned gjennomsnittslønna i statistikken, hvilken betyr at middelklassen har det ganske romslig.) Relativt sett har de amerikanske forbrukerne kjøpekraft på nivå med nordmenn og bedre enn de fleste europeere. Det eneste gode argumentet jeg ser er at det amerikanske markedet er størst i verden for denne type varen, men det er opplagt noen som lurer oss når jeg kan importere disse varene selv for halv pris at det de selges for i butikkene i Norge.. Da er det noen mellomledd som tjener FETT på oss...

Forøvrig!

Er det noen som vet forskjellen på den nevnte modellen og de amerikanske "Elite" modellene? Feks. PRO-150FD.. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Solo80, veldig bra tråd du har startet her! :-D

Du skriver at 6010FD ikke trenger omformer, men kan tilkobles 230V direkte. Har du prøve dette selv på noen Pioneermodellene? Eller sett at andre har gjort det? Hadde vært fint å sluppet omformer!

Du skriver også: " 5010FD og 5080D er samme TVen"
    Dette kan vel ikke stemme helt siden 5080D støtter både NTSC og PAL, mens 5010FD bare støtter NTSC. En viss forskjell i elektronikken må det da være?

Har også sett på linken du sendte til AVSforum og innleggene til specctcom. Tror du specctcom er pålitelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Mye bra svar på denne tråden. Skal etterhvert prøve å få oppdatert den opprinnelige posten med de spørsmålene og svarene som har oppstått. Ser forøvrig at tråden har blitt flytta til et annet forum, noe som er leit, siden det ser ut som om antall tråder med "Kjøpe TV i USA???"-innhold har gått opp igjen i det opprinnelige forumet. Henstiller alle som ser slike typer poster til å svare med en link til denne posten.

baya: Ved å sammenligne spesifikasjonene til 5010FD og 5080D fant jeg overhodet ingen forskjeller - og da det ble bekreftet fra specctcom (som jeg ikke har noen som helst grunn til å betvile) at TVen gikk på 240V i tillegg var det min konklusjon at det var samme TVen. Dersom det stemmer at den eneste forskjellen er at den ene har både NTSC og PAL-støtte, må jeg si at dette høres lite kosteffektivt ut fra et produksjonsperspektiv, men det stemmer sikkert....

Når det gjelder butikker å kjøpe fra er Newegg og lignende meget billige, men dersom du ønsker god service, kjempekunnskap om emnet, gode "insider"-råd samt tips og triks, anbefaler jeg STERKT å kontakte Roman fra Invision. Han er en av de mest respekterte medlemmene på AVS Forum og jeg anbefaler å gå inn der og lese et par av innleggene hans, og hva resten av forumet sier om ham.

Jet Carrier har jeg ikke forsøkt selv. Jeg har et par fordeler når det gjelder frakt, så den biten er det nok andre som må tråkke opp løypa på. Henstiller ALLE som forsøker å poste erfaringer i denne tråden!

Solo

Newcomer Dr.GoNzO sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra tråd!

har lenge gått og vurdert om jeg skal bestille en 60" elite fra usa til sommern.
    først ble jeg helt revet med, men så begynnte jeg å tvile igjenn, etter div svar...
    vil jo ikke sitte her med en 40-50 tusen kr tv som ikke funker.. noen som har noen erfaringer??

eller hvor mye, hvor bra denne forsikringen er??

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hint:
    Dollaren tippet rett under 5-kroningen i dag! Det er snart 30-år siden sist!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Ble tent a dette

Takk for all den nyttige informasjonen i denne tråden. :-D

Vil en slik importert tv takle input-signaler fra eksisterenede utstyr en skulle ha. Det være seg spillmaskiner som Wii, Playstation etc., eldre DVD-spillere, PC o.s.v.

Jeg har kjenner ikke til alle output-formater fra slike enheter, men kan det bli problemer fordi noe evt. sender i PAL?

Evt. digitale signaler via en paraboldekoder regner jeg med skal være problemfritt dersom jeg forstår dette rett?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Ny bruker, men har fulgt dere ei stund. Mye nyttig info :-P

Dette var jo VELDIG interessant! Har sittet litt på gjerdet og ventet med kjøp av storskjerm, men fulgt godt med. Tenkte å kjøpe i løpet av året, og med mitt budsjett burde dette være oppnåelig.

Venter i spenning på erfaringer fra andre, og håper dette blir postet her.

Når det gjelder prissetting av produkter i Norge/Europa/USA/Asia så er jeg enig i at dette prises ut fra kjøpekraft. Dette gjelder allt fra bildekk til TV... Håper slik direkteimport vil bre om seg og presse prisene ned til et rett nivå. Vet om sjøfolk som kjøper feks. motorsykkeldekk i sør-Europa. Tror også at grunnen til at forbrukselektronikk prises likt i Norge og Asia kommer av at kjøpekraften til målgruppa er lik. Her i Norge er målgruppa størstedelen av befolkningen, mens i Asia så er målgruppa øvre middelklasse. De aller fleste lever i nedre middelklasse eller er direkte fattige, og for disse spiller det ingen rolle om en TV koster 10.000 eller 30.000. Den er like uoppnåelig uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den amerikanske middelklassen har bedre kjøpekraft enn vest europeere generelt, så det er noe som ikke rimer helt et sted.. Men for all del.. Om vi er villige til å betale så mye er det vel ikke rart de legger lista der de gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Import

Noen som har kjøpt denne fra statene da eller?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •