Hvor mye har pris å si når jeg kjøper widescreen tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye har pris å si når jeg kjøper widescreen tv?

Det ble ikke projector på meg allikevel, så jeg kjøper tv istedenfor. Min broder anbefalte Sony KV32FX68. Mine foreldre syns det var merkelig å kjøpe et 32" widescreen tv til 8000,- når de selger like store tv'er for under halvparten.

Hvorfor er Sonys tv så mye dyrere enn de andre? Betaler man for merke eller kvalitet?

(jeg skal koble TVen opp til dvd-spiller, GC, PS2 og PC.)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like store for under halvparten...

32" widescreen med HELT flat skjerm OG 100Hz teknologi får man ikke for halvparten. Så, dersom man vil ha en buet skjerm og kun 50Hz, ja da får man jo en Philips for 4.995 på Elkjøp. Eller en Thomson til 4.495.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 Hz er ingen fordel, da hadde jeg heller kjøpt 50 Hz.
    75 Hz derimot er rask nok til at en ikke ser flimmer, samtidig sakte nok til at bilde informasjonen blir oppdatert korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    100 Hz er ingen fordel, da hadde jeg heller kjøpt 50 Hz.
    75 Hz derimot er rask nok til at en ikke ser flimmer, samtidig sakte nok til at bilde informasjonen blir oppdatert korrekt.
    I know, har 75Hz selv, men da er jo prisen mer enn 8.000 kroner. [wcip]Angel har et forklaringsproblem allerede på 8.000.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    I know, har 75Hz selv
    Lucky bastard
    men da er jo prisen mer enn 8.000 kroner.
    Det er sant, da hadde jeg definitivt gått for en god 50 Hz, i stedenfor en "billig" 100 Hz.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvor mye har pris å si når jeg kjøper widescreen tv?

Sitat Opprinnelig postet av [wcip
    Angel]Mine foreldre syns det var merkelig å kjøpe et 32" widescreen tv til 8000,- når de selger like store tv'er for under halvparten.

Hvorfor er Sonys tv så mye dyrere enn de andre? Betaler man for merke eller kvalitet?
    Å huff!

Dette har jeg vært borti litt for mange ganger.
    Folk tror at prisen for 32" wide er 3.995,- og at det er lite forskjell mellom de forskjellige merkene.

FEIL!

Det er så sinnsykt mye og store forskjeller ute og går, og som regel henger pris sammen med kvalitet og resultat.
    Jeg har sett gode eksempler på dyre 21" tommere som har så sinnsykt mye bedre bilde enn en billig 32" tommer at jeg hadde foretrukket å sitte foran 21"-eren.

Vær så snill. Skal det være 32" wide til filmoppleverser, knall sort, fine farger, god kontrast og skarpt bilde. Kjøp noe som koster nesten det dobbelte av den billigste.
    FX68'en er et godt alternativ du vil bli fornøyd med.

Du betaler nok litt for merke, men en god del for kvalitet.

Ellers er min personlige oppfattning at Phillips leverer enda litt bedre bilde for samme sum som et Sony.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Ellers er min personlige oppfattning at Phillips leverer enda litt bedre bilde for samme sum som et Sony.
    Har selv en Loewe, og husker jeg ikke feil så benytter Loewe de beste bilderør produsert av Philips :shock: Loewes forsprang ligger da egentlig i prosesseringen av bildet (ref. f. eks. 75 Hz).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg får komme med litt negativ om FX68 så er det at bildet er litt blass og det er noe linjeflimmer. I tillegg så syns jeg den gir noe sløret bildet på tuner.

Og en 32" koster ikke 4000,- Det er som regel bare gammelt ræl. :-)

De billigste som går ann å kjøpe er ca 8000. De gode får man i prisklassen 10-13 og de supre får man i klassen opp mot 20k.

Vil også si at det er bedre med en 50Hz i denne prisklassen. Iallfall hvis detaljer er viktig for deg. F.eks Philips 6506.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulignes litt søkt eksempel, men vær overbærende:

Dette med TV er egentlig analogt med dataskjermer på jobben. Har man en godt innstilt skjerm selv, så reagerer man instinktivt negativt på noen kollegers skjermer om er dårlig innstilt. De stakkars kollegaene mener sin skjerm er bra....

Det samme gjelder TV-apparater. Ved å direkte sammenligne, to eller flere skjermer fra samme signalkilde, vil man kunne vurdere hva som er best. De fleste har kun én TV og kan ikke sammenligne.

Moral: Kjøper man en 32" widescreen til 5.000 kroner som erstatning for en eldre TV så vil man samme dag, eller etter noen dager, mene at bildet fra den nye TV'en er bra. Man mangler altså en nær referansekilde. Øynene venner seg med andre ord til bildet på 5.000 kroners TV'en..

Unntak: Er man entusiast, så vil man istedenfor å nyte bildet sitte å irritere seg over potensielle feil i bildet. Dette forumet er "fali' det"

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Da er jeg kommet tilbake fra Elkjøp. Er 9.090,- fattigere og et 32" Sony + selvmontert tv-bord rikere. (tok meg ca. 3 timer å montere bordet )

Jeg var egentlig ute etter et 32" vanlig tv, men det hadde de ikke med flatskjerm, og jeg vil ikke tilbake til rund skjerm nå.

Jeg er ikke fanatiker eller ekspert. Det er ytterst sjeldent det er DVDer jeg ser uansett; heller vanligvis serier og den slags jeg har liggende på PCen, og da er jo ikke kvaliteten på filene så veldig enorme. (men mer enn gode nok.)

Skal vi se om vi klarer å koble noe 'stash' til denne tingen da

Men først må jeg stikke i dusjen. I tillegg til å være gjennomvåt av svette etter å ha montert det tv-bordet føler jeg meg veldig skitten for å tatt i bruk ordet "stash."

Deretter må jeg pakke ut den sonefrie DVD-spilleren jeg fikk til jul og testkjøre systemet enten med Dream Theater eller Metallica-DVD.

edit: btw, hva heter kabelen jeg bør kjøpe som kobler PC og TV? Jeg har et GeForce 4 ti 4600. Det er 2 uttak på skjermkortet mitt i tillegg til det som går til skjermen. Det ene uttaket er rundt og sort, det andre er hvitt og avlangt. Jeg tror jeg skal bruke det runde, sorte.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny TV

BTW: Ble det Sony KV32FX68, eller ble det noe annet?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble den ja.

Er veldig fornøyd foreløpig. Må bare finne ut hvordan jeg lagrer innstillingene til tv-kanalene. Er ikke alle som holder seg i wide screen.

Sitter nå og ser på Kiss & Symphony.. kom på jeg hadde lånt bort både DT og S&M.

Temmelig stilig. MGS remake kommer til å sparke esel!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angel]ble den ja.

Er veldig fornøyd foreløpig. Må bare finne ut hvordan jeg lagrer innstillingene til tv-kanalene. Er ikke alle som holder seg i wide screen.

Sitter nå og ser på Kiss & Symphony.. kom på jeg hadde lånt bort både DT og S&M.

Temmelig stilig. MGS remake kommer til å sparke esel!
    Nå skulle jeg i utgangspunktet skjønne dialekten din da jeg også er fra Stavanger, men jeg er vel for gammel. Hva er "DT", "S&M" og "MGS" ops:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angel]Må bare finne ut hvordan jeg lagrer innstillingene til tv-kanalene. Er ikke alle som holder seg i wide screen.
    Vet ikke helt hva du tenker på. Har selv FQ70 som er modellen over og den har ikke noe lagringsmulighet for forskjellige kanaler og det mener jeg det apparatet ikke har heller.

De fleste TV sendingene må du se i 4:3 uansett, dvs med sorte striper på siden. NRK 2 sender jo en del i letterbox så da kan du nok bruke 16:9 eventuellt tilte litt opp da teksten er noen linker for lav på NRK2.

På DVD vil den gå over i Wide automatisk (husk å koble via RGB/SCART)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det smartere å bruke scart-scart fra tv til dvd-spilller enn 3-ledninger til 3-ledninger? Det var sistnevnte som fulgte med, men jeg har en førstnevnte liggende fra min gamle Soundstation som jeg kjøpe til PS2en min.

Tiger:
    DT = Dream Theater (progressivt rockeband.) Sjekk Metropolis, Stream of consciousness og In the name of God
    S&M = Symphony & Metallica (Metallica-konsert med San Fransisco symphony orchestra)
    MGS = Metal Gear Solid (stealth 'em up. Remake av MGS1 (1998, PSX) kommer i slutten av mars til Gamecube)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 3-ledninger regner jeg med at du mener kompositt (gul, rød og hvit)? For all del, bruk SCART, det er mye bedre, såfremt kabelen har RGB. Fra PC er det nok S-video som er det greieste.

Finnes det en LTE-DVD?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har selv en Loewe, og husker jeg ikke feil så benytter Loewe de beste bilderør produsert av Philips :shock: Loewes forsprang ligger da egentlig i prosesseringen av bildet (ref. f. eks. 75 Hz).
    Ja. Loewe benytter seg av Philips bilderør. De har sin egen internkontroll og returnerer de bilderørene som ikke passerer denne kontrollen. Loewes styrke ligger i deres evne til å utnytte disse bilderørene for det de er verdt.

/Audun\

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje poste dette i et annet forum, men siden det er vagt relatert til emnet får jeg holde det her:

Jeg kjøpte en 15 meters s-vhs-kabel som ser ca slik ut i begge ender:

De 4 tomme sirklene er av metall mens den avlange dingsen nederst i ledningsutgangen er av plastikk (tror jeg)

Jeg får ikke plassert s-vhs-ledningen inn i skjermkortet mitt. Kan det ha noe med den plastikk-dingsen å gjøre? Skal jeg kanskje brekke den av eller noe?

Jeg sjekket nå et lignende (sort, rundt) inntak på TVen og der var det plass til en slik sort avlang "pin".

Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg gjøre? Jeg tror jeg kan få ledningen til å passe i skjermkortet mitt hvis jeg brekker av den plastikkdingsen, men er det vanlig å måtte gjøre sånn? Det virker da litt merksnodig.

edit: og slikt ser inngangen til skjermkortet mitt ut:

utdrag fra samtale:

[wcip]Angel: http://www.home.no/lzp/s-vhs.jpg <<-- ledningen
    [wcip]Angel: http://www.home.no/lzp/skjermkort.jpg <<-- skjermkortet
    Ole-Magnus (Frink): skjermkortet er s-video, s-vhs passer ikke
    Ole-Magnus (Frink): finner sikkert en eller annen overgang
    [wcip]Angel: trodde s-vhs og s-video var det samme
    Ole-Magnus (Frink): nope
    [wcip]Angel: gah!
    Ole-Magnus (Frink): spør på avforum du ... sikkert noen som vet
    [wcip]Angel: jepp.. in the process
    [wcip]Angel: allerede mekket post
    Ole-Magnus (Frink):

Så... fins det en slik overgang som frink snakker om?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. har nå fått plugget tv inn i skjermkort vha en overgang fra s-vhs til s-video (eller omvendt) .. men hvordan får jeg skjermbildet opp på tv'en?

En kamerat sa jeg måtte gjøre noe i desktop/right click/egenskaper/innstillinger/avansert .. men han visste ikke hva.

Hva må jeg gjøre?

Har 4 AV kanaler, og dvd-spilleren finner jeg på AV#4.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du må aktivere tv-out på skjermkortet.
    Det letteste er å ha kabelen mellom tv og pc koblet, tv på, så boote maskinen. Da vil pc merke at det er en tv aktiv på kabel.

Høyreklikk på skrivebordet properties/egenskaper, settings/innstillinger.

Der skal du kunne klone skjermen med mye annet. Sørg for at du aktiverer skjerm/tv 2 slik at den også får signal.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •