Mpx.no på bakbeina - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 89 av 89
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Siden Zalo har gitt seg, skal jeg forsøke å ikke introdusere noe nytt i forhold til hans siste kommentar, men ser at vi ikke er enige:

Jeg synes han tillegger ansvaret for å bedømme produktets kvalitet på forhånd for mye over på kjøper. Det er faktisk selger, med hele produksjons- og forhandlerapparatet i ryggen som er den profesjonelle part, og som har de beste forutsetninger for å kjenne produktet, mens de aller fleste forbrukere er å regne som amatører.

Jeg tror uansett du skal jobbe hardt for å få teste flatskjerm før du kjøper hos Lidl eller Europris, og jeg at man i slike tilfeller burde ha samme rettigheter som ved fjernsalg. Også hos de store elektrokjedene skal du jobbe hardt for å få dem til å koble opp noe annet enn standardoppsettet.

Poenget mitt er at selv om intensjonen en gang var å gi samme rettigheter ved fjernsalg som salg over disk, så er resultatet at kjøperen har andre (og de fleste vil si bedre) rettigheter ved fjernsalg enn ved salg over disk. Selv om man ikke skal "ta tingen i bruk som sin egen", så har man anledning til i betydelig grad å teste produktet under de forhold man hadde tenkt å bruke den. Så lenge det dreier seg om aktsom prøving, så er det det ingenting i loven eller intensjonen som begrenser denne prøvingen, annet enn de 14 dagene. Hvis noen kan fortelle hva som er felles praksis for prøvingen i butikk, så kunne kanskje en intensjon om at prøvingen skulle tilsvare prøving i butikk kunne tillegges vekt, men selv lovgiver har jo hatt store problemer med å sette en standard her. I MPX-saken er det ihvertfall tydelig at MPX har sviktet i sin informasjonsplikt i forhold til sine spesielle krav i forhold til angreretten.
    Dette er faktisk risikoer som man bør ta med i vurderingen når man starter opp med salg via Internett. Og det er selvsagt priset inn i salgsprisen til selskapene - noe annet ville være hoderystende.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Tydeligvis ikke mange her som kan lovverket og alt rundt det. Virker som de fleste her tror at man kan bruke en tv 13 dager * 24 timer og så returnere produktet innen de 14 dagene. Det kan man nemlig ikke.
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Klart man kan det!
    Nei!
    Greit, på en enkel vare som en ovn, ja, sikkert uten problem. Men generelt er svaret at man IKKE kan _bruke_ en vare i 13 dager. Dette pga at man da lett kan si at "varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde" og "er en bruk som klart ligger utenom det som kan anses som en aktsom prøving av produktet."

Eksempler på dette:
    Her ble angreretten avvist etter kun 2 dagers bruk:
    Forbrukertvistutvalget

I en annen sak hvor en telefon var brukt, testet som lite som i 2min, 50sek og sendt 12 sms var det uenighet i utvalget om angreretten kunne brukes eller ikke!
    Forbrukertvistutvalget

Som jeg har skrevet før, for å unngå problemer, enkel huskeregel;
    "Du kan ikke ta i bruk varen om din egen"
    og
    "I utgangspunktet skal du få teste varen som du ville i butikken"

Forøvrig anbefaler jeg alle å holde styr på begrepene Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven da det er 2 helt forskjellige lover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei!
    (Snipp)
    Eksempler på dette:
    Her ble angreretten avvist etter kun 2 dagers bruk:
    Forbrukertvistutvalget

I en annen sak hvor en telefon var brukt, testet som lite som i 2min, 50sek og sendt 12 sms var det uenighet i utvalget om angreretten kunne brukes eller ikke!
    Forbrukertvistutvalget

Som jeg har skrevet før, for å unngå problemer, enkel huskeregel;
    "Du kan ikke ta i bruk varen om din egen"
    og
    "I utgangspunktet skal du få teste varen som du ville i butikken"

Forøvrig anbefaler jeg alle å holde styr på begrepene Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven da det er 2 helt forskjellige lover.
    Sak 1: Forbrukertvistutvalget
    Forbrukeren har sendt 600 sms og gitt feilaktige opplysninger til selger om dette. Dette er rein løgn og er blitt lagt vekt på.

Sak 2: Forbrukertvistutvalget
    Her har et mindretall dvs 1/3 av sakens behandlere gitt en tilbakemelding om bruk av telefon blir lagret og ikke kan fjernes. Han ser saken fra bedriftens øyne om at produktet ikke kan selges som ny. Det er (fra mitt synpunkt) en risiko en nettbutikk tar. Saken ble tross alt enstemmig! Telefonen blir nok sansynligvis demo-solgt.

At en flat-tv blir vesentlig "brukt" hvis den står på i 25 timer av f.eks totalt 60.000 timer (Levetid )har jeg ingen tro på, og en evnt ny eier vil ikke bry seg om det (varen er tross alt brukt og blir solgt som demo hos de store kjedene).

Ha i bakhodet det som står i loven: "(...)leveres tilbake i tilnærmet samme stand(...)". Brukeren har brukt skjermen i 25 timer, dvs at tvens "forringet" levetid er (25*100)/60000 = 0,0416%

Min mening er at mobiltelefon og flat-tv ikke kan sammenlignes. Det eneste ville kanskje vært fjernkontroll vs mobil pga det fysiske aspektet.

Det er ingenting i loven som sier at angreretten frafaller hvis "produktet er blitt brukt som eget" eller tilsvarende formuleringer. Dette kommer fra utkastet som mange butikker prøver å bruke mot kundene sine. Etter min oppfattning er saken klinkende klar: MPX.no prøvde å sno seg unna!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må opplyse om en ting jeg faktisk har tatt feil om (og som gir forbruker enda bedre rettigheter enn jeg trodde...)

Det dreier seg om Angrerettslovens $14, der første og andre ledd sier mye om det jeg har tatt feil om:

§ 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.
    Det er med andre ord slik at selgeren OGSÅ skal bære returkostnaden. Det gir faktisk kjøper rett til å returnere helt uten kostnad, noe som jeg ser er en ordning som kan misbrukes for å låne et produkt gratis i 14 dager. Jeg har tidligere i tråden hevdet at kjøper må betale returkostnad. I henhold til lovteksten er dette altså feil, det er selger som bærer risikoen også for dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av large
    Div..
    Dersom du leste det jeg skrev så ser du at jeg ikke nevnte denne Mpxsaken med ett eneste ord.

Jeg svarte på påstanden at man fritt kan bruke et produkt i 13 dager før det blir sendt tilbake.

De 2 eksemplene viser at man IKKE nærmest automatisk kan det, det er helt andre momenter som er avgjørende om produktet kan returneres eller ikke!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg lovgiver har gjort en dårlig jobb med utforming av loven. Grunnen er at det ikke er sagt noe om begrensninger i bruken innenfor den tiden angreretten gjelder. Faktisk kan angreretten gjelde i opptil et år dersom selgeren forsømmer sin opplysningsplikt (ref §11, 1.ledd), og i så fall kan man jo spørre seg hvilke krav som skal gjelde for bruken i dette tidsrommet. Her har lovgiver forsømt å opplyse om hvilke begrensninger som gjelder for varen i det tidsrommet fristen løper.

Det er ingenting i lovteksten som sier noe om hvor mye man kan bruke et produkt før man bestemmer seg om man vil angre eller ikke. Den eneste paragrafen som begrenser det hele er §12a (hentet fra lovdata.no):
    § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten
    Angreretten gjelder ikke
    a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side
    Det er altså skjønnet omkring hva som utgjør "tilnærmet samme stand og mengde", "beskadigelse" og "forringelse" som er avgjørende.
    Det man uansett ikke kan forutsette er at man skal levere tilbake en ubrukt vare, for prøving av produktet vil jo måtte bety at man faktisk bruker det.

Det virker også som det ennå ikke er gjennomført saker angående TVer i kontekst av angreretten i forbrukertvistutvalget, noe som ville kunne gitt mer presisering av disse begrepene.

Det er faktisk TO kriterier som begge må være oppfylt for at angreretten ikke skal gjelde:
    1. Det må foreligge en beskadigelse eller forringelse.
    2. Det må foreligge uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.

Etter mitt skjønn betyr dette at selv om prøvingen har vært uaktsom eller det er utvist manglende omsorg, så har dette ingen betydning så lenge varen ikke er beskadiget eller forringet slik at den ikke lenger er i tilnærmet samme stand.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du leste det jeg skrev så ser du at jeg ikke nevnte denne Mpxsaken med ett eneste ord.

Jeg svarte på påstanden at man fritt kan bruke et produkt i 13 dager før det blir sendt tilbake.

De 2 eksemplene viser at man IKKE nærmest automatisk kan det, det er helt andre momenter som er avgjørende om produktet kan returneres eller ikke!
    Siden denne tråden gjelder et TV som MPX ikke vil ta imot på angreretten, ville jeg tro at det var det du snakket om, min feil

Nettbutikkene må se risikoen å selge varer til privatpersoner. I en fysisk butikk har de minst 1 produkt pakket opp til test. Dette produktet er "forringet" man vil aldri betale full pris for det produktet (typisk utstillingsmodell).

Når man sender en vare hjem til en privatperson kan akkurat det samme skje. Hvis produktet pakkes opp og brukes (uavhengig av tid) for deretter bli returnert til nettbutikken, da vil automatisk dette produktet bli en "utstillingsmodell" (vanligvis kalt demo nettet).
    De fleste nettbutikkene prøver å unngå akkurat dette, siden i det store og hele er et tapsprosjekt for dem.

Hvis du til stadighet benytter angreretten kan heller ikke butikken nekte deg dette. Det eneste de kan nekte er å selge mer varer til deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

§11

Be dem ta en titt på §11 også...
    LOV 2000-12-21 nr 105: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

Du har alt på din side! Ikke gi deg!! Husk at jo mer du sloss, jo morsommere er det å vinne
    (Lite tips fra en som har litt erfaring...)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten... Hvis de prøver seg er §3 også litt kjekk...

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •