Driver Elkjøp med reklamelureri?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Driver Elkjøp med reklamelureri?

Mine foreldre skal ha seg nytt tv i prisklassen 10-12K, og i dagens kundeavis fra elkjøp har de Sony KDL 40w2000 på tilbud til 11995,- dette er jo et veldig godt tv så jeg anbefalte dem og kjøpe det.

Min far reiste bort til elkjøp i Arendal for å sikkre seg TVet, men til sin store skuffelse sier betjeningen at denne TVen har de ikke, men han kunne få et Hitachi tve til samme prisen.
    Han spurte så om de kunne bestille inn et tv, hvorpå betjeningen svarte at de var tomme i Kristiansand og andre nærliggende steder.

Det kan da ikke være lov og reklamere for et tv de ikke har, eller i bestefall bare har i noen få butikker??
    Eller gjør de dette bevist når de har få tver igjen for å få solgt dem ut, og så prakke på ett eller annet dritt istedetfor når dem er tomme?

Vel, enden på visa var at han reiste til ekspert og kjøpte tven i stedet, men 1000kr dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns det er veldig typisk elkjøp og expert egentlig! Det er ikke få ganger jeg har reist opp samme dagen hvor jeg har mottat kundeavis for å handle noe, hvorpå de enten ikke har fått inn varen, eller har den på lager. Utrolig irriterende!

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har de lov til det. Det er vel ingen menneskerett å kjøpe ett produkt på ett spesiellt sted. De kan ha gått tom (og slikt finnes det ingen garanti for).
    Elkjøp har tidligere spekulert i lokkevarer i smått antall. (I Sverige tror jeg de har blitt nødt til å skrive hvilket antall de har inne. Vært noe om det i det siste med de store kjedene)
    At selger ønsker å selge Hitachi i stedet, er nok fordi de tjener mere på det. (Sony er nok presset som det er). Og jeg skjønner de godt! De skal jo overleve som andre bedrifter. Ingen driver veledighet heller.

Å "lure" kunder til butikken er vel litt som alle håndverkere som sier de skal dukke opp til en avtalt tid men ikke kommer

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står skrevet i annonsen, vi garanterer att du får kjøpt det annonserte produktet i 3 dager.

Løp å kjøp sier jeg !

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så uvanlig strategi det der :P

Nå nylig reklamerte de for RiksTV dekoder til 50øre også, den fra Grundig.. Når vi kommer bort har de selvfølgelig ingen Grundig dekodere.. Men på golvet hadde dem hundrevis av Sagem dekodere.. Så vi endte opp med å kjøpe 2 slik heller. (Ikke til 50 øre boksen da, men 100kr).

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er samme historien som svigers opplevde når de skulle kjøpe tv, bortsett fra at det var en annen modell fra sony.
    Jeg mistenkte at det kom til å skje før de dro dit da jeg har opplevd akkurat det samme flere ganger selv med elkjip :evil:
    De har lokkevarer som aldri er på lager, men de har selvfølgelig plenty med ett annet produkt (som de garantert tjener mye mer på). Litt merkelig at de alltid kjører tilbud på ting de aldri leverer? Jeg tror faktisk at dette er i grenseland i henhold til markedsføringsloven, hvis mange nok klager til forbrukerombudet så kanskje det blir en slutt på det ;-)
    Svigers kjøpte den tven de hadde lyst på i en annen butikk, så jeg tror nok elkjip skyter seg selv i foten siden jeg og de fleste andre som opplever dette ender opp med å handle et annet sted.

Min erfaring med elkjip er ihvertfall at jeg ikke gidder å se på tilbudene deres engang og jeg vurderer aldri å handle der hvis jeg skal ha småelektronikk, brune- eller hvitevarer.

A

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Selvfølgelig har de lov til det. Det er vel ingen menneskerett å kjøpe ett produkt på ett spesiellt sted. De kan ha gått tom (og slikt finnes det ingen garanti for).
    Elkjøp har tidligere spekulert i lokkevarer i smått antall. (I Sverige tror jeg de har blitt nødt til å skrive hvilket antall de har inne. Vært noe om det i det siste med de store kjedene)
    At selger ønsker å selge Hitachi i stedet, er nok fordi de tjener mere på det. (Sony er nok presset som det er). Og jeg skjønner de godt! De skal jo overleve som andre bedrifter. Ingen driver veledighet heller.

Å "lure" kunder til butikken er vel litt som alle håndverkere som sier de skal dukke opp til en avtalt tid men ikke kommer
    Det har ikke vært snakk om noen menneskerett her, men hvorvidt de driver med villedende reklame.. Å lure en kunde til og tro at de har en vare de ikke har syntes jeg høres ut som dårlig butikk, ikke mange som finner seg i slikt.

Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Det står skrevet i annonsen, vi garanterer att du får kjøpt det annonserte produktet i 3 dager.

Løp å kjøp sier jeg !
    Ja, det med liten skrift hadde jeg oversett, men det bekrefter jo at de driver med reklame lureri. Garantien de har er jo ikke verdt noen ting.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet har dette også skjedd meg, selv om det var en vaskemaskinops:

Da dette var ett produkt med annonsegaranti så var det hele veldig greit, jeg satt meg opp på en liste og fikk hentet ut en ny vaskemaskin 3 dager senere.

Det vil jo si att dine foreldre bør ha samme mulighet, Det er jo ikke tomt for Sony tver i europa..:roll:

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal nok ikke ta så veldig lang tid før de får de inn på lager igjen. hoved lagret til elkjøp ligger i jönkjöping i sverige. har de tv der så skal det nok gå ganske raskt før den kommer inn igjen.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    I utgangspunktet har dette også skjedd meg, selv om det var en vaskemaskinops:

Da dette var ett produkt med annonsegaranti så var det hele veldig greit, jeg satt meg opp på en liste og fikk hentet ut en ny vaskemaskin 3 dager senere.

Det vil jo si att dine foreldre bør ha samme mulighet, Det er jo ikke tomt for Sony tver i europa..:roll:
    Jeg snakket med min far da han var i butikken, og ba han be dem bestille tven slik at han fikk den til annonsert pris, men han ble så irritert på elkjøp at han reiste til Expert istedet. Tror ikke han kommer til å handle så mye mer på elkjøp i fremtiden.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg dro innom Elkjøp og spurte om de hadde fått inn av 32" Philips LCD tv-en de annonserte til kr 4444,-, siden svigerfar skulle ha nytt tv. Fikk beskjed om at den fikk de ikke inn, men de skulle få et erstatningstv, en LG 32lc42 som jeg kunne få til samme prisen. Jeg fikk reservert ett og hentet det uken etter. Dette er vel heller ett av de få tilfellene der kunden kommer utav det bedre enn forventet. :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Mine foreldre skal ha seg nytt tv i prisklassen 10-12K, og i dagens kundeavis fra elkjøp har de Sony KDL 40w2000 på tilbud til 11995,- dette er jo et veldig godt tv så jeg anbefalte dem og kjøpe det.

Min far reiste bort til elkjøp i Arendal for å sikkre seg TVet, men til sin store skuffelse sier betjeningen at denne TVen har de ikke, men han kunne få et Hitachi tve til samme prisen.
    Han spurte så om de kunne bestille inn et tv, hvorpå betjeningen svarte at de var tomme i Kristiansand og andre nærliggende steder.

....
    Den kundeavisa kom vel ut på mandag, mens det i dag er torsdag. Dermed er vel annonsegarantien gått ut i tillegg. Men vil tippe det har vært noen logistikkutfordringer ettersom de har annonsert den for 2. uke på rad

EDIT: Tolkning på bakgrunn av trådstarters innlegg om dagens kundeavis og at innlegget er lagt inn i dag

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til Grundig dekoderen, så har de lovet meg den snart i en mnd...Gir meg ny leveransedato hver gang jeg ringer... Og hva slippes i posten, etter nesten 4 uker uten grundig dekoder på lager? -Jo, en reklameavis med en garanti for at de har grundigdekoderen på lager minst 3 dager etter annonseutsendelse... Fremdeles ingen dekoder.... De vet de ikke har den, men allikevel sender de ut reklame...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er TYPISK elkjøp og ikke ha annonserte produkter... det er ikke noe nytt...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    I forhold til Grundig dekoderen, så har de lovet meg den snart i en mnd...Gir meg ny leveransedato hver gang jeg ringer... Og hva slippes i posten, etter nesten 4 uker uten grundig dekoder på lager? -Jo, en reklameavis med en garanti for at de har grundigdekoderen på lager minst 3 dager etter annonseutsendelse... Fremdeles ingen dekoder.... De vet de ikke har den, men allikevel sender de ut reklame...

Jeg regner med at det er den grundig dekoderen som er på lager på nettbutikken
    Elkjøp - Grundig bakkenettmottaker

Gå innom butikken, si at den er på lager på nettbutikken, så den kan ikke være umulig å skaffe den.

Hvis det er slik at det er blitt problemer med å få tak i dekoderene vil jeg tippe de gjerne ikke skulle hatt det i avisa, men har lest et annet sted at annonsene går i trykken 6 uker i forveien, så det kan være en forklaring.

En annen kan være at det har blitt kluss på bestillingen til butikken og ansvarlig har ikke fulgt opp tidligere bestillinger.

EDIT: Evt ring 67926500, nummer til hovedkontoret (kilde purehelp.no) og spør etter Ronny Blomseth (adm.dir) eller innkjøps avdelingen og forklar problemet

EDIT2: Er det sandivka eller drammen du har kjøpt den i? (Du sier du er fra asker) Drammen har den ikke på lager, mens sandvika har i følge systemet på elkjop.no

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som så mange andre har jeg fått følelsen av at elkjøp er en useriøs aktør.
    Resultatet er at jeg ikke handler der lenger. Det går fint å finne samme varer andre steder. OG jeg betaler heller mer for kvalitetsservice og trygghet enn å lotto-handle på elkjøp. Expert har jeg ikke merka så mye fjas og tull med. men har ikke vært der så veldig mange ganger.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 uker i forveien? -Visste at det måtte bestilles noen uker i forveien, for tross alt, men trodde ikke så lenge... Uansett, nå som de enderlig hadde fått inn forsendelsen, så dro jeg til Elkjøp for å handle (kom hjem for 3 min siden, venter på pizza...) Uansett, fant en dekoder og en som kunne skrive ut kort til meg. Så flax som jeg pleier å ha (noe liknende skjer omtrent hver av-handletur...) så hadde de hatt en stor pc-crasj, så de kom ikke inn for å registrere kortet... Ville tidligst være oppe på mandag. -nå er dette noe som kan skje den beste butikk går jeg ut i fra, da.

Uansett, det hang en lapp ved hjelpeskranken "Vi har hatt problemer med forsendelser, så diverse varer vil ikke være på lager"

Vil bare tilføye at ellers så er jeg meget fornøyd med servicen i etterkant, da du uten problemer og udmiddelbart får byttet til ny vare om noe er galt. F.eks. trådløse modemet vårt som streiket etter 1,5 år, fikk jeg nytt på flekken. De søkte oss bare opp på databasen, så var det i orden. Bedre trådløst modem fikk vi også

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic, men elkjøp har jeg INGEN tiltro til lengre.

Har en kamerat som jobbet som elkjøp selger, og har hørt noen av salgstriksene deres.

Bl.a:

- De har tv'er stilt opp på rekke og rad. De justerer farger, kontrast osv, (bilde generelt) dårligere/bedre slik at en tv'er de har god fortjeneste på ser bedre ut enn tv'er som står ved siden av (de som står ved siden av har egentlig mye bedre bilde).

- Lokketilbudene man ser i flygeblad osv; Folk kommer og skal ha tilbudet, men når de først er på plass i butikken, blir de frarådet å kjøpe aktuelle produkt pga det er et "dårlig" produkt. Hvis kunden går opp et prisnivå, får de en "mye bedre" modell. Altså de narrer kundene til å kjøpe en modell de har god fortjeneste på.
    MEN i virkeligheten, er lokketilbudet et sabla godt tilbud de nesten selger med tap.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom

Har en kamerat som jobbet som elkjøp selger, og har hørt noen av salgstriksene deres.

Bl.a:

- De har tv'er stilt opp på rekke og rad. De justerer farger, kontrast osv, (bilde generelt) dårligere/bedre slik at en tv'er de har god fortjeneste på ser bedre ut enn tv'er som står ved siden av (de som står ved siden av har egentlig mye bedre bilde).

- Lokketilbudene man ser i flygeblad osv; Folk kommer og skal ha tilbudet, men når de først er på plass i butikken, blir de frarådet å kjøpe aktuelle produkt pga det er et "dårlig" produkt. Hvis kunden går opp et prisnivå, får de en "mye bedre" modell. Altså de narrer kundene til å kjøpe en modell de har god fortjeneste på.
    MEN i virkeligheten, er lokketilbudet et sabla godt tilbud de nesten selger med tap.
    Den siste der skjedde med kjæresten til søstra til dama (Puuhh). De hadde blandt annet ikke tv'en han ville ha på lager. Han hadde lært seg en ting, jeg skal ha plasma. Hva pusher dem? Lcd.... Noe han ikke vil ha. Etter mye om og menn ender han opp med Plasma tv'en over den han har lyst på - altså en bedre utgave. Vel hjemme pakker han den ut. Hva ser han? Jo han ser på serienr. Hva har han fått? Den tv'en som han ønsket seg - billig modellen til dyr pris.

Enden på visa er at han fikk igjen mellomlegget, men han troverdighet til El-Kjøp gikk rett i kjelleren. Min er der allerede og handler svært sjelden der. Lei av selgere som skal pushe på meg produkter jeg ikke ønsker. Greit at dem skal overleve, men dem behøver ikke prate mot all fornuft for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom

Bl.a:

Butikk tap eller grossist tap. Butikkene er vel avhengig av sin grossist og i de tilfellene som det er samme konsern blir det litt vansklig å holde oversikt over tap og grevinst. Et eksempel er hvis grossist leddet tjener eks 2000 på tv X, mens butikken "taper" 200. På tv Y tjener grossistleddet 1000 mens butikken tjener 500. På bakgrunn av innkjøpspris til butikk virker tv X mest gunstig, mens på bakgrunn av innkjøpspris til konsernet er tv Y mest gunstig. MAO betyr ikke innkjøpspris til butikk noe for om kjøpet er et godt tilbud eller ikke.

Nå vet ikke jeg hvilken butikk du er innom, men i den jeg stikker innom ligger alle fjernkontrollene ute. De gangene jeg har sett noen stille så er det kunder som leker seg med innstillingene

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •