Driver Elkjøp med reklamelureri? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var i første halvår i fjor på jakt etter Samsung M86 40", (Hadde veiledende pris på 20k de fleste steder)

M86 og M87'en hadde begynt å bli litt poppis, og var ikke så lett å oppdrive i alle butikker. Var innom en Lefdal-butikk her i Trondhem som heller ikke hadde den, men han hadde en 720p-tv fra LG til 14k som var mye bedre enn m86'en uansett.. Husker ikke modellnr, men specs tyda i allefall akkurat på at den var bedre..

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Butikk tap eller grossist tap. Butikkene er vel avhengig av sin grossist og i de tilfellene som det er samme konsern blir det litt vansklig å holde oversikt over tap og grevinst. Et eksempel er hvis grossist leddet tjener eks 2000 på tv X, mens butikken "taper" 200. På tv Y tjener grossistleddet 1000 mens butikken tjener 500. På bakgrunn av innkjøpspris til butikk virker tv X mest gunstig, mens på bakgrunn av innkjøpspris til konsernet er tv Y mest gunstig. MAO betyr ikke innkjøpspris til butikk noe for om kjøpet er et godt tilbud eller ikke.

Nå vet ikke jeg hvilken butikk du er innom, men i den jeg stikker innom ligger alle fjernkontrollene ute. De gangene jeg har sett noen stille så er det kunder som leker seg med innstillingene
    Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente. Du svarer litt god dag mann øksskaft. Det jeg beskrev er noe de aktiv bedrev som selgere, uavhengig av kundene. tvx og tvy forklaringen er jo likegyldig, når de prøver å selge produkter de tjener mest på, til tross for at kundene ønsker det billigste og beste produktet. Sa ikke at dette gjelder alle kampanjene, men de fleste.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

burde ikke

Det er vel et typisk tilfelle av "lokkebiffen"

Jeg syns ikke de burde ha slike tilbud, jeg mener jeg vet selv at noen av butikkene har store avis kampanjer og reklamer for varer de knapt nok har noen eksemplarer av, eller at de har satt ut store annonser for en spesiell dato og så får de vist ikke inn de varene som det er annonsert for og må selge ut det de har til alle kundene som kommer og ikke får det de egentlig hadde tenkt, eller så har du alle de som ikke vet hva som er forskjelden og betaler samme pris for forrige modell. Triks og fiks er det nok mye av ja.

Buissnis som rår, ikke mange unntakene desverre.
    Synn det er slik
    Men det er jo ikke akkurat eneste bransjen hvor slikt skjer.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt store problemer med både elkjøp /lefdal og expert.

ALLTID da mener jeg alltid måtte jeg bestille varen jeg skulle ha. Dem har det aldri på lager, aldri. Men er nok i min tilfelle.

Noen ganger krangler jeg med arbeideren i butikken og skjeller han ut osv. Føles greit etterpå sellom det ikke er hans feil

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Litt offtopic, men elkjøp har jeg INGEN tiltro til lengre.

Har en kamerat som jobbet som elkjøp selger, og har hørt noen av salgstriksene deres.

Bl.a:

- De har tv'er stilt opp på rekke og rad. De justerer farger, kontrast osv, (bilde generelt) dårligere/bedre slik at en tv'er de har god fortjeneste på ser bedre ut enn tv'er som står ved siden av (de som står ved siden av har egentlig mye bedre bilde).

- Lokketilbudene man ser i flygeblad osv; Folk kommer og skal ha tilbudet, men når de først er på plass i butikken, blir de frarådet å kjøpe aktuelle produkt pga det er et "dårlig" produkt. Hvis kunden går opp et prisnivå, får de en "mye bedre" modell. Altså de narrer kundene til å kjøpe en modell de har god fortjeneste på.
    MEN i virkeligheten, er lokketilbudet et sabla godt tilbud de nesten selger med tap.
    Han JOBBET i elkjøp. Jeg som JOBBER i elkjøp kan fortelle at han farer med løgn og forbannet dikt, evt har et skjevt syn på virkeligheten.

Kanskje det er en grunn til at han ikke jobber der lengre? Kanskje han jobbet der for flere år tilbake? (Ting er ikke som de var rundt år 2000)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lang erfaring fra Elektrobransjen som selger og butikksjef (Elkjøp og Expert) og det stemmer som skrevet over her.
    Det som betyr noe for butikken er å få kunder inn og selge det produktet man har best bruttofortjeneste på. Å påstå noe annet er bare tull!

Vareplassering og "oppsalg" til et annet tilsvarende eller "bedre" produkt er barnelærdom for "gode" selgere (som skaffer butikken høy BF).
    Og sjelden er "støtteproduktet" som det kalles bedre enn det som annonseres.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en taktikk som blir benyttet i de fleste butikker. Ikke bare elkjøp.

Send ut flygeblad med kjempetilbud. Ta inn et fåtall av produktet så "tapet ikke blir for stort". Og vips så har man lokket masse kunder til butikklokalet. Så er det bare å nyte den høyere omsetningen som "mersalget" av de ekstra kundene forhåpentlig vis gir

Helt vanlig over hele landet og av nesten alle dagligvare butikker. Men sleip er det.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Dette er en taktikk som blir benyttet i de fleste butikker. Ikke bare elkjøp.

Send ut flygeblad med kjempetilbud. Ta inn et fåtall av produktet så "tapet ikke blir for stort". Og vips så har man lokket masse kunder til butikklokalet. Så er det bare å nyte den høyere omsetningen som "mersalget" av de ekstra kundene forhåpentlig vis gir

Helt vanlig over hele landet og av nesten alle dagligvare butikker. Men sleip er det.
    Vel hvis det er sånn som du sier så bryter de alle loven om Markedsføring.

Men jeg er ikke enig med deg i at de fleste butikker benytter seg av dette jeg har i alle fall som regel fått de produktene som har vært på tilbud men det har jo vært noen ganger jeg har vært utsatt for dette og faktisk de fleste gangene hos Elkjøp men du som kunde kan jo også ligge press på butikkene dette gjelder ved å kreve at du får et tilsvarende produkt til samme pris.
    Mvh bigtor

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det en selger skal gjøre er å finne ut hvilket behov kundene har. Det dere sitter her å sier er at med en gang en selger foreslår et annet tv er han ute etter pengene dine. Er ikke 100% sikkert det. Kan love dere at mange av disse grisebillige LCD tv'ene som det annonseres for er rett å slett håpløse til f.eks analoge tv signaler. Dette grunnet ikke eksisterende bildebehandling og b-sorterings paneler.

I 90% av tilfellene får elkjøp disse tv'ene tilbake på 30 dagers retur samt grinete kunder. Det er fremdeles en grunn til at enkelte tv'er er dyrere enn andre. Fleste parten av dagens kunder ser tydeligvis ikke det.

Som nevnt over har man 3 dagers annonse garanti som gir forbrukerene krav på samme produkt eller tilsvarende/bedre produkt innen 10 dager. Er ikke verre enn å nevne det for selger, samt presse ham litt så ordner det seg som regel.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme hva som blirsagt om Elkøp og Lefdal her, blir like forbannet hver eneste gang jeg skal ha noe som er annonsert, tror ikke de har hatt en eneste ting jeg vil ha på lager. Hvis jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en ting, vil jeg ha akkurat den tingen, ikke noe tilsvarende eller bedre, jeg SKAL ha akkurat det jeg dro dit for å kjøpe. Si hva dere vil.

Da er det bedre med Elprice, bestille på nett, hente i butikk.Genialt! da slipper man uvitende og slitsomme selgere. Bare så synd at Elprice har mange ukjente merker.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

Sitat Opprinnelig postet av Christian P
    Jeg har lang erfaring fra Elektrobransjen som selger og butikksjef (Elkjøp og Expert) og det stemmer som skrevet over her.
    Det som betyr noe for butikken er å få kunder inn og selge det produktet man har best bruttofortjeneste på. Å påstå noe annet er bare tull!

Vareplassering og "oppsalg" til et annet tilsvarende eller "bedre" produkt er barnelærdom for "gode" selgere (som skaffer butikken høy BF).
    Og sjelden er "støtteproduktet" som det kalles bedre enn det som annonseres.

Er nok en del sant i det, forskjelden er vel at i store bedrifter skal det gjøres i større skala.
    Jeg vet ikke om mange bedrifter som kunn har startet opp for å drive kundeservice desverre.

For en del av de som jobber i elektrobutikkene vet de ikke mer enn det de får høre i butikken, så da er det jo heller ikke løyn de farer med, de bare vet ikke bedre Og vet de bedre er det vel ingen som kan bevise det.

Jeg for min del er ikke kjempestor på å forhandle eller mase meg til en god pris desverre

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Er nok en del sant i det, forskjelden er vel at i store bedrifter skal det gjøres i større skala.
    Jeg vet ikke om mange bedrifter som kunn har startet opp for å drive kundeservice desverre.
    De aller fleste frittstående forhandlere har vel et ønske og en intensjon om å kunne yte god service og samtidig drive god butikk (dvs tjene penger).
    Men kampanjer er kjedestyrt og "lokkeproduktene" har ofte null i avanse eller selges med tap. Da ender man opp med å være "tvunget" til å selge et annet produkt for å tjene noen kroner pr salg. Noen ganger er dette produktet tilsvarende eller kanskje litt bedre, noen ganger er det dårligere.
    Og hvis noen tror at fortjenesten i den bransjen er god må de tro om igjen..

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha nytt kombiskap. Fant ett interessant Elektrolux på Elkjøp til 2795,- Nå har det endelig kommet på lager i nettbutikken og bla Elkjøp Alta. Prøver å lege skapet i handlekurven (dette har ikke vært mulig før i dag) Når jeg går til utsjekking står det 3995 som pris + 595 i frakt. Ringer kunderservice og de sier bare at prisen har gått opp til 3995,- Det har altså ikke vært mulig å få kjøpt dette skapet til 2795,- som det har vært annonsert til i lengere tid.
    Er dette lov i følge Norsk kjøpslov?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •