Paralellimport, ikke bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Paralellimport, ikke bra?

Netshop har en sharp tv på lager som er paralellimportert. Hvilken betydning vil dette ha for meg?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er avhengig av hvordan Sharp Norge (hvis det heter det) stiller seg. Enten synes de det er OK og garantiene er akseptable, eller så synes de ikke noe om det og det er ikke sikkert nettbutikken vet om begrensede garantier og kostnader de må ta selv...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer som sagt an på produsenten. Reklamasjonsretten i Norge gjelder for bakenforliggende salgsledd, spørsmålet er hvordan det stiller seg når bakenforliggende salgsledd er basert i utlandet, hvor andre lover gjelder med tanke på reklamasjon etc, spesielt hvis den har solgt til en annen bedrift i samme land.

Når det gjelder Sharp kan du ringe dem på 22 88 42 90 og spørre

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Så lenge netshop eksisterer så må vel de forholde seg til norsk lov som gir meg 5 års reklamasjonsrett og 2 års garanti?

- Hvilke rettigheter (garanti) har jeg overfor sharp norge/norden hvis netshop skal gå dundas?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    loven gir deg 5 års reklamasjonsrett, garanti er noe selger gir deg utover reklamasjonsretten og er ikke lovfestet. Forøvrig er svaret mitt et suplement til Tiger sitt.

Du har 5 års krav overnfor netshop så lenge de eksisterer eller andre kjøper de opp (og overtar forpliktelsen). Du risikerer å ha få rettigheter mye hvis netshop skulle gå over ende (lite sansynlig). Kommer litt ann på hvilke avtaler som foreligger, du kan stille krav overnfor tidligere salgsledd hvis dette skulle skje, men hvis dette ligger i et annet land så vil det også være avhengig av avtalene som foreligger mellom selger og grossist, lovgivning i de ulike landene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •