Prismasonic Linse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    linsen kan du bestille her. med denne linsen så blir det ikke svarte striper over og under på 16:9 filmer. teksten havner da på bildet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer Worms sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er produkt navnet på linsa ?? :?: Eller bør jeg kansje kjøpe en annen projektor? Hvis jeg bør hvilken projektor bør jeg velge da??? :roll:
    Tenkte litt Espon EMP-TX 10

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Jørn var veldig vag i hva han beskrev her. Skjønner at han skjønner hva han mener, men det kan absolutt misforståes.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innlegget ble flyttet fra en tråd hvor han spurte om x1, og jeg nevnte da denne linsen som ett middel for å få det beste ut av en 4:3 pj siden han ville ha widescreen med en x1 og uten linsen så ville det bli grå felter på utsiden av lerretet både over og under. så ble dette flyttet og da ser jo det hele veldig rart ut, siden det ble flyttet bort fra sammenhengen sin.
    linsen heter model v-200( vertical squeeze). hvis avstanden fra der du skal ha pj til der lerretet skal henge er kort så velger man model h-200, horizontal stretch, som strekker bildet sideveis og lager 16:9 på den måten. du kan selvfølgelig kjøpe en ekte 16:9 pj. da slipper du hele denne linsa :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    teksten havner da på bildet.
    Dette er ikke nødvendigvis riktig. Teksten vil ikke bli flyttet i forhold til bildet som en følge av linsen. Her er det viktig å ikke blande sammen hva linsen fysisk gjør og hva man er ute etter.

Denne linsen (og andre med samme formål) gir muligheten for å utnytte en større del av panelet i en prosjektør til å vise bilde. I utgangspunktet dukket disse linsene opp i sammenheng med hjemmekino for å kunne utnytte hele panelet i en 4:3 prosjektør for å vise 16:9 bilde. Når det ble mer vanlig med prosjektører med 16:9 paneler var det flere som vurderte å bruke denne type linser for å gjøre det samme for 2.35:1 materiale vist på en 16:9 prosjektør.

Hele veien har hensikten vært å bli kvitt "de svarte stripene" over og under bildet for å oppnå høyere lysutbytte, høyere pikseltetthet og "ikke kaste bort penger på å vise svart". Dette gjøres gjennom å benytte en DVD-avspiller eller prosjektør som gir deg mulighet til å zoome inn og klippe bort de svarte feltene. For mange har det naturlige valget vært en HTPC hvor dette kan gjøres i programvare. En del av 16:9 prosjektørene har også denne muligheten, hvor den i utgangspunktet har vært ment for å fjerne de svarte feltene over og under bildet på DVDer som har vært produsert som letterbox i stedet for anamorph.

Gjenom å fjerne de svarte feltene over, men samtidig benytte hele panelet i prosjektøren har bildet fremstått som "strukket" hvor alle har blitt høye og tynne. Gjennom å sende dette bildet gjennom en slik linse som vi snakker om her vil proposjonene bli riktige igjen, enten ved å "trykke" bildet sammen vertikalt eller "strekke" det horisontalt.

Nå tilbake til teksten og bildet. Hvor teksten havner er avhengig av hvor den i utgangspunktet er plassert i produksjonen av DVDen. Den videre diskusjonen dreier seg kun om tekst og 2.35:1 filmer. På noen filmer er hele teksten plassert i bildet, og det eneste som befinner seg under bildet et svart. I dette tilfellet vil teksten ikke utgjøre noe problem, den har vært og er fortsatt i bildet selv etter at den prosessen som er beskrevet over er gjennomført.

Problemet dukker opp når DVDen er produsert med teksten delvis i bildet og delvis i det svarte feltet under bildet. Her vil linsen gjøre det mulig å vise bildet uten det svarte feltet under, men den vil dermed også fjerne den teksten som lå i dette svarte feltet. Husk at linsen i seg selv ikke har noe med innholdet i bildet å gjøre, den gir kun en optisk "forvrengning" av bildet som er nøyaktig den motsatte av den "forvrengning" du har lagt inn etter å ha fjernet de svarte feltene og strukket bildet for å fylle hele panelet i prosjektøren din.

Jeg har selv lekt med tanken på å gjøre dette med min 10HT, men problemet er de filmene hvor teksten er delt på bildet og det svarte feltet under. Jeg har tatt opp problemet på AVSForum i denne tråden for de som har lyst til å se hva som er mulig, men kort fortalt krever dette å rippe film og tekst i hver sin del og legge dette sammen igjen på nytt med ny plassering av teksten. Ffdshow har i utgangspunktet mulighet til å flytte på teksten, men når jeg prøvde det krasjet Zoomplayer, så denne løsningen er i alle fall foreløpig ikke mulig.

Dersom noen har andre forslag til hvordan dette gjøres mottat alle innspill med takk. Drømmen om et lerret i 2.35:1 format er ikke død, den er bare lagt på is :wink:

Beklager at denne posten ble litt lang, men problematikken omkring bruk av anamorphe linser er ikke helt enkel. Forhåpentligvis vil dette gjøre det litt enklere å finne ut om denne type linse er noe for deg eller ikke.

Gøran

Newcomer Worms sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør ikke noe at det var langt. For jeg lærte veldig mye av det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •