Kjøpsråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Kjøpsråd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpsråd

Trenger noen gode råd vedr. kjøp av prosjektor. Skal brukes av barna til film/spill/PC og litt TV.
    Dette er de aktuelle prosjektorene jeg har å velge i:

Benq W500
    Benq W9000
    Hitachi PJ-TX300

Rommet er 3,9 meter langt, mulighet for å stenge alt lys ute. Bredden på rommet er 3,8.

Hvilken prosjektor får jeg mest utbytte av? (bildestr., støy, bildekvalitet m.m.)

Hvilket lerret vil dere anbefale

På forhånd takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq W9000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vel....

Hvor stort bilde kan jeg maksimalt få. Det må vel være litt å gå på med tanke på kabeltilkobling. Rommet er som nevnt tidligere 3,9 meter.

Hvilket lerret bør jeg velge?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W9000 egner seg ikke spesielt bra i så små rom, den er nemlig forholdsvis long-throw. Projektoren bygger 40cm i dybden, så aktuell kasteavstand blir ca. 3,5 meter (gitt at projen monteres klin inntil bakvegg). Med det som utgangspunkt kan den klare maksimalt 88 tommer lerret, og det syns du kanskje er litt lite? Jeg syns i hvert fall en full-HD projektor fortjener et litt større lerret.

Om du skal velge grått eller hvitt lerret, bestemes ut i fra materialvalget i rommet ditt. Har du bare mørke vegger og tak (uten blank overflate) anbefales hvitt lerret. Er det mye lyse flater i rommet ville jeg nok vurdert et grått alternativ.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker. Hvilke av de 2 andre bør jeg gå for...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er ikke enkelt å svare på. TX300 vil nok gi deg den beste filmopplevelsen med godt kildemateriale, mens W500 vil fungere best ved TV-titting (pga Reon bildeprosessoren).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg utdype rådet mitt litt her. W9000 er en mye bedre projector enn de to andre du nevner, men den er dobbelt så dyr nesten. Like fullt er den billig.

Som Gorm sier har den lang kastelengde. 1080P fortjener jo også stort lerret. Men du skal jo sitte rimelig nærme skjermen, tatt i betraktning rom størrelsen din, så 88" er kansje stort nok.

Plasseringsvennlighet er også noe du bør vurdere. Benq W9000 er kjip å takmontere ettersom den har 100% lens shift. Dermed må linsa være innenfor lerretsområdet. Er det høyt under taket kan det hende du må være kreaiv når du plasserer den. På dette området er LCD`ene bedre.

Skal du ha større bilde så er du nødt til å gå for en av de to andre, men er 88" nok og 17K ikke avskrekkende ville jeg tatt BenQ`en

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype dette med takmontering, 100% lens shift og innenfor lerretomr. Jeg er 100% amatør.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lens shift er kort fortalt at du flytter bildet opp og ned på lerretet uten å tilte projectoren. Du kan naturligvis tilte projectoren og korigere for dette med keystone, men dette foringer bildet littegranne. Om du vil ungå keystone, må projectoren henge i vater mot lerretet og bilde heves/senkes til ønsket høyde med lens shift.

Når du takmonterer W9000 kan man ikke senke det projecterte bildet lavere enn at toppen av bildet kommer i høyde med senter av linsa. har du det høyt under taket blir da altså bildet høyt på veggen, med mindre du velger ett takfeste som bygger langt ned, eventuelt setter projectoren på en hylle i ønsket høyde.
    Eventuelt er det mulig å tilte projectoren og benytte keystone correction.

Jeg personelig ville lett tatt W9000 over begge de andre projectorene du ser på. DLP er i mine øyne en helt overlegen teknologi, men dette kommer naturligvis ann på øyet som ser. Når det er sagt, er begge LCD`ene du ser på gode projectorer til prisen, så kansje disse er bedre valg for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha. Har blitt litt klokere men trenger fortsatt hjelp/råd til å velge mellom TX300 og W500 samt lerret.

Firmaet jeg får dette fra leverer også lerret av type Beamax (16:9 R-series) Hvilken størrelse skal jeg velge (179x101cm), (213x122cm) eller (244x142cm).

Er mest opptatt av en brukervennlig prosjektor som jeg fester i taket og som stort sett vil bli brukt til film, pc, spill (xbox, PS o.l.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lerretene kjenner jeg ikke, men begge projektorene vil nok uansett fylle behovet ditt. TX300 har nok noe bedre optikk og kontrast, enn W500. Jeg ville nok valgt denne, var jeg deg. For jeg har forstått det riktig ikke sant, det sto kun mellom de tre nevnt i ditt første innlegg? Det finnes jo tross alt mange alternativer hvis du ikke er "låst" til disse.

EDIT: forøvrig er jeg enig med Ballis, w9000 er overlegen i denne sammenhengen. Det er synd at rommet ditt er noe "for kort".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er merkene vår importør leverer:

Acer
    BenQ
    Canon
    Lenovo
    Nec
    Samsung
    Sony
    Viewsonic
    Hitachi

Er det noe av disse som kanskje er bedre?

Er denne bra? SONY LCD HJEMMEKINOPROJ. VPL-AW15

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Er det mulig å få noen gode råd?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Unbad
    Heisann. Er det mulig å få noen gode råd?
    Vel Gorm har vel sagt det meste,så gå for tx300 du blir sikkert ikke skuffet.
    Mvh bigtor

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ïkke enkelt dette..

Det å velge utstyr pga andres anbefalinger kan være en stor utfordring. Ikke det at det ikke er personer her med gode kunnskaper her på forumet. Her inne får man svar på absolutt alt man lurer på. Men det er jo du selv som ender opp med det produktet du har fått anbefalt. Jeg vil råde deg til å teste produktet før du kjøper det, slik at du er sikker på at det tilfredstiller dine behov, å ikke andre sine.

Når det er sagt, jeg har ikke testet noen av de nevnte modeller bortsett fra Hitachi sin 300. Jeg har den selv og dette er min første prosjektor. Jeg testet denne grundig hos en kompis før jeg gikk til innkjøp, og jeg har ikke angret noe på kjøpet. Den er enkel i bruk, oversiktlig meny, har god zoom og er plasseringsvennlig. Med det mener jeg at du kan justere linsa både horisontalt og vertikalt (lensshift), i tilleg har man digital kompansering på hvor høyt prosjektoren er plassert i forhold til lerretet (keystone). Den har et skarpt bilde med god kontrast.

Denne prosjektøren, (forsåvidt alle LCD prosjektører) gjør seg best med et grått lerret, såkalt "greyline". Det bedrer sortnivået en god del, uansett omstendigheter. Med denne prosjektøren og 3.6m kasteavstand kan du velge lerretstørrelse mellom 79 og 126 tommer.

Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Lykke til med valget!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett bedre råd til deg. Kjøp en brukt 8720 på avtorget for 10 lapper ca. Den knuser de LCD variantene du ser på og projecterer ett stort bilde på den avstanden. Den har også rimelig fleksibel horizontal lensshift.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke kroner og øre det står om. Gjør W9000 samme jobben som 8720 eller er 8720 bedre på slike korte avstander. Er W9000 like fleksibel horizontal lensshift? Eller vil dere anbefale en av disse tre:

SONY VPL-AW15
    Benq W500
    Hitachi PJ-TX300

Jeg er skikkelig amatør på dette så jeg trenger kjøpsråd.

Hvor stort lerret vil dere anbefale?

Håper på noen svar slik at jeg kan sende bestilling i løpet av denne uken.

På forhånd takk.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Unbad
    Det er ikke kroner og øre det står om. Gjør W9000 samme jobben som 8720 eller er 8720 bedre på slike korte avstander. Er W9000 like fleksibel horizontal lensshift? Eller vil dere anbefale en av disse tre:

SONY VPL-AW15
    Benq W500
    Hitachi PJ-TX300

Jeg er skikkelig amatør på dette så jeg trenger kjøpsråd.

Hvor stort lerret vil dere anbefale?

Håper på noen svar slik at jeg kan sende bestilling i løpet av denne uken.

På forhånd takk.
    W9000 vil nok være mye bedre på Full-HD materiale. På vanlig dvd vil ikke forskjellene være så store.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •