Full HD Projektor 15-25000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Full HD Projektor 15-25000,-

Som tittel.
    Er på jakt etter Full Hd projektor i denne prisklassen, har sett på mitsubishi HC5000, epson tw1000 og Optoma HD80 men mener også kanskje at Benq har noe i denne kategorien?

Hva vil dere anbefale? For og i mot?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune, og velkommen i forumet :-)

Sjekk også ut Benq W9000, som nå ligger på ca 23.000kr. Det er kanskje også verdt å merke seg at Sonys VW50 nå selges for ca 26.000kr. Både disse og alle de du nevner er meget gode projektorer i forhold til de prisene de nå selges for. Det viktigste er å finne ut hvilke av dem som passer der de skal brukes. Bruk lenken til project calculation på projectorcentral.com til dette. Forutsetningen er at du vet hvor langt fra lerretet projektoren skal stå, samt størrelse og refleksjonsfaktor (gain) på lerretet. I tillegg må du vite hvor høyt projektoren skal stå/henge i forhold til lerretet, og om bildet ut i fra dette er innenfor projektorens grenser for kastehøyde (offset) eller linsejustering (lens-shift). Hvis du da står igjen med flere alternativer bør du prøve å få disse demonstrert for å finne ut hvem av dem du liker best. I motsatt fall må du søke etter tester og omtaler på nettet som et utgangspunkt. Disse kan være tildels selvmotsigende, så forvent ikke at disse gjør deg særlig klokere. Hvis du allerede har spesielle preferanser for enten DLP-eller LCD-projectorer, blir valget kanskje litt enklere ;-) Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Skal i morra få demo på Mitsubishi projektoren...
    Når det gjelder avstand til lerret, så kan jeg velge ganske mye her, siden jeg kommer til å bygge en "kanal" i taket for kabelføringer, og det kommer også til å bli ekstra spikerslag under denne :-)

Men til lerret, hva vil dere anbefale der? Tenker på rammelerret, er dette en god løsning? Eller er andre alternativer bedre! Tenkte å kle veggen med et lag med gips, for så feste lerret på og da legge mdf, flis eller noe annet morsomt!

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har mulighet for å henge opp et rammelerret, så er det ingenting som er bedre enn det, fordi du slipper å tenke på at lerretet kan bli bølgete over lang tids bruk. Kvaliteten på selve duken er hverken bedre eller dårligere på et rammelerret enn på et nedtrekkslerret

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...vel, der er jeg vel kanskje ikke helt enig, Gratulerer... Nedtrekk og motorlerret uten tab-tension benyttes noe mer glassfiber i duken, rett og slett fordi det kreves mer avstivning for å holde de så rette som mulig over tid. På tab-tension og rammelerretene benyttes det en elastisk duk uten glassfiber. Resultatet er enda mindre struktur på ramme og tab-tension. Har du mulighet eller råd hadde jeg absolutt lagt litt ekstra i et tab-tension eller rammelerret, spesielt med en 1080P høydefinert projektor.

Husk også at lerretet "outlives" projektoren med en rekke år, lerretet er altså en investering du trolig vil ha bruk for i 5-10 år fremover mens oppgraderingsspøkelset nok dukker opp langt tidligere mht projektoren...

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rammelerret er absolutt å anbefale. Dessuten kan jeg anbefale at du tar deg god tid til å plukke ut en projektor. Da slipper du å bom-kjøpe, for så å måtte selge med tap.

Jeg brukte lang tid. Leste mange tester, og var på mange demoer av forskjellige pj. Jeg skulle også ha en 1080p-pj, men var usikker på hvilken teknologi jeg burde gå for.

LCD var aktuell pga pris og plasseringsvenlighet (HC5000/ TW1000). De aller fleste LCD-pj har lens-shift. Men jeg syntes LCD-pj var litt for grove i pixelstrukturen. Skarpe, ja, men den skarpheten kom som følge av "grovere" pixler. Dessuten manglet de kontrastnivå. Godt sortnivå, men detaljene i de mørke forsvant...

DLP var også aktuelt (ProjectionDesign Model Two/ BenQ/ Optoma). De leverte et mer finkornet bilde og et bedre kontrast/ sortnivå enn LCD. Derimot var jeg litt plaget med RGB-flimmer, og ble ganske sliten av DLP fargehjulet. Det merket jeg først da jeg satt i over en time og så på en film på DLP. Dessuten er det få DLP-pj som har lensshift. Få har også 1080/24p pga fargehjulet. Dette var viktig for meg, da jeg ønsket å benytte kvaliteten som Blu-ray filmen inneholdt.

Så, jeg fant ut at jeg ville ha en pj som hadde lens-shift og var plasseringsvenlig. Jeg ønsket minst mulig pixel-struktur og et maksimalt sort/ kontrast nivå for en gitt sum penger (ca. 30k var mitt budsjett).

Jeg tok meg en tur på Sony Senteret på Karl Johan, og fikk god service der. Der fant jeg projektoren, som for meg, hadde alt jeg var ute etter....Det var Sony VW50...som jeg senere kjøpte brukt fra Lygren (forum administrator).

Jeg er fortsatt knallfornøyd med denne projektoren, og anbefaler varmt en Sony VW50 Pearl

Lykke til.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS! -man: etter utallige avveininger har også jeg falt ned på pearl'en som kanskje den mest optimale pj'en ift prisen pr idag: LCD'pj'enes plasseringsvennlighet, DLP-enes svartnivå (og vel så det...) og den beste fillraten. Ingen kompromisser til prisen, bortsett fra størrelsen da muligens ;-) Hodet og lommeboka sier HC5000, mens hjertet sier pearl. Men så var det alle de motstridende testene da. I L&Bs 06-kavalkade ble den årets pj. Projectorcentral derimot mener en 720p pj gir et like skarpt bilde til en 1/3-del av prisen, og at man ikke får full uttelling av 1080p-formatet mht skarphet med en pearl. Projectorreviews.com foretrekker likevel pearl fremfor HC5000 pga et "betydelig" bedre svartnivå. Det jeg lurer på er om du fikk sammenlignet pearlen med noen av de andre 1080p pj'ene før du bestemte deg? Hva var isåfall dine erfaringer?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok vært noen eksemplarer av Pearl som hadde mindre bra konvergens. Og jo dårligere konvergens, jo mer uskarpt kan bildet oppleves. Jeg var heldig å få sett mitt eksemplar før jeg kjøpte den, og den har kun en pixel feil, men ikke over hele området. Enkelte har hatt helt opp til tre piksler feil, har jeg lest, og opplevelsen blir deretter. Men så store feil, så har disse personene fått reklamert.

Det første som bildet på Pearl minnet om var "film". Dvs et bilde som ikke så ut som det var sammensatt av piksler, men som en gjennomlyst filmrull. Bildet er også sinnsykt rolig og avslappende ift en DLP i den prisklassen. Sortnivået er, etter mine erfaringer, sinnsykt bra og det samme er kontrastnivå. Fortsatt har jeg tilgode å legge merke til om irisen beveger seg.

Dette var den eneste projektoren, hvor jeg ved demo blir sugd inn i handlingen og glemmer at jeg skal sitte å lete etter feil. Man nyter rett og slett bare filmen. Ikke gjør det noe at den har 1080/24p heller, som gir superglatte panoreringer.

Enormt godt sortnivå, meget godt kontrastnivå, mettede naturlige farger og null pikselstruktur. Til den prisen mener jeg den er uslåelig. Det er et lite hopp opp til JVC HD1, men faktisk ikke mye, synes jeg. For meg forsvarte det ikke det store prishoppet mellom JVC og Sony.

Min anbefaling, dersom du ikke kjøper den brukt; få deg en demo på det eksemplaret du skal kjøpe. Dersom konvergensfeilen er på rundt en piksel feil, så kjøp.

Jeg lover deg....du vil få en projektor du virkelig blir glad i, og som du vil ha i mange mange år
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser denne projektoren har ramla en del i pris også.... Så denne skal jeg få henta inn et pristilbud på :-)

Så til dette med pixelfeil, er dette noe som er lett og se?

Og hvis jeg kjøper ny, er det mulig at Sony har retta på dette på nyere modeller?

Hvilket lerret bruker du på denne? Hvit eller grått?

En annen ting er hvilken høyde dere bruker på lerretet? Jeg skal sitte ca 3,5-4meter i fra!

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rune.hana
    Så til dette med pixelfeil, er dette noe som er lett og se?
    Konvergens betyr at sammenfallende pixel på hvert av de tre panelene ikke treffer nøyaktig på samme punkt på lerretet. Man ser det oftest i form av en fiolett skygge i kantene på f.eks en hvit logo/tekst mot svart bakgrunn når du står helt inntil lerretet. Jo mer fargeskygge, jo mer konvergens.

Og hvis jeg kjøper ny, er det mulig at Sony har retta på dette på nyere modeller??
    Ja, på VW60 skal dette være rettet opp, men den koster jo "litt" mer da :-)

Hvilket lerret bruker du på denne? Hvit eller grått??
    Tommelfingerregel: rom med mørke flater og tette gardiner (dvs god lyskontroll): hvitt lerret (fordi dette gir mest punch i fargene). Rom uten full lyskontroll: grått lerret (fordi dette reflekterer mindre av bakgrunnslyset i rommet, og dermed gir bedre kontrast og detaljer i mørke scener).

En annen ting er hvilken høyde dere bruker på lerretet? Jeg skal sitte ca 3,5-4meter i fra!
    Prøv et 92" lerret (dvs billedflate = 203x114cm), eller ett hakk større hvis du synes det går greit å snu på hodet for å følge med ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tittel.
    Er på jakt etter Full Hd projektor i denne prisklassen, har sett på mitsubishi HC5000, epson tw1000 og Optoma HD80 men mener også kanskje at Benq har noe i denne kategorien?

Hva vil dere anbefale? For og i mot?
    Epson tw1000 til 19.000,- på avforum må da vel være et kupp?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok påstå at VW60 til under 25k heller ikke er å forakte ;-)

http://avforum.no/forum/produkt-pris...tml#post733216

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •