Hjelp til valg av LCD projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av LCD projektor

Hei.

Jeg kjøpte en BenQ 6100, men desverre er jeg svært følsom for regnbuer, så den er jeg nødt til å returnere. Jeg kjøpte den fra IT24 og de har sagt seg villige til å bytte den i en annen projektor. Det er disse jeg da har å velge mellom:

Viewsonic PJ501 1500 ANSI Projector NOK 9999.00
    Infocus LP240 Projector NOK 10999.00
    NEC VT46 LCD Projector NOK 9330.00

Her er en sammeligning fra projectorcentral.

http://www.projectorcentral.com/part...9&metric=1

Jeg synes NEC'en ser best ut på papiret, og denne har best pris også, men er det noen som har noen praktiske erfaringer, og som kan gi meg noen tips?

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til Forumet.

Kor lenge har du hatt projektoren? Husk at viss det er under 10-14 dager så har du full returrett og pengane tilbake.
    Er ikkje heilt sikker på om det er 10 eller 14 dager. nokon som veit?

Når det gjelder dei projektorane du nevner, kjenner eg ikkje til nokon av dei, men det er sikkert andre som kan svare.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 14 dager ja, du finner mer om angrerett her.

Ang. prosjektorene så ser alle modellene på papiret ut som prosjektorer for møtelokaler og ikke hjemmekinorom, ettersom de har temmelig høy lysstyrke og lav kontrast. Vet jo ikke hva du skal bruke prosjektoren til, men om det er hjemmekino ville jeg ikke investert noen av disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke den til hjemmekino, så da er vel ingen av disse reelle alternativer.. Jeg får refundert pengene dersom jeg ønsker det, så da går jeg for det tenker jeg...

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med AE500 eller AE300?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg er også eier av PB6100, godt fornøyd.

Synd at "rammes", har du prøvd den i ECO-modus (ca. 900 ANSILumen) og med litt senket kontrast. Kona mi synes at da ble det bedre og levelig.

mvh
    Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd i eco modus og mørkt rom, men det er allikevel regnbuer for meg. Det er veldig plagsomt og jeg får vondt i hodet.

Jeg har Vurdert AE300 evt AE500 også, men det er 16:9 projektorer. Jeg har litt begrenset plass i bredden, så jeg kunne tenke meg en 4:3 projektor...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hasoere
    Jeg har prøvd i eco modus og mørkt rom, men det er allikevel regnbuer for meg. Det er veldig plagsomt og jeg får vondt i hodet.

Jeg har Vurdert AE300 evt AE500 også, men det er 16:9 projektorer. Jeg har litt begrenset plass i bredden, så jeg kunne tenke meg en 4:3 projektor...
    Det er vel egentlig ikke plassen som bør diktere dette, men hva slags bruk du skal ha på projektoren. Hvis du bare skal bruke projektoren til å se film, så er 4:3-lerret bortkastet (med mindre du ser mye på gamle sort-hvitt filmer). Det er ingen grunn til å kjøpe 4:3 projektor og lerret hvis du ser på 16:9, 1.88:1 eller 2.35:1 i 99% av tiden.

Hvis du derimot skal bruke projektoren en del til PC og spill, TV-sendinger og bildeframvisninger, så er det noe å hente ved å ha 4:3 projektor og lerret.

En annen sak er at du gjerne kan ha 4:3-lerret og 16:9-projektor hvis du har god optisk zooming på projektoren. Da kan du jo bare blåse opp bildet de gangene du ser på 4:3-materiale. Dette kan være en god løsning der du hovedsaklig ser film, men ser på 4:3-materiale av og til (10-30% av tiden).

Mitt hovedpoeng ved valg av bildeformat ved kjøp av projektor er at du får utnyttet bildeflaten (tilgjengelige bildepunkter) maksimalt mesteparten av tiden. Så tilpass dette til bruken, og ikke til rommet. Du får ikke utnyttet høyden i et 4:3-lerret til film uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er veldig sant det du skriver der. Jeg skal nok bruke den mest til film, og en del spilling. Egentlig hadde jeg tenkt å ha projektor istedet for TV, men det blir for dumt har jeg funnet ut. Dagsrevyen på hele veggen blir litt bortkastet synes jeg. Kanskje jeg skulle gått for en Panasonic eller Sanyo istedet. Sanyo'en har jo lens-shift også...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så få 4:3 projektorer med god kontrast.
    Jeg er i samme situasjon som hasoere. Kjøpte en X1, men så bare regnbuer. Så jeg er nå på utkikk etter en 4:3 LCD da jeg skal bruke den mye til både data og tv-titting.
    Men finner ingen 4:3 med kontrast over 400 til en ok pris.
    Det virker som om det bare lages 16:9 projektorer til hjemmekino.
    Det er iallefall skikkelig dårlig utvalg. Har tittet litt på Epson S1, men den har ikke zoom, så om noen har en godt tips på en lcd 4:3 med bra kontrast så si gjerne ifra.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AJ
    Det virker som om det bare lages 16:9 projektorer til hjemmekino.

Ja selvsagt. Noe annet ville jeg ikke kalt en hjemmekinoprojektor.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så få 4:3 projektorer med god kontrast.
    I hovedsak fordi 4:3 projektorer blir brukt i presentasjons sammenheng der man heller vil ha lysstyrke enn høy kontrast. 16:9 er det de fleste vil ha i hjemmekinoen sin.
    Det er bare sånn det er desverre.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 16:9 projektor som Z2/AE500 har større oppløsning i 4:3 enn 4:3 projektorer som X1/H30.

John Roger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •