Garanti M71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Garanti M71

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti M71

Hei

Takk for et kjempefint forum!!.

Kjøpte en Samsung M71 fra nettbutikken SHG.no i August i fjor. Den er av de første modellene med hakking på VGA ingang samt tekst-tv feilen med grønne striper på skjermen. Kontaktet shg i oktober 2006 for å få oppgradert firmwaren. Det ble en lang kamp med e-poster og telefoner . Har nå fått endelig svar .

Oppgradering av firmwaren støttes ikke av service avtalen ettersom dette ikke er en nordisk modell .

SHG.no er jo en norsk nettbutikk så dermed skal de vell følge norske regler ?
    Er ikke det likegyldig om feilen skyldes en software eller hardware feil ?

Ser at det er en "jack" inngang bak på tven , er det noen som har peiling på om man kan mekke en kabel til pcen og oppgradere selv ?

Jeg anbefaler ikke SHG.no ved kjøp av tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel nettbutikker driver med parallel import og dermed vil slike tilfeller oppstå. Du må bare krangle videre med SHG evt. prøve å trekke inn forbruker myndigheter.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du klagde ikke når tven var 2000,- billigere enn alle andre hos shg.no når du kjøpte den?

Det er baksiden av medaljen du opplever nå, shg.no er et danskt firma som importerer fra lengre sør. Ergo vil samsung norge ikke ha fått sin andel av kaka ved salg - dermed vil de heller ikke bære andelen ved trøbbel i etterkant.

MEN - Du har reklamasjonsrett etter norsk lov i 5 år på tven. Det er en rett du har direkte mot SHG.no - ikke samsung.

Om du har grønne striper på skjermen så er dette en MANGEL. Mangel har SHG.no PLIKT til å utbedre, dvs enten ved å ta skjermen inn for reparasjon, eller omlevere til ny tv for deg.

Om de skal reparere den betyr det at de skal gjøre dette uten kostnader for deg, dvs ordne med transport av tven, få sendt den til et verksted i utlandet, få reparert den osv.

Og alt dette skal skje innen rimelig tid, ca 30 dager (+ litt til om det er ferie slik som nå). Gjennomføres ikke dette har du krav på heving av kjøp.

Så er det SHG.no du har kontaktet, eller samsung nordic?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gausus
    Hei

Takk for et kjempefint forum!!.

Kjøpte en Samsung M71 fra nettbutikken SHG.no i August i fjor. Den er av de første modellene med hakking på VGA ingang samt tekst-tv feilen med grønne striper på skjermen. Kontaktet shg i oktober 2006 for å få oppgradert firmwaren. Det ble en lang kamp med e-poster og telefoner . Har nå fått endelig svar .

Oppgradering av firmwaren støttes ikke av service avtalen ettersom dette ikke er en nordisk modell .

SHG.no er jo en norsk nettbutikk så dermed skal de vell følge norske regler ?
    Er ikke det likegyldig om feilen skyldes en software eller hardware feil ?

Ser at det er en "jack" inngang bak på tven , er det noen som har peiling på om man kan mekke en kabel til pcen og oppgradere selv ?

Jeg anbefaler ikke SHG.no ved kjøp av tv.
    Hei,

Jeg er i akkurat samme båt som deg, kjøpte TV'en i august 2006 og har også hakking på VGA-porten.

Jeg fikk heldigvis Samsung til å oppgradere denne TV'en selv om den er kjøpt gjennom SHG.no. Etter oppgraderingen så er problemet like stort, med andre ord, min softwareoppgradering hjalp ikke i det hele tatt.

Det som er så rart er at når man snakker med teknikere hos verkstedet eller Samsung så er problemet helt ukjent selv om mange sliter med det.

Jeg har lest mange foruminnlegg rundt om kring og det er veldig variabelt om feilen blir rettet med en softwareoppgradering. Jeg er redd at hvis jeg sender den til SHG.no så tar det 30 dager før jeg får TV'en tilbake med akkurat samme feilen. Jeg ser for meg at dette kan være en vanskelig feil å få hevet kjøpet på. SHG.no er jo ikke akkurat kjent for god service.

Usikker på hva jeg skal gjøre med dette problemet. Jeg bruker en Media center pc mot denne TV'en men opplever at TV'en er nesten ubrukelig til dette formålet. Hvis jeg bruker VGA så hakker bildet, hvis jeg bruker HDMI så støtter jo ikke TV'en 1x1 pixel mapping så bildet blir uskarpt.

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, om jeg skal selge TV'en å kjøpe meg en ny eller om jeg skal ta en alvorlig krangel med Samsung/SHG.no for å få de til å fikse dette problemet.

Jarle

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører også tven via HDMI , er iritert over at tven ikke støtter 1:1 pixel mapping.

Det er SHG som har avist reklamasjonen ( garanti) ettersom dette ikke støttes av "service avtalen" .

Ivar

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pisspreik. Varen har en mangel, den har de plikt til å utbedre.

Værre er det faktisk ikke. Stå på krava, eller meld saken inn til forbrukerombudet.

Om de ignorerer forbrukerombudet kan du ta saken til FTU - der vil du få mest sannsynlig godkjent heving av kjøp om de godkjenner at det faktisk dreier seg om en mangel.

Da får du pengene igjen + renter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •