Hjemmekino bygges-proj+lerret skal kjøpes- trenger råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino bygges-proj+lerret skal kjøpes- trenger råd

Har fått oss nytt hus, og skal bygge hjemmekino på loftet. Størrelsen blir på drøye 4,6 X 3,2. Se vedlegg for drøy frihånds-tegning

Rommet er kun isolert nå, så jeg har alle muligheter (foruten størrelsen).

Jeg er førstegangs-kjøper av projektor så "bear with me"

Jeg har tenkt til å lage kinoen fra skråtak til skråtak for å få størst kaste-lengde/sitteavstand til lerret. Kasteavstand blir da på ca 3,2m på en 90", og rundt 3,4m på en 77" (ettersom jeg kan da trekke lerret lenger inn mot kneveggen uten at bildet blir for nærme gulvet). Sitteposisjon blir rett under prosjektor-hylla som må henge i motsatt skråtak, så bråk fra proj er en faktor.

Lerrettet vil henge ca 70 cm opp fra gulvet.

Jeg har mest lyst på en 92", men kan godta en 77" dersom det finnes gode projektorer som ikke klarer 92" på den avstanden jeg har skissert.

Pristaket mitt er på 15000 på proj. Jeg har ingen preferanser på DLP eller LCD da jeg ikke har sett så mange eks. Jeg har aldrig vært plaget av regnbue på noen av proj jeg har sett. Etter det jeg skjønner vil jeg få et noe mer levende bilde med DLP, mens noen LCD vil gi meg bedre plasseringsmuligheter.

Så, innenfor mitt roms begrensninger, håper jeg på noen anbefalinger på proj + lerretstørrelse

På forhånd takk!

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hvis du velger LCD er Epson TW-700 et veldig aktuellt produkt med stor plasserings fleksibilitet. Velger du DLP er BenQ8720 et utrolig gunstig kjøp. Har kostet kr 55.000,- tidligere men er nå innfor din ramme.

Vedr plassering kan du "leke" deg med å beregne lerret og avstand på forskjellige prosjektorer her

Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg har sett litt på de nevnte merkene. Ettersom jeg skjønner på proj. central, kan jeg ikke ha 92" dersom jeg velger 8720, da på max zoom på 3,2 meter kun kan vises 80", mens TW-700 vil klare det greit.

Så vil en 77" med 8720 gi meg en bedre opplevelse enn 92" TW-700
    på 3,5 meter sitteavstand. Jeg vet at dette er subjektivt med tanke på lerretsstørrelse, men dersom noen har erfaringer/anbefalinger er jeg lutter øre.

Kan begge plasseres midt på lerretet slik som vist i vedlegg-bilde?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her trør du nok neppe feil samme hva du velger.
    BenQ 8720 er en knall PJ, og TW700 er en kjempebra LCD PJ. Mangfoldet her på forumet er nok enige om at 8720 gir best bilde. (venter på bigtor nå )

Begge kan plasseres slik du har skissert. Eneste er at 8720 må stå midt på lerrete (horisontalt), mens TW700 har lense-shift begge veier. (begge er i stand til å flytte bildet under linsa)

Det det koker ned til er hvor stort bilde du vil ha. Om du har et laken eller noe liggendes så kan du leke deg litt med "liksom-lerret" for å se hvilken størrelse du vil ha.

Kan nevne at jeg sitter 3.6 fra et lerret på 92" og synest det er passe. (ville ikke hatt mindre på gitte størrelse)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. jeg får ta med meg frua og et laken på loftet i kveld (!). Muligens hun blir skuffet når jeg ber henne holde den opp som et lerret, men da får jeg ihvertfall et innblikk i hva som passer best
    Jeg er også redd som du nevner at 77" blir litt smått på 3,5 meter, så grunnet plassering er da vel TW-700 mest intressant, dersom det ikke er noen andre plasseringsvennelige bra proj jeg også kunne vurdere.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med avstand og størrelse på lerret er jo også avhengig av hvilken oppløsning du har på bildet. Desto større bilde desto bedre oppløsning må du ha. Denne linken har en par illustrasjoner som forklarer hva jeg mener.
    1080p Does Matter - Here's When (Screen Size vs. Viewing Distance vs. Resolution) » CarltonBale.com

Begge de alternativene vi har diskutert så langt (Epson og BenQ) har 720p oppløsning.

Jeg sitter selv ca 4 meter fra 80 tommer, helt greit men jeg hadde nok fått mer kinofølelse med et f.eks 100 tommers lerret. Apropo lerret. Hvis du velger Epson TW-700 som er ganske lyssterk (1600 Ansi Lumen) bør du gå for et grått lerret. Jeg har selv en LCD projektor med 1200 Ansi Lumen og et grått Adeo lerret som gir et veldig bra bilde. Det er mitt 4. lerret :-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på loftet i går og prøvde litt ut, og det heller mot 92" lerret.
    Dessverre strekker ikke pengene til en 1080p PJ enda. Er det noen andre (DLP eller LCD) som kan vurderes enn TW-700 i mitt prisleie (som kan vise 92" på 3,2 meter)? (< 15 000 kr.)

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Var på loftet i går og prøvde litt ut, og det heller mot 92" lerret.
    Dessverre strekker ikke pengene til en 1080p PJ enda. Er det noen andre (DLP eller LCD) som kan vurderes enn TW-700 i mitt prisleie (som kan vise 92" på 3,2 meter)? (< 15 000 kr.)
    Hei

Dersom jeg kunne velge for deg, ville jeg definitivt gått for 8720 og 77". Siden du ikke har problemer med regnbueeffekt vil en DLP-prosjektor i 8720-klassen definitivt gi deg en mye bedre opplevelse enn en LCD-prosjektor. Jeg har selv 8720 og 77" lerret i en avstand på 3,1m og det er stort nok i massevis! Dersom du fremdeles får tak i 8720, så er det bare å kjøpe med en gang! Husk at det ikke bare er oppløsning og størrelse på lerret som teller, det er definitivt andre faktorer ved bildet som bør vurderes før dette (les sortnivå, reell kontrast, farge og støy).

Her kan du se bilder av min hjemmekino, som på mange måter ligner på din fremtidige med tanke på dimensjoner: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MortenV

Hilsen Morten

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 8720 med 92" lerret, utrolig mye bedre bilde enn jeg hadde med min forrige lcd proj. Men pga kasteavstand så blir det vel 72" som blir best for deg. Passer jo perfekt til den sitteposisjon du har. Lykke til

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Hei

Dersom jeg kunne velge for deg, ville jeg definitivt gått for 8720 og 77". Siden du ikke har problemer med regnbueeffekt vil en DLP-prosjektor i 8720-klassen definitivt gi deg en mye bedre opplevelse enn en LCD-prosjektor. Jeg har selv 8720 og 77" lerret i en avstand på 3,1m og det er stort nok i massevis!

.....

Her kan du se bilder av min hjemmekino, som på mange måter ligner på din fremtidige med tanke på dimensjoner: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MortenV

Hilsen Morten
    Hei Morten. Flott kino du har laget! Da jeg i min iver og måle-tåke målte 3,5 sitte-avstand, var jo det egentlig bare max sitte-avstand. Dersom jeg flytter sofaen litt frem vil jeg jo kunne "styre" skjermstørrelsen til den jeg vil ops: ,
    og en 77" vil gi meg "samme" opplevelsen som en 92" når jeg sitter lenger bak.
    og jeg vil jo også da få bedre plass bak til bakhøytalere osv. Nå får vi se da, om jeg er for sent ute til å skaffe meg en 8720 til en god pris..

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    Har 8720 med 92" lerret, utrolig mye bedre bilde enn jeg hadde med min forrige lcd proj. Men pga kasteavstand så blir det vel 72" som blir best for deg. Passer jo perfekt til den sitteposisjon du har. Lykke til
    Takk for det Brage. Da får jeg begynne å lete etter den billigste 8720

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å kjøpe Epson tw700 og det sier jeg på grunn av at den er meget fleksibel med hensyn til plassering og bildet er ikke noe stort dårligere enn 8720 pluss at Epson har mye bedre garanti på sin.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg vil anbefale deg å kjøpe Epson tw700 og det sier jeg på grunn av at den er meget fleksibel med hensyn til plassering og bildet er ikke noe stort dårligere enn 8720 pluss at Epson har mye bedre garanti på sin.
    Ja, ihvertfall nå som 8720 ikke er å oppdriver lenger, så er den høyaktuell
    (Jeg finner den ikke under 55 000 etter et kjapt søk på nettet)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Ja, ihvertfall nå som 8720 ikke er å oppdriver lenger, så er den høyaktuell
    (Jeg finner den ikke under 55 000 etter et kjapt søk på nettet)
    Virker tomt ja. Nærmeste jeg klarte å finne ut at noen hadde 8720 var BioBanditen i Karlstad, Sverige.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    LCD også helt uten regnbue effekt.

Etter at jeg snakket med en jeg traff på projektorforumet som aldri hadde sett noen regnbuer men etter en måned måtte han kaste ut sin DLP fordi han ble uvel, kvalm og svimmel (hvis jeg husker symptomene riktig), bestemte jeg meg for at DLP skal ihverfall ikke jeg ha. !!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •