Prosjektør, lerret, hele pakka!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektør, lerret, hele pakka!

Heisann. Dette er mitt første innlegg på et forum som jeg har tilbragt mye tid på i det siste, spesielt etter at jeg så en x1 her en dag. Derfor måtte jeg nuh registrere meg og spørre om en hel masse dumt, så dere får kjefte meg stiv og hive meg på dør hvis det tar helt av

Ser under forhåndsvisning at jeg ved seinere innlegg bør begrense meg litt ops:

En masse folk her skriver en masse bra i disse frustrerte tider, og enkelte skriver nok for mye. Jeg stakk innom Hifi Center forleden og kikka på en x1, og selvfølgelig måtte jeg stå som en anna psykiatrisk pasient og riste på hodet og lokke frem alle de vidunderlige fargene som ble ganske irriterende etter hvert. Tenker jeg holder meg til lcd da, selv om dama ikke la merke til noen regnbuer (det var tross alt innadørs )

Siden jeg liker film og lignende ganske godt, og det er da rart jeg ikke har investert for lenge lenge sia, må jeg nå ha en prosjektør. Det jeg tenker på da er, siden dpl skal være bedre enn lcd; en nyere prosjektør av dagens kvalitet må da være bedre enn ingenting!? Samtidig har jo prisene fallt noe så utrolig. Meiner jeg så en x1 for et år sia, og da lå den på rundt 19.900 eller no sånt.

Projectoren jeg tenkte på da er Epson sin Tw-10, og vil være veldig takknemlig for alle som måtte finne på å ha en mening om denne, eller eventuelt andre prosjektører i samme prisklasse. En annen ting som får meg til å tenke på den er lampeprisen som ligger på 2000kr, mot x1 som ligger på faktisk over 5000 såvidt jeg veit, og det samme gjelder Panasonic som jeg også synes er svinedyrt. Jeg veit at lampa skal vare en stund da, og at dem ikke varer like lenge, men men...

Lerret: Hvilket lerret kan være å anbefale til en slik projector? Såvidt jeg veit er det enten å bruke hvitt lerret med 0 gain, eller greyline, men forsvarer greyline prisforskjellen, da med tanke på prosjektøren den skal brukes på? Prosjektøren skal brukes bare på Xbox og film, DVD. Rommet blir så mørkt som mulig, men ikke helt svart da.
    Maskering, er det noe jeg bør tenke på helt i starten, og er det noe jeg eventuelt kan gjøre seinere?
    Ser multicom.no har et lerret, tror dem har bare ett, og det har dem ikke inne heller enda, koster bare 1500, widescreen og 180cm bredt. Vil dette være "nok" til ordentlig heimekino? Blir vel no sånn som 80 tommer eller no. Er jo grenser for hvor stort det kan være da.

LCD: selgeren gjorde meg mer forvirra enn jeg trengte være, for han sa jeg måtte være forsiktig med å ikke brenne pixler i projectoren, han refererte til en XJ10 tror jeg, Hitachi. Er dette noe jeg trenger være bekymra for, tenker på spill hvor man ofte har noe info som står fast på et sted hele tiden.

Håper en eller annen gidder svare no på dette, under hvilket som helst punkt ovenfor, for dette koster tross alt noen kroner. Si spesielt fra hvis dere VEIT at projectoren er noe søppel! Har bare sett et par tester, blant annet DinSide, men jeg tar ikke alt for god fisk derfra. (Ikke har dem fisk heller)

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er i samme sko som jeg var for et par måneder siden.

Jeg hadde sikla etter en prosjektor, og lest en god del stoff bla. fra disse sidene,
    om det er noe du lurer på kan jeg nesten garantere deg at du får svar her.
    Alle mine "dumme/nybie"-spørsmål ble alle besvart.

Valget mitt falt på en X1 da det var et julekalendertilbud på den til 9.000 NOK.
    Ikke bare har en god kontrast og lysstyrke, levetiden på lampen er høy og prisen på en lampe er ikke mer enn 3.000 kr.

Når det gjalt LCD-alternativet så jeg litt på en Panasonic sine prosjektorer, men disse kostet 4-6.000 kr mer, så de ble utelukket i det øyeblikket jeg så at X1en hadde blitt satt ned med 1000kr.

Jeg tok sjansen på at jeg tålte regnbueeffekten og den litt høye viftestøyen.

Idag angrer jeg ikke det hele tatt, jeg kan sitte i et opplyst rom å spille tv-spill, regnbueeffekten har jeg ikke lagt merke til.
    Jeg har hatt flere venner på besøk, og ingen av dem har kommentert det.
    Jeg kan høre viftestøyen i stille scener, men den er ikke sjenernde for meg.

Jeg har ingen tidligere erfaring med prosjektor, og er igrunn ikke en spesielt kresen person, så det er kanskje derfor jeg liker den så godt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Prosjektør, lerret, hele pakka!

Sitat Opprinnelig postet av doberman
    En masse folk her skriver en masse bra i disse frustrerte tider, og enkelte skriver nok for mye. Jeg stakk innom Hifi Center forleden og kikka på en x1, og selvfølgelig måtte jeg stå som en anna psykiatrisk pasient og riste på hodet og lokke frem alle de vidunderlige fargene som ble ganske irriterende etter hvert. Tenker jeg holder meg til lcd da, selv om dama ikke la merke til noen regnbuer (det var tross alt innadørs )
    Velkommen i forumet, doberman!

Først vil jeg anbefale at du avklarer behovet litt mer. Skal du bruke den mest til DVD-film, eller skal du bruke den til spill, PC og TV-titting også?

Hvis du er avholdsmann trenger du ikke lese videre.

Jeg er ikke så veldig erfaren når det gjelder ulike prosjektorer og regnbueeffekten på DLP. Ser du har slått fra deg X1 på grunn av dette. Jeg vil bare spørre om du har forsøkt dette:

1. Ta deg en halvliter pils, og få dama di til å kjøre deg til butikken.
    2. Se på DLP-prosjektoren X1 (eller tilsvarende) nok en gang. Dette er en prosjektor som holder stand kvalitetsmessig, til tross for mange nye tilskudd med høyere oppløsning og ekte 16:9.
    3. Ser du regnbuene med en pils i kroppen?

Grunnen til at jeg spør om dette er at mange regner en pils som "regnbuemedisin". En pils eller to reduserer altså evnen til å se regnbuene!
    Hvis du ikke er avhengig av å kjøre bil når du skal se film hjemme, så ville jeg vurdert å kjøpe en DLP (f.eks. X1) hvis du er på et lavt budsjett, og heller "leve med" et moderat inntak av alkohol når man skal se film på stort lerret...

Valget er ditt! Du må uansett forsøke selv for å se om "medisinen" fungerer på deg.

Newcomer Stavanger sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt å se at det ikke er bare jeg som kikker etter et slikt oppsett. Jeg har kikket på Epson TW-10, Hitachi PJ-TX10, Infocus X1/4800 eller Toshiba MT-100(lik Infocus 4800), BenQ 6100/6200 og har ikke kommet til noen konklusjon enda.

Det som er vanskelig er å få sett på disse i "real life" - i Stavanger er det iallefall ikke mulig å finne alle de jeg vurderer.

Jeg ønsker å kjøre med et lerret på 2 meters bredde. Prosjektoren skal stå i en stue med noen til dels store vinduer, så lysstyrken/kontrasten er viktig for meg. Vil primært kjøre DVD filmer som jo stort sett kommer i 16:9, men spesielt en del barnefilmer er i 4:3 format, så da kan det vel være like greit å ha en 4:3 prosjektor. På sikt kommer jeg nok til å kjøre XBox også og såvidt jeg vet har denne 800x600 oppløsning, altså 4:3 format.

Takket være AV Forum kan vi som ikke har den store oversikten følge med og få førsteklasses råd! Og det er jo greit når en er på leting... :!: :P

PS: Dersom du vil se mer om BenQ 6100, følg denne linken:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...ight=benq+6100

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På fredag kjøpte jeg

Yamaha DVD S540
    Yamaha Receiver 440
    Sanyo PLV Z1

alt fra elkjøp

Ble sånn mellomfornøyd med bildet, helt til jeg fikk komonentkabelen i går, da ble jeg godt fornøyd.

Ser at når Galadriel snakker i mørke i LOTR, så blir det mer grålysning på denne prosjektoren. Vet ikke om det vil irritere eller glemmes på sikt.

Lerret: IKEA beige rullegarding på 2mtr bredde, kjører ca 85 tommer.

Kjellerstuen blir helt mørk, men de lyse veggene reflekterer lyset bra. Skjønner derfor hvorfor kinoer sjelden har lysegul tapet. :lol:

Regner uansett med å bytte inn projectoren. Når jeg pakket den opp, var det små skraper på kabinettet, batterier i fjernkontrollen og plastposene på kabler etc. var tydelig åpnet. Demo eller retur fra kunde? Har ikke klart å finne en time teller så jeg tar nok ingen sjanser på at denne har stått i butikken i noen mnd.

Har sendt et par mailer til Elkjøp om dette, men ikke fått noe svar.

Har altså ikke kjøpt høyttalere enda, men regner med at det blir et Gale sett.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfn
    På fredag kjøpte jeg

Yamaha DVD S540
    Yamaha Receiver 440
    Sanyo PLV Z1

alt fra elkjøp
    Er ikke Z1 veldig overpriset på elkjøp? I følge websidene koster den 15995,- Noe som er 3-4 tusen mer enn hva enkelte web-butikker tar for samme modell.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner uansett med å bytte inn projectoren. Når jeg pakket den opp, var det små skraper på kabinettet, batterier i fjernkontrollen og plastposene på kabler etc. var tydelig åpnet. Demo eller retur fra kunde? Har ikke klart å finne en time teller så jeg tar nok ingen sjanser på at denne har stått i butikken i noen mnd.
    Timeteller:
    Hold on/off knappen inne i 30-40 sek på fjernkontrollen så får du opp telleren. (Jeg leste om dette på et annet forum om Z1, det fungerer hvertfall på min Z2).

BB

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Er ikke Z1 veldig overpriset på elkjøp? I følge websidene koster den 15995,- Noe som er 3-4 tusen mer enn hva enkelte web-butikker tar for samme modell.
    Jo, dette er overprising, spesielt sammenlignet med hva du får for bare 2000,- kroner mer fra AVshop, nemlig en Z2!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på elkjøp forus koster Z1 12.990,-

Takk for tipset, jeg skal sjekke timetelleren i kveld.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har jo prisgaranti også, da kan du vel få igjen en tusenlapp (avshop er 1000kr billigere). Du skal kanskje returnere den uansett?

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Elkjøp har jo prisgaranti også,BB
    :?: :?:

Det er Lefdal som har prisgaranti, Elkjøp bruker returrett som sitt lokkemiddel.

Men uansett samme eiere, så du klarer ikke å sette dem opp imot hverandre i priskrig.

.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp hadde prisgaranti før i verden. Sparte 1000,- på en vaskemaskin en gang.

For å prøve å holde dette innen topic så kan jeg si at en kjapp test i går kveld avslørte ingen forskjell med og uten progressive scan på min DVD spiller. Men det kan komme av at jeg gikk fra medfølgende kompositt kabel til komponent, og at forskjellen der var så stor (for det var den) at det progressive signalet ikke gav på langt nær like stor forbedring.

Benyttet begynnelsen av hobbittun scenen på LOTR som test. Der hvor Frodo sitter å leser under ett tre, mens Gandalf kommer kjørende. Masse farger og grasstrå, etc.

Z1 har et innebygd cinema program som bestod THX optimizer test sånn ved første øyekast. Krevde ingen ytteligere tweaking.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg var også i samme situasjon i begynnelsen av desember. Brukte 1 mnd på å bestemme meg. Endte opp med Z2 som jeg i utgangspunktet trodde var den jeg ville ha men fikk demo på følgende før jeg kjøpte:

Hitachien, den syntes jeg var helt ok, men kan ikke sitte for nærme da den ikke har så høy oppløsning. Positive er at den er meget plasseringsvennlig (som Z2).

Infocus 4800 (X1). Syntes bildet på denne var meget bra og så ingen regnbuer når jeg fikk demo på den på hifi centeret. Kona så heller ingen.

Deretter kjøpte jeg 4800 og da fikk både kona og meg oss en overraskelse. Regnbuer så det holdt. Ble nesten svimmel av det. Men det verste gikk over etter en time. Men leverte den tilbake dagen etter. Synd for pent bilde til en hyggelig pris.

Så kjøpte jeg Z1 på elkjøp. Den hadde ikke så bra bilde som 4800, men fremdeles helt ok. Men var mye SDE (screen door effect, ser ut som en netting på lerretet) og ble aldri helt fornøyd med den og leverte den tilbake etter en uke (på Elkjøp forus, kanskje den en av dere fikk hehe).

Endte derfor opp med Z2. Angrer ikke en dag på at jeg investerte litt ekstra for å få Z2. Lens-shiften er den store fordelen for meg på denne. Bildet er like bra som 4800 (kanskje ikke like bra sortnivå, men bedre oppløsning, og må veldig nærme lerret for å se pixels og SDE). Hvis du ikke trenger lens-shift er sikkert AE500 det riktige valget pga prisen. Tror de er rimelig like rent bildemessig.

Hvis støy er ett problem for deg bør du også holde deg unna 4800 (x1) for den ga fra seg godt med lyd når jeg fikk den i stua. Z1 litt roligere, mens Z2 er nesten lydøs

Håper det hjalp, eller kanskje du er enda mer forvirret

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker, plasseringsvennlighet er ett tema. Vurderte AE500, men den blir hengende midt i rommet. Umulig.

Ser at Epson TW10 går for 9750,- Det er jo også ganske billig. Der har jeg både takstativ og komonentkabel inne i prisen. Men dårligere oppløsning på da tåles.

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, hadde ikke regnet med så mange svar på så kort tid, men takk for det! :!:

X1 og pils tror jeg fortsatt er utelukket... kommer bare til å ende opp hos AA på det viset. Synd det var så mye som det var, for jeg så ikke bare regnbuer på enkelte steder, men overalt. Veit ikke om Austin Powers er en "uheldig" film å se på når det gjelder sånt.

For å klare opp skal projectoren brukes KUN til film og spill. Tv-titting blir uaktuelt da jeg har en gammel/liten/dårlig reisetv til det.

Fikk mer og mer lyst på en Panasonic 300 nuh, men klarer ikke finne noen som har den inne lenger, så hvis noen veit noe der ville det vært flott å høre!

Samtidig lurer jeg litt på ikea lerret. Blir ikke dette i dårligste laget, jeg mener da om disse lerretene er laget for hjemmekino-formål?
    Og trenger man i såfall greyline? Og er forskjellen fra et lerret til 1500 kroner så mye dårligere enn ett til 4000, da tenker jeg så mye at man forsvarer økningen i pris når projectoren er såpass "billig" som den er, sammenlignet med projectorer opp til og over 30-40.000.
    Samtidig, kan noen anbefale noen spesifikke lerret til rundt 2000. Helst 16:9.

Vet ikke helt om denne posten burde vært under annet emne, men fyrer løs

Der kom det sannelig et svar mens jeg skreiv meldinga, supert! Hvor får man Tw10 såpass billig? Har bare sett den 1000 kroner dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hardware butikken på hardware.no

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en trang lommebok så skal ikea være et fullgodt alternativ utifra det jeg har lest her på forumet.

Det som er viktig å passe på er at du ikke lager noen bretter i duken, for når de først er der forsvinner de ikke.
    Du kan evnt spenne opp lerretet.

En sånn rullgardin koster vel ikke mer enn 200 kr heller imotsettning, jeg angrer litt at jeg ikke prøvde meg på et ikea lerret først...

Jeg kjøpte meg et Projecta 200x200-lerret til rundt 1.500,-
    Nå har jeg som sagt ikke noe sammenligningsgrunnlag, men er fornøyd med alt jeg har kjøpt hittil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til spørsmålet om Greyline er verd prisforskjellen må jeg bare si: JA, det er det. Har du ikke råd til det med en gang, kan du kjøpe IKEA rullgardinen så lenge. Du burde i hvert fall ikke kaste bort 1500 på et hvitt lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Re: Prosjektør, lerret, hele pakka!

Sitat Opprinnelig postet av roffe

1. Ta deg en halvliter pils...

3. Ser du regnbuene med en pils i kroppen?

Grunnen til at jeg spør om dette er at mange regner en pils som "regnbuemedisin". En pils eller to reduserer altså evnen til å se regnbuene!
    Dette var nytt for meg. Har ikke hørt dette før, og det står ikke noe om det i bruksanvisningen. Egentlig er det litt dumt, fordi pils får man til dags dato reseptfritt på utvalgte utsalgssteder før klokken 20:00.

Litt artig kombinasjon neste gang jeg er på Coop.
    1 film og en pils.
    (Minner meg om en kompis en gang som skulle handle litt for seg, og litt for moren sin. På rullebåndet kom det ned til kassadamen. 1 pils, 1 vg, 1 agurk og 1 pakke bind).

Litt mer seriøst:
    Er det fordi vi slapper mer av vi ikke merker regnbuene, eller er det fordi oppfattelsesevnen sløves ?

Så må jeg bli useriøs igjen.
    En annen kompis av meg referer ofte til noe han kaller fyllepoesi.
    Det er når han er skit-full på vei hjem, går svakt framoverbøyd og alle gatelys har en slags aura rundt seg. Har forstått det slik at da er hele byens belysning godt skodd med regnbueeffekt.

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg en X1 til litt over 9000,- i begynnelsen av desember, etter å ha sikla leeeeeenge etter en projektor, og kjøpte i tillegg en rullegardin fra ikea, populært kalt ikea greyline her inne, pga trang økonomi. Har en gammel dvd-spiller, H/K DVD1 og en supra svideo kabel, og er strålende fornøyd med bildet. Bruker hele bredden på rullegardinen, 2m. Men ting kan vel tyde på at jeg ikke er av den kresne typen. Men er heldig som har kjellerstue jeg mørklegger helt når jeg ser film. Regnbuer ser jeg ingenting av, tar heller ikke regnbuemedisin 8) .

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •