BenQ PB6100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: BenQ PB6100

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PB6100

Hei..

Mitt første innlegg her på forumet. Er også ny i projektor sammenheng.
    Tenkte bare å nevne litt om mine erfaringer (så langt) med min første og nyinnkjøpte projektor. Sony 32" TV hadde gjort jobben sin de siste årene men bestemte meg for å kjøpe projektor. Valget stod mellom Infocus X1 og BenQ PB6100.
    Etter mye lesing og sjekking falt valget på BenQ PB6100.
    For detaljer se : http://www.projectorcentral.com/BenQ-Pb6100.htm
    Dette er samme projektoren som HP 6110. Det er faktisk BenQ som lager projektoren for HP. BenQ er til info utbrytere fra kanskje litt mer kjente Acer.

it24.no var billigst her i landet på denne. 8990,- (prisen steg til 9990,- noen timer etter jeg bestillte). Bestillte på webshopen deres, alt gikk OK. Hentet boksen på posten 2 dager etter. Pakket opp, alt OK. Koblet strøm på og alt virket normalt. Var veldig spent på støy og selvsagt selve bilde kvaliteten. Og til stor glede var det ikke mye lyd. To relativt stillegående vifter blåser luft ut i bakkant. PB6100 er på 1500 Ansi lumen noe som blir litt vel lyst i hjemmekino sammenheng. Jeg entret menyen, satte den i "Eco Mode" og wops vifter og lysstyrke ble enda mer behaglig. I følge andre tester tilsvarer Eco Mode 800-900 ansi lumen.

Men boksen må opp i taket. Men takoppheng var ikke bestillt. Oppheng koster ca 1000,- til denne. Dyrt for litt stål og noen skruer. Etter å ha søkt og lest litt rundt oppheng her på forumet fant jeg noe som så greit ut. Biltema har oppheng for høytalere. Dro til Biltema kjøpte en pakke med 2 oppheng til 149,-. Fant en litt bred planke i kjelleren. Kappet denne til projektoren og borret huller i forhold til opphengsfestene på BenQen. Skrudde så denne fast i Biltema opphenget og skrudde til slutt opphenget fast i taket. Funker som ei kule ! Lett og endre og justere høyde osv.

Så var det å teste bildet. Koblet til en Yamada DVD spiller med S-VHS.
    Slengte inn en kalibrerings DVD jeg kjøpte hos Hifi klubben for lenge siden. Justerte kjapt inn kontrast, sharpness osv i forhold til DVDen.

Testet først med Finding Nemo DVD. Ahh..fine farger, fin hvit og grei sort på et midlertidig lerret. Testet diverse andre DVD'er. På teksten på diverse filmer kan jeg se regnbuer. Ikke noe som plaget meg eller min samboer. Så hele Terminator 3 (dritt film forresten) uten at regnbuer var problem. Yamadaen spiller DivX og Xvid. Testet med diverse tittler. Helt greit bilde men dårligere mørkefelt med DivX.

Totalt sett veldig fornøyd så langt. Vel verdt 8990,-

Noen som har anbefalinger på manuelt 180x180 lerret ?

Emanon

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Velkommen til forumet.

Tester nå i helga en X1 på Ikea "Greyline" (200 cm bredt og til bare 259 kr). Nå her jeg ikke allverden av samenlikninger, men hønene i "flukten fra hønsegården" har helt topp farger og skarphet. Altså dekker denne gardinen mitt behov. :wink:

Foresten hva var hoved grunnen til valg av BenQ i stede for X1?

mvh
    Brede

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Emanon og velkommen til AVforum!

Fint om du fremover skiller teknisk diskusjon og typisk "koster xxx hos yyy", da i hht forumets retningslinjer.

På forhånd takk! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bidda..

Hovedgrunnen var at BenQ var litt mer lysterk, litt mindre lyd. I tillegg leste jeg mye positivt om BenQ 6100. Så var den 1000,- billigere
    BenQ har også 3 års garanti med første året "på stedet" service.

Lykke til med X1 testing.

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Hei

Velkommen til forumet.

Tester nå i helga en X1 på Ikea "Greyline" (200 cm bredt og til bare 259 kr). Nå her jeg ikke allverden av samenlikninger, men hønene i "flukten fra hønsegården" har helt topp farger og skarphet. Altså dekker denne gardinen mitt behov. :wink:

mvh
    Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bidda..

Hovedgrunnen var at BenQ var litt mer lysterk, litt mindre lyd. I tillegg leste jeg mye positivt om BenQ 6100. Så var den 1000,- billigere

Hei

Velkommen til forumet.

mvh
    Brede

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Emanon
    Hei Bidda..

hei

Er du sikker på at du har disse garantier? It24 importerer selv antar jeg og da kan hende at garantier ikke gjelder.

Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er sjekket med BenQ. Det ligger med en folder/garantibevis med lokalt telefonnummer til hvert land. Ringte et 23... nummer under Norge. Kom til en eller annen nordisk service avdeling for BenQ. De bekreftet garanti ut ifra serienummeret. Garantien gjelde over hele verden. Så om du flytter til Spania og tar med med BenQen dit har du fortsatt samme garantien i Spania. Spurte også hvordan "på stedet" servicen fungerte. Så for meg at noen kom hjem å fikset den. Men det fungere ikke slik. De sender ut ny enhet til deg første året. Så bytter du projektor og returnere den gammle i embalasjen den nye kom i. Greit nok. 2 og 3 året må du sende projektoren inn til rep.

Hei Bidda..

hei

Er du sikker på at du har disse garantier? It24 importerer selv antar jeg og da kan hende at garantier ikke gjelder.

Brede

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint.

Har det meste under kontroll ser jeg. Likte dette med garantien og vil dermed ta BenQ med i våres valg. Koster det samme som X1. Tatt i betraktning at mange her i forumet har X1 og derfor større mulighet for hjelp til justeringer osv. er valget fremdeles X1. Hva koster ny lampe til din?

mvh
    Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Bidda"]Fint.

Har det meste under kontroll ser jeg. Likte dette med garantien og vil dermed ta BenQ med i våres valg. Koster det samme som X1. Tatt i betraktning at mange her i forumet har X1 og derfor større mulighet for hjelp til justeringer osv. er valget fremdeles X1. Hva koster ny lampe til din?

mvh
    Brede[/quote

X1 er sikkert ikke noe dumt valg i såfall. Pris på ny lampe er 2990,-
    Håper det blir en stund til jeg må gjøre den investeringen

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Rå prisforskjell, ny til X1 koster 5300 kr. Takk så mye for at ditt inlegg ga "mere lys" over markedet. På bakgrunn av garanti og lyspærepris (samt tilbakemeldinger på nettet om kvalitet/oppfølging fra produsent) blir det til av vi også bestiller BenQ PB6100.

Skal gi tilbakemelding om hvordan det går.

mvh
    Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Rå prisforskjell, ny til X1 koster 5300 kr. Takk så mye for at ditt inlegg ga "mere lys" over markedet. På bakgrunn av garanti og lyspærepris (samt tilbakemeldinger på nettet om kvalitet/oppfølging fra produsent) blir det til av vi også bestiller BenQ PB6100.

Skal gi tilbakemelding om hvordan det går.

mvh
    Brede
    Hei igjen Brede..

Håper dere blir like fornøyd som vi er. Drevet å testet med tilkobling av PC på VGA input i dag. Helt konge her også.
    Elsker fargene på denne. Har flere venner som har Ask, Sony, Davis osv. Aldri sett så klare og tydlige farger som på denne. I hvertfall ikke i denne prisklassen.

Skal bli spennende å høre dine synspunkt. Spessielt artig da du nettop har testet X1.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Spennende valg av BenQ - har sett lite til dette merket og ingen steder hvor det selges i butikker (Stavanger). Tar gjerne imot flere test-resultater framover, spesielt bilder fra film og evt. andre tilkoblede enheter for å kunne få et inntrykk!

Har sett etter ting i samme prisklasse (op til max. 10-12'), men etter at Panasonic PT-AE300 tilsynelatende er gått ut av produksjon ( :?: ) ble jeg liksom satt litt tilbake på vurderingsbenken igjen...

Ellers får du som da har gjort et valg og er fornøyd kose deg med BenQ'en :!:

PS Emanon: Kunne du evt. forklart oppphenget ditt nærmere, gjerne med bilde? Er enig med at det er dyrt å betale 1-2' for et oppheng hvis en kan lage et fint selv :!:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Fikk akkurat vite at BenQ PB6100 blir erstattet av 6200 og forskjellen skal være fra 1500 til 1700 ANSI lumen. Prisen blir ca 15' i følge Telehuset.

6200 blir fremdeles vårt valg 8)

mvh
    Brede

PS: 6100 har 3x hastighet på fargehjulet, dvs. regnbuer borte!?!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Hei!

Spennende valg av BenQ - har sett lite til dette merket og ingen steder hvor det selges i butikker (Stavanger). Tar gjerne imot flere test-resultater framover, spesielt bilder fra film og evt. andre tilkoblede enheter for å kunne få et inntrykk!

Har sett etter ting i samme prisklasse (op til max. 10-12'), men etter at Panasonic PT-AE300 tilsynelatende er gått ut av produksjon ( :?: ) ble jeg liksom satt litt tilbake på vurderingsbenken igjen...

PS Emanon: Kunne du evt. forklart oppphenget ditt nærmere, gjerne med bilde? Er enig med at det er dyrt å betale 1-2' for et oppheng hvis en kan lage et fint selv :!:
    Skal få tatt noen bilder i kveld. Digital Kammera er tomt for strøm. Setter på lading nå. Om det er spessiellt fint tviler jeg på at du syntes Men det fungerer og er praktisk og kommer på under 200,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Vedlagt er noen bilder fra hjemme snekkra oppheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda flere bilder

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som et greit stativ for meg. Selv vil jeg nok prøve å tenke ut et konsept som ligger enda nærmere taket (har 235 cm takhøyde i stua).

Det ideelle ville vært å hatt en skinne i taket med en glidemekanisme som gjorde at en kunne flytte pj'en nærmere eller lengre fra + en dreie-mekanisme for å kunne snu den 360 grader. Vipp er en selvfølge...

Må tenke litt på konseptet Misunner deg allerede, uansett :!: Må vurdere litt mer ulike prosjektorer før jeg slår til...

PS: Takk for bilder! Får du også til å ta bilder av bildet når du ser film?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen..

Har det ikke spessielt høyt under taket jeg heller. Men den står helt bak i rommet og det blir ikke noe problem med å gå under den osv.
    På dette feste kan du flytte den rundt 360 grader. Den henger liksom i en kule sak. Så du kan snurre den dit du vil.

Tenkte også på det med skinne system. Men for at det skal få noen funksjon må det være litt lengde på skinnene. Og jeg hadde nok ikke fått gjennomslag for å skinnelegge stuetaket av min bedre halvdel
    Så nå står den med en slik avstand at det passer greit i forhold til 180x180 lerret.

Ser ut som et greit stativ for meg. Selv vil jeg nok prøve å tenke ut et konsept som ligger enda nærmere taket (har 235 cm takhøyde i stua).

Det ideelle ville vært å hatt en skinne i taket med en glidemekanisme som gjorde at en kunne flytte pj'en nærmere eller lengre fra + en dreie-mekanisme for å kunne snu den 360 grader. Vipp er en selvfølge...

Må tenke litt på konseptet Misunner deg allerede, uansett :!: Må vurdere litt mer ulike prosjektorer før jeg slår til...

PS: Takk for bilder! Får du også til å ta bilder av bildet når du ser film?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •