Hvilken 1080p prosjektor for meg? W9000 eller Pearl? eller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 107
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken 1080p prosjektor for meg? W9000 eller Pearl? eller?

Jeg har vurdert TV en stund, men da får jeg ikke den størrelsen(til riktig pris) som jeg har lyst på. Så har nå bestemt meg for en 1080p projektor, og planlegger og bestille den iløpet av påsken. Så langt ser det ut til at det står mellom BenQ W9000 og Sony Pearl. Hva slags andre 1080p alternativer har jeg? Jeg har maks tenkt og bruke 38 000 på projektor + takfeste.

Slik ser rommet ut jeg skal ha projektoren i.
    (laget raskt i mspaint, men det gir dere et grunnlag og hjelpe meg på)
    Jeg glemte og føre det på bildet, men takhøyden er 240 cm
    (De grå områdene er sofa, salongbord, databord... osv)

Veggene på rommet er eggehvite(så og si hvit) så jeg burde ha et grått lerret ikkesant?

Fra diverse kalkulatorer jeg har brukt så ser det ut til at jeg kan prøve på 106" eller kanskje oppimot 120" lerret? Jeg tenkte og kjøpe lerret etter jeg har fått projektoren og hengt den opp, det er lettere og bestemme seg for størrelsen da tror jeg? Jeg tror det også blir et rammelerret.

BenQ W9000 Specs og kalkulator - BenQ Global - Consumer Electronics
    Lerret kalkulator - Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Projektoren kommer til og bli brukt 90% på HTPC de resterende 10% blir brukt på konsoller(ikke ps3). Gjennom HTPC'en kommer det til og bli surfet, spillt og 720p & 1080p video. Men ettersom HTPC'en alltid kjører 1920x1080 så har ikke kvaliteten på videofilene noe og si (untatt at det blir noe jevli kornete på ræva video) stemmer det?

Jeg har egentlig ikke tid eller ork til og vente på noe bedre 1080p projektorer som kommer.
    Men dersom det er en modell i riktig prisområde rett rundt hjørnet så kan jeg alltids vente litt.

Takk til alle som gidder og hjelpe meg. Jeg trenger egentlig bare et lite dytt i riktig retning.
    Alle negative og positive erfaringer med noe som ligner på oppsettet mitt tar jeg godt imot!

-

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det kommer til å velge mellom disse to projektorene får jeg ikke hjulpet deg, for det er nettopp de to jeg står og vipper mellom også.

Men nå har det kommet frem at payrus sitt tilbud var tvers igjennom jalla! De skyldte på en teknisk feil. For om den prisen hadde vært reel, så hadde det blitt benq på meg uten å mukke!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    når det kommer til å velge mellom disse to projektorene får jeg ikke hjulpet deg, for det er nettopp de to jeg står og vipper mellom også.

Men nå har det kommet frem at payrus sitt tilbud var tvers igjennom jalla! De skyldte på en teknisk feil. For om den prisen hadde vært reel, så hadde det blitt benq på meg uten å mukke!
    Det var vel for godt til og være sant ja. :|

Jeg syntes kanskje BenQ w9000 ser mest spennende ut da den har skarpere bilde og er mye mer lyssterk. Men den har jo råttent utvalg av tilkoblinger i forhold til Pearl.

BenQ W9000

-

Sony Pearl VPL VW50

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den har jo råttent utvalg av tilkoblinger i forhold til Pearl.
    Det er ikke så mye forskjell. Det følger vanligvis med en spesialkabel til BenQ sine projektorer som gir deg både VGA og vanlig RGB. Denne plugges inn i BNC pluggene. Utenom det skiller det "bare" en HDMI port. Det kan jo i verstefall løses med en ekstern HDMI switch.

Forøvrig har Gorm kikke på begge projektorene, så han kan sikkert komme med en uttalelse.

VW50 kan jeg forøvrig anbefale, og den har jeg selv eiet.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at W9000 egner seg dårlig til takmontering med tilnærmet 0 i offset, hvis du da ikke vil ha bilde helt opp ved taket

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er ikke så mye forskjell. Det følger vanligvis med en spesialkabel til BenQ sine projektorer som gir deg både VGA og vanlig RGB. Denne plugges inn i BNC pluggene. Utenom det skiller det "bare" en HDMI port. Det kan jo i verstefall løses med en ekstern HDMI switch.

Forøvrig har Gorm kikke på begge projektorene, så han kan sikkert komme med en uttalelse.

VW50 kan jeg forøvrig anbefale, og den har jeg selv eiet.
    Det er ikke det at jeg må ha 2x HDMI porter, jeg bare merker meg forskjellene. Dessuten er vel slike HDMI switcher er relativt dyre er de ikke?

Hvordan finner jeg ut om en slik spesialkabel følger med? Det står vel kanskje her, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter

-

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Husk at W9000 egner seg dårlig til takmontering med tilnærmet 0 i offset, hvis du da ikke vil ha bilde helt opp ved taket
    0 i offset? Hva betyr det egentlig? ops: Kan vel gjette at det betyr hvor skrått den klarer og kaste bildet nedover. Så det betyr at jeg må ha en et "langt" projektorfeste?

Jeg vet ikke hvor høyt man burde ha bildet jeg? Jeg har jo en viss idee hva som føles mest riktig når jeg stiller det inn, men har ingen tall i hodet. Takhøyden min er 240 cm det er vel ikke så høyt/unormalt?

Med et feste som for eksempel dette så ser det ut som man kan tilte festet også da...Eller er jeg helt på bærtur?

Takk for tipset!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan finner jeg ut om en slik spesialkabel følger med? Det står vel kanskje her, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter
    Nå ble jeg litt usikker selv, men det følger ihvertfall med en komponentkabel Jeg trodde dog det fulgte med en "multi kabel". Mulig noen andre vet dette.

Sitat Opprinnelig postet av BenQ
    Accessories (Standard) User Manual
    Safety Manual
    Remote Control
    Batteries
    Micro Dust Filter
    Power Cords
    Component Cable
    Cable panel-connector cover

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Tilnærmet" 0 i offset betyr at du ved takmontering får toppen på bilde rett ut for linsa. Dvs at du enten må leve med at bilde blir høyt på veggen eller at du får "skallehøyde" på pj'n. Best er det om du kan sette den på ei hylle slik de fleste med 8720 har.

Kalkulator "knapp" opp til høyre", så ser du også at minste bilde er 192cm og minste kasteavstand er 4 meter.
    BenQ Global - Consumer Electronics

Kabelen AK mener, er ikke med og var heller ikke med i pakka til 8720. Mulig du får kjøpt denne av noen 7800 eiere da den var med som standard der.

EDIT: bruker du kalkulatoren og plasserer 9000 på hylle så får du en avstand på ca. 4,4 meter, dette vil gi deg et bildebredde fra ca 210 til 240cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hylle.... hvor lavt? Dette blir jo rett over sofaen :P
    Kan jeg bare ha venner som er lavere enn 1.60 på besøk da eller?

Og denne kabelen kan vel og burde vel kunne kjøpes fra en butikk også....eller?

Moderator EDIT: Fjernet unødvendig sitat

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS unødvendig å bruke sitat når du svarer rett under innlegget

Ved å sette den på en hylle (stående pj) får du brukt lens shift som regulerer inn bilde og da kan den stå på eks 1,8-1,9 meter som burde passe fint som øvre bildehøyde. Går du inn på AVnytt og finner 8720 så ser du nederst på siden flere bilder av brukere som har sine på hylle. W9000 og PE8720 nesten like på dette området. Den er så stille at det skal ikke gi noen noe problemer

Kabel er å få kjøpt i butikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppfordring mottatt jeg vil jo ikke slite ut øynene dine på og lese sitater...

1.8-1.9 meter burde gå greit...det hadde jo sett mere skjult ut med den helt oppi taket da. Jeg burde kanskje nevnt at dette er stua mi og ikke en kino kjeller som "nesten" alle andre på forumet her har 8-). Det er ikke noe problem og ha den på en hylle, men taket hadde vært foretrukket da.

Kan Sony sin Pearl stå helt oppi taket? Den har mere offset greie?

Ingen som har nevnt noen andre 1080p projektor alternativer. Er det ingen andre alternativer ennå?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....Epson kommer med en.....andre som kan svare på det?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic PT-AE1000E er jo meget god og går du inn på Avtorget så ligger det en for salg der.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de testene av den jeg leser så står det at den ikke er så veldig skarp. Da jeg skal bruke projektoren på en HTPC 90% av tiden så er det en fordel med en projektor som er skarp.

Den er såpass dyr så den er sikkert ikke uskarp ellerno, men andre projektorer i samme prisklasse er vel skarpere?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nobrains
    På de testene av den jeg leser så står det at den ikke er så veldig skarp. Da jeg skal bruke projektoren på en HTPC 90% av tiden så er det en fordel med en projektor som er skarp.

Den er såpass dyr så den er sikkert ikke uskarp ellerno, men andre projektorer i samme prisklasse er vel skarpere?
    Hvilke tester refererer du til da?På projectorcentral så har Panasonic fått bedre karakter enn Sony pearl og andre 1080 projektorer.1080p Projector Shootout
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste bare conclusion på denne testen jeg. Updated Review: Panasonic PT-AE1000U 1080p Home Theater Projector

Our primary concern was the subtle softness in the image that becomes evident only with the highest resolution HD sources. The performance score needed to be reduced because of this. On the other hand, since there is still a great deal of standard definition material on the market, and since the AE1000 clearly outperforms the competition in this area, the performance score needs to reflect this too. We have decided on a 4.0 star performance rating to average it out, but this rating is unable to reflect the true trade-off that the buyer faces: If you are willing to give up a little bit of image sharpness with HD DVD or Blu-ray in exchange for truly beautiful pictures from DVD, then the AE1000 is an outstanding choice for you. If maximum image resolution with the highest quality HD sources is really what you are looking for, and you don't care as much about getting the best possible picture quality from DVD, then the AE1000 is not your best choice. [See update above.
    Jeg kommer jo til og ha den koblet til en HTPC og når jeg spiller av video blir det nesten garantert 1080p eller 720p. Den er sikkert ikke dårlig, men når jeg kjøper projektor nå så kjøper jeg mot det jeg kommer til og bruke den mest til. Men jeg har ikke peiling...så rett meg hvis jeg tar feil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha 100% skarphet er det kun 1-chip som gjelder. Ingen 3-chip løsninger jeg har sett er 100% skarpe, da det ALLTID er noe konvergensavvik. 1-chip løsninger har andre "problemer" men de er det ikke alle som reagerer på (RGB-flimmer).

Støtter deg i at LCD-projektor ikke er veien å gå til PC-bruk, hvis du vektlegger skarpheten mest. Ved spilling, da spesielt action-spill, er det viktig med god skyggedetaljering, og det er ikke akkurat AE1000 sterke side (med sitt kontrastnivå marginalt over 800:1 i samme "frame").
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nobrains
    Jeg leste bare conclusion på denne testen jeg. Updated Review: Panasonic PT-AE1000U 1080p Home Theater Projector

Jeg kommer jo til og ha den koblet til en HTPC og når jeg spiller av video blir det nesten garantert 1080p eller 720p. Den er sikkert ikke dårlig, men når jeg kjøper projektor nå så kjøper jeg mot det jeg kommer til og bruke den mest til. Men jeg har ikke peiling...så rett meg hvis jeg tar feil.
    Ja da bør du lese den en gang til for hvis du leser øverst i teksten så ser du nå at de har konkludert med at den nå får editors choice på projectorsentral.
    Mvh bigtor

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme sitiuasjon som trådstarter. Klarer ikke bestemme meg for prosjektor. For øyeblikket er det Epson TW1000 som leder i mine øyne.
    Har laget en liten pdf som oppsummerer. Har lest altfor mange innlegg på AVSforum (hvor det er mange som har kjennskap til de forskjellige prosjektorene.)

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skal du ha 100% skarphet er det kun 1-chip som gjelder. Ingen 3-chip løsninger jeg har sett er 100% skarpe, da det ALLTID er noe konvergensavvik. 1-chip løsninger har andre "problemer" men de er det ikke alle som reagerer på (RGB-flimmer).

Støtter deg i at LCD-projektor ikke er veien å gå til PC-bruk, hvis du vektlegger skarpheten mest. Ved spilling, da spesielt action-spill, er det viktig med god skyggedetaljering, og det er ikke akkurat AE1000 sterke side (med sitt kontrastnivå marginalt over 800:1 i samme "frame").
    Men da vil jeg spørre deg Gorm hvilken projektor gir det skarpeste bilde?
    Mvh bigtor

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •