Hvilken 1080p prosjektor for meg? W9000 eller Pearl? eller? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 107
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare for å ta AE1000 litt i "forsvar", så har den ikke synlig screendoor. Smooth-screen de-fokuserer bildet nok til at rasteret ikke er synlig. Bare så det er sagt, du skal svært tett på lerretet for å se screendoor på 1080 LCD.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, men det er vel fortsatt et lite hopp på fillrate (det er vel en avgjørende faktor) mellom DLP og LCD? Smoothscreen-teknologien vil vel også igjen bidra til å gjøre bildet mindre skarpt sammenliknet med andre 1080 lcd?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Hmmm.... Dette begynner å få sterke likhetstrekk med en viss annen tråd hvor det ble diskutert Magnat vs SVS, hvorpå måleresultatet ikke ble godtatt. Diskusjonen kom ingen vei der heller... For all del, alle kan oppfatte ting forskjellig, men det grenser mot det tåpelige å diskutere fakta som flere kyndige folk her kan dokumentere. Går man litt nærmere lerretet vil den ekstra "skarpheten" som en lcd har, sansynligvis vise seg å være screendoor...
    Ja det var jo ett seriøst innlegg å komme med?Si meg en ting hvem sitter på den absolutte sannhet om hva som er det beste?Du Marantz?Det vil alltid være ulik oppfatning av hva som er det beste og alle må få lov å si hva de mener.Det er jo nettopp det som gjør avforum så unikt og bra.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også si det at du finner ikke mye smooth screen på ae1000 og det sier jeg ikke bare fordi at jeg har den.Ja Gorm jeg skal selge den men det er kun fordi jeg har tenkt å kjøpe meg hd1 men får jeg ikke solgt den så er ikke det noe krise da jeg synes at den leverer ett meget godt bilde som jeg fint kan leve med en stund til:-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Si meg en ting hvem sitter på den absolutte sannhet om hva som er det beste?Du Marantz?
    Absolutt ikke, men jeg stoler faktisk litt mer på tekniske fakta som flere personer her med meget god greie på prosjektorer kommer med, framfor synsing fra en person... Jeg antyder forøvrig ikke at du ikke har noe peiling på prosjektorer, ei heller at du ikke skal få lov å komme med egne betraktninger, men jeg syntes diskusjonen begynte å grense mot det usakelige og derfor kom jeg med mitt "useriøse" innlegg.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lært meg en ting og det er at,en ting er hva som blir oppgitt av tekniske fakta og hva du som person opplever av hva som gir deg det beste resultat og at det må være det viktigste.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til Marantz jeg synser aldri jeg snakker kun ut i fra hva jeg har erfart og opplevd:-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lært meg en ting og det er at,en ting er hva som blir oppgitt av tekniske fakta og hva du som person opplever av hva som gir deg det beste resultat og at det må være det viktigste.
    Enig med deg der, men når noen man ikke kjenner preferansene til spør om råd, synes du da ikke at det er best å ta fakta som utgangspunkt ettersom alle har så forskjellige oppfatninger om hva som er bra?

Og en ting til Marantz jeg synser aldri jeg snakker kun ut i fra hva jeg har erfart og opplevd:-)
    He,he Det er vel nettopp det de fleste av oss gjør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Marantz]Enig med deg der, men når noen man ikke kjenner preferansene til spør om råd, synes du da ikke at det er best å ta fakta som utgangspunkt ettersom alle har så forskjellige oppfatninger om hva som er bra?

Jo det kan du si men jeg synes også at det viktig å få frem at ikke alle deler den samme oppfatning av hva som er det beste og at det beste er å oppfordre de som spør at de bør gå å se selv.
    Mvh bigtor

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, men det er vel fortsatt et lite hopp på fillrate (det er vel en avgjørende faktor) mellom DLP og LCD? Smoothscreen-teknologien vil vel også igjen bidra til å gjøre bildet mindre skarpt sammenliknet med andre 1080 lcd?
    Det er et godt hopp opp til DLP stadig. Smoothscreenen virker ved å defokusere pixlene for å fjerne pixelstrukturen. Dette fungerer svært godt, men gjør at man mister litt skarphet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og at det beste er å oppfordre de som spør at de bør gå å se selv.
    Der er vi på samme bølgelengde

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er et godt hopp opp til DLP stadig. Smoothscreenen virker ved å defokusere pixlene for å fjerne pixelstrukturen. Dette fungerer svært godt, men gjør at man mister litt skarphet.
    AK du finner ikke mye smoothscreen på ae1000.Sharpness/Clarity of High Definition 1080p Images

1. Mitsubishi, Panasonic
    2. Optoma
    3. Sony
    Sharpness/Clarity of Standard Definition DVD Image

1. Panasonic
    2. Optoma, Mitsubishi, Sony
    Dette klippet jeg i fra shootout i fra projectorcentral.com
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK du finner ikke mye smoothscreen på ae1000.

Sitat Opprinnelig postet av Projectorreviews
    Sharpness also has been improved! The PT-AE1000U home theater uses their Smooth Screen technology to eliminate the pixel structure. I found the original PT-AE1000U to be very soft looking, barely sharper than the sharpest of the lower resolution 720p home theater projectors. The original review shows several images comparing it to other 1080p projectors, and the difference is quite visible.
    Sitat Opprinnelig postet av Projectorcentral
    As with several of their most recent 720p home theater projectors, Panasonic has incorporated their "Smoothscreen" technology on the AE1000 as well. This is essentially a filter that eliminates all trace of visible pixelation, even when the screen is viewed from just a few inches distance. Rather than seeing distinct pixel structure up close, one sees what looks like a finely textured fabric.
    Da tar med andre ord Projectorreviews og Projectorcentral feil ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da tar med andre ord Projectorreviews og Projectorcentral feil ?
    Her er hva jeg har klippet i fra projectorcentral The original review of the Panasonic AE1000 was published on November 17 based on a late generation pre-production sample. We received a final production unit on Wednesday, December 13 which incorporates several important enhancements that were not present in the sample previously reviewed. All production units that have been shipped contain the updates, so buyers need not be concerned about whether a unit they get from a dealer is up to final standards.

The primary concern we had with the original unit we tested was a softness in the HD image. Due to this flaw we had rated the AE1000 4 stars in performance. However, Panasonic changed the lens and lens housing in the final production unit, and the softness problem has been completely eliminated. Its HD image is now as sharp as any 1080p projector we have seen to date. Accordingly, the performance rating has been raise to 5.0 stars, and the value rating, previously at 4.5, has been raised to 5.0.

With the last minute improvements to the final production models, Panasonic has delivered a phenomenal projector that stands out as a truly remarkable achievement, especially in light of its aggressive price point of $3,999. We are pleased to give it our strongest possible recommendation. [EP]
    Den har også blitt valgt til editors choice
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig du prøver å si, Bigtor. Når du sier at det ikke er "mye" smoothscreen på AE1000 tolker jeg det som at du mener den IKKE har smoothscreen, noe den tydeligvis har. Dersom du mener at effekten av smoothscreenen er liten er det noe helt annet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er at bildet er meget skarpt uten noe antydning til det sløret du så på ae900.
    Mvh bigtor

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også si det at du finner ikke mye smooth screen på ae1000 og det sier jeg ikke bare fordi at jeg har den.
    "SmoothScreen" er navnet på teknologien til Panasonic, og den har PT-AE1000 uansett om du vil eller ikke. Om effekten av den er mindre enn på de tidligere 720-modellene er en annen sak.

Viktig å holde tunga rett i munnen her...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stakkars trådstarter...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stakkars trådstarter...
    Ja, nå avslutter vi diskusjonen rundt skarphet og smoothscreen. Er det ønske om å diskutere dette videre lageg vi en egen tråd.

Forøvrig kan kanskje Epson TW1000 være et godt alternativ til trådstarter siden den er litt mer lyssterkt en de andre to som er nevnt. Ulempen er at den ikke er tilgjengelig enda.:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tilbake

Da er jeg her var litt bortreist...

Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg bruker 15m HDMI kabel og det fungerer helt utmerket. Dette kan dog være avhengig av kilden. Hvis signalet ikke er sterkt nok kan man vel få problemer med at bildet faller ut...
    Takk. Kommer til og legge kabler mest mulig skjult...og da går det somregel med en del kabel.

------

Jeg har ikke noe erfaring med projektorer som har høyere oppløsning enn maks 1280x1024 (litt variert...avhengig av widescreen og slikt)

Som jeg har skrevet en del ganger så kommer projektoren bare til og bli brukt til ca 10% konsoller og 90% htpc. Jeg kommer sikkert til og spille noen dataspill på den og. Alt av videofiler som blir dyttet ut fra htpcen kommer nesten bare til og være 720p eller 1080p.

Skarphet og lysstyrke er de to tingene som jeg kommer til og legge mest merke til antar jeg. De prosektorene jeg har sett rundtomkring hos kompiser, bekjente og familie har jeg syntes vært helt greie for divx filmer(700mb...) Men nå som jeg skal kjøpe vil jeg ha noe som tar 1080p og jeg vil kunne lese tekst på vg.no uten og sette på blindeskrift modus i windows. Litt futt i lysstyrken er også fint så slipper jeg og henge svarte søppelsekker foran vinduene hver gang. (Jeg har persienner, antar at jeg skaffer meg noen mørke gardiner også)

Jeg ser folk foreslår og se før kjøpe...problemet er hvor får jeg gjort det? Jeg bor sentralt i Oslo...

Men jeg har en ganske god idee hvordan det blir og jeg har ingen absurde forventinger til projektoren. Det hadde vært fint og sett en 1080p eller 720p projektor som var koblet til en htpc på en lerret rundt 100", men vet ikke helt hvor jeg får gjort det.

Det jeg er mest redd for nå er at denne w9000 hadde så lite offset. Jeg har ikke lyst og ha en projektor hengende i 160cm høyde da denne hyllen blir på veggen rett bak sofaen(som står inntil veggen...) Og ettersom jeg er usikker på hvor høyt jeg vil ha bildet så vet jeg ikke hvor den hyllen blir plassert 160-190cm? Hva er normal høyde på bildet fra gulvet? Jeg vet at det avhenger sikkert av størrelse på rom og så videre...jeg har en vanlig liten stue.

Alternativet er vel Pearl som kan justeres mye mer(stemmer det?) slik at jeg kan henge den i taket (240cm tak) og den ser faktisk mye penere ut. Men den er litt lyssvak og ikke like skarp.

Noen som kan svare på om det er stor forskjell på pærene på pearl og w9000? Jeg tenker da levetid og hvor mye en ny koster...

------

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Stakkars trådstarter...
    hehehe det går bra. Er det som er poenget med denne tråden, da får jeg lest hva folk mener og jeg finner ut ting jeg ellers aldri ville funnet ut. Dersom jeg bare hadde fått 2 innlegg som sa "kjøp pearl, den er bra" så ville ikke jeg vært fornøyd med det svaret. Sålenge det ikke blir for mye offtopic.

------

Ja, nå avslutter vi diskusjonen rundt skarphet og smoothscreen. Er det ønske om å diskutere dette videre lageg vi en egen tråd.

Forøvrig kan kanskje Epson TW1000 være et godt alternativ til trådstarter siden den er litt mer lyssterkt en de andre to som er nevnt. Ulempen er at den ikke er tilgjengelig enda.:-?
    Når kan jeg forvente denne Epson TW1000 i butikkene da? Hva gjør denne verdt og vente på?

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •