Hvilken 1080p prosjektor for meg? W9000 eller Pearl? eller? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 107
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nobrains
    Et lite offtopic spørsmål: Hvor lang kan en HDMI kabel være før jeg får signaltap problemer osv? Det beste hadde vært om jeg kunne hatt ca 15 meter kabel.
    Jeg bruker 15m HDMI kabel og det fungerer helt utmerket. Dette kan dog være avhengig av kilden. Hvis signalet ikke er sterkt nok kan man vel få problemer med at bildet faller ut...

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det at noen stor forskjell i bildeskarphet synes ikke jeg det er på de 1080 projektorene jeg har sett men jeg personlig synes at lcd projekterene er skarpere i bildet enn SXRD og DLP og at den som har imponert meg mest er JVC hd1.
    Mvh bigtor

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det at noen stor forskjell i bildeskarphet synes ikke jeg det er på de 1080 projektorene jeg har sett men jeg personlig synes at lcd projekterene er skarpere i bildet enn SXRD og DLP og at den som har imponert meg mest er JVC hd1.
    Hvilet materiale har du sett på de forskjellige projektorene ? Oppløsning? Testmønster?

Ikke for å være vanskelig her, men det er vesentlig å vite hvilket utstyr og materiale som er brukt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo bare tull. Skarpheten er udiskutabelt høyere på single chip projektorer. Å påstå noe annet faller på sin egen urimelighet (hvis en har satt seg inn i hvordan bildet blir til ved de forskjellige teknologiene).
    Trådstarter nevnte bruk mot PC, og da blir forskjellene svært tydelige. Det er bare å titte på desktop'en, så ser en dette umiddelbart. Ingen 3-chip projektor klarer å gjengi ikonene 100% skarpt, grunnet konvergensen som aldri sammenfaller perfekt. Hent opp noen testmønster og det hele blir enda tydligere. Prøv det selv, det er ikke verre enn det.

Bildeskarphet når du ser film derimot, den avhenger av flere forhold. Først og fremst bildeprosessering og linse. Slik sett kan ae1000 fremstå skarp(ere), selv om den "optiske" skarpheten ikke kommer i nærheten av W9000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette blir jo bare tull. Skarpheten er udiskutabelt høyere på single chip projektorer. Å påstå noe annet faller på sin egen urimelighet (hvis en har satt seg inn i hvordan bildet blir til ved de forskjellige teknologiene).
    Trådstarter nevnte bruk mot PC, og da blir forskjellene svært tydelige. Det er bare å titte på desktop'en, så ser en dette umiddelbart. Ingen 3-chip projektor klarer å gjengi ikonene 100% skarpt, grunnet konvergensen som aldri sammenfaller perfekt. Hent opp noen testmønster og det hele blir enda tydligere. Prøv det selv, det er ikke verre enn det.

Bildeskarphet når du ser film derimot, den avhenger av flere forhold. Først og fremst bildeprosessering og linse. Slik sett kan ae1000 fremstå skarp(ere), selv om den "optiske" skarpheten ikke kommer i nærheten av W9000.
    Hva er tull?At der er andre som ikke har samme oppfatning som du har?Der vil alltid være forskjellig oppfatning av hva som gir det beste bilde når man diskuterer Dlp kontra Lcd og hvilken teknologi som gir det skarpeste bilde.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å lese innleggene før du lar dine personlige føleleser få fritt spillerom. Dette blir jo en helt latterlig repitisjonsøvelse etter hvert.
    Hvis du ikke forstår hva konvergens eller 3-chip løsning betyr, foreslår jeg at du googler litt. Du må skille på epler og pærer her. Trådstarter skriver at bruken vil være 90% med PC som kilde. Da er det kun optisk skarphet som betyr noe, siden bildeprosessoren i projektoren ikke er i bruk (annet enn evt. støyreduksjon).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å lese innleggene før du lar dine personlige føleleser få fritt spillerom. Dette blir jo en helt latterlig repitisjonsøvelse etter hvert.
    Hvis du ikke forstår hva konvergens eller 3-chip løsning betyr, foreslår jeg at du googler litt. Du må skille på epler og pærer her. Trådstarter skriver at bruken vil være 90% med PC som kilde. Da er det kun optisk skarphet som betyr noe, siden bildeprosessoren i projektoren ikke er i bruk (annet enn evt. støyreduksjon).
    Fordi det er noen som ikke er enig med hva du sier Gorm så synes ikke jeg du skal prøve å latterligjøre de som har andre oppfatninger enn det du har.1080p Projector Shootout
    Mvh bigtor

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her fant jeg en ganske god artikkel som ikke velger "best i test", men som diskuterer de forskjellige teknologiene osv.

720p or 1080p Home Theater Projectors - Which to choose: Overview

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er noen som ikke er enig med hva du sier Gorm så synes ikke jeg du skal prøve å latterligjøre de som har andre oppfatninger enn det du har.1080p Projector Shootout
    Gjerne du kan svare på det jeg skrev her?

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Alle har rett til en egen mening. Når det er sagt er det viktig å skille mellom de forskjelige begrepene her. En kan egentlig skille skarphet i to kategorier:

1. "Optisk skarphet"

Er et resultat av kvaliteten på optikken, samt konvergens på 3-chips projektorer. Fillrate på panelene vil også spille en rolle her i opplevd skarphet.

2. "Evnen til å vise detaljer"

Vil i hovedsak være et resultat av videoprosessor, samt kontrastnivå, og i hovedsak ansi kontrast.

Nå er jeg usikker hva du mener med skarphet, Bigtor, men kanskje du kan utbrodere litt? I kategori 1 vil nesten alltid 1-chips projektorer være overlegne så sannt optikken ikke er ekstremt dårlig.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er den opplevde skarphet i bildet at tingene i bildet fremstår klart og tydelig.Når vi snakker om 1080 projektorer så synes ikke jeg at det er noe så voldsom stor forskjell og at Dlp har ett så voldsomt mye bedre og klarere bilde.Jeg ser i alle fall ikke den voldsomme forskjellen men jeg mener at Lcd har ett noe klarere bilde.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er den opplevde skarphet i bildet at tingene i bildet fremstår klart og tydelig.Når vi snakker om 1080 projektorer så synes ikke jeg at det er noe så voldsom stor forskjell og at Dlp har ett så voldsomt mye bedre og klarere bilde.Jeg ser i alle fall ikke den voldsomme forskjellen men jeg mener at Lcd har ett noe klarere bilde.
    Da snakker vi hovedsaklig om videomateriale, og ikke statiske bilder som f.eks en Windows desktop?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel dere mener at 1080Dlp er voldsom mye bedre enn 1080Lcd på klarhet i bildet på HTPC men jeg er ikke enig og ser ikke den voldsomme forskjellen i favør av Dlp.Jeg vil oppfordre alle som tenker på å kjøpe seg 1080 projektor til å få en demo på Dlp og Lcd så kan de selv se om de oppfatter den store forskjellen på de.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående din oppfordring til meg bigtor, så syns jeg du klarer deg helt fint på egenhånd. Du nekter å godta fakta, og blander sammen opplevet skarphet i film- og videomateriale, med optisk skarphet. Du gidder tydeligvis ikke lese det jeg skriver, men hisser deg opp etter kun å ha skummlest innleggene. Jeg har aldri sagt at w9000 oppleves skarpere enn din ae1000 (som du ønsker å bli kvitt?), når det gjelder gjengivelse av film fra DVD-spiller (eller 1080i fra HDDVD/BluRay). Jeg sier at alt materiale som sendes i 1:1 pikselmapping vil fremstå skarpere på w9000 enn på en hvilken som helst projektor basert på 3 chip/panel. Hvis du nekter å "godta" det er det ditt problem. Fakta kan du likevel ikke gjøre noe med. Jeg ønsker inderlig at bilen min er sprekest i hele verden, men den blir dessverre ikke noe raskere av den grunn (noe jeg har lært å leve med).
    På tide å sette sluttstrek for den gigantiske offtopic diskusjoenen kanskje? Trådstarters opprinnelige spørsmål dreide seg vel ikke om LCD i det hele tatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående din oppfordring til meg bigtor, så syns jeg du klarer deg helt fint på egenhånd. Du nekter å godta fakta, og blander sammen opplevet skarphet i film- og videomateriale, med optisk skarphet. Du gidder tydeligvis ikke lese det jeg skriver, men hisser deg opp etter kun å ha skummlest innleggene. Jeg har aldri sagt at w9000 oppleves skarpere enn din ae1000 (som du ønsker å bli kvitt?), når det gjelder gjengivelse av film fra DVD-spiller (eller 1080i fra HDDVD/BluRay). Jeg sier at alt materiale som sendes i 1:1 pikselmapping vil fremstå skarpere på w9000 enn på en hvilken som helst projektor basert på 3 chip/panel. Hvis du nekter å "godta" det er det ditt problem. Fakta kan du likevel ikke gjøre noe med. Jeg ønsker inderlig at bilen min er sprekest i hele verden, men den blir dessverre ikke noe raskere av den grunn (noe jeg har lært å leve med).
    På tide å sette sluttstrek for den gigantiske offtopic diskusjoenen kanskje? Trådstarters opprinnelige spørsmål dreide seg vel ikke om LCD i det hele tatt.
    Jo han spurte om der var andre alternativ til de han hadde tenkt seg og da forslo jeg Lcd.Du bør jo få med deg allt før du beskylder meg for å skummlese innleggene.Og bare for å si det Gorm jeg nekter ikke å godta noe men uttaler meg ut i fra hvordan jeg opplever bildet og da ikke bare på ae1000 men også på andre projektorer og fakta som du sier er jo ut i fra hva du mener.En ting til Gorm jeg har aldri hisset meg opp fordi noen opplever ting annerledes enn jeg gjør hvorfor skulle jeg det:-)Og om du da mener at jeg er latterlig fordi jeg mener noe annet enn deg ja så får det være sånn:-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mine innlegg jeg beskylte deg for å skumlese (hvis du ser godt etter). ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mine innlegg jeg beskylte deg for å skumlese (hvis du ser godt etter). ;-)
    Ja jeg så det:-)Vi får vel bare konstatere at vi har forskjellig oppfatning av bilde som vises Gorm og at du og jeg ikke kommer til å bli enig om hva som er det beste av Dlp og Lcd:-)En ting som jeg er sikker på at vi er enig om er at Jvc hd1 har det beste bilde.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel dere mener at 1080Dlp er voldsom mye bedre enn 1080Lcd på klarhet i bildet på HTPC men jeg er ikke enig og ser ikke den voldsomme forskjellen i favør av Dlp.Jeg vil oppfordre alle som tenker på å kjøpe seg 1080 projektor til å få en demo på Dlp og Lcd så kan de selv se om de oppfatter den store forskjellen på de.
    Kan jeg spørre hvilke(n) 1080P DLPer du da sammenligner med?

Forøvrig er jeg helt enig i at alle bør se selv før de kjøper.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma hd81
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo forklare saken, siden denne er bygget på en presentasjonsprojektor, der kravet til optikken ikke er den samme. Men uansett, om det skulle være litt fargebrytningsfeil i linsen på den HD81 du så, finner jeg det svært lite sannsynlig at AE1000 fremsto med bedre skarphet, for den er rett og slett ikke skarp (les; optisk skarphet). Det er jo hele bakgrunnen for "smooth-screen" teknologien til Panasonic, at hver piksel er de-fokusert nok til at de glir over i hverandre. Det i tilegg til at det røde, grønne og blå panelet ikke overlapper hverandre perfekt (konvergens) gjør observasjonen din svært lite troverdig. Det blir ikke bedre av at du prøver å selge projektoren din i tillegg, og dermed "tjener" på å skryte av den. Det er godt mulig du har opplevd den skarpere, men jeg er 100 prosent sikker på at det skyldes feilkalibrering (siden HD81 nødvendigvis var tilkoblet HD81 Controller, og ikke direkte til HTPC), eller at du ikke har vurdert optisk skarphet, men har sett på filmgjengivelse. Hvem andre understøtter observasjonen din, for jeg regner med at du ikke var alene når du gjorde denne testen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Dette begynner å få sterke likhetstrekk med en viss annen tråd hvor det ble diskutert Magnat vs SVS, hvorpå måleresultatet ikke ble godtatt. Diskusjonen kom ingen vei der heller... For all del, alle kan oppfatte ting forskjellig, men det grenser mot det tåpelige å diskutere fakta som flere kyndige folk her kan dokumentere. Går man litt nærmere lerretet vil den ekstra "skarpheten" som en lcd har, sansynligvis vise seg å være screendoor...

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •