Trenger hjelp,Garantisak !!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Trenger hjelp,Garantisak !!!

Trenger hjelp med en garantisak jeg har pågående med Samsung/Fyndbørsen.se/Elektotec. Jeg kjøpte en Samsung LE40R71 LCD fra fyndbørsen.se i mai 2006. Rett før jul begynte det å dukke opp masse vertikale striper på hele skjermen. Jeg tok da kontakt med Samsung på telefon for å finne ut hvor jeg kunne levere tv apparatet inn på service. Det ble opprettet en service sak inne hos Samsung og jeg fikk beskjed om å levere inn apparatet til Elektrotec på Askøy utenfor Bergen. Det gjorde jeg og den 15 januar. En uke etter fikk jeg tv'en med beskjed om at alt var i orden. Det var det absolutt ikke ! De vertikalene stipene dukket opp på samme måte som før. Så da bar det tilbake til Askøy og enda en uke på service verksted. (det må også nevnes at jeg måtte kjøre tv'en selv fra Bergen til Askøy begge gangene da Elektrotec påstod at skulle de hente den måtte jeg vente 2 uker bare på henting). Denne gangen konkluderte Elektotec med at tv'en desverre ikke kunne fikses og de skulle kontakte fyndbørsen.se for kredittering slik at jeg kunne få en ny TV.(hvorfor de ikke greide å konkludere med det første gang vet jeg ikke) Enda en tur tilbake til Askøy ble det på meg da jeg måtte hente veggfeste som var skrudd bak på tv'en. :roll: Mens jeg var inne hos Elektotec tok personalet en telefon til fyndbørsen.se. DE sendte over til dem på faks arbeidsrapport, kvittering på kjøp og en såkalt kredittering. Personen på fyndbørsen.se sa at alt var i skjønneste orden og at de skulle få en TV avgårde samme dag.
    Greit det, tenkte jeg...da er det bare en komme seg gjennom en uke med min gamle 21'tommer så kommer det en ny LCD i posten om en uke.
    Ahh !!! så feil man kan ta !!
    I dag har vi 1 mars og jeg har ennå ikke fått noe TV.
    Etter en uke da jeg hverken hadde fått en en mail med bekreftelse på utsendelse fra fyndbørsen.se tok jeg kontakt med dem for å finne ut hva skjedde. Jeg fikk da beskjed om at de ikke hadde den aktuelle modellen på lager,men at de ventet med å få den inn iløpet av 5 dager og da skulle den sendes ut med engang.
    Ok, tenkte jeg...shi"# happens !! jeg smurte meg inn med enda mer tålmodighet og....ja...ventet.
    Etter enda en uke rundt den 15 februar ringte jeg til Fynbørsen på nytt for bare å høre at "jo da, vi har fått inn tv'en du venter på, men nå må vi ha en kredittering fra Samsung for å sende den avgårde til deg"
    :::::::::::::::!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:::::::::::::::::::::::
    Jeg begynte å se rødt, men greide å roe meg såpass ned at jeg sa til dem at de har fåt alle nødvendige papier fra Elektrotec i Norge som tross alt er en AUTORISERT Samsung verksted. "Ikke godt nok, vi må ha papirer fra Samsung på det" fikk jeg til svar.
    Samme dag ringte jeg til Samsung og fikk beskjed om at personen som har med disse sakene å gjøre er på ferie og er ikke tilbake på jobb før påfølgende mandag !!
    Den mandagen ringte jeg igjen...uff...til Samsung og fikk beskjed om at de skulle fikse papirene og sende det avgårde til fyndbørsen, og at jeg bare skulle vente på tv'en i posten.
    Ok...fint, tenkt jeg. Jeg ventet og ventet og ventet !!!!!
    Ingenting skjedde !!! Mandag den 26 februar ringte jeg engang til fynbørsen .se for å høre om at tv'en var blitt sendt ut. "Nei da, vi har ennå ikke fått noen papier fra Samsung" fikk jeg til svar !!
    Jeg ringte til Samsung ba om å få snakke med servicesjefen og måtte forklare han hele saken fra begynnelsen av.
    Det første han reagerte på var at Elektrotec sendte en kredittering direkte til fyndbørsen.se. Det skulle ikke gå, da alle kreditteringer må gå gjennom Samsung. Han sa også at for at de skal kunne sende ut en slik kredittering må de også ha fått den ødelagte tv'en fra Elektrotec.
    Men som han sa skulle han ringe dem fikse opp i det og ringe meg tilbake påfølgende dag, dvs. tirsdag.
    Han ringte hverken på tirsdag eller onsdag. Og når jeg ringte på mobilen hans idag fikk jeg bare personsvar med beskjed om at han var i Finland og var tilbake på kontoret på mandag !!
    I ren desperasjon ringte jeg til Elektrotec for å høre om han i det hele tatt hadde tatt kontakt med dem, jo da han ringte dem på mandag og først da fikk de sendt avgårde tv'en til Samsung. Forklaring !?! DE MANGLET EMBALLASJE !!!!!!!!!!!! Det tok dem 4 uker for å skaffe emballasje for å sende tv'en avgårde !!!
    Akkurat nå er jeg helt oppgitt. Jeg vet ikke hvem som har ansvaret i det hele tatt da Samsung/fyndbørsen.se/Elektrotec alle skylder på hverandre.
    Siden tv'en er kjøpt fra Svergie vet jeg ikke om det er norsk elller svensk lov som gjelder. Jeg er totalt forvirret og har mest lyst å heve hele kjøpet men vet ikke ikke hvordan jeg skal gå frem. Da jeg ikke har hatt noen garantisaker før (og takk for det) vet jeg heller ikke hva gjeldende standard er i slike saker. Jeg prøvde å ringe forbrukerombudet i Norge idag. men da var dem allerede stengt.

ER DET NOEN SOM KAN HJELPE MEG ??????

Jeg vet ihvertfall 3 ting med 100% sikkerhet;

1. Aldri mer kjøpe Samsung produker
    2. Aldri mer handle på fyndbørsen.se
    3. Aldri mer bruke Elektrotec som service verksted.

P.S Jeg kommer til å holde den tråden oppdatert etterhvert som jeg får mer info.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes bare som "goodwill" pga sen saksgang, forsinkelser så skulle samsung-norge ha hevet den for deg og gitt deg en ny...

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen her som har erfaring med slike saker ?????

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ditt lokale forbrukerråd. Har hatt
    god hjelp av dem i et par-tre saker og de svarer fort (1-3 dager).
    Med dem i ryggen så går det som regel lettere.
    Forbrukerportalen - Forbrukerrådet på nett

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ditt lokale forbrukerråd. Har hatt
    god hjelp av dem i et par-tre saker og de svarer fort (1-3 dager).
    Med dem i ryggen så går det som regel lettere.
    Forbrukerportalen - Forbrukerrådet på nett

Prøvde å ta kontakt med dem idag, de hadde allerede stengt. Spm. er vel om jeg skal ta kontakt med forbrukerombudet i Norge eller Svergie ? Mht. at fyndborsen.se er en svensk butikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

norge vs sverige

Du kan godt ta kontakt med den norske. Spesielt ettersom fyndbborsen retter seg mot norske kjøpere.

Saken er jo at du har en mangelfull vare. At den er kjøpt på internett gjør deg ikke rettsløs. Norske lover som forbrukerkjøpsloven og angrefristloven gjelder også på internett.

I slike saker, hvor man har klaget selv og ikke kommet frem, lønner det seg å ha noen i ryggen og advokater som kjent koster penger..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikperik
    Du kan godt ta kontakt med den norske. Spesielt ettersom fyndbborsen retter seg mot norske kjøpere.

Saken er jo at du har en mangelfull vare. At den er kjøpt på internett gjør deg ikke rettsløs. Norske lover som forbrukerkjøpsloven og angrefristloven gjelder også på internett.

I slike saker, hvor man har klaget selv og ikke kommet frem, lønner det seg å ha noen i ryggen og advokater som kjent koster penger..
    hadde fyndbørsen og electrotec gjort ting rett hadde dette vært løst på no-time, det er ikke samsungs feil.

hvis verksted mener at tven er utenfor økonomisk forsvarlig reparasjon så søker de rma i grms systemet til samsung. når denne er godkjent så sendes tven til et verksted for skal bekrefte dette, og krediten blir da utstedt av samsung. nå husker jeg ikke hvilket verksted som kan gjøre dette i bergen, men godt mulig det er electrotec for alt jeg vet. når fyndbørsen får rma nummeret så kan de bare slå registrere kreditten til samsung i sitt system, og sende deg en ny tv. hvis de ikke har den samme modellen på lager så synes jeg de kunne tilbudt deg en annen for mellomlegg ellerno. tven skal ikke sendes til samsung for godkjenning, de har verksteder i norge som gjør dette for dem!

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    hadde fyndbørsen og electrotec gjort ting rett hadde dette vært løst på no-time, det er ikke samsungs feil.

hvis verksted mener at tven er utenfor økonomisk forsvarlig reparasjon så søker de rma i grms systemet til samsung. når denne er godkjent så sendes tven til et verksted for skal bekrefte dette, og krediten blir da utstedt av samsung. nå husker jeg ikke hvilket verksted som kan gjøre dette i bergen, men godt mulig det er electrotec for alt jeg vet. når fyndbørsen får rma nummeret så kan de bare slå registrere kreditten til samsung i sitt system, og sende deg en ny tv. hvis de ikke har den samme modellen på lager så synes jeg de kunne tilbudt deg en annen for mellomlegg ellerno. tven skal ikke sendes til samsung for godkjenning, de har verksteder i norge som gjør dette for dem!
    Kunne du forklart litt nærmere ?
    søker de rma i grms systemet til samsung
    Hva betyr ? er litt blank når det gjelder sånne ting ops:

når denne er godkjent så sendes tven til et verksted for skal bekrefte dette, og krediten blir da utstedt av samsung.
    Skjønner ikke helt hva du mener her ? Hva er rekkefølgen ?
    1. Tv inn på verksted
    2. Verkstedet bekrefter at tven ikke kan repareres
    2. De sender en melding til Samsung
    4. Samsung sender ut kredittering til fyndbørsen
    5. Fyndbørsen sender ut en ny tv ?

Uansett så lurer jeg på om jeg kan kreve noe kompensasjon og eventulet fra hvem ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei å hå!

Jobber selv i butikk som har god kontakt med Elektrotec, og finner de veldig ryddige og pyntelige!

Hva jeg tror kan være et lite problem her, er Fyndborsen (sverige) og garantisak. Her kommer problemet med å handle "billig" i utlandet opp. Slik jeg forstår det har du egentlig ingen rettigheter iht. Samsung Norge, kun iht. leverandør - produsent i kjøpte land. Dette er kjipt, men en risiko en må ta for å få den billige tven...

Det kan være at forsinkelsen her har noe med at ingen tør å innrømme overnforstående, eller at samsung sverige er involvert(?).

Uansett, prøv å kjøp med deg en Sony Vaio fra England, du får ikke den reparert i Norge... :?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener også at det med side-import (grå-import) av varer til norge kan får leverandør i "trøbbel". Her må selger stå for kostnaden ved reperasjon. Tror dette var noe som skjedde da Elkjøp importerte Samsung LE32R72 fra ett eller annet østblokkland. Importen ble stanset etter en stund, mye mulig av Samsung Norge, eller fordi Elkjøp fant ut at det kunne bli dyrt i lengden?!

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gEnEsis_AiX
    Hei å hå!

Jobber selv i butikk som har god kontakt med Elektrotec, og finner de veldig ryddige og pyntelige!

Hva jeg tror kan være et lite problem her, er Fyndborsen (sverige) og garantisak. Her kommer problemet med å handle "billig" i utlandet opp. Slik jeg forstår det har du egentlig ingen rettigheter iht. Samsung Norge, kun iht. leverandør - produsent i kjøpte land. Dette er kjipt, men en risiko en må ta for å få den billige tven...

Det kan være at forsinkelsen her har noe med at ingen tør å innrømme overnforstående, eller at samsung sverige er involvert(?).

Uansett, prøv å kjøp med deg en Sony Vaio fra England, du får ikke den reparert i Norge... :?
    Mulig du har gode erfaringer med de, du som sitter på forhandler-siden. Uansett så trodde jeg at det var slik at garantien gjaldt i hele EU ?

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gEnEsis_AiX
    mener også at det med side-import (grå-import) av varer til norge kan får leverandør i "trøbbel". Her må selger stå for kostnaden ved reperasjon. Tror dette var noe som skjedde da Elkjøp importerte Samsung LE32R72 fra ett eller annet østblokkland. Importen ble stanset etter en stund, mye mulig av Samsung Norge, eller fordi Elkjøp fant ut at det kunne bli dyrt i lengden?!
    Hva mener du med at Elkjøp importere far et eller annet "østblokkland" ? Trodde de importerte direkte fra Samsung jeg
    Uansett så spiller det ingen rolle, jeg er ferdig med Samsung, Fyndbørsen og Elektrotec !!

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lett å være etterpåklok, og det er kanskje ikke så mye hjelp i det jeg har tilføye heller. Men, det du skulle ha gjort, var å få et skriftlig anslag over hvor lang tid prosessen ville ta. Dersom de sier: tja, ca. 2 uker f.eks. Så slår du tilbake med forbrukerkjøpslovens §29 eller 30. (Husker ikke nøyaktig i farta.) Det det står der er imidlertid at dersom forbrukeren i forbindelse med avhjelp blir forhindret fra å ta tingen i bruk i en uke eller mer plikter selger å levere en låne ting. Altså, du kunne krevd at Fyndbørsen skulle sendt deg en TV til låns når det ble klart at reparasjonen/omleveringen ville ta mer enn 1 uke. Forsendelseskostnadene skal Fyndbørsen stå for. Så lenge Fyndbørsen henvender seg til det norske markedet forplikter de å forholde seg til norsk lovgivning. Ta en titt inne på Lovdata og søk på "forbrukerkjøpsloven", så vidt jeg husker er du nok berettiget en betydelig rabbatt etter å ha blitt behandlet slik som dette.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig lurt å beholde emballasjen i tilfelle retur... Det står det på mange av eskene til slike produkter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grms er samsung sitt retursystem, verkstedet legger inn søknad om kreditt der.

du har forstått gangen i hvordan det funker.

du har ikke krav på noen kompesasjon, men derimot heving av kjøp er aktuelt, hvor du også da har krav på renter på kjøpesum fra kjøpsdato.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge fyndborsen er ett svensk selskap som selger i sverige, men sørger for levering til der kunden er det nok kun svensk juss som er anvendelig... Om garantien er internasjonal er det likevel fyndborsen som har solgt varen. Det en sparer på å kjøpe i utlandet billig må anses som en mulig forsikringspremie i forhold til de problemer som kan oppstå. Jussen i norge og sverige er nok ganske lik, kjøpsloven er ett resultat av nordisk samarbeid. Om de utvidede rettighetene i forbrukerkjøpsloven er gjennomført vet kanskje forbrukerkontoret. (De hadde ikke peiling på tysk rett..)

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    grms er samsung sitt retursystem, verkstedet legger inn søknad om kreditt der.

du har forstått gangen i hvordan det funker.

du har ikke krav på noen kompesasjon, men derimot heving av kjøp er aktuelt, hvor du også da har krav på renter på kjøpesum fra kjøpsdato.
    Takk for hjelpen !!:-D
    Men vet du hvordan jeg skal gå frem for å heve kjøpet ? Eventelt hvordan kreve renter ?

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Ta en titt inne på Lovdata og søk på "forbrukerkjøpsloven", så vidt jeg husker er du nok berettiget en betydelig rabbatt etter å ha blitt behandlet slik som dette.
    Kanskje et litt dumt spm, men hva mener du med rabatt ? slik jeg skjønner det er fyndbørsen bare pålagt å sende meg ut en ny tv. Hva skulle jeg eventuelt kreve den rabatten på ?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du f.eks. satte denne TV'en i en leilighet som du leier ut møblert med TV og alt. Når leieboerene ikke lenger har TV så klager de til deg og krever nedsatt husleie. La oss si 500Kr i måneden. Etter 2 måneder vil du altså ha et økonomisk tap på 1000Kr som følge av at selger ikke har reparert din TV eller lånt deg en annen TV i mellomtiden. Dersom du kan dokumentere et slikt økonomisk tap vil du ha rett på å få det dekket av selger.

Dersom varen hadde blitt levert med en mangel som riper i lakken eller liknende vil du kunne være berettiget en prisreduksjon dersom du ikke krever omlevering.

Det er en kombinasjon av disse to rettigheten jeg hadde i tankene når jeg nevnte rabbatt. Men som Veggis sier er det nok ikke noe du har krav på slik du beskriver din situasjon.

Når det gjelder hvilken lov som gjelder for kjøpet så er nok det avhengig av leveringsmetoden du valgte. Dersom du bestilte det poste restante og hentet det selv i Sverige så vil det nok være svensk lovgivning som gjelder. Har derimot Fyndbørsen sendt varen til deg i Norge så er jeg rimelig sikker på at det må regnes som salg i Norge. Og da er det norsk lovgivning som gjelder.

Hvis jeg var deg ville jeg krevd en låne TV fra dem, og at de sender den umiddelbart. Du skal ikke se bort fra at Fyndbørsen er fornuftige nok til å sende deg din nye TV heller enn å påføre seg selv unødvendige fraktutgifter til å forsyne deg med låne TV'en.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Dersom du f.eks. satte denne TV'en i en leilighet som du leier ut møblert med TV og alt. Når leieboerene ikke lenger har TV så klager de til deg og krever nedsatt husleie. La oss si 500Kr i måneden. Etter 2 måneder vil du altså ha et økonomisk tap på 1000Kr som følge av at selger ikke har reparert din TV eller lånt deg en annen TV i mellomtiden. Dersom du kan dokumentere et slikt økonomisk tap vil du ha rett på å få det dekket av selger.

Dersom varen hadde blitt levert med en mangel som riper i lakken eller liknende vil du kunne være berettiget en prisreduksjon dersom du ikke krever omlevering.

Det er en kombinasjon av disse to rettigheten jeg hadde i tankene når jeg nevnte rabbatt. Men som Veggis sier er det nok ikke noe du har krav på slik du beskriver din situasjon.

Når det gjelder hvilken lov som gjelder for kjøpet så er nok det avhengig av leveringsmetoden du valgte. Dersom du bestilte det poste restante og hentet det selv i Sverige så vil det nok være svensk lovgivning som gjelder. Har derimot Fyndbørsen sendt varen til deg i Norge så er jeg rimelig sikker på at det må regnes som salg i Norge. Og da er det norsk lovgivning som gjelder.

Hvis jeg var deg ville jeg krevd en låne TV fra dem, og at de sender den umiddelbart. Du skal ikke se bort fra at Fyndbørsen er fornuftige nok til å sende deg din nye TV heller enn å påføre seg selv unødvendige fraktutgifter til å forsyne deg med låne TV'en.
    Jeg valgte levering rett på dør med DHL, så det virker som om det dekkes av norsk lovgivning.
    Jeg skal ta kontakt med fyndbørsen imorgen og be om å få tilsendt en låne tv. Vi får se hvordan de stiller seg til det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •