SHG og Pixmania - En liten forklaring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Anders_O sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SHG og Pixmania - En liten forklaring

Jeg ser at det er mange som diskuterer priser fra disse to netthandlene her på forumet. Naturlig nok, da de jo er billigere enn de fleste andre nettbutikker.
    Er også endel forvirring om hvordan disse firmaene opererer, så tenkte jeg skulle komme med litt informasjon:

SHG er, som de fleste vet, et dansk firma. Grunnen til at de er såpass mye billigere (også i forhold til andre danske nettbutikker), er at de stort sett går utenom de vanlige nordiske distribusjonskanalene og paralellimporterer fra andre EU-land, spesielt Tyskland, Polen og Frankrike.
    Dette gjøres enkelt ved å sette opp et firma i f.eks. Tyskland som kjøper 300 skjermer av LG Deutschland til en lavere pris en det LG Skandinavia kunne gitt dem.

Pixmania har på samme måte hovedsetet i Frankrike, og er endel av Europas største fotokjede. De begynte som grossist for fotobransjen i Frankrike, men har ved å selge store volum vokst seg store. For å øke volumet ytterligere har de åpnet nettbutikker i de fleste Europeiske land i løpet av de to siste årene. Med sine innkjøpsavtaler og volum er det lett å holde lavere priser.

Både SHG og Pixmania har så bare registrert firma i Norge uten kontorer eller faste medarbeidere i Norge (så vidt meg bekjent, dette kan ha endret seg i det siste). For begge firmaene er Norge bare som en "bonus" å regne. De har sine enorme lager allerede, og om de kan sende noen apparater til Norge er jo det bare fint for dem.

For norske kunder betyr dette et par ting i tillegg til lave priser:
    - Du får ikke reparert apparatene på garanti i Norge. De norske distributørene nekter stort sett alltid å reparere disse produktene da det blir som rent å tap å regne for dem. Og selv om man kan si at en Sony er en Sony og garantien gjelder overalt, stemmer ikke det siden garantibestemmelsene i Norge er kanskje verdens strengeste, og norske forbrukere forventer mye mer.
    - Dersom en feil oppstår i garantiden (2 år, IKKE 5 år), må du sende varen tilbake til Danmark/Frankrike.
    - 5 års reklamasjonsrett vil i stort sett alle tilfeller bli tilbakevist, da dette er en særnorsk greie som resten av Europa ler av. Og om f.eks. Pixmania får trøbbel med forbrukermyndighetene i Norge, trekker de seg bare ut. Det er ikke lønnsomt for dem å gi 5 års reklamasjon med de kalkylene de opererer med. SHG vil vel kanskje være noe mer medgjørlige på dette.
    - Du vil ofte ikke få med norsk bruksanvisning, men istedet bli bedt om å laste den ned fra nettet. Dette fordi produktet du får ikke er ment for salg i Norge. Jeg har vært borti tilfeller hvor bruksanvisninger kun er tilgjengelig på tysk og fransk.
    - Det betales ikke norsk miljøgebyr på disse apparatene, noe som utgjør lite i prisforskjell for norske kunder, men som har endel å si for hele gjennvinnings-systemet vi opererer med i Norge.

Det er spesielt noen merker som er merkbart billigere utenfor Skandinavia. Dette kan det være mange grunner til, men som oftest er det den nordiske distributøren som gir mye dårligere priser til butikk enn det tilsvarende tyske og franske distributører gir.
    De merkene jeg har sett størst forskjell på er LG, Toshiba og noen ganger Samsung. Der det er minst å hente er Panasonic, Philips og Sony, selv om enkelte modeller har stort pris-sprik.
    Det heftigste eksempelet jeg har funnet, var i desember når Expert averterte med LG 37LC2RR til 16999 i sin blekke, mens billigste nettbutikk i Tyskland tok 8700 norske kroner for samme modell. Det er en temmelig drøy prisforskjell, og kunne forsvart en weekendtur til Tyskland.
    Jeg vet at LG i Tyskland opererte med en nettopris på denne på ca. 7500 kroner.
    Derfor er det mye å hente for en nettbutikk som handler i Tyskland og selger i Norge (som SHG). Selv etter å ha lagt på egen fortjeneste, frakt og norsk mva. kan de selge den mye rimeligere enn de som kjøper fra nordisk leverandør.

Paralellimport gavner stort sett forbrukeren, med lavere priser. Men veldig få tenker over alt det andre det medfører. Vi har jo blant annet sett at alle de store leverandørene i Norge (Panasonic, Samsung, LG, Sony og Philips) har flagget ut og åpnet nordiske kontor i Sverige for å kunne konkurerere på pris. Det har gått noen arbeidsplasser tapt her....
    Men det er selvfølgelig helt lovlig, og store norske kjeder som Elprice og Elkjøp kjøper også i blant store partier utenom de nordiske distributørene. Alle driver butikk!

Alt i alt er min mening at disse nettbutikkene er bra for konkurransen i Norge, og jeg mener ikke nødvendigvis at man skal la vær å kjøpe av dem. Men mitt råd er: Vit hva du handler, ikke regn med å få noe hjelp dersom du behovet oppstår, og vær forberedt på at dersom du får problemer med produktet, vil du ha endel trøbbel med å få det reparert. Dette er ikke butikker for Hvermansen!

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt stoff du presenterer her

Hvem trenger vel uansett norsk brukermanual? hehe

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette du sier om Garanti er ikke riktig og går du inn på sidene til de 2 aktørene du nevner så står det der at de følger Norsk lov og det vil si 2års garanti og 5års reklamasjonsrett.
    Mvh bigtor

Newcomer Anders_O sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bigtor:
    Selvfølgelig sier de det. Det må de jo hvis de skal ha lov til å selge i Norge. Men jeg vet om endel kunder som kan fortelle at de ikke tar norske garantilover spesielt alvorlig.......

Disse butikkene opererer med så lave kalkyler at 5 års reklamasjonsrett vil de kjempe hardt for å holde seg unna. De må nemlig dekke alt over 1 eller 2 år direkte av egen lomme, da leverandørene de kjøper av kun gir dem begrensede 1 eller 2 års garantier.

Jeg sier ikke dette for å sverte noen, men det er rett og slett realitetene som bransjen er klar over. Ingen av produsentene lager en TV med 5 års reklamasjonsrett. Det er den som importerer varen til Norge som må stå for dette. Det er derfor en del priser i Norge er dyrere (momsen spiller selvfølgelig også en stor rolle), og alle som velger å paralellimportere vet at de får et problem dersom kunden forsøker å reklamere.

Nordmenn er blåøyde og tror at reklamasjonsrett dekker alt, men dette er falsk trygghet! Norske kunder er prisbevisste og vil helst ha lavest mulig pris, men samtidig har vi verdens kanskje strengeste garantilov, og disse to tingene kombinerer dårlig....

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg si at hvis det er sånn at de ikke følger Norsk lov og at det er kunder som ikke får den garanti som er sagt så har jo myndighetene midler til å få stoppet firma som ikke følger loven men da er det jo også viktig at de blir gjort oppmerksom på det og at de kundene som ikke får den garanti de har krav på går videre med det til forbrukermyndighetene.Jeg synes også det er rart at ett firma opptrer på en sånn måte for til slutt vil det jo falle tilbake på de selv med at kundene handler andre steder.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skulle jeg sett før jeg bestillte meg TV fra pixmania til nesten 15 000 kroner.
    Hadde jeg vært klar over dette hadde jeg heller reist inn til Oslo og henta på et lager der, til kun 150 mer + reiseutgifter.

Men jeg håper på at jeg ikke kommer til å få problemer med TVen.
    det er en Panasonic, så den bør det vel ikke være noe problemer med, og eventeuellt klarer de vel å fikse det her i Norge?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt masse elektronikk i både innland og utland - og den eneste plassen jeg har fått trøbbel med garantien - en 32" CRT, var hos Elkø.......

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt med å sende til garanti i utlandet er at TVen veier så mye at pix måtte sende med et privat budfirma, og det kostet 1400kr ...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Problemet mitt med å sende til garanti i utlandet er at TVen veier så mye at pix måtte sende med et privat budfirma, og det kostet 1400kr ...
    Det kan du fakrisk kreve at de skal dekke, da reklamasjon skal skje uten kostnad for deg. Har du problemer med å få deg dekket anbefaler jeg at du tar kontakt med forbrukerrådet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •