Jeg skal kjøpe meg prosjektor. Trenger deres hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Jeg skal kjøpe meg prosjektor. Trenger deres hjelp!

Hei.

Har kikka litt på endel prosjektorer, og har funnet tre som jeg synes ser greie ut. Jeg skal bruke den til film, HD tv og kanskje data en sjelden gang.

Lerretet bør være minst 2 m bredt, og jeg skal ha 16:9 oppløsning. Kan ha prosjektoren ca 4,5 m unna der lerretet skal henge. Kan også få det omtrent helt mørkt her.

Disse prosjektorene har jeg kikka på:

Komplett.no - Sony Projektor VPL-HS60 1280x720,10000:1,HDMI,1200ANSI

Komplett.no - Panasonic Projector PT-AX100 16:9 1280x720,2000 ANSI Lumen,6000:1

http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...ektor_Hvit.htm

Den siste fikk jeg anbefalt av en som jobber på hifiklubben. Og han fikk se de to andre også.

HVA mener dere jeg bør gjøre? Hvilken bør jeg velge? Vil at dere skal grunngi svaret godt og grundig, sånn at jeg kan føle meg trygg på valget jeg skal ta om ikke mange dager.

Prisklassen er sånn ca rundt 10.000 kr, og jeg vil ha BEST mulig bilde.

- Lasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare smile litt, selvsagt anbefaler Hifi Klubben den til deg...

Tror egentlig ikke at det kan gå gærnt med noen av dem.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LasseTheDude
    HVA mener dere jeg bør gjøre? Hvilken bør jeg velge? Vil at dere skal grunngi svaret godt og grundig, sånn at jeg kan føle meg trygg på valget jeg skal ta om ikke mange dager.
    Har ikke erfaring med Optoma eller Panasonic, man har hatt et par Sonyer, og til den prisen tror jeg Sony HS60 er et godt valg. Har selv forgjengeren, HS51, og er godt fornøyd med den. HS60 skal være bedre på alle punkter.

Et par ting som utmerker seg med Sonyen:
    - Støysvak
    - Meget fleksibel plasseringsmessing med zoom og lensshift
    - Høy kontrast
    - Godt sortnivå

Grundig test av den her:
    www.Cine4Home.com (TEST Review: Sony VPL-HS60 VPL-HS51A VPL-HS 60 VPL-HS 51A VPL HS 60 VPL HS60 VPLHS60 VPLHS 60 Sony Cineza VPL-HS60 Cineza HS60 VPL 60 Sony HS60 VPL-HS51A)

Hmm... Fikk nesten lyst på en selv etter å ha kikket gjennom testen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i alle fall riktig at Sony har lang zoom-vidde, hvilket tilsier veldig gode plasseringsegenskaper.
    Den kan, med 200cm lerret, stå mellom 271cm og 408cm unna lerret (kilde).

Panasonic PT-AX100 er den projektoren i prisklassen som ligger øverst på listen over anbefalte projektorer på projectorcentral.com. Projektoren har også veldig gode plasseringsmessige egenskaper, og du kan plassere denne helt bakerst mot veggen i ditt rom, grunnet avstand mellom 274cm og 559cm på 200cm lerret(kilde)

Du sier at du har mulighet for å dempe lyset betraktelig. I shootouten mellom PT-AX100 og Sanyo PLV-Z5 trakk Z5 det lengste strået med tanke på hjemmekino i mørkt rom grunnet kontrastnivået, mens PT-AX100 ga mest potensial på forskjellige lysforhold (kan stilles mellom 800 ANSI lumen i "Vivid Cinema" og opp til 2000 ANSI lumen for opplyste rom og f.eks sports-sendinger).

Nå ble det mye "projectorcentral" her, men jeg mener de argumenterer ganske så godt for sine synspunkter.

Cine4Home om HS60:
    The visible deficit compared to the Epson LCDs, which are used in every other projector, has clearly been reduced with the new pixel structure. But even then, the Epson LCDs have a higher fill-rate, in particular the Panasonic PT-AE900 model with its SmoothScreen technology is unbeatable here. In case of the HS60 we recommend a safety margin in viewing distance of about twice the image width.
    Bare en liten ting jeg la merke til. PT-AX100 er en oppgradering av PT-AE900 (der den største forskjellen såvidt jeg har fått med meg er at PT-AX100 har mulighet for større lysutbytte) og bruker samme type LCD panel som PT-AE900. Epson sine LCD paneler er generelt gode og har litt mindre screendoor. Testen på Cine4Home er laaaang og utfyllende. Les den/konklusjonen.

Når det gjelder Optoma så er de etter min erfaring generelt de dårligste projektorene rent plasseringsmessig (lite zoom å gå på på vanlige Optoma møteromsprojektorer! == utrolig irriterende for meg). Jeg har ikke vært borti hjemmekinoprojektorene fra Optoma, men vet at mange har/og liker de.
    Zoomvidden på HD70 på 200cm lerret tillater plassering mellom 316 og 380cm.
    Jeg vet lite om Optoma projektoren, men jeg vet at hvis du er plaget av regnbue-effekten fra LCD projektorer så kan Optoma HD-70 være tingen for deg siden den er basert på DLP-teknologi og ikke har dette problemet.
    (Hvis du ikke vet hva regnbue-effekten er så er det vel bare en fordel. Kort sagt er det noen som bare ser "regnbuer" når de ser LCD-projektorer i bruk, men dette varierer veldig fra person til person)

Av det jeg har lest ser det ut som om du med et godt dempet rom, lys-messig, og med film som førstepri kanskje bør se nærmere på Sanyo Z5?

Litt usikker på hva de store forskjellene mellom Z5's ytelser og HS60's ytelser er dog...

DrE

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt Sony hs60 og kan bare si at det er en meget god projektor.Men hvis jeg skulle kjøpt ny idag hadde jeg nok gått for Epson tw700 som jeg synes er det beste valget man kan gjøre i prisklassen rundt 10k.
    Mvh bigtor

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget godt fornøyd med min LG AN110, som nå vistnok kan kjøpes for 10K...
    Markedets (trolig) eneste projektor med WAF

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde glemt Epson ja!

Dette er jo "lcd-originalen" så den bør jo sjekkes ut. Det lille jeg fant antydet noe bedre kontrastnivå på epson TW700 enn på panasonic AX-100 (her).

Den kan i tillegg monteres i omtrent hele trådstarters romlengde (fra 290cm til 610cm kasteavstand på 200cm lerret i følge Epson PDC 1.44.

TW700 har også lensshift slik som de andre nevnte projektorene her.

DrE

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjør ingen store feil.

Verken med Sonyen eller Panasonicen gjør du noen feilkjøp, syns nok heller sistnevnte fra klubben er svakeste kortet her ja.
    Sett bort fra dette er det også en del andre som goså gir meget gode bilder i den prisklassen, LG som jeg har har kommet ned til 9999,- nå noe jeg syns er en god pris for den da den har kostet 14 - 15,000,- en stund nå.
    LG AN110 hvit - Hi-fi Center Kjeden
    Har jo også da 2års pæregaranti eller noe slikt som jeg ikke tror du får på de andre fra Komplett.

Hitachis nye som nå er nede i 11,000,- kan jo vurderes AVshop.no

Men om jeg skulle kjøpt igjen så hadde det blitt LG på ny, om prosjektoren kan henge på veggen, brukes mest til film og designet ikke er hundre prosent uvesentlig så syns valget er lett her. (LG har vel å merke ikke horisontal lens shift så den må henge midt på lerrettet.)
    har omtrent den distansen selv og det er gode zoom muligheter begge veier, Bildet er knallbra!

Bildet er såppas bra på alle prosjektorene at det er mer hva som passer rent praktisk som blir det avgjørende, LGen hengt på veggen er bare lekkert!

Om bilde kvaliteten ene å alene er i høysetet så er BenQ 8720 valget : AVshop.no
    Men denne er diger og noen tusen over prisnivået du har lagt deg på.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hadde glemt Epson ja!
    Dette er jo "lcd-originalen" så den bør jo sjekkes ut. Det lille jeg fant antydet noe bedre kontrastnivå på epson TW700 enn på panasonic AX-100 (her).
    Jeg har ingen førstehåndserfaring med AX100 ,men på en demokveld i Bergen så var det en person som var veldig misfornøyd med linsekvaliteten og flere andre ting. Han hadde nå kjøpt TW700 og var veldig fornøyd med den. TW700 så også bra ut ,men jeg er en tilhenger av DLP pga at jeg ikke ser regnbuer (selv på 6100 / 5120 fra benq)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble mye informasjon for en stakkar som meg.

Jeg vil ha best mulig bilde, best mulig dybde i bildet og jeg vil ha best mulig kontrastforhold.

Hvilken av de dere har nevt er den som stiller seg best til mine kriterier? Tusen takk for gode svar folkens.

Og hvordan lerret bør jeg gå for? Tenkte på størrelse fra 2 til 2,4 m bredt.

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret...

Kommer ann på hvor langt i fra du skal sitte. Men 2-2.4m er veldig grei størrelse hvis du sitter mere en enn 3,5 meter fra lerrete!

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er i alle fall riktig at Sony har lang zoom-vidde, hvilket tilsier veldig gode plasseringsegenskaper.
    Den kan, med 200cm lerret, stå mellom 271cm og 408cm unna lerret (kilde).

Panasonic PT-AX100 er den projektoren i prisklassen som ligger øverst på listen over anbefalte projektorer på projectorcentral.com. Projektoren har også veldig gode plasseringsmessige egenskaper, og du kan plassere denne helt bakerst mot veggen i ditt rom, grunnet avstand mellom 274cm og 559cm på 200cm lerret(kilde)

Du sier at du har mulighet for å dempe lyset betraktelig. I shootouten mellom PT-AX100 og Sanyo PLV-Z5 trakk Z5 det lengste strået med tanke på hjemmekino i mørkt rom grunnet kontrastnivået, mens PT-AX100 ga mest potensial på forskjellige lysforhold (kan stilles mellom 800 ANSI lumen i "Vivid Cinema" og opp til 2000 ANSI lumen for opplyste rom og f.eks sports-sendinger).

Nå ble det mye "projectorcentral" her, men jeg mener de argumenterer ganske så godt for sine synspunkter.

Cine4Home om HS60:

Bare en liten ting jeg la merke til. PT-AX100 er en oppgradering av PT-AE900 (der den største forskjellen såvidt jeg har fått med meg er at PT-AX100 har mulighet for større lysutbytte) og bruker samme type LCD panel som PT-AE900. Epson sine LCD paneler er generelt gode og har litt mindre screendoor. Testen på Cine4Home er laaaang og utfyllende. Les den/konklusjonen.

Når det gjelder Optoma så er de etter min erfaring generelt de dårligste projektorene rent plasseringsmessig (lite zoom å gå på på vanlige Optoma møteromsprojektorer! == utrolig irriterende for meg). Jeg har ikke vært borti hjemmekinoprojektorene fra Optoma, men vet at mange har/og liker de.
    Zoomvidden på HD70 på 200cm lerret tillater plassering mellom 316 og 380cm.
    Jeg vet lite om Optoma projektoren, men jeg vet at hvis du er plaget av regnbue-effekten fra LCD projektorer så kan Optoma HD-70 være tingen for deg siden den er basert på DLP-teknologi og ikke har dette problemet.
    (Hvis du ikke vet hva regnbue-effekten er så er det vel bare en fordel. Kort sagt er det noen som bare ser "regnbuer" når de ser LCD-projektorer i bruk, men dette varierer veldig fra person til person)

Av det jeg har lest ser det ut som om du med et godt dempet rom, lys-messig, og med film som førstepri kanskje bør se nærmere på Sanyo Z5?

Litt usikker på hva de store forskjellene mellom Z5's ytelser og HS60's ytelser er dog...

DrE
    Hei
    Går ut i fra at du blander litt her, regnbuer fra LCD? det er DLP med sine roterende fargehjul som kan ha dette problemet.
    forøverig er jeg enig i at flere av forslagene her er gode prosjektorer, tror Hitachien kunne være et bra valg, har selv en pan pt 700 som er en forgjenger til ax100 og er meget fornøyd med denne.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det at jeg har peiling, men er ikke Hitachi pj-tx300 ganske bra også da? Innbilte meg at den var "kongen på haugen" i den prisklassen nå, men det er mulig jeg tar feil. Forgjengeren fikk jo kjemperesultater i testene... avshop og psdata har den til 11000.-

Hvordan er det forresten med pærepriser/levetid på disse forskjellige nevt her? noen som utmerker seg? (Skal etterhvert ha PJ selv... )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlige erfaring med AX-100 er at du kan bli misfornøyd med denne, det ble i allefall jeg. Er nå Lykkelig eier av Epson TW-700. TW-700 har også veldig god lyspære garanti (3 år eller 1700 timer) som er greit å vurdere med så dyre lyspærer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker ikke ax100 epson D5 lcd panel? hva sitter i tw700 egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både AX-100 og TW-700 har Epson D5+ paneler

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får min ax100 i morgen... min første pj!! har bare hatt en gammel 28" tv så langt.. tror dere er mer kresne en meg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget er endelig!

Bestiller meg Hitachi pj-tx300 om et par dager, pluss et 230 cm bredt lerret. Dette blir bra.

Bestiller dreamscreen rammelerret med grå duk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I likhet med flere her, er min klare anbefaling Epson EMP-TW700. Den har et fargefilter som gir den bedre fargegjengivelse enn samtlige av de andre projektorene nevnt i denne tråden. Den har også en optikk som langt overgår de andre, noe som gir deg bedre bildeskarphet, og bedre lysuniformitet.

Det er riktig at AX100 (og TX300) er basert på samme Epson-paneler, men Epson sitter med et "ess opp i ermet", og det har de ikke solgt videre. Da er det kanskje ikke vanskelig å gjette at det er fargefilteret jeg snakker om.

Angående lerret; velg et grått lerret om du har mye lyse flater i rommet (hvitt tak, etc). Dersom rommet er sortmaskert, noe jeg regner med det ikke er, fungerer det godt med hvitt lerret. Min erfaring tilsier at Adeo er billig og bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret

Sitat Opprinnelig postet av LasseTheDude
    Valget er endelig!

Bestiller meg Hitachi pj-tx300 om et par dager, pluss et 230 cm bredt lerret. Dette blir bra.

Bestiller dreamscreen rammelerret med grå duk.

Jeg har hatt det samme i noen uker nå og er svært fornøyd! litt mer jobb å sette det sammen enn jeg trodde men resultatet er superb.

Jeg har da et som er 230 bredt og da 100" men på : Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes er det rimlige lerret under 3000,- som er 200cm, 210cm, 220cm, og da 230cm såklart også større.
    Gode lerret som vil hjelpe enhver pj til et bedre bilde.
    Selv liker jeg DLP da jeg bruker min pj til film for det meste, ikke noe problem med skarphet under PC bruk heller men en LCD er skarpere(pixlene mer definert) enn på DLP, jeg mener sistnevnte gir nok mer "dybde" og film følelse.
    På LCD blir det noen ganger for tydelige "mønster" i bildet, og det blir viktigere å sitte forholdsmessig lenger unna bildet, tror nok at man på et bilde på 2,4m på 3,5 avstand kan se noe ruter.

Brukte en PJ nå i kveld som plaget meg med for mye rutemønster

Litt for mye synsing i dette men alt kommer ann på hva du er mest følsom for, i mitt tilfelle liker jeg veldig dårlig ruter og bruken av pj kombinert med PC er for det meste bare til "showoff" i ny og ne.

Uansett hva du velger så vil bilde bli flott, bare å finne dine preferanser.

LG an110 ble mitt valg og kan annbefale andre det samme.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •