Nå på tilbud gir meg "valgets kvaler"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nå på tilbud gir meg "valgets kvaler"

Hei, alle sammen!

Etter å ha brukt hele jula på lese meg igjennom dette forumet, for å prøve å forstå noe av teknikken og prosessen, har jeg nå meldt meg inn :lol:

Så til min plan: 8)

1) Å få avklart hvilken projektormodell (utav tilbudets mylder) jeg og min familie bør bruke pengene på. Disse har utmerket seg: Z1 (11' kr), AE300 (10' kr), TW10 (11' kr) og X1 til 10000 hos Telehuset. X1 får vi prøve neste helg. Ønsker syspunkter på bakgrunn av at anlegget vil bli brukt, fortrinsvis, til DVD filmer og filmer via parabolen.

2) Hovedenheten i lydanlegget: antar at vi velger mellom Yamaha 640, ca. 4000, eller den nye Jamo DVR 50 m/ innebygd DVD (ca. 5500,-) Noen med synspunkter på dette?

3) høytalere og plassering må jeg avgjøre til slutt. men rommet er ca 5
    meter langt og 3,2 m bredt. (loftstue)

Budsjettert med å bruke:

Projektor med takoppheng: ca 10-12'
    Lerret (elektrisk) 4' (ca 2 meter bredt)
    Receiver eller tilsvarende med DVD spiller: 6'
    Høytalere (lettdrevne) små bak? : 6'

mvh
    Brede

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet Bidda . Leste hele forumet i jula...litt av en jobb, men da har du helt sikker fått med deg alle de fordelene og ulempene hver av de projektormodellene du nevner har. Dersom "filmer via parabolen" er et prioritert bruksområde, og du kun har Scart RGB ut fra paraboltuneren, er mitt råd å gå for AE300-modellen. Grunnen er så enkel at den har Scart-inngang

Yamaha RX-V640RDS: Har 740-en selv og er kjempefornøyd.

Høyttalere er en jungel jeg ikke skal uttale meg om.

God helg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen inn i "the never ending story", dvs. er du som mange av oss andre av den typen som stadig er på jakt etter noe bedre, da blir du aldri ferdig med hjemmekinoanlegget. Det siste halvannet året har utviklingen gått så fort at ting som kostet ca. 40-50 000 sommeren 2002 koster i dag 15000. Derfor er det nok lurt å ikke satse for dyrt første gangen.

Ellers må du jo se på LCD vs. DLP. Det blir vel til slutt ett spørsmål om smak. I prisklassen 10 000 står det slik jeg ser det mellom AE300 og X1.
    Har selv X1, og den gir jo et kanon bra bilde for pengene. Hadde tidligere AE100, som var betraktelig svakere. AE300 er nok atskillig bedre og en jevnbyrdig konkurrent.

Tw10 har vel lavere oppløsning (NTSC) og Z1 ser man linjene (screendoor) bedre på enn AE300.

Ved en seertest er det veldig viktig at utstyret (DVD, kabler) er koblet opp optimalt (komponent) og innstillt optimalt - ellers vil man rett og slett ikke se potensialet i projectorene. Desverre er dette slett ikke alltid tilfelle rundt omkring. Lysforhold og lerret er også viktige faktorer. Samt selve filmen. Bruk samme film(sekvens) på flere projectorer.

Uansett hvilken du velger av disse projectorene tror jeg du vil bli fornøyd. Eneste betingelse er at man ikke sitter særlig nærmere enn 2x bredden på lerretet. På projer med høyere oppløsning kan man gå ned til 1,5x bredden.

Dette ble visst litt langt .....

Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dersom "filmer via parabolen" er et prioritert bruksområde, og du kun har Scart RGB ut fra paraboltuneren, er mitt råd å gå for AE300-modellen. Grunnen er så enkel at den har Scart-inngang

Yamaha RX-V640RDS: Har 740-en selv og er kjempefornøyd.
    Har tenkt tanken selv angående scart og parabolen, bra du er fornøyd med receiveren. Ankepunktet er at den er stor. (vel alt er relativt)

Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Derfor er det nok lurt å ikke satse for dyrt første gangen.
    Ellers må du jo se på LCD vs. DLP. Det blir vel til slutt ett spørsmål om smak. I prisklassen 10 000 står det slik jeg ser det mellom AE300 og X1.
    Billig må det være, vel alt ser ut til å falle i pris fortiden. Har ikke helt slippet taket i en Z1 pga. lens shift. (fruen har en lampe hun vil ha hengende!) Skal neste helg teste "rengbue-effekten" på familien da vi får låne en X1. :shock:

mvh
    Bidda

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen, velkommen!

I ditt budsjett så tror jeg du vil få mye mer for pengene ved å finne en brukt reciver og noen brukte høytalere. Se litt på forskjellig bruktsider og det er mye innen rekkevidde. Det gjorde jeg og jeg er strålende fornøyd... Bare bruk hodet å ha is i magen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frorrari
    Se litt på forskjellig bruktsider og det er mye innen rekkevidde. Det gjorde jeg og jeg er strålende fornøyd... Bare bruk hodet å ha is i magen.
    Takk for svar.
    Hva valgte du å kjøpe til ditt anlegg? og var det mye useriøst/tvilsomme selgere? :wink: Hvilke sider anbefaler du å se på utenom dette forumet?

mvh
    Bidda

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også handlet en del brukt. Har alltid bedt selger sende varen i oppkrav. Så har jeg bakket den opp på postkontoret, slik at jeg ikke betaler før jeg (og postfunksjonæren) ser at jeg har fått det jeg betaler for. Har aldri hatt noe problem. De useriøse selgerne ønsker som regel at du forhåndsbetaler varen. De som gjør det fortjener jo å bli lurt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bidda
    Ser at du ikke har tatt med utgifter til kabler og projektorfeste.
    Hvis du ikke er en iherdig "gjør det selv (DIY) " mann så kan dette fort bli ganske dyrt hvis du skal ha kvalitet.
    Har laget selv projektorfeste til min,dette kom på ca 400,- (biltema høyttalerfeste som er modifisert)
    Både bilde og audiokabler kan en lage selv for ganske rimelig beløp.
    Går du på bruktmarkedet så kan du finne mye bra for en rimelig penge.
    Kan anbefale disse "bruktsjappene" :
    http://www.qxl.no
    http://www.gibud.no
    http://www.finn.no
    Du kan også gå inn på bruktsidene til hifisentralen,se under bruktbørs,der er det flere linker til brukthifi.
    http://www.hifisentralen.com
    Av andre forum for hjemmekino kan anbefales:
    http://www.dvdforum.nu (svensk)
    http://www.prisjakt.nu/forum (svensk)
    Mvh Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Et lite tillegg Bidda.
    Hvis du ikke har dimmer for lyset i din "kinostue" så er dette nesten et must,som må taes med i prisprojektering.
    Mvh Jan I

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Sitat Opprinnelig postet av Frorrari
    Se litt på forskjellig bruktsider og det er mye innen rekkevidde. Det gjorde jeg og jeg er strålende fornøyd... Bare bruk hodet å ha is i magen.
    Takk for svar.
    Hva valgte du å kjøpe til ditt anlegg? og var det mye useriøst/tvilsomme selgere? :wink: Hvilke sider anbefaler du å se på utenom dette forumet?

mvh
    Bidda
    Jeg hadde bakhøytalere fra før, så jeg kjøpte en forsterker fra 99(Yamaha DSP-A1) til det jeg mener var en veldig god pris og så fikk jeg noen høytalere hos Oslo Hi Fi Center. De var nye, men fikk et fint prisavslag..

Her har de beste bruktsidene her til lands, IMO:

www.lydogbilde.no
    www.audioforum.no/ks/
    www.audiophile.no/bruktbors/alle.asp

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei Bidda
    Hvis du ikke er en iherdig "gjør det selv (DIY) " mann så kan dette fort bli ganske dyrt hvis du skal ha kvalitet.
    Har laget selv projektorfeste til min,dette kom på ca 400,- (biltema høyttalerfeste som er modifisert)

Mvh Jan I
    Jeg klarte mitt takfeste for ca 80,-
    Men det er mer plank og skruer, og sikkert langt i fra så fint.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har dimmer for lyset i din "kinostue" så er dette nesten et must,som må taes med i prisprojektering.
    Mvh Jan I
    Har dimmere over hele "huset"= Kjekt å ha! Tilogmed på utelyset hvis det skulle forstyrre 8)

mvh
    Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bidda
    Både bilde og audiokabler kan en lage selv for ganske rimelig beløp.

Mvh Jan I
    Takk for svar: Kommer tilbake til dette når utstyret er på plass.

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du vurderer Jamo DVR50. Ikke dumt siden denne Receiveren også har komponent utgang. Du burde ta en titt på høytaler pakken Jamo A355 PDD. Disse høytalerne for du som ett pakke tilbud sammen med DVR50 til 9.995,-

Har testet dette endel og det funker greit også til musikk.

For å gi deg enda mer å tenke på, er Panasonic SA-XR45 en glimrende receiver.

Har selv PT-AE300, og mener selvfølgelig at den er et godt kjøp til ca.10.000,-

KEF kht 2005.2 er absolutt verdt å høre på. Kanskje litt for dyre ifølge budsjettet ditt, men har du først hørt (og sett) disse blir du hekta.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Famrek
    Ser at du vurderer Jamo DVR50. Ikke dumt siden denne Receiveren også har komponent utgang. Du burde ta en titt på høytaler pakken Jamo A355 PDD. Disse høytalerne for du som ett pakke tilbud sammen med DVR50 til 9.995,-
    Hei, takk for svar.

Har bestemt meg for å prøve DVR50, butikken jeg har tenkt å kjøpe fra driver å setter opp et tilbud med høytaler tilpasset mitt rom. 8)

Og mye taler for AE300, i hvertfall hvis det som noen spår, at prisen faller ned til 8 lapper.

mvh
    Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AE300 til 10k og yamaha 740

Hei Bidda !

Jeg lurer på hvor du har sett AE300 til 10.100,- og hvor den har blitt spådd ned i 8.000,- ?

Jeg har bestemt meg for 740, har lest at lyden ikke er så "hard" som på 640, og så har den phono....

Rubina

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: AE300 til 10k og yamaha 740

Sitat Opprinnelig postet av Rubina
    Hei Bidda !

Jeg lurer på hvor du har sett AE300 til 10.100,- og hvor den har blitt spådd ned i 8.000,- ?

Rubina
    Komplett.no har nå til 10900,- (husket feil når jeg skrev 10100,-). At den kommer ned til 8000 var en gjettning utifra at AE 200 ble solgt til 7000 når 300 kom og da var 200 langt dyrere i utgangspunktet.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe AE300 og har nå litt "is i magen".

Gjensidig tipsing om beste pris er ønskelig fra meg = OK?

Mvh
    Brede

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har også handlet en del brukt. Har alltid bedt selger sende varen i oppkrav. Så har jeg bakket den opp på postkontoret, slik at jeg ikke betaler før jeg (og postfunksjonæren) ser at jeg har fått det jeg betaler for. Har aldri hatt noe problem. De useriøse selgerne ønsker som regel at du forhåndsbetaler varen. De som gjør det fortjener jo å bli lurt.
    Hmm, er dette lov altså?

Da skal jeg jommen spørre om å få sjekket opp ei pakke som ankommer meg snart.

Greit å få sjekka slikt.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tro faktisk dette i regelverket ikke er lov, men møter man "rett" funksjonær og det ikke er tidenes kø er det noen som er villige til å yte en slik "service".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •