BQ 8720 -VS- SONY VPL-HS60 Hvilken skal jeg kjøpe og hvorfor??HASTER!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BQ 8720 -VS- SONY VPL-HS60 Hvilken skal jeg kjøpe og hvorfor??HASTER!

Etter å ha mailet,ring og styrt rundt på bruktmarkedet har jeg bestemt meg for å handle NY prosjektor! Prismesig er de to overnevnte ganske like for meg,så den biten av diskusjonen er ikke intr.
    Jeg har en lys stue,men mørke gardiner.Rommet er ca 35 kvm.
    Det er ca 5 meter fra bakvegg til lerret.
    Den kommer til å bli brukt MYE,da TV"n er rammet av indremedisinsk uopprettelig skade:-(
    Vil heller bruke 10-15 lapper på PJ enn på en elendig plasma el LCD-tv.
    Jeg ser mye film.
    Så nå er jeg spent på deres erfaringer med disse to PJ. Både negative og positive selvsagt.

Og JA,jeg har søkt og lest sikkert 100 innlegg,men blir bare mer og mer forvirret,så jeg tillater meg en egen tråd:-D

Fyr løs!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm som har litt førstehåndserfaring med begge projektorer kan sikkert komme med litt nyttig info om han ønsker. Hvor god lyskontroll får du i stua?

Btw; jeg ville ikke satset på å bruke en projektor daglig som erstatning på TV. Én ting er levetiden på pæren, men så stort bilde er ikke behagelig til vanlig tv-titting, det er tungvint å styre med projektoren hver gang du skal se litt på tv.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støtter kenti i at det ikker er no særlig å se tv på projektor.

greit i noen tilfeller da selvfølgelig, men blir fort slitsomt hvis du bare skal titte litt på nyheter eller sånt.

edit: glemte noe

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Gorm som har litt førstehåndserfaring med begge projektorer kan sikkert komme med litt nyttig info om han ønsker. Hvor god lydkontroll får du i stua?

Btw; jeg ville ikke satset på å bruke en projektor daglig som erstatning på TV. Én ting er levetiden på pæren, men så stort bilde er ikke behagelig til vanlig tv-titting, det er tungvint å styre med projektoren hver gang du skal se litt på tv.
    "Lydkontroll"?? :-)
    Har tenkt på tanken med tv i tillegg,men akkurat nå tillater økonomien kun en av delene,og da skulle vel valget være enkelt?

Håper "Gorm" dukker opp her i tråden da:-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du vært oversensitiv for RGB-flimmer så hadde du neppe nevnt 8720, så da er saken egentlig grei. Du bør definitivt gå for 8720, da denne er bedre enn HS60 på nær sagt ALT. En LCD-projektor som HS60 kommer rett og slett til kort når det gjelder sortnivå, kontrast og fyllingsgrad i bildet (HS60 har godt synlig screendoor). Å sette disse to opp mot hverandre er rått parti, rett og slett.
    Jeg sier meg også enig med de andre her i at projektor ikke er en erstatning for et TV-apparat. Å se dagsrevyen på storskjerm er direkt slitsomt. Film er laget med handling i senter av lerretet, det er ikke tilfellet når det gjelder fjernsynsproduksjoner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp TV

Har selv BenQ 8720 og er kjemperfornøyd, men noen erstatning for TV blir den aldri.
    Bruker for det meste TV når jeg ser på TV....Projektoren blir brukt til film og i forbindelse med musikk DVD.

For meg ville valget hvert enkelt om økonomien ikke tilsa å ha PJ og TV nå, Da ville jeg gått for TV og ventet til Lottoen gikk inn før jeg kjøpte PJ

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orakelet har talt!
    Forstår det slik at du vet hva du snakker om,så jeg får hoppe i det!
    Holder på og lese i "lerretjungelen".
    Sikkert dumt spm ,men 2:35:1-format?? Kan jeg få det med 8720"n?
    Kommer til å bygge ett lerret selv og etter å sett resultat hvor bra det blir på en ikea-duk,så starter jeg nok der.
    Eller var det slik at overnevnte PJ trivest med en "gråere" duk?

Sorry,men å søke og lese alt om lerret tar motet fra megops:

Takk for kjapt og rett fra levra svar!:-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lenerd
    Har selv BenQ 8720 og er kjemperfornøyd, men noen erstatning for TV blir den aldri.
    Bruker for det meste TV når jeg ser på TV....Projektoren blir brukt til film og i forbindelse med musikk DVD.

For meg ville valget hvert enkelt om økonomien ikke tilsa å ha PJ og TV nå, Da ville jeg gått for TV og ventet til Lottoen gikk inn før jeg kjøpte PJ
    Hadde det vert mulig å fått en demo hjemme hos deg? Send pm:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lerret til denne projektoren så er det litt avhengig av rommet den skal plasseres i. Sortnivået fra 8720 er så bra at det fungerer fint med hvitt lerret. Dette betinger imidlertid at rommet er mørkt. Hvis du har mye lyse flater, som f.eks hvitt tak, så er nok et grått lerret det beste valget, siden det er mindre "følsomt" for lys reflektert fra rommet. Altså, mørkmaskert rom = hvitt, lyst rom = grått.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder lerret til denne projektoren så er det litt avhengig av rommet den skal plasseres i. Sortnivået fra 8720 er så bra at det fungerer fint med hvitt lerret. Dette betinger imidlertid at rommet er mørkt. Hvis du har mye lyse flater, som f.eks hvitt tak, så er nok et grått lerret det beste valget, siden det er mindre "følsomt" for lys reflektert fra rommet. Altså, mørkmaskert rom = hvitt, lyst rom = grått.
    Takk "O store orakel":-)
    Liker enkle svar ,men ut i fra bildet av deg,så har du vel extremt bra syn? .............og halv pris på solbriller?

I år blir det BQ til meg til jul og alle andre skal få dorull-nisser og sauer!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    .... og alle andre skal få dorull-nisser og sauer!
    Hehe, lo godt og kjente meg litt igjen i denne nå gitt....

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hadde du vært oversensitiv for RGB-flimmer så hadde du neppe nevnt 8720, så da er saken egentlig grei. Du bør definitivt gå for 8720, da denne er bedre enn HS60 på nær sagt ALT. En LCD-projektor som HS60 kommer rett og slett til kort når det gjelder sortnivå, kontrast og fyllingsgrad i bildet (HS60 har godt synlig screendoor). Å sette disse to opp mot hverandre er rått parti, rett og slett.
    Jeg sier meg også enig med de andre her i at projektor ikke er en erstatning for et TV-apparat. Å se dagsrevyen på storskjerm er direkt slitsomt. Film er laget med handling i senter av lerretet, det er ikke tilfellet når det gjelder fjernsynsproduksjoner.
    Jeg er ikke enig.Jeg har hatt hs60 og har nå 8720 og jeg må bare si at noe rått parti i fordel 8720 er det ikke snakk om.Det er også noe prisforskjell på de,hs60 har jeg sett til kr11990 og til den prisen er den ett meget godt kjøp.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er vi nok en gang uenige. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke forvirre meg nå da

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Ikke forvirre meg nå da
    Det beste er om du har mulighet til å få sett demo av de så kan du selv avgjøre hva som er det beste for deg.Det viktigste må jo være hva du selv synes er det beste og ikke det andre sier,da det går mye på smak og behag.
    Mvh bigtor

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg er ikke enig.Jeg har hatt hs60 og har nå 8720 og jeg må bare si at noe rått parti i fordel 8720 er det ikke snakk om.Det er også noe prisforskjell på de,hs60 har jeg sett til kr11990 og til den prisen er den ett meget godt kjøp.
    At HS-60 er et godt kjøp til 11.990 er det vel ingen som er veldig uenig i, men på ren bildekvalitet kan ikke HS-60 toppe BenQ8720. Og ja, jeg har sett begge. Også i samme rom, samtidig. Og da kommer forskjellene tydelig frem. Dynamikken i bildet, sortnivå, kontrast i samme frame bl.a.

HS-60 får heller ikke store ekstrapoengene i forbindelse med plasseringsvennlighet, da 8720 er godt utstyrt den veien. Støyen er også høyere på HS-60en.

Så her er vi strengt tatt tilbake til hvilken teknologi og dens muligheter og begrensninger de gir. Måler du på et viktig parameter, ren bildekvalitet, så er 8720 et bedre kjøp enn HS-60.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    At HS-60 er et godt kjøp til 11.990 er det vel ingen som er veldig uenig i, men på ren bildekvalitet kan ikke HS-60 toppe BenQ8720. Og ja, jeg har sett begge. Også i samme rom, samtidig. Og da kommer forskjellene tydelig frem. Dynamikken i bildet, sortnivå, kontrast i samme frame bl.a.

HS-60 får heller ikke store ekstrapoengene i forbindelse med plasseringsvennlighet, da 8720 er godt utstyrt den veien. Støyen er også høyere på HS-60en.

Så her er vi strengt tatt tilbake til hvilken teknologi og dens muligheter og begrensninger de gir. Måler du på et viktig parameter, ren bildekvalitet, så er 8720 et bedre kjøp enn HS-60.
    Ja det mener du.Jeg mener at hs60 ikke er så mye dårligere på sortnivå og den er vel så god når det gjelder støynivå og den er meget plasseringsvennlig og når det gjelder bildekvalitet så er det ikke så store forskjeller mener jeg, etter å ha sett de i min hjemmekino.
    Mvh bigtor

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoen din må være ganske unik den bigtor. Det meste synes å låte og se annerledes ut der

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde valget stått mellom Epson TW700 og 8720 hadde jeg forstått tvilen rundt hvilken en skal velge, men HS60 er milevis unna i den verden jeg lever i. HS60 sto seg nok godt mot de D4 baserte LCD-projektorene , men den kommer ikke i nærheten av TW700. Det er flere grunner til det, og jeg kan nevne screendoor, treg iris og dårlig kontrast som eksempler.
    Og akkurat som din nåværende 8720 Bigtor, så var også HS60 helt avhengig av en skikkelig fargekalibrering for å yte sitt beste.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hjemmekinoen din må være ganske unik den bigtor. Det meste synes å låte og se annerledes ut der
    Ja det er mulig det.men husk på det at både når det gjelder lyd og bilde så oppfattes ting forskjellig og alle har sine meninger og flott er det for tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle sa det samme,da ville vi jo ikke ha noe å diskutere lenger.
    Mvh bigtor

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •