BQ 8720 -VS- SONY VPL-HS60 Hvilken skal jeg kjøpe og hvorfor??HASTER! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    PE8720 gir uten tvil et bedre bilde enn HS60. Dersom det ikke er noen grunn til at du ikke kan ha DLP, og lommeboka er stor nok, vil jeg uten tvil anbefale Benqen.
    Hvilken grunn til ikke å velge DLP må det i så fall være? Hvis du mener at bildet er såpass markant i forskjell så kjøper jeg nok BenQ som forøvrig er nede i femten tusen.:!:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnesomme
    Hvilken grunn til ikke å velge DLP må det i så fall være? Hvis du mener at bildet er såpass markant i forskjell så kjøper jeg nok BenQ som forøvrig er nede i femten tusen.:!:
    De som er ekstremt følsomme for regnbueeffekten fra DLP. Ellers er det bare gosnadder med DLP teknologien i forhold til LCD spør du meg.

Du bør huske å vurdere ting som fyllningsgrad, sortnivå, reel kontrast (ikke dynamisk). Det er umulig å sammenligne to produkter på papiret utifra såkalt "kontrast, lysstyrke og oppløsning". Finnes ingen målestandard, så enkelt er det.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en faktor som overhodet ikke er nevnt;
    Opplevd kvalitet er som regel ikke det samme som teknisk/målt kvalitet.

Jeg har sett mange dyre og velrenommerte PJ-er som har falt helt igjennom i mine øyne - ene og alene fordi de ikke leverer skarpe og jevne bilder på lerretet. Dårlig optikk, slett signalbehandling og redusert evne til å levere et troverdig fargebalansert bilde, samt andre ymse ergelige detaljer, trekker raskt ned helhetsinntrykket. Hjelper jo ikke en dritt om den har aldri høy fill rate dersom selve bildet ikke er skarpt da.... :-|
    Det blir som et kamera. Mange piksler er ikke nok - du må også ha et skikkelig objektiv.

Det beste man kan gjøre er å teste ut potensielle kandidater i egen kino. Seeing is believing....

En annnen digresjon;
    Å se ordinære TV-sendinger på PJ gjør jeg hele tiden og akkurat det synes jeg også er helt uproblematisk. Faktisk synes jeg det er helt topp. Eneste problemet måtte være lampekostnaden, men akkurat dét er som å kjøre bil. Investeringskostnaden er så svimlende mye høyere enn selve brukskostnaden at det er nær galskap å ikke utnytte "doningen" maksimalt. Å kjøpe en PJ bare for å se noen filmer nå og da gir deg en timepris du helst ikke vil regne ut...

Bruktprisen på en PJ er latterlig lav - og det uansett om du kun har brukt den noen få hundre timer eller har kjørt den for fullt.

Jeg har selv en HS50 som nå i løpet av 20 mnd. har gått 3300 timer. Om ikke sortnivået (og fill rate) er fullt så bra som for en god del andre PJ-er (og da først og fremst DLP-ere) synes jeg høy bildeskarphet, fargegjengivelse og troverdighet er viktigere enn "rene" bilder. Ser meget lett regnbuer på DLP-er, men dette er intet stort hinder for å gå over til en god DLP (dersom noen skulle lure på dette).

Neste PJ ut for min del blir vel en VW50 eller noe i den klassen, men det vil tiden vise. Akkurat nå har jeg ingen umiddelbare planer om kjøp av nytt. LCD-paneler og prisme er akkurat skiftet og da er PJ-en god som ny, kanskje faktisk enda bedre... ;-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som n0stra nevner er det i hovedsak kun RGB flimmer (regnbuer) som kan hindre deg i å ha DLP. I tillegg er 8720 litt forskjellig fra de fleste andre i klassen siden den har så lang kasteavstand. Dette betyr at den må stå lenger fra lerretet en mange andre projektorer.

Her er det en faktor som overhodet ikke er nevnt;
    Opplevd kvalitet er som regel ikke det samme som teknisk/målt kvalitet.

Jeg har sett mange dyre og velrenommerte PJ-er som har falt helt igjennom i mine øyne - ene og alene fordi de ikke leverer skarpe og jevne bilder på lerretet. Dårlig optikk, slett signalbehandling og redusert evne til å levere et troverdig fargebalansert bilde, samt andre ymse ergelige detaljer, trekker raskt ned helhetsinntrykket. Hjelper jo ikke en dritt om den har aldri høy fill rate dersom selve bildet ikke er skarpt da.... :neutral:
    Det blir som et kamera. Mange piksler er ikke nok - du må også ha et skikkelig objektiv.

Det beste man kan gjøre er å teste ut potensielle kandidater i egen kino. Seeing is believing....
    Det er mye i det du sier der RoKo, men det er ikke vanskelig å se forskjell på PE8720 og HS60 . Sistnevnte vil også se bra ut alene, men dersom man sammenligner de faller den igjennom.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som n0stra nevner er det i hovedsak kun RGB flimmer (regnbuer) som kan hindre deg i å ha DLP. I tillegg er 8720 litt forskjellig fra de fleste andre i klassen siden den har så lang kasteavstand. Dette betyr at den må stå lenger fra lerretet en mange andre projektorer.

Det er mye i det du sier der RoKo, men det er ikke vanskelig å se forskjell på PE8720 og HS60 . Sistnevnte vil også se bra ut alene, men dersom man sammenligner de faller den igjennom.
    Jeg har hatt de begge og så stor forskjell på de som det her blir sagt at det er opplevde ikke jeg.
    Mvh bigtor

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt de begge og så stor forskjell på de som det her blir sagt at det er opplevde ikke jeg.
    Det kommer vel ann på hvem som ser, men for meg er forskjellene relativt store.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel ann på hvem som ser, men for meg er forskjellene relativt store.
    Ja det er jeg helt enig i at det kommer ann på hvem som ser og derfor synest jeg det er viktig å få frem at ikke alle har samme oppfatning om hva som er det beste:-)
    Mvh bigtor

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng er forholdet teknisk bildekvalitet vs. opplevd bildekvalitet. Det er vesentlig mer i et bilde enn kun det rent tekniske. Akkurat på dette punktet har dessverre de fleste DLP-utgavene så langt skuffet meg. Oppløste bilder, ja, men også en god del andre negative forhold (noen nevnt tidligere i tråden) som så absolutt er tungtveiende for å ikke foreta et bytte til DLP.

Ja, jeg var nylig SVÆRT fristet til å gå for 8720, men lot det være... ;-)
    Denne hadde ikke mye fargeflimring, men derimot enkelte andre aspekter som trakk litt ned. Hos MEG, vel og merke. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er interessert i å høre hva som trakk ned på BenQ PE8720 hos deg RoKo.

Første fase av prosjektet mitt er ferdig, ommøbelering av rommet for å gjøre plass til "resten" Jeg trenger nå noen gode tips til hva jeg skal handle og hvordan det skal settes opp, selv om jeg har en rimelig god forestilling om hvordan det til slutt blir.

Har tenkt å kjøpe BenQ PE8720, koble den til min 3ghz m 1gb ram for å vise filmer. Det jeg ser for meg at jeg må kjøpe inn er:

- Grått lerret på 16:9 fordi jeg har lyse vegger. Skal bruke tilnærmet 160cm x 90cm. Lage selv med DoItYourself, eller kjøpe? Vil ha rammelerret.
    - Nytt skjermkort som støtter HDMI. Har nå ATI Radeon 9600 XT Extreme (med Half-Life 2 bundle!)
    - Prosjektoren skal henge i taket så jeg må ha et takfeste. Det trenger ikke dreies og vinkles i alle retninger, jeg skal kun skyte bildet mot en vegg.
    - En god HDMI kabel fra PC til prosjektoren.
    - En erfaren person som kan bistå med kalibrering. Det tror jeg allerede jeg skal få skaffet, en kamerat har samme prosjektor.

Primært bruksområde blir film, men sikkert litt film hvis jeg kjøper et greit skjermkort. Men som sagt er film prioritert her! Tror denne prosjektoren viser alt rimelig greit uansett. Jeg kommer til å sitte ca. 2 meter fra lerretet.

Mitt viktigste spørsmål til dere: Trenger jeg å bruke penger på denne modellen, eller vil det holde med en annen til mitt bruk. Får jo et svært detaljert bilde med BenQ, men jeg skal jo vise et forholdsvis lite bilde.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8720 er mer enn en en glimrende PJ til prisen - det skal være sikkert og visst. Imidlertid anså jeg det ikke som en fornuftig OPPGRADERING hos meg. Som en ny PJ vil jeg tro at de aller fleste blir sabla godt fornøyd...

Skjermkort med HDMI ja...
    Hadde akkurat en slik i bestilling (X1600), men ombestemte meg da jeg skulle hente det ut. Hvorfor? Jo... for det første finnes det FÅ skjermkort med HDMI. For det andre betaler man ALT FOR MYE for KUN denne muligheten. Når jeg fra før får et ekstremt høyoppløst bilde via VGA ser jeg ingen grunn til å sette HDMI som en standard for signaler fra HTPC-en.

Gikk heller for et nytt ATI Radeon X1950Pro - som en erstatning for mitt tidligere X850XT - begge med 256MB. Må si jeg er godt fornøyd med dette kortet ja. Ikke det at det gamle kortet ikke fungerte, men det nye støtter HDCP samt X.264. Det er viktige parametre når man kjører HD fra PC.

Når markedet er mer modent for HDMI og i større grad implementerer denne utgangen på skjermkort og samtidig priser det fornuftig skal jeg nok være blant de første til å investere i et slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    8720 er mer enn en en glimrende PJ til prisen - det skal være sikkert og visst. Imidlertid anså jeg det ikke som en fornuftig OPPGRADERING hos meg. Som en ny PJ vil jeg tro at de aller fleste blir sabla godt fornøyd...

Skjermkort med HDMI ja...
    Hadde akkurat en slik i bestilling (X1600), men ombestemte meg da jeg skulle hente det ut. Hvorfor? Jo... for det første finnes det FÅ skjermkort med HDMI. For det andre betaler man ALT FOR MYE for KUN denne muligheten. Når jeg fra før får et ekstremt høyoppløst bilde via VGA ser jeg ingen grunn til å sette HDMI som en standard for signaler fra HTPC-en.

Gikk heller for et nytt ATI Radeon X1950Pro - som en erstatning for mitt tidligere X850XT - begge med 256MB. Må si jeg er godt fornøyd med dette kortet ja. Ikke det at det gamle kortet ikke fungerte, men det nye støtter HDCP samt X.264. Det er viktige parametre når man kjører HD fra PC.

Når markedet er mer modent for HDMI og i større grad implementerer denne utgangen på skjermkort og samtidig priser det fornuftig skal jeg nok være blant de første til å investere i et slikt.
    Trenger jeg kun VGA for å få et bra bilde da? Eller er ikke forskjellen merkbar mot HDMI. Dette går vel kanskje mer på type kabel? Jeg har mailet avshop.no for tips så jeg får høre hva de har å si.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alt" av skjermkort har DVI, som er direkte kompatibelt med HDMI med en adapter.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •